beantwoord

Waar blijft mijn nieuwe OV-chipkaart?

• 19 augustus 2016
  • 55 reacties
  • 2306 Bekeken

Mijn bestaande OV-chipkaart van de NS vervalt 31 augustus 2016. Ik heb een tijd geleden toestemming gegeven voor hergebruik van mijn pasfoto, zodat de verlenging van de kaart automatisch zou gaan. Nu, minder dan 2 weken voor afloop, nog steeds geen nieuwe kaart ontvangen.

Ik heb een paar weken geleden NS Klantenservice hierover gebeld, maar ik kreeg alleen maar nietszeggende antwoorden, waaronder dat ik een 0900-nummer moest bellen. Dat nummer bleek de OV-chipkaart organizatie te zijn die mij ook niets konden zeggen over de status van de verlenging, en die mij - u raadt het al - doorverwezen naar NS Klantenservice.

Kan iemand van de NS hierop reageren?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 19 augustus 2016, 21:07

Hallo hkoster1. Welkom op het NS Serviceforum.

Het antwoord wat ik hier ga geven geldt ook voor jou, JeanneH. Ik begrijp dat dit voor wat verwarring kan zorgen. Wij vragen inderdaad om een nieuwe pasfoto om dit vervolgens door te sturen naar TLS (OV-chipkaart) waarmee zij een nieuwe OV-chipkaart met daarop jullie abonnementen weer kunnen produceren en leveren. Nu is het helaas niet bij iedereen goed gegaan, technisch gezien is er voor een aantal klanten niet tijdig een nieuwe kaart geproduceerd. Heel vervelend, dat vinden wij ook, maar wanneer je een NS abonnement hebt hoef je niet te betalen voor de nieuwe kaart.

Het proces is als volgt:
1. Neem contact op met oNS via het telefoonnummer 030 - 751 51 55, Twitter, Facebook of Chat om te controleren of er wel of geen nieuwe kaart is geproduceerd. Ik benoem alleen deze kanalen, omdat de reactiesnelheid hierbij het hoogste ligt en je dus sneller meer informatie hebt.
2. Indien er niet tijdig een nieuwe kaart is geproduceerd, dit zal dan ook via die kanalen worden verteld, kan je de kaart VERNIEUWEN via 0900-0980 (€ 0,50 per gesprek), op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur. Je kan het ook regelen via wat te doen met een verlopen kaart. Die kaart zal dan geleverd worden met daarop je NS abonnement.
3. Indien wij, via welk kanaal dan ook, aangeven dat je de kaart dient te vernieuwen via 0900-0980 of de website, dan vragen wij ook direct om je IBAN, zodat we de kosten á €7,50 direct naar de rekening kunnen overmaken.

Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen als een prettige service wordt ervaren, maar wij zullen jullie wel zo goed mogelijk proberen verder te helpen. Ik hoop dat bovenstaande stappen wat meer duidelijkheid geeft. Zo niet, dan lees ik het graag.

P.S. ik heb het topic naar het subforum OV-chipkaart verplaatst, omdat het daar beter tot zijn recht komt.
Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 5
Badge
@hkoster1 Ik ben dan wel niet van de NS, maar u moet bij NS terecht kunnen gezien u daar het product (chipkaart+abo) heeft aangeschaft. Ze mogen u voor zover ik weet niet naar de fabrikant sturen (TLS/OV-chipkaart) gezien u dus een overeenkomst heeft met de NS en niet met TLS.
Reputatie 3
Ze mogen het niet maar doen het toch, zie ook de OP.

Zie ook het vorige topic wat NS gewoon ging negeren.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/foto-26512/index1.html#post164614
Mijn bestaande OV-chipkaart van de NS vervalt 31 augustus 2016.
Staat er een abonnement op je kaart?
Zo ja, welke?
Ik heb precies hetzelfde. Op 10-6 op verzoek een pasfoto geüpload, vervolgens een bevestiging gekregen met de mededeling

"Dank u wel voor uw pasfoto. Wij hebben deze in goede orde ontvangen. U ontvangt uw nieuwe OV-chipkaart binnen enkele dagen per post thuis. Uw NS abonnement(en) en eventuele andere reisproducten staan hier reeds op. U kunt dus direct reizen met uw nieuwe OV-chipkaart."

De paar dagen zijn inmiddels een paar maanden. Ik denk dat ik over een paar weken niet meer kan reizen met de oude OV-kaart. Super service.
Mijn bestaande OV-chipkaart van de NS vervalt 31 augustus 2016.
Staat er een abonnement op je kaart?
Zo ja, welke?
Ja, o.a. Dal Voordeel.
Ik heb geen trek in langdurig welles-nietes gedoe met de NS. Er is immers nog tijd om mijn kaart direct bij TLS te verlengen (3 werkdagen, zegt TLS) , en tijd is ook geld.
Wat ik nog graag van forumleden zou willen horen is of de kaartverlenging via de NS wel vaker zo laat komt. Ik neem aan dat er af en toe een probleem is met de timing, maar komt dit regelmatig voor? Nog een paar dagen wachten?
Reputatie 3
U kunt wachten op een moderator hier, maar u kunt inderdaad ook zelf een vervangende OV chipkaart aanvragen via TLS (wat die moderatoren ws zullen ook zullen zeggen) , die kost 7,50 maar die kosten kunt u dan hier terugvragen.

Het komt inderdaad meer voor, normaal gesproken hoort u 10 tot 6 weken van te voren al bericht te krijgen over de verlenging.
Nou, dan reizen we gewoon toch niet meer met het OV. Ze zijn wel slim genoeg om maanden van te voren om een pasfoto te vragen, maar leveren ho maar. Ik ga mijn geld van het abonnement wel terug vragen, als ik niet meer kan reizen.

Het antwoord wat ik hier ga geven geldt ook voor jou, JeanneH. Ik begrijp dat dit voor wat verwarring kan zorgen. Wij vragen inderdaad om een nieuwe pasfoto om dit vervolgens door te sturen naar TLS (OV-chipkaart) waarmee zij een nieuwe OV-chipkaart met daarop jullie abonnementen weer kunnen produceren en leveren. Nu is het helaas niet bij iedereen goed gegaan, technisch gezien is er voor een aantal klanten niet tijdig een nieuwe kaart geproduceerd. Heel vervelend, dat vinden wij ook, maar wanneer je een NS abonnement hebt hoef je niet te betalen voor de nieuwe kaart.

Het proces is als volgt:
1. Neem contact op met oNS via het telefoonnummer 030 - 751 51 55, Twitter, Facebook of Chat om te controleren of er wel of geen nieuwe kaart is geproduceerd. Ik benoem alleen deze kanalen, omdat de reactiesnelheid hierbij het hoogste ligt en je dus sneller meer informatie hebt.
2. Indien er niet tijdig een nieuwe kaart is geproduceerd, dit zal dan ook via die kanalen worden verteld, kan je de kaart VERNIEUWEN via 0900-0980 (€ 0,50 per gesprek), op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur. Je kan het ook regelen via wat te doen met een verlopen kaart. Die kaart zal dan geleverd worden met daarop je NS abonnement.
3. Indien wij, via welk kanaal dan ook, aangeven dat je de kaart dient te vernieuwen via 0900-0980 of de website, dan vragen wij ook direct om je IBAN, zodat we de kosten á €7,50 direct naar de rekening kunnen overmaken.

Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen als een prettige service wordt ervaren, maar wij zullen jullie wel zo goed mogelijk proberen verder te helpen. Ik hoop dat bovenstaande stappen wat meer duidelijkheid geeft. Zo niet, dan lees ik het graag.

P.S. ik heb het topic naar het subforum OV-chipkaart verplaatst, omdat het daar beter tot zijn recht komt.
OK, bedankt.
Bedankt voor het antwoord. Ik zal contact op nemen.
Onwetend van dit antwoord vanmiddag ook dezelfde vraag gesteld aan de NS klantenservice, die mij inderdaad verwezen naar de klantenservice van de ov chipkaart onder genoemd nummer voor nadere informatie. Het gaat om twee Ov-kaarten, maar over vernieuwen of naar een IBANnr is mij niet gevraagd. Men kon wel zien dat de pasfoto was ingestuurd. Ook is jammer genoeg niet verteld dat ze alleen op werkdagen bereikbaar zijn, waardoor er twee keer voor niks is gebeld, hetgeen uiteraard extra kosten betekent. Gaat de NS die belkosten ook vergoeden? En wat moet ik nu verder?

Het proces is als volgt:
2. Indien er niet tijdig een nieuwe kaart is geproduceerd, dit zal dan ook via die kanalen worden verteld, kan je de kaart VERNIEUWEN via 0900-0980 of wat te doen met een verlopen kaart. Die kaart zal dan geleverd worden met daarop je NS abonnement.

Dan hoop ik dat daar voortaan ook een antwoord op komt. Op dit forum is die vraag al meermaals gesteld en telkens namen jullie niet de moeite om op te zoeken of NS de nieuwe kaart überhaupt had laten maken, maar werd er direct doorverwezen naar 'het bedrijf OV-chipkaart'.
Onwetend van dit antwoord vanmiddag ook dezelfde vraag gesteld aan de NS klantenservice, die mij inderdaad verwezen naar de klantenservice van de ov chipkaart onder genoemd nummer voor nadere informatie. Het gaat om twee Ov-kaarten, maar over vernieuwen of naar een IBANnr is mij niet gevraagd. Men kon wel zien dat de pasfoto was ingestuurd. Ook is jammer genoeg niet verteld dat ze alleen op werkdagen bereikbaar zijn, waardoor er twee keer voor niks is gebeld, hetgeen uiteraard extra kosten betekent. Gaat de NS die belkosten ook vergoeden? En wat moet ik nu verder?
Ten eerste, welkom op het NS Serviceforum, MElisabethJ. Ik heb na jou bericht in mijn reactie de werktijden en de kosten vermeld voor het bellen naar de Klantenservice van OV-chipkaart. Verder is het afhankelijk van wanneer je contact hebt opgenomen met de Klantenservice van oNS en kan het inderdaad zo zijn dat dit niet op de manier is gegaan zoals ik hierboven heb vermeld. Deze werkwijze is namelijk niet direct zo verlopen, maar inmiddels zijn alle medewerkers op de hoogte van deze werkwijze. Daarnaast is dit ook afhankelijk van de geldigheidsdatum van je OV-chipkaart. Zou je mij kunnen vertellen wat de geldigheidsdatum is die op je OV-chipkaart staat? Dan kan ik je het beste informeren over ' hoe nu verder '.

[...] om op te zoeken of NS de nieuwe kaart überhaupt had laten maken, maar werd er direct doorverwezen naar 'het bedrijf OV-chipkaart'.
Wij produceren de kaart niet, maar wij kunnen wel inzien of er een nieuwe kaart is geproduceerd door TLS (OV-chipkaart). Wij zien dan namelijk een nieuw kaartnummer staan, maar wanneer de geldigheidsdatum nog redelijk ver in de toekomst ligt is de kans ook vrij aanwezig dat TLS nog geen nieuwe kaart heeft geproduceerd. Klanten kunnen gewoon contact met ons opnemen via bovenstaande kanalen en krijgen een antwoord.
Reputatie 3
Er is toch een standaardprocedure voor het aanmaken van een vervangende kaart ?

Ik neem aan dat NS de opdracht daarvoor een aantal weken voor die datum verstuurt naar TLS.

Het beleid was inderdaad tot voor kort dat klanten lukraak naar TLS werden verwezen, ook al verviel de kaart een week later.
Ik vind het een rare werkwijze. Jullie vragen om een pasfoto als de kaart bijna verlopen is, sturen dat door naar TLS en dat is het dan. Niet controleren of de kaart daadwerkelijk gemaakt is of verzonden. Ik neem aan dat jullie bericht krijgen van TLS als er een kaart gemaakt/verzonden is want tenslotte zijn jullie de opdrachtgever. En als het dan mis gaat dan moeten jullie klanten moeite doen en kosten maken om een nieuwe kaart te krijgen. Rare service. Jullie kunnen wel zien of er een nieuwe kaart gemaakt is en als dat niet het geval is dan moeten jullie er achteraan gaan en niet de klanten opzadelen met dit probleem.
Er is toch een standaardprocedure voor het aanmaken van een vervangende kaart ?
Ik neem aan dat NS de opdracht daarvoor een aantal weken voor die datum verstuurt naar TLS.

Klopt, er is een standaardprocedure, maar voor een aantal klanten is dit niet goed gegaan. Zie ook reactie 10, waarin ik het volgende heb vermeld:
Wij vragen inderdaad om een nieuwe pasfoto om dit vervolgens door te sturen naar TLS (OV-chipkaart) waarmee zij een nieuwe OV-chipkaart met daarop jullie abonnementen weer kunnen produceren en leveren. Nu is het helaas niet bij iedereen goed gegaan, technisch gezien is er voor een aantal klanten niet tijdig een nieuwe kaart geproduceerd.
Ik zie net dat mijn kaart op 24-8 i.p.v. 31-8 verloopt. Ik kan dus sowieso niet meer reizen dankzij de NS.
Dus moet ik een anonieme kaart kopen en zonder korting reizen. Super hoor! Heel erg bedankt. Ik bel maandag wel om het geld van mijn abonnement terug te vragen.
Ik zie net dat mijn kaart op 24-8 i.p.v. 31-8 verloopt. Ik kan dus sowieso niet meer reizen dankzij de NS.
Dus moet ik een anonieme kaart kopen en zonder korting reizen. Super hoor! Heel erg bedankt. Ik bel maandag wel om het geld van mijn abonnement terug te vragen.

Je gaf eerder aan contact met oNS op te nemen. Heb je dat gedaan? Verder hoef je niet zonder korting te reizen. Als je de stappen volgt die ik heb vermeld dan kan je gewoon met je abonnement blijven reizen. Mocht de kaart nou niet op tijd binnen zijn dan vergoeden wij wel het verschil. Je hoeft hier geen anonieme OV-chipkaart voor aan te schaffen, het kan ook met een eenmalige chipkaart. Ik wil je adviseren om even te bellen met 030 - 751 51 55 voor het restitueren van de 7,50 EUR voor de kaartvernieuwing of neem contact op met oNS via Twitter of Facebook.
Daar was ik nog niet aan toe gekomen. Ik heb een heel drukke baan en ben niet altijd in de gelegenheid om direct dingen te regelen. Dat is tijdens mijn werk niet mogelijk. Ik heb me er tot nu toe niet in verdiept omdat ik erop vertrouwde dat de kaart er op tijd zou zijn en ineens wordt ik nu voor het blok gezet omdat er helemaal geen nieuwe kaart komt en ik zelf allerlei dingen moet gaan regelen. Ik las in de recatie van MElisabethJ dat ze telefonisch alleen op werkdagen bereikbaar zijn. Ik neem aan dat ze het 030-nummer bedoelt, dus heeft het geen zin om te bellen. Twitter heb ik niet. Op Facebook staat nu eenzelfde soort melding en als ik dat lees wordt ik er niet vrolijk van....
Wij zijn 24/7 bereikbaar op het nummer 030 - 751 51 55. Ik wil je adviseren onze Klantenservice te bellen zodra het je uitkomt, zodat de 7,50 EUR direct naar je overgemaakt kan worden. Mocht je wel een Facebook account hebben, daar zijn wij ook 24/7 bereikbaar. Je kan daar een privé bericht naartoe sturen als je liever niet wil bellen.

De Klantenservice van OV-chipkaart is op dit moment inderdaad nu net niet meer bereikbaar, dat klopt. Daarom heb ik ook de werktijden (op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag, zondag en feestdagen van 10.00 tot 16.00 uur) in mijn eerdere reactie benoemd. Wel kan je het vandaag online regelen via de link uit stap 2 van reactie 10; wat te doen met een verlopen kaart.
Ten eerste, welkom op het NS Serviceforum, MElisabethJ. Ik heb na jou bericht in mijn reactie de werktijden en de kosten vermeld voor het bellen naar de Klantenservice van OV-chipkaart. Verder is het afhankelijk van wanneer je contact hebt opgenomen met de Klantenservice van oNS en kan het inderdaad zo zijn dat dit niet op de manier is gegaan zoals ik hierboven heb vermeld. Deze werkwijze is namelijk niet direct zo verlopen, maar inmiddels zijn alle medewerkers op de hoogte van deze werkwijze. Daarnaast is dit ook afhankelijk van de geldigheidsdatum van je OV-chipkaart. Zou je mij kunnen vertellen wat de geldigheidsdatum is die op je OV-chipkaart staat? Dan kan ik je het beste informeren over ' hoe nu verder '.

De beide Ov-kaarten verlopen 7 september 2016. Voor een van de twee kaarten heb ik (naast het verzoek van de NS) later ook een brief gekregen van de klantenservice van de OV-chipkaart om een pasfoto in te sturen, terwijl dit al via de NS is gedaan. Dit laatste is zaterdag gecheckt bij NS en daar staat inderdaad dat de pasfoto ontvangen is.
De beide Ov-kaarten verlopen 7 september 2016. Voor een van de twee kaarten heb ik (naast het verzoek van de NS) later ook een brief gekregen van de klantenservice van de OV-chipkaart om een pasfoto in te sturen, terwijl dit al via de NS is gedaan. Dit laatste is zaterdag gecheckt bij NS en daar staat inderdaad dat de pasfoto ontvangen is.
Wegens een technisch probleem is de kans klein dat er nog een kaart geproduceerd gaat worden, ook al is de pasfoto goed binnen gekomen. Als je niet wil bellen wil ik je adviseren om even te Chatten met de Klantenservice van oNS, als je op deze link klikt zie je rechts staan "Chat - Chat met een medewerker". Daar zullen je snel helpen en het bedrag van 7,50 overmaken.

Je kan vervolgens zelf via 'wat te doen met een verlopen kaart' de OV-chipkaart vernieuwen. De link vind je in de eerdere reacties (10 en 22). Ik kan me echt voorstellen dat dit niet ideaal is, excuses daarvoor. Als je deze stappen doorloopt heb je nog voor 7 september je nieuwe kaart binnen met daarop je abonnement.
Dank je, heb inmiddels contact opgenomen via de chat.
Gisteravond direct via de website van de Ov-chipkaart mijn kaart verlengd. Vandaag kreeg ik al bericht dat hij is opgestuurd. Dus het is een stuk sneller als je het zonder tussenkomst van de NS doet. Nu nog zorgen dat ik mijn 7,50 terug krijg.

Reageer