Waar kan ik op Rotterdam Centraal het makkelijkst in en uitchecken als ik overstap op de Thalys?

• 16 april 2014
  • 34 reacties
  • 10872 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Regelmatig trein ik vanuit Den Haag naar Rotterdam om daar op de Thalys (ticketless) over te stappen.
Volgens mij staan op de perrons geen in/uit-checkpalen en moet je helemaal naar de poortjes bij de uitgang lopen als je overstapt - of een papieren kaartje kopen - klopt dat? Beide is niet echt gemakkelijk.

34 reacties

Reputatie 6
Badge +2
De cico's op de perrons in Schiedam-Centrum zijn inmiddels verwijderd, terwijl ze op de perrons van Rotterdam CS juist geplaatst zijn. Ra, ra!!
Dat is niet zo vreemd, zoals ook op http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-ov-chip/internationale-reizigers.html uitgelegd heeft dit te maken met internationale treinen die Rtd aandoen (en niet Sdm). (Al zijn er ook situaties bij binnenlandse reizen waarbij ze handig zijn, en dus ook op andere stations.)
De cico's op de perrons in Schiedam-Centrum zijn inmiddels verwijderd, terwijl ze op de perrons van Rotterdam CS juist geplaatst zijn. Ra, ra!!
Op mijn vele reizen maak ik heel wat stations mee waar de paaltjes BOVEN op de perrons en andere waar ze bij de uitgang staan.
Als je meteen na het uitstappen een paaltje treft, zul je het niet zo gauw vergeten om uit te checken en zul je ook niet steeds met je kaart in de hand moeten rondlopen.
Ik denk dat NS alle stations waar de paaltjes bij de uitgang staan, hermetisch zal willen afsluiten, zodat je je chippas nodig hebt om eruit te komen. IK BEN DAAR NIET GELUKKIG MEE!!
Reputatie 6
Badge +2
Er staan nu 2 palen per perron op perrons 3/4, 6/7, 8/9 en 11/12.
Reputatie 7
Badge +4
Dat is goed nieuws, Pepe. Als het behalve op de vertrekperrons ook op de aankomstperrons is - en dat mag je toch aannemen - vergemakkelijkt dit het reizen.
Verwacht niet morgen een extra paaltje op jouw perron, maar dit zal zeker helpen bij het bepalen van actuele aandachtsgebieden.
Volgens deze pagina wordt het weliswaar niet morgen, maar wel in september.

In september worden op perrons van Rotterdam Centraal incheckpalen geplaatst die de overstap naar Thalys en IC Brussel klantvriendelijker maken. Geadviseerd wordt om met een volledig internationaal ticket of eenmalige chipkaart te reizen.
Graag gedaan ewoutvonk! Mocht je nog meer praktische tips en suggesties hebben dan zijn deze altijd welkom op dit NS Serviceforum.
Hi Femke,

dank voor de meedenkende reactie! Iets dat zeer gewaardeerd wordt, en waar ik al lange tijd op zoek naar was.. Ik begrijp inderdaad dat het niet van vandaag op morgen gefixed kan zijn, maar goed om te weten dat er over wordt nagedacht!

Dank,
Ewout Vonk
Beste ewoutvonk,

Bedankt voor je tips en suggesties. We zijn continu bezig met het gemakkelijker maken van de reis van deur tot deur van onze reizigers. Het reizen met de OV-chipkaart is daarin geen eindstadium, maar een tussenstation. We zijn erg blij met reizigers die praktisch met ons meedenken. Je tips en suggesties zullen we intern onder de aandacht brengen. Verwacht niet morgen een extra paaltje op jouw perron, maar dit zal zeker helpen bij het bepalen van actuele aandachtsgebieden.
Als u toch een kaartje moet kopen voor de Thalys, zou ik er een nemen vanaf uw vertrekstation. De eventuele kortingen voor Nederland kunt u invullen, al zullen die slechts werken tot Rotterdam in uw geval. Dan is al dat gedoe dat u oppert niet nodig.

Dat gaat dus niet, want ik wil ticketless kunnen reizen. Potentieel moet ik veel reizen maken, en ik wil niet iedere dag tickets zitten printen. Tenzij de NS een dienst kan bieden waarbij ik via een API gautomatiseerd tickets kan kopen en dan automatisch kan sturen naar mijn printer.

Verzoek is kortweg of NS wil meedenken met de reiziger, en meerdere reizigers blijken met deze wens te zitten.
Addendum: waarom staan er wel toeslagpoortjes op spoor 12, maar geen CICO? Denkt de NS dat alle reizigers die met de Thalys reizen allemaal in Rotterdam wonen?

Dit.

Genoeg internationale reizigers die een kaartje tot Rotterdam CS kopen of een ander station en dan alsnog verder reizen.

Hopelijk gaat Thalys ook OV chipkaarten aanbieden in de trein en maakt de NS van die toeslag paaltjes echte in en uitcheckpaaltjes.

Maar dat zal technisch wel weer niet kunnen.
Dus de NS besteedt geld om paaltjes te verwijderen van perrons, terwijl daar geen enkele reden voor is, behalve inderdaad reizigertje pesten.
NS is bezig om alle in- en uitcheckpaaltjes te verwijderen van de perrons. Bijv. op station Schiedam Centrum. Dit is dus om het reizigers "gemakkelijker" te maken over te stappen, bijv. van volledig tarief naar gereduceerd of "gratis" tarief. Wil je dus veranderen van tarief, dan moet je helemaal naar beneden, naar de uitgangen. Dat vind ik niet klantvriendelijk. Ik zou Rover willen oproepen ook op dit onderwerp actie te ondernemen. Ik vraag mij tevens af wat het nut is van de z.g. reizigerspanels als overduidelijk blijkt dat NS geen voorrang geeft aan de wensen van de reiziger MAAR ALLEEN AAN HAAR EIGEN BELEIDSDOELSTELLINGEN!
Reputatie 7
Badge +4
Als u toch een kaartje moet kopen voor de Thalys, zou ik er een nemen vanaf uw vertrekstation. De eventuele kortingen voor Nederland kunt u invullen, al zullen die slechts werken tot Rotterdam in uw geval. Dan is al dat gedoe dat u oppert niet nodig.
Addendum: waarom staan er wel toeslagpoortjes op spoor 12, maar geen CICO? Denkt de NS dat alle reizigers die met de Thalys reizen allemaal in Rotterdam wonen?
Ik vind het *enorm* klant onvriendelijk dat het niet mogelijk is om op de Thalys perrons in- en uit te checken, ongeacht bovenstaande. Ik zelf maak hier momenteel geen gebruik van, maar dit zou potentieel kunnen veranderen binnenkort.

Ik vind het nogal onbeschoft van de NS om mensen die 10000+ euro per jaar aan Thalys reizen betalen te vragen onhandige manoeuvres uit te voeren, alleen maar omdat de NS nooit wil accommoderen. Inderdaad kunnen mensen reizen met koffers, direct erna een andere trein moeten hebben, of reizen met een vouwfiets bijvoorbeeld. Het is dus gewoonweg niet mogelijk met Thalys ticketless te reizen en daarnaast makkelijk te kunnen reizen op het NS traject, d.w.z.: niet hoeven in- of uit-checken, of dichtbij de trein kunnen in- of uit-checken.

Allereerst wil ik 1 argument onderuit halen, v.w.b. het dan moeten plaatsen van CICO's op alle perrons, omdat door omstandigheden de trein op een ander spoor zou kunnen aankomen of vertrekken. Uiteraard kan dit gebeuren, en een enkele keer naar de ingang lopen om in- of uit te checken is niet onoverkoombaar. Als 160 reizen per jaar ongehinderd gebeuren, en voor 10 reizen moet je naar de ingang om in-/uit- te checken, dan is dat nog altijd beter dan 170 keer per jaar naar de ingang te moeten. In principe zouden het incidenten moeten zijn, en niet de regel. Op Roosendaal staan dan ook gewoon poortjes op spoor 4 voor wanneer men een reis naar/van Belgie maakt. Waarom kan dit op Rotterdam dan niet?

Ik noem daarnaast ook nog een aantal andere opties, omdat het voorstellend en oplossend vermogen van de NS nogal beperkt lijkt te zijn:

* aanbieden van CICO's in de Thalys zelf. Er zijn in Nederland 20000+ bussen en trams die allemaal zo'n ding (meerdere zelfs) hebben, dus de Thalys zou dat ook moeten kunnen hebben, zeker voor het geld dat je betaalt voor een Thalys reis.

* Een mobiele CICO voor iedere Thalys medewerker, zodat de trein niet aangepast hoeft te worden. Bij binnenkomst in de Thalys moet toch altijd eerst het ticket gecontroleerd worden.

* Een NS-Thalys abonnement, die altijd eindigt/begint op een Thalys station en daardoor niet verplicht om in- en uit te checken. Zou zelfde werken als het Grens-trajectvrij abonnement, alleen dan met als eind bestemming een Thalys station in Nederland.

Die laatste zou mijns inziens vrij makkelijk door te voeren moeten zijn: naast Venlo grens, Roosendaal grens, Emmerich grens, etc, krijg je dan ook nog: Amsterdam grens, Schiphol grens, Rotterdam grens. Volgens mij behoeft dat alleen een aanpassing in de geo-database van de NS er daarnaast in het fulfilment systeem voor het trajectvrij-grens abonnement.

Groet,
Ewout Vonk
Dat is een hele opluchting! Bedankt.
Reputatie 7
Badge +4
De regel is dat als u incheckt en binnen een uur op hetzelfde station weer uitcheckt, er niets in rekening wordt gebracht. Wat u wilt, kan dus gewoon. U kunt overigens vanaf 8.55 zelfs al inchecken en tegen daltarief reizen. Met een dalvrijkaart is dat tarief dus nul.

Vergeet niet binnen een uur uit te checken als u alleen koffie gaat drinken want anders bent u het instaptarief kwijt. En als u toch gaat reizen zonder uit en weer in te checken na 8.55 reist u tegen het volle tarief omdat u voor 8.55 bent ingestapt. Dat is een onnodig dure grap en zonde van uw geld.
Wat dat inchecken betreft als de poortjes gesloten zijn: Kan ik dan met mijn dalvrij-kaart om bijv. half negen inchecken en tegen 9 uur weer uit- en inchecken om tegen het dalvrij-tarief te reizen of is dat koffiehuis voor mij niet meer toegankelijk vóór 9 uur? Hoe zijn de regel in dit geval?
Ik heb die paaltjes(cico's in jargon, ook weer geleerd) op perron, spoor 2/3 vanmiddag nog eens geteld. Het zijn er VIJF. Ik zou zeggen: haal er één weg en zet die boven op perron 3, spoor 5. Scheelt heel wat treetjes trappenlopen vóór en ná de koffie bij Goings.

Nu kunt u nog zo doorlopen naar dat etablissement. En gelukkig is er een lift zodat u niet telkens die trap op en af hoeft (ik vind het ook geen lekkere trappen op Schiedam Centrum).
Maar als over enkele maanden de poortjes definitief gesloten worden, zult u toch eerst moeten inchecken om bij uw kopje koffie te kunnen komen. Want zonder in te checken komt u dan het station niet meer in.

En CICO's is in zoverre een jargon dat het zelfs officieel door de fabrikant staat aangemerkt op de kaartlezers van bijv. de RET.
In feite is het een afkorting van Check In Check Out
Eigenlijk scheelt het alleen ná de koffie. Dus een foutje!
Ik heb die paaltjes(cico's in jargon, ook weer geleerd) op perron, spoor 2/3 vanmiddag nog eens geteld. Het zijn er VIJF. Ik zou zeggen: haal er één weg en zet die boven op perron 3, spoor 5. Scheelt heel wat treetjes trappenlopen vóór en ná de koffie bij Goings.
Reputatie 7
Badge +4
Er is natuurlijk wel een alternatief. Als je bij hispeed een ticket Leeuwarden-Parijs koopt dan kun je invullen:100 procent korting op het tarief in Nederland. Dit geldt bij gebruik van de Thalys voor Leeuwarden-Rotterdam vv.
In dat geval is inchecken niet nodig als je je ns-abonnement waarmee je 'gratis' kunt reizen bij je hebt.
Maar ik vind het reizen met de chipkaart juist aangenaam.
Van spoor 11 naar spoor 14 een CICO? Dan heb ik wel erg slecht opgelet...Maar ik ben met u eens dat paaltjes tussen de perrons de oplossing moeten zijn. Ik vind het inchecken bij een ingang van een verder afgesloten staion een goede insteek, zeker voor de onder druk staande veiligheid maar bij grote stations is het niet reeel in de situatie van komend uit een internationale trein. In Utrecht staat bij perron 8 ongeveer een paal, als er nou twee staan kun je snel weer terug en nu moet je voor in- en uitchecken eerst weer 100 seconden wachten. Iedereen kent de truc van de twee paaltjes inmiddels en dat zou handiger zijn. Maar in Utrecht is er in ieder geval een mogelijkheid.

Ik denk dat u me verkeerd begrepen hebt. Er staan in de hele reizigerspassage geen CICO's, dus ook niet tussen sporen 11/12 en 13/14. Mijn insteek was dat als daar een CICO zou staan dat al een hele verbetering zou zijn. En dan overal telkens tussen 2 perrons een CICO.
Dus tussen sporen 1 en 3/4, tussen 3/4 en 6/7, tussen 6/7 en 8/9, tussen 8/9 en 11/12 , tussen 11/12 en 13/14 en tussen 13/14 en 15/16.
Maar wie weet komt men nog eens tot dat inzicht, net zoals men ooit ontdekte dat er ook nog bagagekluizen moesten komen en die uiteindelijk in een heel onopvallende, afgesloten ruimte aan het eind van de tunnel zijn geplaatst (zie deze topic
Ach, als je daar je bagage tijdelijk deponeert en naderhand vanaf spoor 3 met de Thalys of IC Brussel vertrekt zie je nog eens wat van het station :)

En die 100 seconden wachttijd geldt alleen als er tussentijds niemand andere gebruik maakt van datzelfde paaltje. Zodra er binnen die 100 seconden een andere OV-chipkaart voor die lezer wordt gehouden, wordt die wachttijd van 100 seconden meteen afgebroken.

Hoewel ik in de 7 jaar dat ik OV-chipkaarten gebruik nog geen onoverkomelijke problemen heb ondervonden, wil nog niet zeggen dat alles probleemloos functioneert. Maar al doende leert men en zal het systeem - ook wat CICO's e.d. betreft - langzaam maar zeker verbeterd en uitgebreid worden.
Maar daar moeten wij als reizigers en gebruikers ook ons aandeel in leveren door bijv. op dit forum met kritiek maar ook met ideeën te komen.
Reputatie 7
Badge +4
Van spoor 11 naar spoor 14 een CICO? Dan heb ik wel erg slecht opgelet...Maar ik ben met u eens dat paaltjes tussen de perrons de oplossing moeten zijn. Ik vind het inchecken bij een ingang van een verder afgesloten staion een goede insteek, zeker voor de onder druk staande veiligheid maar bij grote stations is het niet reeel in de situatie van komend uit een internationale trein. In Utrecht staat bij perron 8 ongeveer een paal, als er nou twee staan kun je snel weer terug en nu moet je voor in- en uitchecken eerst weer 100 seconden wachten. Iedereen kent de truc van de twee paaltjes inmiddels en dat zou handiger zijn. Maar in Utrecht is er in ieder geval een mogelijkheid.
Ik zou het niet zo onlogisch vinden dat op de perrons waar de internationale treinen aankomen, dan wel vertrekken, dus wel een of meerdere incheckmogelijkheden zijn, De Thalys komt aan op spoor 11 om 22,02 en de trein naar Leeuwarden mis je dus als je keurig incheckt. Want ja, het is wel 22.05 wanneer die vertrekt en als je vanuit Rotterdam nog in Leeuwarden wilt komen....
Ik kan vrij reizen met het weekendabonnement en de conducteur ziet wel aan me dat de Olympische spelen niet meer haalbaar zijn, maar toch. Geen conducteur die er moeilijk over doet, dat ik niet heb ingechecked als ik mijn ticket vanaf Parijs kan laten zien, maar ik handel onjuist en ik vind het geen goed gevoel. Wie uit een buitenlandse trein komt, heeft vaak ook meer dan gemiddeld bagage mee, en dan is lopen naar de ingang gewoon lastig als je binnen drie minuten weer terug moet zijn. De volgende trein nemen, is geen echt alternatief want ik kom nu al pas tegen een uur aan.

Dat impliceert dat je in feite op alle perrons extra CICO's zou moeten plaatsen.
De Thalys mag dan wel min of meer standaard van de sporen 3 en 11 gebruik maken, maar in de praktijk kan het bij verstoringen of vertragingen zomaar gebeuren dat treinen (ook de Thalys) van een ander spoor vertrekken. Om ook dat te ondervangen moet je dus op elk perron toch minsten 3 - 4 extra CICO's plaatsen (boven aan elke (rol)trap één, bij de lift ook één en ook nog een CICO bij de trap van de traverse over de perrons).

Overigens geldt voor Rotterdam Centraal een officiële minimale overstap tijd van 5 minuten. De 3 minuten die u aanvoert om van de Thalys op spoor 11 naar de Intercity naar Leeuwarden op spoor 14 te komen zal dus in geen enkele officiële dienstregeling voorkomen.
Iemand die per ongeluk een beetje achterin of voorin de Thalys zit en ook nog wat bagage heeft, zal ook zonder te hoeven inchecken die overstap nooit halen. Die zal eerst al een aardig stukje op het perron moeten overbruggen, stuit bij de (rol)trappen al op een menigte verzamelde uitgestapte reizigers en mag blij zijn bij aankomst op spoor 14 nog net de sluitlichten van de intercity te kunnen zien.
Ga je bovenaan die (rol)trappen tussen die mensenmassa ook nog CICO's plaatsen dan wordt inchecken toch ook geen eenvoudige opgave.
Dan lijkt mij het plaatsen van een CICO in de reizigerspassage telkens tussen de perrons een betere oplossing.
Zodra die massa uitstappende passagiers beneden is verspreid die zich vrijwel meteen door de reizigerspassage omdat bijna iedereen een andere kant uit moet. Lopend van spoor 11 naar spoor 14 kom je dan vanzelf langs een CICO, waar je alsnog kunt inchecken. Geen gezoek in een mensenmassa, gewoon in de loop naar een ander perron.

Maar nogmaals, met slechts 3 minuten om zo'n overstap te halen, moet je wel zo ongeveer bij de trap uitstappen, jonge benen en geen bagage hebben om ook met CICO's in de reizigerspassage een trein te halen die op zo ongeveer op vertrekken staat.

Reageer