Voortaan bankpas ipv ov-chipkaart

• 24 juni 2014
  • 6 reacties
  • 1210 Bekeken

Reputatie 2
http://www.ovpro.nl/trein/2014/06/24/ns-gaat-reizen-per-bankpas-beproeven

Met nfc in je bankpas (en mobiel) kunnen reizen.

Ja, dan moet de in- en uitchecken en andere zaken wel echt goed gaan verlopen. Rechtstreeks teveel geld van je bankrekening afhalen is natuurlijk ook niet zo mooi.

Ben benieuwd (naar voors en tegens)...

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Bij contactloos betalen zie je normaal wel van tevoren het bedrag. Als dat hierbij niet het geval is (net als bij gewoon uitchecken) zou je misschien het beste voorzichtigheidshalve een aparte bankrekening met een laag saldo kunnen gebruiken.
Dat zou ik niet zo gauw doen, Het systeem is zo brak, zoveel fouten.
Reputatie 2
Ik was ook op de Dag van de Rail, waar dit plan werd gesproken. Bankpas zou ov-chipkaart niet vervangen, maar je een extra keuze. In Londen wordt het al getest, begreep ik. Ik weet niet hoever de techniek staat, maar als het werkend is, spreekt het mij erg aan. Geen geld opwaarderen, geen extra pas, en bij een defecte pas gratis een nieuwe. Ook erg handig voor buitenlanders en incidentele treinreizigers. Het moet natuurlijk wel goed werken, ik heb geen beeld hoe het contactloos betalen momenteel verloopt.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/bankpas_kan_opvolger_worden_van_ov-chipkaart-146288
Reputatie 2
  • Anoniem reizen en bankpas gaan niet samen?
  • Wat als je meerdere bankpassen én mobiel met nfc bij je hebt?
  • Wat als met name een toerist wordt gerold tijdens een reis?
  • Met een "app" op je mobiel ongemerkt andermans pas inlezen (lees: saldo inpikken)?
En zijn de poortjes daar al geschikt voor ??

Als je reizigers toch een keuze geeft had je net zo goed papieren kaartjes ook kunnen houden.

En inderdaad, hoe kan je contactloos betalen als het bedrag onbekend is ?

Reputatie 3
Badge
En zijn de poortjes daar al geschikt voor ??

Nee, daar wordt een aparte infrastructuur voor aangelegd.

Als je reizigers toch een keuze geeft had je net zo goed papieren kaartjes ook kunnen houden.

En inderdaad, hoe kan je contactloos betalen als het bedrag onbekend is ?

De grap is nu juist - volgens het artikel - dat NS uiteindelijk voor iedereen toe wil naar een systeem van post-paid betalen: je rekent pas af als de reis voltooid is. Reizen op saldo is in essentie nog steeds prepaid: eerst laad je een saldo, en dan mag je gaan reizen. Een papieren kaartje is ook prepaid: eerst betaal je het kaartje, en daarna moet je nog maar zien of je ook aankomt op de plaats van bestemming.
Met contactloos betalen kun je in beginsel inchecken aan het begin van de reis, uitchecken aan het eind en dan meteen het bijbehorende bedrag afrekenen; net zoals er nu saldo van je kaart wordt afgehaald. Het scheelt een tussenstap, namelijk dat je eerst geld van je bank naar je OV-kaart moet overbrengen.
Het enige dat me in dit stadium verbaast, is dat de CICO's niet in staat zijn om bij houders van Jaartraject uit te rekenen wat de goedkoopste reisroute was als ze (deels) buiten hun traject reizen. Daarom wordt er achteraf afgerekend. In feite ook post-paid, maar met de technische noodzaak dat de CICO's te traag zijn. Dat zal dan met contactloos betalen wel moeten verbeteren.

Reageer