beantwoord

vervanging ov chipkaart

• 11 oktober 2019
  • 29 reacties
  • 681 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Door het vele gebruik laat het laminaat van mijn ov chipkaart los en wordt steeds donkerder. De ov chipkaart heb ik destijds ‘gratis’ bij het afsluiten van mijn ‘altijd vrij’ abonnement ontvangen. Ik heb nu contact gezocht met de klantenservice, hier werd mij verteld dat een nieuwe kaart mij €11 gaat kosten. Ik betaal jaarlijks € 4.900 voor mijn abonnement en voor de gezinskaart nog eens € 960. Is dit niet een beetje scheef? Jaarlijks wel duizenden euro moeten betalen en dan ook nog een voor een vervangende ov chipkaart. Met als argument dat translink systems geen gratis kaarten verstrekt.
icon

Beste antwoord door MoDe 11 oktober 2019, 16:40

Een Ov-chipkaart is 5 jaar geldig en wordt vlak voor de einddatum vervangen. Heb je een abonnement dan is dat gratis, anders betaal je vervangingskosten. Raakt de kaart binnen 2 jaar defect dan wordt deze meestal gratis vervangen, na die 2 jaar zijn de kosten voor de eigenaar, als de kaart nog niet tegen de einddatum aanzit.

Het is vervelend als de kaart door het vele gebruik eerder aan vervanging toe is en je ondanks je dure abonnement dit zelf zou moeten betalen.
Er zijn echter goede hoesjes te verkrijgen (ook bij NS) die de kaart beschermen, waardoor deze langer meegaat
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Een Ov-chipkaart is 5 jaar geldig en wordt vlak voor de einddatum vervangen. Heb je een abonnement dan is dat gratis, anders betaal je vervangingskosten. Raakt de kaart binnen 2 jaar defect dan wordt deze meestal gratis vervangen, na die 2 jaar zijn de kosten voor de eigenaar, als de kaart nog niet tegen de einddatum aanzit.

Het is vervelend als de kaart door het vele gebruik eerder aan vervanging toe is en je ondanks je dure abonnement dit zelf zou moeten betalen.
Er zijn echter goede hoesjes te verkrijgen (ook bij NS) die de kaart beschermen, waardoor deze langer meegaat
Die goeie hoesjes daar heb ik nu niets aan. Maar ik blijf het toch iets van geldklopperij hebben. Mijn huidige kaart is nog tot juli 2021 geldig, maar omdat er op mijn kaart geen degelijk laminaat zit moet deze vervangen worden en mag ik dit zelf betalen maar de NS mag wel weer einde van de maand ruim €400 van mijn rekening afschrijven en volgende maand weer enz. enz. Dat hier geen sympathiekere oplossing voor is begrijp ik niet. Ik reis al 27 jaar met de NS en heeft zodoende al tienduizenden guldens/euro’s aan mij verdiend.
Reputatie 6
Ik ben het helemaal met je eens, @Corvb.

Elf euro voor zo'n stukje plastic is natuurlijk schandalig duur. Voor die prijs mag je verwachten dat die degelijk is en bestand tegen dagelijks gebruik. Een bankpas vervangen kost aanzienlijk minder.
Badge +3
De kaarten worden gemaakt door TLS/OV-chipkaart en die rotte folie-opdruk bladdert soms al af als je hem vers uit de envelop haalt. Zelf lamineren of bewaren in een hoesje (liefst transparant, zodat je hem er echt nooit meer uit hoeft te halen) is het handigst.

Helaas houden ze bij TLS geen rekening met de producten op je kaart, dus of je geen abonnement hebt of bijna €5000 per jaar betaalt maakt ze niet uit, een duplicaat kost na 2 jaar gewoon €11.

Wellicht kan de Klantenservice van NS nog een tegemoetkoming doen voor de kosten van de vervanging?
Reputatie 7
Badge +3
Mijn intussen verlopen kaart met Traject Vrij heeft na 5 jaar gebruik 1 klein plekje waar iets van slijtage te zien is. Verder ziet deze er nog zo uit als op de dag dat ik dat deze ontvangen heb.
Deze heeft wel altijd in een leren sleuteletuitje met ook ritsvakjes gezeten waar ik ook mijn fietssleuteltje en wat kleingeld in had (+ nog een 10-rittenkaart voor de electrische TukTuk van Delft Zuid en zo'n oud werzkaamheden kaartje waarop een klein Post-it velletje om rij/stallingplek van de fietsenstalling te noteren).
De kaart is er wel altijd uitgehaald voor controle, maar van die paar keer slijt die niet echt.
In en uitchecken werkte prima terwijl de kaart in deze etui zat. Controle waarschijnlijk ook, maar door zwart leer is zo lastig heenkijken voor de HC 😆

Huidige kaart zit in een Secrid card protector en wordt nu maar sporadisch gebruikt, dus zal ook niet echt slijten.
Reputatie 6
De kaarten worden gemaakt door TLS/OV-chipkaart en die rotte folie-opdruk bladdert soms al af als je hem vers uit de envelop haalt. Zelf lamineren of bewaren in een hoesje (liefst transparant, zodat je hem er echt nooit meer uit hoeft te halen) is het handigst.

Uit ervaring kan ik je melden dat lamineren géén goed idee is: volgens Translink was het lamineren er destijds de oorzaak van, dat m'n kaart (drie jaar na het lamineren) defect was geraakt.

Een hoesje is een beter advies maar voor zo'n relatief dure kaart zou dat toch niet nodig moeten zijn? Die hoort toch bestand te zijn tegen dagelijks gebruik in de vorm van het aanbieden bij een kaartlezer? Een bankpas daarentegen, wordt nog wel eens in betaalautomaten of geldautomaat geschoven...
Badge +3
TLS bedenkt de meest vreemde redenen waarom een prima werkende (ook anonieme!) kaart na 5 jaar gewoon vervangen dient te worden.

Ze hadden er zelfs een pagina over! Dat ging over iets met zonlicht en zo, en wat dat met een pasje doet (ja, ook de chip!) en beveiligingscertificaten (die gewoon tot 2029 of 2038 of zo geldig zijn)! De grootst mogelijke onzin @ovshitkaart dus.

Oké, men gaf in de discussie die volgde nog het tegenargument aan dat een paspoort, Europese ID of rijbewijs ook maar 10 jaar geldig is, en veel duurder is dan een ov-chipkaart... 😥

Was niet de discussie die ik zocht, maar als voorbeeld deze bij @treinreiziger (inmiddels anderhalf jaar geleden en nog niets gebeurd).

Er was ook nog iemand die met een hele oude NS Business Card uit de begintijd reisde. Die was zwaar versleten maar de opdruk nog leesbaar genoeg om hem toch maar te accepteren en te waarschuwen bij controle.

*lees/zichtbare gegevens heb ik geblockt, maar geldig dus! De chip zou leidend moeten zijn, dan vraag maar om een ID ter controle en je hebt al gauw een 100% match, ook bij versleten opdruk.

Reputatie 6
Badge
TLS bedenkt de meest vreemde redenen waarom een prima werkende (ook anonieme!) kaart na 5 jaar gewoon vervangen dient te worden.

Het kan gelukkig ook anders (bij onze zuiderburen).

Kaart kost 5 euro, is 20 jaar geldig en verkeert nog in praktisch dezelfde staat als 4,5 jaar geleden. En dat zonder hoesje.

Badge +3
Bij mijn vorige reactie nog de foto gevonden (extreem randgeval natuurlijk, plus dat het een BC is).

Ondanks verlopen geldigheid (08-04-19××) werkt hij bij controle prima dus krijgt de eigenaar gelijk (foto e.d. nog leesbaar) en dus een preek dat hij toch echt een nieuwe moet krijgen/kopen.

Bij een rechter houdt 'de kaart werkt nog (technisch) prima' ook wel stand misschien. Bij twijfel je ID tonen en als dat 'matcht' (dat ben jij dus op die kaart) zie ik geen reden om hem in te nemen, anders dan die belachelijke EXP datum.

Maar ja, zichtkenmerken en zo.. en vaak na 5 jaar recente foto ook graag! Ikzelf gebruik al 15 jaar dezelfde foto... Who cares?
Reputatie 4
Gealarmeerd door de berichten ben ik mij zorgen gaan maken. Alvorens op de trein te stappen ben ik vanochtend, getipt door @Robert B , naar de servicebalie gestapt om het door mij felbegeerde hoesje te bemachtigen. Dit om mijn waardevolle bezit optimaal te kunnen beschermen.

Tot mijn ontsteltenis kreeg ik echter te horen dat NS geen hoesjes meer verstrekt en werd ik verwezen naar Arriva. Bij Arriva zou ik een hoesje voor 1 € kunnen kopen.

Nog afgezien van het feit dat ik geen idee heb waar de balie van Arriva zich bevindt, kan het toch niet zo zijn dat NS deze lucratieve business aan de concurrent gunt.

Mocht iemand weten of deze hoesjes bij een winkelketen te koop zijn en liefst met een geringere winstmarge, dan zou ik dat graag vernemen.
Reputatie 7
Badge +3
Die hoesjes moeten er nog gewoon zijn, misschien alleen niet bij de servicebali.
Op Twitter genoeg berichten dat NS een dergelijk hoesje gewoon opstuurt, bv https://twitter.com/NS_online/status/1170739122962649088

Dus als je Twitter gebruikt, gewoon even lief vragen aan NS_Online, dan heb jij binnenkort misschien ook dit op de deurmat liggen.

Reputatie 4
@Momo

Bedankt voor de informatie. De afbeelding heeft mij echter duidelijk gemaakt dat het NS hoesje niet hetgeen is wat ik moet hebben. Zoek een transparant, dun en slap dingetje. Zal waarschijnlijk het internet weer moeten afstruinen.
Reputatie 6
Badge
@Momo
Zoek een transparant, dun en slap dingetje. .

Is deze een optie? Die heb ik zelf.

Wel jammer van de verzendkosten (2,95 euro). Je kunt er een gratis OV-chipkaart bij krijgen. Wel beperkt geldig. Ik heb er zonder opladen een lange busrit mee gemaakt en hem daarna niet meer gebruikt, dus die verzendkosten heb ik er wel uit. 🙂
Badge +3
Een kantoorboekhandel heeft vast wel van die dunne (slappe) plastic insteekhoesjes. En misschien ook wel bij de HEMA, Action, Bruna, Primera...
Reputatie 7
Badge +3
Zoiets bedoel je dan Robert?
https://discountoffice.nl/p/u-map-quantore-a6-pp012
Gaat wel per pak van 25 stuks, maar kost geen drol.

Is een Quantore product dus bij iedere aangesloten kantoorvakhandel te koop.
http://www.dekantoorvakhandel.nl/opbergen/mappen/insteekmappen-u-model/u-map-quantore-a6-pp012-510584/
Badge +3
Ja zoiets, maar dan voor 85×53 mm pasjes natuurlijk. Je kunt ook gewooon een bankfiliaal binnen lopen en er eentje vragen.
Reputatie 7
Badge +3
Oh ja, andere maat. Had via Google credit card insteekhoes gezocht en via 1e link goedkoper alternatief gepakt, maar dan ook gelijk andere afmeting gekregen. Niet opgelet.

Zo iets dan
https://www.hedera.nl/p/2113062/m7-704075-3l-insteekhoes-10667-u-map-creditcard-formaat-niet-zelfklevend-25-stuks
https://www.a1office.nl/p/1924313/u-map-kangaro-credit-card-pp-120m-transparant-25-stuks

Dit soort plastic insteekhoesjes wil nog wel scheuren aan de randen, een voorraadje van 25 stuks is dan misschien wel handig.

Reputatie 7
Badge +3
Ooit gekregen van Veolia, hard plastic doorzichtig hoesje.

Badge +3
Ja maar dat is van dat dikke/harde PVC plastic toch?

Die heb ik nog wel een aantal liggen (van beurzen en seminars en zo) met of zonder jojo/trekkoordje voor aan je sleutelhanger of om je nek.

Maar TS wil dus zoiets, en dan zonder halsbandje😋 een 'U-hoesje' dus (kende de term niet eens, maar logisch als er ook L-hoesjes zijn (twee kanten open).
Reputatie 4
Leuk dit !

Kantoorboekhandels zijn helaas uit mijn omgeving verdwenen. Het wordt A1 Office. Wel een stukje fietsen, maar dat moet ik er dan maar voor over hebben.

Met dank voor de hulp.
Badge +3
Rare jongens daar bij die A1 Office 😂
thtert tr ht rt rt y

Bron: https://www.a1office.nl/merk/3m
Reputatie 7
Badge +3

Maar TS wil dus zoiets, en dan zonder halsbandje😋 een 'U-hoesje' dus (kende de term niet eens, maar logisch als er ook L-hoesjes zijn (twee kanten open).

TS wilde gratis vervanging voor de kapotte OV chipkaart 😉

Mijn hoesje is gewoon hard plastic. Voordeel is dat hij niet kan breken itt dunne hoesjes
Badge +3
TS wilde gratis vervanging voor de kapotte OV chipkaart 😉

Mijn hoesje is gewoon hard plastic. Voordeel is dat hij niet kan breken itt dunne hoesjes

Ik las iets anders (liever dun flexibel transparant hoesje), maar maakt niet uit verder. Alle info is al gegeven dus wat nog volgt is 'off-topic' en soms best wel grappig dus.

Breken van een ov-chipkaart of bankpas lukt je niet zomaar, maar daar is natuurlijk de wet van Murphy voor "ik ging er op zitten of gooide hem in de wasmachine/centrifuge/droger (dat overleeft hij meestal wel trouwens) en hij deed krak"...

Deze niet..🤣
Reputatie 4
Wil helemaal geen vervanging van een kapotte kaart. Heb 3 OV-chipkaarten, die in goede conditie verkeren maar loop dus klaarblijkelijk een aanzienlijk risico. Het moest wel een oplossing zijn waarbij draagbaarheid niet in het geding kwam. Ga toch echt niet met een handtasje lopen, dit nog afgezien van de extra kosten die dit met zich mee zou brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Wil helemaal geen vervanging van een kapotte kaart. Heb 3 OV-chipkaarten, die in goede conditie verkeren maar loop dus klaarblijkelijk een aanzienlijk risico. Het moest wel een oplossing zijn waarbij draagbaarheid niet in het geding kwam. Ga toch echt niet met een handtasje lopen, dit nog afgezien van de extra kosten die dit met zich mee zou brengen.

Maar @Corvb die dit topic begon wilde wel vervanging

Reageer