beantwoord

Waar op Rotterdam uitchecken en inchecken bij reizen via een omweg met ns?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Wanneer ik via een langere reisroute reis, moet ik onderweg uitchecken en weer inchecken. Ik krijg dan de melding overstappen. Waar kan ik dat op Rotterdam centraal doen, zonder dat ik dan mijn aansluiting.mis?
icon

Beste antwoord door Anonymous 26 juni 2014, 11:58

Wanneer ik via een langere reisroute reis, moet ik onderweg uitchecken en weer inchecken. Ik krijg dan de melding overstappen. Waar kan ik dat op Rotterdam centraal doen, zonder dat ik dan mijn aansluiting.mis?

De poortjes op Rotterdam Centraal staan aan het begin en eind van de reizigerspassage.
De overstaptijden op Rotterdam Centraal zijn doorgaan meer dan 5 minuten (vaak langer).
Daarbij moet je vaak van het ene perron naar het andere, dus toch door de reizigerspassage, waardoor je altijd wel in de richting van de poortjes komt.

Plaatsen van CICO-paaltjes in de reizigerspassage t.b.v. omreizende reizigers is in dit forum al vaker aan de orde geweest en eigenlijk geen optie gebleken.
De kans is groot dat reizigers met Rotterdam Centraal als eindbestemming alvast bij een CICO-paaltje in de reizigerspassage uitchecken en dan - letterlijk - voor een gesloten poortje komen te staan (zodra die allemaal gesloten zijn), omdat zij al uitgecheckt hebben.
Grote kans dat die (te vroege) uitcheck problemen wel eens vele malen groter kunnen zijn dan even naar het begin/eind van de reizigerstunnel te lopen voor een "omcheck".
Bekijk origineel

41 reacties

[quote=PJAS]Wanneer ik via een langere reisroute reis, moet ik onderweg uitchecken en weer inchecken. Ik krijg dan de melding overstappen. Waar kan ik dat op Rotterdam centraal doen, zonder dat ik dan mijn aansluiting.mis?[/quote

Ws nergens want de poortjes staan aan het begin en eind van het station. Al is het niet zo ver lopen.

De poortjes op Rotterdam Centraal staan aan het begin en eind van de reizigerspassage.
De overstaptijden op Rotterdam Centraal zijn doorgaan meer dan 5 minuten (vaak langer).
Daarbij moet je vaak van het ene perron naar het andere, dus toch door de reizigerspassage, waardoor je altijd wel in de richting van de poortjes komt.

Plaatsen van CICO-paaltjes in de reizigerspassage t.b.v. omreizende reizigers is in dit forum al vaker aan de orde geweest en eigenlijk geen optie gebleken.
De kans is groot dat reizigers met Rotterdam Centraal als eindbestemming alvast bij een CICO-paaltje in de reizigerspassage uitchecken en dan - letterlijk - voor een gesloten poortje komen te staan (zodra die allemaal gesloten zijn), omdat zij al uitgecheckt hebben.
Grote kans dat die (te vroege) uitcheck problemen wel eens vele malen groter kunnen zijn dan even naar het begin/eind van de reizigerstunnel te lopen voor een "omcheck".
Wanneer er sprake zou zijn, dat je op station Rotterdam te weinig tijd zou hebben om uit- en dan weer in te checken (vanwege een vrijwillige, langere omreisroute) dan zou ik dit vóóraf, bij het instappen even melden bij de conducteur. Deze zou je dan toestemming kúnnen geven, om tóch zonder omchecken, van deze trein gebruik te kunnen maken.
Reputatie 3
Badge
Onhandig is het wel, als ik het zo zie.

In de meeste gevallen zul je alleen maar omreizen als je ook iets te doen hebt in een plaats ergens langs die omweg, waardoor je toch al het station uit moet; dan is uit- en weer inchecken niet zo'n punt. Maar als je om een willekeurige andere reden omreist, heb je hetzelfde probleem als mensen die in de spits inchecken en na de spits met korting verder willen reizen. Dat zal in Rotterdam Centraal dus ook niet gaan.
Het blijft opmerkelijk, want NS noemt het zelf in een van zijn folders als optie (zie bijlage), maar gaat er dan kennelijk vanuit dat je dan pas een trein later weer verder reist. . .
Beste PJAS, goede vraag,
Je kunt dat op Rotterdam Centraal inderdaad bij de poortjes doen. Je zult hiervoor dus even moeten omlopen naar de dichtstbijzijnde uitgang. Overigens neem ik aan dat het om de situatie gaat die IskOV ook beschrijft, dus dat je met uit- en inchecken de korting voor het resterende deel van je reis wilt gebruiken?
Als de reiziger voor de NS werkelijk op 1, 2 en 3 zou staan, zetten ze die paaltjes er wel neer en programmeren ze de poortjes fatsoenlijk, zodat een kaart waarmee als laatste handeling al is uitgecheckt bij een paaltje op datzelfde station, fungeert als sleutelkaart bij het verlaten van het station via een poortje. Dan maakt het niet uit of een reiziger al onnodig bij een paaltje heeft uitgecheckt of dat pas bij het poortje doet.

De reiziger laten omlopen naar de uitgang belooft weinig goeds voor stations waar meerdere vervoerders komen, die uiteindelijk met poortjes worden afgesloten: Waar nu nog omcheckgallerijen op het perron staan, zullen die volgens dezelfde argumentatie dan ook moeten verdwijnen, waardoor de overstappende reiziger helemaal het station uit en weer in moet lopen en dan nog vaker zijn overstap mist dan bij omchecken op het perron, wat op zijn beurt weer vaker is dan toen er met papieren kaartjes nog helemaal geen vertragende extra handelingen nodig waren bij het overstappen.
Beste PJAS, goede vraag,
Je kunt dat op Rotterdam Centraal inderdaad bij de poortjes doen. Je zult hiervoor dus even moeten omlopen naar de dichtstbijzijnde uitgang. Overigens neem ik aan dat het om de situatie gaat die IskOV ook beschrijft, dus dat je met uit- en inchecken de korting voor het resterende deel van je reis wilt gebruiken?
Beste Thijs,
Betekent dit dan ook dat wanneer ik hierdoor mijn aansluiting mis ik gebruik kan maken van de geld terug bij vertraging regeling?
Nee, hiervoor kun je geen geld terug vragen. Volgens de voorwaarden van het reizen met de OV-chipkaart bepaalt het incheckmoment of je reis met korting is of niet. Wanneer je het tarief van je reis dus wilt veranderen naar een ander tarief kan je hiervoor uitchecken en weer inchecken in de daluren, maar eventuele vertraging hierdoor kan niet worden vergoed.
Reputatie 4
Badge
Het gaat hier niet om tarief-omchecken rond de spits (Dat resulteert voor lange afstandskorting in een gesplitste reis en waarschijnlijk ook voor GTBV) maar om het voor het plezier omreizen en dus om reisrichting-omchecken. In dit geval, opnieuw inchecken binnen de 35 minuten zonder tariefwissel, loopt de langeafstandskorting door maar wat de consequenties zijn voor GTBV is nog altijd niet duidelijk.

Er zijn dus nog 2 vragen die beantwoord moeten worden:
  1. Wordt een om-gecheckte reis voor GTBV als 1 lange of 2 afzonderlijke gezien bij een verstoring.
  2. De afschaffing van papier zorgt ervoor dat een vrijwillige omweg zomaar een half uur langer duurt door het ontbreken van CICO's op of nabij de perrons en daardoor het missen van de geplande aansluiting zoals gepresenteerd in een via-reis in de reisplanner. Geeft dit recht op een GTBV claim?
Beste PJAS, goede vraag,

Daar zou het kunnen maar bij bv Utrecht CS is het ondoenlijk. Daar zouden dus lezers bij de perrons moeten komen, wel zo klantvriendelijk. Alleen Gekke Henkie gaat een half uur lopen om alleen maar uit en in te checken. Voor ouderen en minder validen, mensen met veel bagage en mensen met kinderen is dat onmogelijk.
Reputatie 3
Badge
Het gaat hier niet om tarief-omchecken rond de spits (Dat resulteert voor lange afstandskorting in een gesplitste reis en waarschijnlijk ook voor GTBV) maar om het voor het plezier omreizen en dus om reisrichting-omchecken.

Inderdaad. Mijn punt was niet anders dan dat reisrichting-omchecken in veel gevallen minder problematisch zal zijn, omdat je meestal toch al iets te doen hebt ergens langs je omreis-route en daarvoor ook het station moet verlaten. Maar als je vrijwillig omreist omdat je nu eenmaal een bepaalde route mooier vindt, of met iemand mee wilt reizen die langs de omreis-route instapt, of om wat voor andere reden dan ook, is het inderdaad wel een probleem.

Stel ik wil van Haarlem naar Utrecht, maar omdat ik van tevoren nog even wil overleggen met een collega die uit Den Haag komt, spreek ik met haar af dat ik omreis via Den Haag en dat ze dan bij mij in de trein stapt. Nu gaat dat probleemloos, straks moet ik tussentijds omchecken. Idealiter doe ik dat in Gouda; vanaf dat station ga ik anders namelijk illegaal reizen: Haarlem-Gouda via Den Haag is een toegestane reisroute, Haarlem-Utrecht via Den Haag niet. Ik betaal dan (vol tarief) 10,80 voor Hlm-Gd, plus 6,10 voor Gd-Ut; in totaal 16,90; die prijs zou ik ook met het oude via-kaartje betaald hebben (Hlm-Ut via Gvc/Gd is 104 tariefeenheden).
Ik zou het in dit geval kunnen oplossen door om te checken in Den Haag Centraal, als ik toch al moet overstappen. Maar dan betaal ik 8,00 voor Hlm-Gvc, en 10,50 voor Gvc-Ut, in totaal 18,50. Dat is dus zo'n 10% duurder.
Nee, hiervoor kun je geen geld terug vragen. Volgens de voorwaarden van het reizen met de OV-chipkaart bepaalt het incheckmoment of je reis met korting is of niet. Wanneer je het tarief van je reis dus wilt veranderen naar een ander tarief kan je hiervoor uitchecken en weer inchecken in de daluren, maar eventuele vertraging hierdoor kan niet worden vergoed.
Beste Thijs,
Ik wil helemaal geen tarief wijzigen. Ik wil comfortabel reizen en pak dan een intercity ipv een sprinter. Betekent wel dat ik een station terug moet reizen. Dat kost me dan enkele minuten extra, maar bied veel meer comfort.
Wanneer ik dan een aansluiting mis, omdat ik per se moet uitchecken en weer inchecken en daarvoor eerst het station uit moet lopen is toch te gek voor woorden. Daar mag dan wel wat tegenover staan denk ik wanneer ik dan mijn aansluiting mis.
Beste Thijs,
Ik wil helemaal geen tarief wijzigen. Ik wil comfortabel reizen en pak dan een intercity ipv een sprinter. Betekent wel dat ik een station terug moet reizen. Dat kost me dan enkele minuten extra, maar bied veel meer comfort.
Wanneer ik dan een aansluiting mis, omdat ik per se moet uitchecken en weer inchecken en daarvoor eerst het station uit moet lopen is toch te gek voor woorden. Daar mag dan wel wat tegenover staan denk ik wanneer ik dan mijn aansluiting mis.

Dat is inderdaad een goed punt, veel mensen zullen 1 station verder reizen om vervolgens terug te reizen en verder met IC.

In feite kan je dan het beste "zwart" reizen, want als je toch weer langs het incheckstation reist, is het net alsof je daar vandaan vertrokken bent. Anders mis je je aansluiting en moet je soms 20/30 min wachten op een aansluiting.

Weer een bewijs dat er totaal niet is nagedacht over dit systeem.
Ok, excuses, dat had ik nog niet goed begrepen. In sommige gevallen zul je dan moeten omchecken inderdaad. Niet voor alle reizen is dit nodig, wanneer de omreisoptie ook in de reisplanner als reisadvies tussen je begin- en eindstation wordt aangegeven hoef je niet om te checken. Bij omchecken worden de reis als 2 afzonderlijke reizen gezien voor de GTBV-regeling. Wanneer een aansluiting niet kan worden gehaald door het omchecken kan er geen gebruik worden gemaakt van de GTBV-regeling.
Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten. Ik zal hier aankaarten dat dit probleem bestaat.
Reputatie 6
Badge +2
Stel ik wil van Haarlem naar Utrecht, maar omdat ik van tevoren nog even wil overleggen met een collega die uit Den Haag komt, spreek ik met haar af dat ik omreis via Den Haag en dat ze dan bij mij in de trein stapt. Nu gaat dat probleemloos, straks moet ik tussentijds omchecken. Idealiter doe ik dat in Gouda; vanaf dat station ga ik anders namelijk illegaal reizen: Haarlem-Gouda via Den Haag is een toegestane reisroute, Haarlem-Utrecht via Den Haag niet. Ik betaal dan (vol tarief) 10,80 voor Hlm-Gd, plus 6,10 voor Gd-Ut; in totaal 16,90; die prijs zou ik ook met het oude via-kaartje betaald hebben (Hlm-Ut via Gvc/Gd is 104 tariefeenheden).
Ik zou het in dit geval kunnen oplossen door om te checken in Den Haag Centraal, als ik toch al moet overstappen. Maar dan betaal ik 8,00 voor Hlm-Gvc, en 10,50 voor Gvc-Ut, in totaal 18,50. Dat is dus zo'n 10% duurder.

Dus je wil graag omreizen via Gvc, en maakt gebruik van een regeling voor (in dit geval) mensen die naar Gd willen, namelijk dat ze slechts de kortere route via Adn betalen, ook als ze via Gvc reizen. Dat is slim gebruik maken van een toevallig voordeeltje. Dat dat lastiger wordt is niet zo schokkend.
Reputatie 3
Badge

Dus je wil graag omreizen via Gvc, en maakt gebruik van een regeling voor (in dit geval) mensen die naar Gd willen, namelijk dat ze slechts de kortere route via Adn betalen, ook als ze via Gvc reizen. Dat is slim gebruik maken van een toevallig voordeeltje. Dat dat lastiger wordt is niet zo schokkend.

Dat voordeeltje is niet zo toevallig, maar gewoon het gevolg van NS-beleid. De route via Adn wordt niet eens in de reisplanner getoond; NS houdt er kennelijk zelf al geen rekening mee dat iemand dat zou doen. Dat NS het beleid regelmatig verandert, vind ik niet vreemd; ze hebben bijvoorbeeld ook de korting in de avondspits afgeschaft. Hier gaat het erom dat iets wat binnen dat beleid een hele legale en legitieme handelwijze is, nu ofwel veel moeilijker, ofwel veel duurder wordt. Ik vraag me alleen af of NS zich dat gerealiseerd heeft.

En in het geval van de vragensteller is er al helemaal geen sprake van voordeeltjes: die reist extra kilometers en is ook bereid om ervoor te betalen, maar kan dat niet doen zonder (het risico van) een langere reistijd vanwege het omchecken.
Reputatie 6
Badge +2

Dat voordeeltje is niet zo toevallig, maar gewoon het gevolg van NS-beleid. De route via Adn wordt niet eens in de reisplanner getoond; NS houdt er kennelijk zelf al geen rekening mee dat iemand dat zou doen. Dat NS het beleid regelmatig verandert, vind ik niet vreemd; ze hebben bijvoorbeeld ook de korting in de avondspits afgeschaft. Hier gaat het erom dat iets wat binnen dat beleid een hele legale en legitieme handelwijze is, nu ofwel veel moeilijker, ofwel veel duurder wordt. Ik vraag me alleen af of NS zich dat gerealiseerd heeft.

Het voordeeltje is bedoeld voor wie in Gd moet zijn, en in dat geval is er ook geen probleem. Ik denk niet dat NS zich het door jou geschetste probleem gerealiseerd heeft, en het anders nog niet als een probleem zou zien.

En in het geval van de vragensteller is er al helemaal geen sprake van voordeeltjes: die reist extra kilometers en is ook bereid om ervoor te betalen, maar kan dat niet doen zonder (het risico van) een langere reistijd vanwege het omchecken.
Ja, in dit geval is er meer reden een oplossing te zoeken.
Reputatie 3
Badge

Het voordeeltje is bedoeld voor wie in Gd moet zijn, en in dat geval is er ook geen probleem. Ik denk niet dat NS zich het door jou geschetste probleem gerealiseerd heeft, en het anders nog niet als een probleem zou zien.

Nee, dat denk ik ook niet ;-)

Toch is het wel curieus.
Als ik van Haarlem naar Utrecht wil via Gouda, stuurt NS me vanzelf via Den Haag . . . Dan heb ik er niet om gevraagd om via Den Haag te reizen en dan zou ik het raar vinden als ik wel voor die omweg zou moeten betalen. Terwijl je het als een 'onbedoeld voordeeltje' kunt zien als ik diezelfde reis maak met de intentie om via Den Haag te reizen. Als je dat onbedoelde voordeeltje nu ongedaan maakt, zou een kaartje voor dezelfde reis in prijs gaan verschillen, afhankelijk van de bedoeling die ik ermee had (via Den Haag of via Gouda). Dat lijkt me nu ook weer niet de bedoeling.
Reputatie 6
Badge +2
Voor een reis naar Gd is het een bedoeld voordeeltje: je mag de handige route nemen zonder extra te betalen. Je kan ook zeggen: je hoeft niet te kiezen tussen twee kwaden, een onhandige route of extra betalen. NS neemt voor lief dat als je bewust kiest voor reizen via Gvc je ook niet extra betaalt.

Als je doorgaat naar Ut heb je dat onbedoelde voordeel ook, maar staat er als toevallig bij-effect van de chipkaart het nadeel tegenover dat je in Gd uit en in moet checken. Als dat nadeel te groot is verdwijnt de facto het voordeeltje, niet omdat NS het doelbewust ongedaan maakt, maar even toevallig als het voordeeltje zelf was.
Reputatie 3
Badge
Ik zie niet wat er onbedoeld is aan dat voordeel.

De regel is: je reist via de route waarlangs de bestemming in reistijd het eerst wordt bereik, tenzij een andere route kortere is of minder overstappen heeft (http://www.ns.nl/media/ros/pdf/Voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf).
Voor de reis Haarlem-Utrecht via Gouda is de route over Den Haag nu eenmaal de route waarlangs de bestemming het snelst wordt bereikt. Er is geen snellere route om via Gouda naar Utrecht te komen. Dat is niet onbedoeld, dat is beleid. . .

Waar het knelt is het feit dat we met het inchecksysteem niet kunnen aantonen dat we in Gouda hadden willen zijn, tenzij we daar uitchecken. In mijn optiek blijft het dus zo dat het moeilijker wordt om van de legitieme reisregels gebruik te maken. Maar daarover kun je natuurlijk van mening verschillen.

Ik zie nu trouwens dat voor Leiden Centraal-Utrecht Centraal in de reisplanner de route via Den Haag Centraal ook in als alternatief wordt gegeven. En zoals Thijs hier stelt: dan mag je zonder omchecken van Ledn naar Ut via Gvc reizen. In dat geval kun je dus voor Hlm-Ut via Gvc het beste in Ledn omchecken; dan betaal je 5,60 voor Hlm-Ledn, en 9,00 voor Ledn-Ut; in totaal 14,60, en dat is dus nog goedkoper. (Ik denk dat het algemene principe is: als je moet omchecken en je hebt een keuze, doe het dan op een zodanige manier dat één van de twee delen zo lang mogelijk is, en het andere (dus) zo kort mogelijk; dan profiteer je maximaal van de langeafstandskorting.) Ik zit nu in de trein, maar wil thuis nog wel even narekenen of het allemaal klopt.

Het is natuurlijk bizar dat de prijs van dezelfde reis zou afhangen van keuzes als "op welk station check ik om?" Ik vrees dat het meest onbedoelde effect van het inchecken is dat je een rekenmeester moet zijn om de gunstige opties te bepalen. . . .
Reputatie 3
Badge
Zo, net even nagekeken. Het is een heel verhaal geworden, maar elk antwoord roept weer nieuwe vragen op . . .

Hlm-Ledn is 29 tariefeenheden.
Ledn-Ut via Apn is 50 tariefeenheden.
Ledn-Ut via Gvc is 75 tariefeenheden, maar staat wel in de reisplanner, en daarvoor hoef je dus (volgens ThijsNS hierboven) niet tussentijds om te checken. Je kunt in Ledn inchecken, en via Gvc en Gd naar Ut reizen, en betaalt dan de prijs voor de kortste route. Als je deze route volgt krijg je dus 25 van de 75 eenheden cadeau. Drie halen, twee betalen.

Nu check ik in Haarlem in, ik check in Leiden om, en vervolgens reis ik via Den Haag naar Utrecht om daar definitief uit te checken. Helemaal volgens de regels, want Ledn-Ut via Gvc is 'legaal'. Omdat ik in Leiden uit- en weer incheck binnen 35 minuten, geldt dit voor de prijs als één lange reis van in totaal 79 tariefeenheden (Hlm-Ledn plus Ledn-Ut via de kortste route). Vol tarief zou dit € 13,50 moeten kosten.

Het oude via-kaartje zou gaan over 104 tariefeenheden (Hlm-Ledn-Gvc-Gd-Ut), en zou € 16,90 moeten kosten.

Inchecksysteem bespaart dus € 3,40, ofwel zo'n 20% van de 'oude' prijs met de via-kaartjes. Opmerkelijk: in dit specifieke geval is het opknippen van een lange reis in twee stukken juist goedkoper dan het maken van één lange reis.
Waarbij moet worden opgemerkt dat iemand die vroeger (zoals ikzelf) in dit geval een via-kaartje kocht, dus ook al dom bezig was, want het was toen ook al legaal om deze route af te leggen met een enkeltje Hlm-Ledn en een enkeltje Ledn-Ut. Ik heb me dat alleen nooit gerealiseerd. En dat het traject Leiden-Utrecht Centraal nog meer opties mogelijk maakt. Zo mag je ook via Schiphol, Amsterdam Bijlmer Arena. Kan in sommige gevallen ook aantrekkelijk zijn.

Ten slotte: ik heb zelf nog JTK Hlm-Gvc, maar dat wordt vanaf volgend jaar Traject Vrij Hlm-Gvc. Stel ik check met Traject Vrij in Hlm in en reis ZONDER om te checken via Gvc door naar Ut en daar check ik uit. Dan zijn er drie vragen:

1. stel dat ik tussen Gouda en Utrecht gecontroleerd word, wat zegt de HC dan?
2. hoeveel betaal ik? Volgens de laagsteprijsgarantie zou 'het systeem' moeten zien dat ik een abo heb voor Hlm-Gvc, en dat Ledn op dat traject ligt. De goedkoopste manier om met dit abo van Hlm naar Ut te komen is via Ledn en Apn, en kost 9 euro Als ik de laagsteprijsgarantie goed begrijp, doet 'het systeem' dan net of ik eerst met mijn abo naar Ledn ben gereisd, en dan naar Ut. Ik zou dus verwachten dat ik door deze move 9 euro betaal. Een 'normaal' kaartje Hlm-Ut gaat via Amsterdam Centraal en kost dan 10,20. Werkt dat ook echt zo?
3. Stel nu dat ik in Haarlem incheck, n et als ieder ander via Amsterdam reis en in Utrecht Centraal uitcheck met mijn Traject Vrij Hlm-Gvc. Is er dan enige manier waarop 'het systeem' kan zien dat ik niet via Leiden ben gegaan? De HC kan dat natuurllijk zien, maar op het moment dat die mij controleert doe ik niks illegaals: ik heb ingecheckt, reis niet terug in de richting van mijn incheckstation en ik zit op een toegestane reisroute. Dus haar maakt het niks uit. Maar 'het systeem' kan het niet zien, dus ik verwacht op mijn factuur een post "Leiden Centraal-Utrecht Centraal" hoewel ik voor die reis helemaal niet in Leiden geweest ben.

Even voor de duidelijkheid: ik wil niemand aanzetten om de hand te lichten met de voorwaarden, en ik beschouw ze zelf ook als gegeven. Maar volgens mij is alles wat ik hierboven beschreven heb volkomen volgens de regels, maar don't shoot me als een HC of een andere daartoe bevoegde beambte of 'het systeem' daar een ander idee over heeft. . .
Reputatie 6
Badge +2
1: Dat mag niet, de normale regels voor toegestane reisroute gelden, onafhankelijk van het Traject Vrij.
2: Dat is wel de bedoeling.
3.:Ja, volgens http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/factuur-traject-vrij.html niet alleen op de factuur, maar zelfs ook in de reishistorie ("Als ik in ‘Mijn reishistorie’ klik op ‘Reisdetails’ dan zie ik stations waar ik helemaal niet ben geweest. Hoe kan dat en is dat wel juist?"), wat ik trouwens wel raar vindt. Je zou enerzijds de in-/uitcheckgeschiedenis moeten kunnen bekijken, en anderzijds de gespecificeerde in rekening gebrachte reiskosten.
Hlm-Ledn is 29 tariefeenheden.
Ledn-Ut via Apn is 50 tariefeenheden.
Ledn-Ut via Gvc is 75 tariefeenheden, maar staat wel in de reisplanner, en daarvoor hoef je dus (volgens ThijsNS hierboven) niet tussentijds om te checken. Je kunt in Ledn inchecken, en via Gvc en Gd naar Ut reizen, en betaalt dan de prijs voor de kortste route.

De reden zit in de dienstregeling en is minutenwerk. Het is de route waarlangs volgens de huidige dienstregeling op bepaalde momenten van de dag de bestemming het eerst wordt bereikt, namelijk 3 minuten eerder dan wanneer je wacht op de eerstvolgende rechtstreekse trein Ledn-Ut. Eveneens toegestaan is de route via Schiphol, waarmee de bestemming 2 minuten eerder wordt bereikt dan wanneer de eerstvolgende rechtstreekse trein Ledn-Ut wordt afgewacht. Het is voor interpretatie vatbaar of dat alleen toegestaan is voor de specifieke reismogelijkheden waarmee de bestemming het eerst wordt bereikt, of dat men met een vervoerbewijs Ledn-Ut álle treinen op die routes mag gebruiken.

Wat je vragen betreft:

1. Je hebt dan (ten minste officieel) geen geldig vervoerbewijs, zou ik denken, omdat Gouda-Utrecht geen geldige reisroute is vanaf Haarlem.
2./3. Je betaalt dan voor Leiden - Utrecht

Voor de route die je fysiek mag afleggen zijn nog steeds de plaatsen waar je in- en uitcheckt leidend. Dat staat los van de 'route' waarlangs het goedkoopste tarief wordt berekend.
Reputatie 3
Badge
Dank weer aan Dennis en Pe_pe voor de antwoorden.
Moet eerlijk zeggen dat het een beetje vragen was naar de bekende weg, maar ben blij dat mijn eigen ideeën door jullie bevestigd worden.

Ook het antwoord op vraag 1 lijkt mij te kloppen, al zei onze huis-HC Loes hier een paar dagen geleden dat zij checken op:
1. is er een geldige check-in?
2. reis je niet terug in de richting van je incheckstation?
3. reis je binnen een redelijke tijd na inchecken (ivm dertig-minutenregel)?

Aangezien ik in dit voordeel op geen enkel moment terugreis richting Haarlem, vroeg ik me af of de HC er iets van zou zeggen als ze mij tussen Gd en Ut aantreffen. Kennelijk controleren ze - terecht - ook op een geldige reisroute.
Reputatie 6
Badge +2
Nu "geldige reisroute" soms gemakshalve wordt gereduceerd tot "niet terug in de richting van je incheckstation", is er blijkbaar een flink grijs gebied, waarbij de conducteur je mag bekeuren, maar er een goede kans is dat hij het niet doet.

Reageer