Vervanging van de OV-chipkaart

• 19 oktober 2014
  • 7 reacties
  • 253 Bekeken

In het nieuws was te lezen dat politici eindelijk het licht gezien hebben en een einde willen maken aan het gehannes met de OV chip kaart.
Nu lijkt het mij dat er hiervoor een uitstekend alternatief reeds bestaat: Een e-ticket met QR code dat online of op het perron gekocht kan worden, en naar je mobiel wordt gestuurd. Dit maakt grotendeels gebruik van bestaande infrastructuur ipv nieuwe, en is voor 98% van treinreizigers toereikend. Betaling kan via de telefoonrekening. Bij het kopen van zo'n ticket moet je tevens het aantal personen kunnen opgeven, voor het geval je iemand mee wilt nemen.
Daluren kunnen automatisch worden afgehandeld, inschrijven met de app om gebruik te maken van persoonlijke kortingen / abonnementen ect.
Wie bij de NS kan dit realiseren? Wie heeft er goede op / aanmerkingen? Laat maar horen!

7 reacties

Het gewone treinkaartje was ook geschikt geweest om de poortjes te openen.

Met de telefoon is voor veel mensen nog ingewikkelder.
Het gewone kaartje mag van mij ook wel blijven, voor mensen die geen mobiel hebben of willen.
Maar als vervanger van de OV chipkaart is de mobiel een goede optie. Ik vindt een mobiel bij je dragen een stuk minder ingewikkeld dan die ov chipkaart met aparte poortjes bij de bus, tram, trein en metro. Bovendien kun je met een e-ticket niet vergeten uit te checken.
Je zal toch moeten blijven inchecken met je telefoon bij al die poortjes en lezers.

Anders ga je terug naar vroeger alleen dan met een kaartje op je telefoon.
Nee. Het hele punt van zo'n kaartje is dat je niet met hoeft in te checken met een poortje. Een conducteur kan de qr code scannen met zijn mobiel. Ze zijn nu ook ov chip kaarten aan het uitlezen, qr codes scannen gaat sneller omdat ze het kaartje niet in een lezer hoeven te steken.
Ja dat begrijp ik, maar dan kan je alle poortjes weg doen.

Dat gaat niet gebeuren, want dan kunnen mensen weer zwartijden (volgens NS)
Overigens ben ik van mening dat we weer contant geld moeten terugkrijgen, want de hele computermikmak in deze materie is slechtst gericht op het onmondig maken van mensen bij het omgaan met hun geld.

Hoe meer het echte geld* verdwijnt hoe minder mensen werkelijk inzicht hebben in hun financiën. In Noorwegen willen ze, de idioten, al helemaal van contant geld af. Dat zal hier ook gebeuren. Men zal in de financiële wereld willen gaan werken met een soort "credits" en dan zul je verdomd goed moeten oppassen op je financiën. Vroeger was niet alles beter, maar je had een loonzakje en als de bodem in zicht was dan zag je dat verdraaid goed. Leuk idee ook als de stroom uitvalt voor langere tijd en de noodaggregaten van de ING begeven het ook. Dag geld.

Oftewel, we moeten niet totaal afhankelijk worden van de electronica, hoewel de industrie en de financiële wereld dat wel graag zullen willen en ook pousseren.

Kortom ik wil best hannessen met mijn telefoon maar leg het anderen niet op als zaligmakend!
Salut! Edmond V.O. Katusz
* Echt geld is ook een gotspe, het is maar fiat geld, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Welkom op het forum F Scheltens!

Naast het OV-chipkaart systeem zijn we nu ook bezig met de ontwikkeling van andere betaalsystemen, zoals het betalen met een smartphone of bankpas voor je reis. Dit plan staat nu nog in de kinderschoenen, maar het idee is er. We blijven ons echter ook inzetten om het reizen met de OV-chipkaart eenvoudiger te maken. Zo starten we binnenkort op station Amersfoort met een proef waarbij de reiziger één keer in- en uitcheckt. Klik hier voor een overzicht van andere verbeteringen m.b.t. de OV-chipkaart die we de afgelopen tijd hebben doorgevoerd.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt deze discussie het beste tot zijn recht.

Reageer