beantwoord

Vraag over 40% daluren korting combinatie NS -Arriva

• 28 oktober 2017
  • 8 reacties
  • 741 Bekeken

Wanneer ik vertrek om 16.05 vanaf Schiphol Airport naar Franeker (via Leeuwarden) kan ik dan gewoon vóór 1600hrs inchecken om de 40% korting te krijgen? Ik komt dan om 18.13 aan in Leeuwarden en moet uitchecken van de NS en daarna inchecken met Arriva en die trein Leeuwarden - Franeker vertrekt 18.19hrs (in de spits). Krijg ik dan nog wel de 40% korting tussen Leeuwarden en Franeker met Arriva of kan ik dit gedeelte pas na 18.30hrs afleggen?
icon

Beste antwoord door Tochjo 28 oktober 2017, 15:33

Het tijdstip van inchecken is bepalend. Daarbij wordt opnieuw inchecken bij een overstap op een andere vervoerder als een nieuwe reis gezien. U krijgt dus 40 procent korting op uw reis bij NS van Schiphol Airport naar Leeuwarden als u vlak voor de spitsuren bij NS incheckt, maar u krijgt geen korting op uw reis met Arriva van Leeuwarden naar Franeker als u daar om 18:13 incheckt. Dan moet u wachten met inchecken tot na de spits.

Merk overigens op dat er een marge is van vijf minuten in het voordeel van de reiziger: u kunt tot en met 16:04 uur inchecken om met korting te reizen van Schiphol Airport naar Leeuwarden en reist vanaf Leeuwarden weer met korting met Arriva als u incheckt om 18:25 of later.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Het tijdstip van inchecken is bepalend. Daarbij wordt opnieuw inchecken bij een overstap op een andere vervoerder als een nieuwe reis gezien. U krijgt dus 40 procent korting op uw reis bij NS van Schiphol Airport naar Leeuwarden als u vlak voor de spitsuren bij NS incheckt, maar u krijgt geen korting op uw reis met Arriva van Leeuwarden naar Franeker als u daar om 18:13 incheckt. Dan moet u wachten met inchecken tot na de spits.

Merk overigens op dat er een marge is van vijf minuten in het voordeel van de reiziger: u kunt tot en met 16:04 uur inchecken om met korting te reizen van Schiphol Airport naar Leeuwarden en reist vanaf Leeuwarden weer met korting met Arriva als u incheckt om 18:25 of later.
Reputatie 7
Dat laatste deel zul je pas na 18.30 kunnen afleggen. Een overstap op een andere vervoerder, betekent in de spits ook reizen op spitstarief. Enkel bij een overstap op dezelfde vervoerder telt het eerste tarief.
Ok dat is dan duidelijk. Dus dan maar wachten na de spits voor het laatste gedeelte van de reis.Harstikke bedankt voor de antwoorden Tochjo en Slidestops!

Dat overkwam een bekende van mij met zijn DalVoordeel. Hij reisde een maandje geleden in de middagspits (omstreeks 18:15) van Weert naar Roermond, waarvoor hij € 5,30 betaalde (vol-tarief), checkt daar om 18:28 uit en meteen om 18:28 bij ARRIVA in (om de trein van 18:33 te nemen), waarvoor hij geen korting kreeg en €16,01 moest betalen voor de vervolgreis naar Nijmegen. Ofschoon ik in de antwoorden lees dat een reis na een vervoerderswissel wordt gezien als een nieuwe reis kreeg hij wel lange-afstandskorting, maar werd ook het ARRIVA-deel zonder korting gerekend, ook al was de incheck na 18:25 en vond de reis plaats met een trein die geheel na de middag/avondspits viel. Heeft bij ARRIVA geld terugvragen in dit geval zin?

Reputatie 7
Badge +4

Nee, want het is correct berekend. Als u incheckt in de spits bij NS en na het uitchecken bij NS meteen, in ieder geval binnen 35 minuten, weer incheckt bij Arriva, ook in de daluren, blijft het spitstarief gelden. Andersom werkt het ook zo, als u incheckt in de daluren en u reist in de spits verder na een incheck bij Arriva, dan houdt u daltarief. Het systeem werkt uiteraard wel naar twee kanten. Pak het zo aan dat het in uw voordeel werkt. Ik neem aan dat u met Flex reist.

Bedenk dus wel dat het anders werkt dan voor dat Flex er was.

Nee, want het is correct berekend. Als u incheckt in de spits bij NS en na het uitchecken bij NS meteen, in ieder geval binnen 35 minuten, weer incheckt bij Arriva, ook in de daluren, blijft het spitstarief gelden. Andersom werkt het ook zo, als u incheckt in de daluren en u reist in de spits verder na een incheck bij Arriva, dan houdt u daltarief. Het systeem werkt uiteraard wel naar twee kanten. Pak het zo aan dat het in uw voordeel werkt. Ik neem aan dat u met Flex reist.

Bedenk dus wel dat het anders werkt dan voor dat Flex er was.

Dank voor de uitleg. Dus als je voor de spits met NS-Flex incheckt en tijdens de spits van treinvervoerder wisselt, krijg je dus de hele reis 40-100% korting, tenminste als ik jouw verhaal goed begrepen heb. Het enige om dat te doorbreken is dus met 2 chipkaarten te werken (of een deel met een los kaartje af te leggen, (als wachten tot na de ochtendspits geen optie is).

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, u heeft het goed begrepen.  Met twee kaarten werken kan wel, maar is niet altijd voordelig. Als u dan voor de tweede keer incheckt met korting is het wel zo dat er dan geen langeafstandskorting meer is. De reis met korting begint tegen een fors tarief voor de eerste kilometers. Is de reis met korting relatief lang dan kan het uit, maar soms is het voordeliger toch tegen het spitstarief te blijven reizen omdat in dat geval de langeafstandskorting wel wordt meegerekend.

Treinreizen is rekenen en van te voren slim aanpakken. Het is maar net of het uit kan of niet. Het klinkt absurd voor sommigen, maar de langeafstandskorting tegen spitstarief behouden, kan goedkoper zijn.

Ik heb het wel eens uitgerekend voor iemand die van Hengelo naar Schiphol ging en in Deventer de trein uit wilde voor het kortingstarief. Het was een euro goedkoper maar de trein stopt daar zo kort, dat alleen Daphne Schippers dat redt.  Bommel in ieder geval niet, :innocent:

Badge +3

Bij NS Flex wordt een spits-dal overstap naar een andere vervoerder inderdaad berekend als één reis op spitstarief (maar wel inclusief behoud van langeafstandskorting).

Als je dan Weert - Roermond in de spits doet, en vervolgens Roermond - Nijmegen is het duurder, maar als je met korting naar Swalmen/Reuver/Tegelen of zo wilt maakt het niet eens zoveel uit (zie voorbeeld van @Thom) om voor de hele reis voltarief te betalen. Zeker niet als je vanuit Eindhoven of Sittard of zo komt.

Bij vrij reizen (Dal Vrij en met name Weekend Vrij op vrijdag na 18:30) maakt het natuurlijk wel uit!

Bij klassieke abonnementen (reizen op saldo) lukte dat wel, in/overchecken op het andere tarief na de spits, maar dan werd het een nieuwe reis op daltarief inclusief starttarief vanaf Roermond met Arriva. Starttarief Arriva is € 0,99 met in de daluren 40% korting.

Meest simpele oplossing (met NS Flex) is dan om het deel in de spits (Weert - Roermond) af te leggen met een andere ov-chipkaart of e-ticket voltarief, en dan op Roermond in te checken met je ov-chipkaart voor dalkorting of vrij reizen naar Nijmegen of verder naar het zuiden.

Andersom werkt het wél in jouw voordeel met NS Flex, dus als je in de daluren met NS van Weert naar Roermond reist kan je daar gewoon met behoud van dalkorting tijdens de spits overstappen naar Arriva, richting Nijmegen of voor naar Echt of Susteren of zo.

Reageer