Vraag aan de conducteurs op dit forum

• 17 augustus 2016
  • 9 reacties
  • 275 Bekeken

Nu NS het helaas verdomt om een oplossing te bieden voor mensen die gedupeerd gaan worden door "Van rit naar prijsverhoging" dat per 1 september ingaat, vraag ik me af hoe conducteurs zullen omgaan met de volgende situatie:
Stel dat ik na 1 september reis in de daluren met samenreiskorting op een ov-chipkaart zonder abonnement en daarnaast de beschikking heb over een ov-chipkaart met Traject Vrij (met geldige check-in en check-uit in de spits kort voor het moment van reizen), zouden jullie mij dan een boete geven of stellen jullie je coulant op richting reizigers die willen voorkomen dat ze 67 procent te veel gaan betalen voor hun ritten en daarbij niet op enige medewerking van NS lijken te hoeven rekenen?

9 reacties

Reputatie 7
Als ik het goed begrijp check je in met een kaart met samenreiskorting en heb je los een niet ingecheckte traject vrij kaart bij.

Samenreiskorting is in mijn ogen al een product wat de naam uitlegt: samen reizen. Dus iemand mag een ander meenemen met korting. Er is verder op dit forum al besproken dat een kaart zonder checkin het recht niet geeft op deze korting. Dus formeel gezien doe je het niet goed en kun je een UVB verwachten.

Echter, ik bekijk iedere situatie in de trein apart, dus ik kan niet garanderen wat ik zou doen, maar in deze case denk ik (!) - regels zijn regels en dan handhaaf ik die met een UVB.

Er is nog niets gecommuniceerd naar ons, vanuit de NS, het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat we de vraag krijgen ons coulant op te stellen, dus ook dat is allemaal nog niet zeker.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, maar zoals je ziet, kan ik je niet duidelijk een Ja of Nee als antwoord geven.
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt niet met jezelf samenreizen. Ingecheckt zijn met twee kaarten maakt dat ook niet mogelijk. Het enige dat het oplevert, zijn vervelende discussies in de trein. Daar behoren we van gevrijwaard te worden.

Van mij had van rit naar reis overigens niet gehoeven. Het kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, afhankelijk van je reisgedrag. Ik vind het eerder lastig dan een voordeel. Voor de regelmatige spitsrijders - en dat zijn de meesten, is er wel wat voor te zeggen. De AKO zal er wel wat baat bij hebben.

We krijgen waarschijnlijk weer dezelfde uitkomst als na de eeuwige discussie een tijd geleden: Doordat je in de spits incheckt, levert het omchecken na het einde van de spits niet zoveel of niks op, vanwege het vervallen van de langeafstandskorting.

En de dichtregel van Bomans: "Ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen", is leuk Nederlands maar gaat nu eenmaal niet op in het treinreizen. Wat NS doet, moeten we dan maar afwachten. Die reactie komt vanzelf.

Ik heb overigens de indruk dat nog niet alle treinpersoneel van de veranderingen op de hoogte is.
Reputatie 7
@Thom Nog niet alle = nog allemaal niet. Ik heb het via dit forum, verder niets van meegekregen. Is voor ons ook niet echt van belang, tijdens controle is het gewoon kijken of iemand zich aan de regels houdt en het doet zoals het hoort. Of diegene dan met of zonder korting reist is voor mij niet relevant, zolang deze maar een geldig kaartje heeft waar aan alle voorwaarden voldaan is.
Je kunt niet met jezelf samenreizen. Ingecheckt zijn met twee kaarten maakt dat ook niet mogelijk. Het enige dat het oplevert, zijn vervelende discussies in de trein. Daar behoren we van gevrijwaard te worden.
Ik denk inderdaad dat deze verkapte prijsverhoging tot vervelende discussies gaat leiden, zolang NS niet met een oplossing komt ligt de oorzaak hiervan echter volledig bij hen.

Van mij had van rit naar reis overigens niet gehoeven. Het kan zowel een voordeel als een nadeel zijn, afhankelijk van je reisgedrag.
Het kan alleen een voordeel zijn voor de reizigers die op een van de "probleemstations" gedwongen moeten overstappen. Voor alle andere reizigers is het een nadeel, want zij verliezen de mogelijkheid tot bewust omchecken (de mogelijkheid om ingecheckt te blijven hadden ze immers al).

We krijgen waarschijnlijk weer dezelfde uitkomst als na de eeuwige discussie een tijd geleden: Doordat je in de spits incheckt, levert het omchecken na het einde van de spits niet zoveel of niks op, vanwege het vervallen van de langeafstandskorting.

Aangezien NS geen langeafstandskorting toepast tussen de reis binnen het afgekochte traject en die erbuiten (waardoor er dus ook geen sprake is van "van rit naar reis" want NS brengt nog steeds twee afzonderlijke reizen in rekening) gaat deze vlieger niet op.
Reputatie 7
Badge +4
@Thom Nog niet alle = nog allemaal niet. Ik heb het via dit forum, verder niets van meegekregen. Is voor ons ook niet echt van belang, tijdens controle is het gewoon kijken of iemand zich aan de regels houdt en het doet zoals het hoort. Of diegene dan met of zonder korting reist is voor mij niet relevant, zolang deze maar een geldig kaartje heeft waar aan alle voorwaarden voldaan is.

Ik ben helemaal met je eens het het belangrijkste is dat de controle goed kan plaatsvinden. Formeel zal men nog niet op de hoogte zijn gebracht, dat neem ik zeker van je aan. Het is natuurlijk geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek maar ik keuvel wel eens wat met conducteurs en dan blijkt dat men er vaak niet eens van gehoord heeft. Dat verbaast me eigenlijk wat want er komen onderweg straks gegarandeerd vragen over en je zou toch ook zeggen: van te voren. Het publiek is inmiddels redelijk op de hoogte van hoe je met dal en spits moet omgaan en het gaat toch om een verandering daarin.
Reputatie 7
@Thom volkomen met je eens, daarom ben ik actief op dit forum, weet ik wat er speelt 😉
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben blij met de twee huisconducteurs op het forum, ze kennen de praktijk en de nuancering. En goed tegenwicht tegen de negativiteit. Loes laat vaak een lampje branden met haar heerlijke mengeling van menselijkheid en handhaven. Jij bent er gelukkig ook veel, dat is verhelderend. Ik verbaas me soms over de rariteiten die jullie meemaken, al let ik onderweg wel op 😉
Ik heb het even erg druk gehad en moet me even verder inlezen in dat andere topic.

Wat betreft handhaven klopt het wat Slidestops zegt, een correcte check-in is voor de meeste HC het belangrijkste en wat de financiele consequentie voor een reiziger is, maakt ons weinig uit, want inderdaad, we weten het niet, behalve wij twee nu als HC.

Ik ga dat andere topic nog even goed lezen en kom er nog op terug.
Ik ben ff op onderzoek gegaan en ik kan ook alleen maar voor mezelf spreken. Ik ben nu op de hoogte van dit probleem en zal een situatie daardoor anders beoordelen. Het vervelende is dat ik niet weet hoe collega's gaan reageren. Een reiziger reisde bv al ruim een jaar op samenreiskorting en zijn zakelijke abo en ik was pas de eerste HC die er wat van zei. Ik geec meestal aan dat het niet correct is, maar dat NS er niet door benadeeld wordt, laat ik het bij een "waarschuwing".
Ik durf er weinig over te zeggen.

Reageer