Vervanging chipkaart

  • 31 mei 2019
  • 13 reacties
  • 480 Bekeken

In maart kreeg ik het verzoek om een nieuwe pasfoto te sturen ivm afloop geldigheid OV chipkaart. In april kreeg ik na afgifte pasfoto een bevestiging van NS met de vermelding dat de nieuwe kaart enkele weken voor afloop van de huidige kaart toegestuurd zou worden. Kreeg deze week via mail het verzoek om een vervangende kaart aan te maken, waarbij opnieuw om een pasfoto wordt verzocht. Kan ik dit laatste verzoek als niet verzonden beschouwen?

13 reacties

@Momo, de oude kaart blijft gewoon actief tot de einddatum?
Ik heb vandaag ook mijn nieuwe kaart ontvangen (eveneens met mijn oude foto, zonder ooit een vraag van NS hierover gehad te hebben), maar blijf met het oog op declaraties liever ook, in ieder geval deze maand, met mijn huidige kaart reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Bij mij viel ook opeens ergens in mei de nieuwe kaart op de deurmat, zonder vraag van NS over foto. Wel had ik zelf al gezien in mijn OV-chipkaart account dat kaartvernieuwing was aangevraagd, dus helemaal onverwacht was het niet.
Zelf heb ik nog op mijn oude kaart gereisd omdat toevallig ook de vervaldatum van 1 juli van die kaart samenviel met het einde van mijn dienstverband. Zo heb ik tenminste de reishistorie van mijn forenzenreizen op de oude kaart staan en kan daar dan 1 uitdraai van maken indien nodig.

Maar volgens mij kun je al gelijk de nieuwe kaart gebruiken.
mijn kaart verloopt morgen (10/7) ik kreeg bericht via OV-Chipkaart en heb daar een nieuwe kaart aangevraagd, kost € 7,50. toen pas zag ik dat ik eigenlijk van NS een nieuwe kaart had moeten krijgen omdat ik een daluren abonnement heb, deze kaart heb ik echter niet ontvangen.
krijg ik die kaart alsnog of staat mijn daluren abonnement nu ook op de kaart die ik via OV-chip krijg?
Reputatie 7
Badge +3
Ja hoor nieuwhier.
Ik heb na ontvangst van de nieuwe kaart nog enkele weken met de oude kaart gereisd (t/m 14 juni), daarna heb ik in het geheel niet gereisd (zelfs de 15e mijn Traject Vrij gewijzigd in Flex Dalvoordeel).
Top, bedankt!
Reputatie 7
Badge +2
mijn kaart verloopt morgen (10/7) ik kreeg bericht via OV-Chipkaart en heb daar een nieuwe kaart aangevraagd, kost € 7,50. toen pas zag ik dat ik eigenlijk van NS een nieuwe kaart had moeten krijgen omdat ik een daluren abonnement heb, deze kaart heb ik echter niet ontvangen.
krijg ik die kaart alsnog of staat mijn daluren abonnement nu ook op de kaart die ik via OV-chip krijg?


Op de kaart die je van OV chip krijgt staat niet jouw daluren abonnement. Deze kun je door de NS klantenservice er op laten zetten. Omdat je een NS abonnement hebt, had je recht op een gratis kaart. Het geld wat je nu betaald hebt, kun je terugvragen.
Badge +3
Als je bij ov-chipkaart een kaartvernieuwing (wegens verlopen oude kaart) hebt gedaan dan gaan je abonnementen gewoon mee. Bij bestellen van een nieuwe kaart (alsof je er nog helemaal geen had) dan inderdaad niet.
Hi Frank Wessels en welkom bij de NS Community.

Ik verwacht dat je inderdaad op tijd je nieuwe OV-chipkaart zal ontvangen, ook omdat je hier al een bevestiging van hebt gekregen per brief.
Wellicht hebben de twee elkaar gekruist? Als je me een privé bericht stuurt met je naam, adres (postcode en huisnummer), geboortedatum en e-mailadres dan kijk ik graag even of alles goed staat in ons systeem. Je stuurt me een privé bericht door op mijn naam te klikken en dan "stuur bericht".
Badge +3
Kan goed zijn dat die tweede mail niet van NS afkomstig was, maar van TLS/OV-chipkaart.

In dat geval hadden ze de opdracht tot vernieuwing blijkbaar nog niet ontvangen van NS. Ik zou dat inderdaad even na laten kijken, want als je via TLS je kaart vernieuwt kost je dat € 7,50 terwijl het via NS gratis is (bij een doorlopend abonnement).

Normaal staat bij OV-chip de status van je kaart al binnen een dag of twee na het uploaden van een pasfoto als 'verniewing aangevraagd', en lukt vernieuwen via TLS zelf al niet meer. Daar is dus waarschijnlijk iets mis gegaan, of inderdaad stom toeval.
Badge +3
Overigens ben je niet de enige?

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/rare-email-ovchipkaart-58061#post390840
In een privé bericht heb ik contact gehad met Frank Wessels. De vernieuwingsaanvraag (en het uploaden van de pasfoto) van de OV-chipkaart is goed gegaan. Binnen 8 weken voor het verlopen van de OV-chipkaart, valt de nieuwe op de deurmat.
Reputatie 4
Bij mij gister een voor al 24/7 van OV-chip/TransLink in de bus, terwijl nu helemaal niets door NS vooraf is gevraagd over foto e.d. Ook geen enkele instructie over vanaf wanneer te gebruiken e.d. (meen me te herinneren dat dat pas kan vanaf bvb 2 weken of zo voor de wissel-datum).
Badge +3
Bij mij gister een voor al 24/7 van OV-chip/TransLink in de bus, terwijl nu helemaal niets door NS vooraf is gevraagd over foto e.d. Ook geen enkele instructie over vanaf wanneer te gebruiken e.d. (meen me te herinneren dat dat pas kan vanaf bvb 2 weken of zo voor de wissel-datum).
Via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm kan je precies zien vanaf wanneer een abonnement op de kaart geldig is.

Meestal is dat gewoon per direct (productiedatum kaart) tot sint-juttemis (dus totdat je het van je kaart verwijdert) of gewoon zoals het ook op je oude kaart staat. Je kunt dan dus zowel de oude als nieuwe kaart gebruiken.

Reageer