beantwoord

vraag twee keer uitchecken

  • 30 November 2021
  • 13 reacties
  • 1503 Bekeken

Hoe kan het dat als je uitcheckt en het poortje niet open gaat, je het daarna weer probeert en het systeem je als ingecheckt ziet ? En ik dus een boete van 20 euro krijg omdat ik daar geen uitcheck bij heb. Helaas is dit al meerdere keren gebeurt en de ns vergoed nu de 20 euro niet meer. (want dat staat ook zo in de voorwaarden) 

Maar ze hebben ook geen oplossing. Terwijl ik dit dus al meerdere keren aan de telefoon aangegeven heb dat het steeds mis gaat.

icon

Beste antwoord door Denice NS 30 November 2021, 21:18

Bekijk origineel

13 reacties

Dat kan niet want na een checkin is je kaart tijdelijk geblokkeerd voor nieuwe transacties bij hetzelfde poortje. Er moet dus iets anders aan de hand zijn.

Wel zijn er hier de laatste paar dagen soortgelijke vreemde klachten van andere reizigers dat check-ins worden gezien als check-outs.

Welke moderator heeft advies?

Hoi omegaT. Welkom bij de Community!

Scan je je kaart opnieuw bij hetzelfde poortje als deze de eerste keer niet opengaat? Of bij een andere poort? Zover ik weet zou het, zoals Tamzin al aangeeft, niet mogelijk moeten zijn om bij hetzelfde poortje vrijwel direct je kaart weer te scannen:thinking:

Badge +3

Volgens mij zou een poortje altijd open moeten gaan, met als melding als je kort daarvoor al uitgecheckt bent de melding ‘Tot ziens’ o.i.d. Wel zo veilig, want je wilt niet ‘opgesloten’ zijn binnen poortjes.

Staat de uitcheck (door een poortje naar buiten) als incheck in je Reishistorie, dan komt dat door een storing (27 en 28 november), en zal zich automatisch corrigeren als het goed is.

Reputatie 7
Badge +1

Bij POORTjes is het toch echt zo dat 1 kant IN en 1 kant UIT is en dat niet verwisseld wordt. daarom begrijp ik je punt niet helemaal. Het lijkt me 2 mogelijkheden:

1.je doet het zelf niet goed, te haastig in de drukke ochtendfile na een andere of wat dan ook, of juist niet-te traag om na openen door te lopen?

2.je kaart is defect

Is mij vorige maand ook overkomen.  Poortje gaat niet open bij uitchecken.  Bij een ander poortje lukte het wel.  Bij de eerste poging is wel de ritprijs in rekening gebracht, en de tweede poging kostte me 20 Euro extra.  Bij de NS saldo terugvragen gaat alleen als je hebt vergeten in of uit te checken, en je moet dus een begin èn eindstation opgeven, hetgeen hier niet van toepassing is

Het is niet verstandig dan opnieuw uit te checken. Op de grote stations staan meestal ook paaltjes voor internationale reizigers. Daar kunt u opnieuw inchecken. Op Utrecht Centraal staan die in ieder geval op perron 5-7 en waarschijnlijk ook op perron 18-19. 

Staan die paaltjes er niet, spreek dan een medewerker aan of gebruik de 'info'knop op de helpzuil. Een andere optie is om achter iemand aan door de poortjes te lopen, maar daar staan flinke boetes op. Dat zou ik dus niet aanraden, tenzij je zeker weet dat er niemand in de buurt is. 

Het is niet verstandig dan opnieuw uit te checken. Op de grote stations staan meestal ook paaltjes voor internationale reizigers. Daar kunt u opnieuw inchecken. Op Utrecht Centraal staan die in ieder geval op perron 5-7 en waarschijnlijk ook op perron 18-19. 

Staan die paaltjes er niet, spreek dan een medewerker aan of gebruik de 'info'knop op de helpzuil. Een andere optie is om achter iemand aan door de poortjes te lopen, maar daar staan flinke boetes op. Dat zou ik dus niet aanraden, tenzij je zeker weet dat er niemand in de buurt is. 

Bedankt.  Niettemin zou de NS het makkelijker moeten maken in zo’n geval geld terug te krijgen.

Reputatie 3

Is mij vorige maand ook overkomen.  Poortje gaat niet open bij uitchecken.  Bij een ander poortje lukte het wel.  Bij de eerste poging is wel de ritprijs in rekening gebracht, en de tweede poging kostte me 20 Euro extra.  Bij de NS saldo terugvragen gaat alleen als je hebt vergeten in of uit te checken, en je moet dus een begin èn eindstation opgeven, hetgeen hier niet van toepassing is

  1. Mij overkwam ook zoiets. Ik stapte in de regio Amsterdam uit de trein en chipte uit bij de paal op het perron. Toen liep ik naar de uitgang en het bleek (censuur) dat daar poortjes waren. Wat gebeurt er als je door een uitgangspoortje loopt als je al uitgechipt hebt? Ik besloot het maar niet te proberen en heb het probleem opgelost door achter iemand anders door het poortje te lopen.
  1. Een ander incident. Ik reisde met de tram van Den Haag C naar Leidschendam. Chippen in de tram. Toen kwam de terugreis. Ik stapte in, maar in de tram was geen chippaal te vinden. Andere reizigers, kennelijk met meer ervaring, zeiden dat ik op het perron had moeten chippen. Dus een verschillende methode op de heenreis en de terugreis. Wie verzint zoiets? Nou ja, dan reis ik gratis, en als er controle komt leg ik het wel uit. Maar toen bleek dat de tram in Den Haag C stopte op een perron met poortjes. Wat gebeurt er als ik niet ingechipt heb en door een poortje naar buiten ga? Hetzelfde probleem. En dezelfde oplossing: achter iemand anders aanlopen. Ik heb daarna contact opgenomen met RandstadRail, maar geen antwoord.

Conclusie: als een poortje niet opengaat, loop dan achter een andere reiziger naar buiten.

Badge +3
  1. Mij overkwam ook zoiets. Ik stapte in de regio Amsterdam uit de trein en chipte uit bij de paal op het perron. Toen liep ik naar de uitgang en het bleek (censuur) dat daar poortjes waren. Wat gebeurt er als je door een uitgangspoortje loopt als je al uitgechipt hebt?

Een poortje zal een uitcheck op het perron herkennen en ‘Tot ziens’ (of iets van die strekking)  aangeven i.p.v. ‘Uitgecheckt’.

Reputatie 7
Badge +2

Een ander incident. Ik reisde met de tram van Den Haag C naar Leidschendam. Chippen in de tram. Toen kwam de terugreis. Ik stapte in, maar in de tram was geen chippaal te vinden. Andere reizigers, kennelijk met meer ervaring, zeiden dat ik op het perron had moeten chippen. Dus een verschillende methode op de heenreis en de terugreis. Wie verzint zoiets? 

Op de terugweg stapte je dus niet in de tram, maar in de metro. Op de RandstadRail rijden namelijk trams van de HTM (van de lage perrons) en metro's van de RET (van de hoge perrons).

Die mix vereist op het samenlooptraject wat oplettendheid, maar binnen hetzelfde systeem is de handelwijze in elk geval altijd hetzelfde. Zou je kaartlezers in de metro gehad hebben dan liep je op de stations met poortjes vast, andersom zou je dan in Den Haag twee tramlijnen met paaltjes op het perron moeten hebben (die daar deels ook weer samenlopen met andere lijnen waar je in het voertuig in- en uitcheckt.

Reputatie 7
Badge +3

@Feico met achter iemand aanlopen door de poortjes los je geen probleem op, maar creëer je een nieuw probleem: achter iemand aanlopen is strafbaar en kan jou een boete opleveren.

Badge +3

@Feicomet achter iemand aanlopen door de poortjes los je geen probleem op, maar creëer je een nieuw probleem: achter iemand aanlopen is strafbaar en kan jou een boete opleveren.

Ten eerste, nood breekt wet en zolang je ingecheckt bent (dus geldig vervoersbewijs) maakt het verder niet uit.

Wat het Flex (of saldo) systeem er van maakt is een ander verhaal… 

Maar goed, @Feico had het over ‘dubbel uitchecken’ @MoDe, dus dat kan nooit een boete opleveren volgens mij 😅

Ja maar hee ho eens even! Je loopt zomaar door een poortje achter iemand aan en dat mag niet!

Jawel hoor, geldig vervoersbewijs en nu jij weer beste toezichthouder of boa, Bovendien ging het om 'naar buiten’ 🤣

Nou ja, door de uitcheck op het perron was je natuurlijk wel zwaar ‘in overtreding’, en daar sta je dan!

“Heeft u hier wel een geldig vervoersbewijs/incheck?” Nee, ik heb zojuist uitgecheckt bij dit paaltje op het perron dus helaas…

Geef me daar maar een boete voor hoor, of anders onder begeleiding uit het station verwijderd worden omdat ik er zonder enig reis/passagerecht ‘verbleef’ of me ’ophield’.

Mooi zo, ik moest toch naar buiten!… 😅

Reputatie 4

Die discussie is helemaal niet nodig. 1 swipe en ze kunnen de exacte tijd van het uitchecken zien. Dus als de infopaal niet mee wil werken en er is geen personeel zou ik achter iemand aan lopen. Desnoods even vragen. Nood breekt dan toch wet.

 

Staat er wel personeel dan kunnen ze meteen zien wat er is gebeurd. Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

 

 

 

Reageer