vervanging chipkaart | NS Community
beantwoord

vervanging chipkaart

  • 2 June 2023
  • 2 reacties
  • 82 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Mijn chipkaart verloopt eind juni 2023. Hoe lang van tevoren kan ik mijn nieuwe kaart verwachten?

icon

Beste antwoord door Momo 2 June 2023, 13:54

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge

U heeft nog geen bericht hierover gekregen?

Reputatie 7
Badge +3

Als je een abonnement bij NS hebt (geen Flex Basis) dan hoort NS te zorgen voor een nieuwe kaart. Hiervoor moet NS een verzoek sturen om een nieuwe foto te uploaden, tenzij er eerder toestemming is gegeven de huidige foto te hergebruiken. Er is echter al sinds vorig jaar een storing bij NS waardoor die  verzoeken niet worden verstuurd en er daaardoor ook niet vanuit NS gestart worden met de kaartvernieuwing. Zo'n verzoek tot uploaden van een nieuwe foto stuurt NS 10 weken voor de verloopdatum en dan heb je een aantal weken de tijd om dat te doen. Als er 6 weken voor de verloopdatum nog geen foto is ontvangen dan loopt het proces tot kaartvernieuwing niet meer via NS maar moet de kaart door de kaarthouder zelf worden aangevraagd bij OV-chipkaart.nl. Wanneer NS de kaartvernieuwing start (in het geval alles dus werkt zoals het hoort te werken) zou je je kaart meestal uiterlijk 4 weken voor de verloopdatum in huis moeten hebben. 

Als de kaart eind juni verloopt en nu nog geen nieuwe kaart is ontvangen ga ik er vanuit dat het ook dit geval weer niet goed gegaan is vanuit NS. Check hiervoor de status van de bijna verlopen kaart in uw account bij OV-chipkaart.nl, heeft u daar geen account maak die dan aan. Als de status daar is dat de kaart bijna verloopt dan is er niets in gang gezet en moet u de kaart zelf aanvragen. De kosten van €7,50 kunt u terug vragen bij NS als u een NS abonnement hebt (geen Flex Basis). Als de status is dat de kaartvernieuwing is gestart dan zal de kaart binnenkort in de brievenbus liggen, maar gezien de vele ervaringen van andere abonnementhouders dat het proces bij NS niet werkt is dat niet heel waarschijnlijk. 

Zie ook een ander topic hierover.

 

Reageer