beantwoord

Waar op Rotterdam uitchecken en inchecken bij reizen via een omweg met ns?

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Wanneer ik via een langere reisroute reis, moet ik onderweg uitchecken en weer inchecken. Ik krijg dan de melding overstappen. Waar kan ik dat op Rotterdam centraal doen, zonder dat ik dan mijn aansluiting.mis?
icon

Beste antwoord door Anonymous 26 juni 2014, 11:58

Wanneer ik via een langere reisroute reis, moet ik onderweg uitchecken en weer inchecken. Ik krijg dan de melding overstappen. Waar kan ik dat op Rotterdam centraal doen, zonder dat ik dan mijn aansluiting.mis?

De poortjes op Rotterdam Centraal staan aan het begin en eind van de reizigerspassage.
De overstaptijden op Rotterdam Centraal zijn doorgaan meer dan 5 minuten (vaak langer).
Daarbij moet je vaak van het ene perron naar het andere, dus toch door de reizigerspassage, waardoor je altijd wel in de richting van de poortjes komt.

Plaatsen van CICO-paaltjes in de reizigerspassage t.b.v. omreizende reizigers is in dit forum al vaker aan de orde geweest en eigenlijk geen optie gebleken.
De kans is groot dat reizigers met Rotterdam Centraal als eindbestemming alvast bij een CICO-paaltje in de reizigerspassage uitchecken en dan - letterlijk - voor een gesloten poortje komen te staan (zodra die allemaal gesloten zijn), omdat zij al uitgecheckt hebben.
Grote kans dat die (te vroege) uitcheck problemen wel eens vele malen groter kunnen zijn dan even naar het begin/eind van de reizigerstunnel te lopen voor een "omcheck".
Bekijk origineel

41 reacties

Daarop inhakend een wonderlijk voorbeeld:

Leiden Centraal - Utrecht Leidsche Rijn

De toegestane reisroutes zijn:
Leiden Centraal - Woerden - Utrecht Leidsche Rijn (1:14)
Leiden Centraal - Schiphol - Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn (1:18)

De snelste route is echter met terugsteken en is derhalve alleen toegestaan met herchecken in Utrecht Centraal:
Leiden Centraal - Utrecht Centraal - Utrecht Leidsche Rijn (1:02)

Je mag dus met enkel een check-in op Leiden Centraal wel van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn rijden als je daarvóór naar Utrecht Centraal bent gegaan via de langere route via Schiphol, maar niet als je met de rechtstreekse trein naar Utrecht Centraal bent gegaan.
Reputatie 3
Badge
Nu "geldige reisroute" soms gemakshalve wordt gereduceerd tot "niet terug in de richting van je incheckstation", is er blijkbaar een flink grijs gebied, waarbij de conducteur je mag bekeuren, maar er een goede kans is dat hij het niet doet.

Sterker nog, ik vraag me bij nader inzien af of je formeel in overtreding bent als je met een incheck in Haarlem wordt aangetroffen in de trein tussen Gouda en Utrecht.
De voorwaarden voor Reizen op Saldo, artikel 2.2, schrijven voor:
"Indien wordt afgeweken van de toegestane Reisroute, dient Reiziger op het station waar de toegestane Reisroute wordt verlaten Uit- en opnieuw In te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient Reiziger Uit- en opnieuw In te checken op het eerstvolgende station waar wordt overgestapt."

Dit introduceert ook een megagroot grijs gebied. Het is op elk station mogelijk uit- en opnieuw in te checken, dus zo absoluut gesteld is het een loze toevoeging. Kennelijk heeft NS een specifieke 'onmogelijkheid' op het oog. Het meest voor de hand liggend is "niet mogelijk tenzij je voor lief neemt dat je een trein later verder moet reizen". Geen idee of dit echt bedoeld is.

Ik weet niet precies hoe het in Gouda zit, maar als de CICO's daar onhandig staan, zou je kunnen beweren dat je niet kon omchecken (zonder de trein te missen), en dus legaal in de trein zit tussen Gouda en Utrecht.

Al met al wordt het allemaal supergrijs. Het minutenwerk waarover Pe_pe het heeft, is ook al onduidelijk. Inderdaad lijkt bedoeld dat je mag reizen langs de route die je op een bepaald moment het snelst op je bestemming brengt. Zo zie ik op dit moment dat Ledn-Ut tussen 12:26 en 12:55 het snelst is via Gvc en Gd, en van 12:55 tot 12:56 via Apn. En dat dan in een halfuurschema. Het lijkt me toch wel heel sterk dat de HC dit kan controleren, en nog veel sterker dat ze dat ook gaan doen.

Ik denk dat er in de praktijk weinig anders op zit dan te concluderen dat alle reisroutes die de reisplanner vertoont op ieder moment toegestaan zijn. Of iets beperkter: alle reisroutes die de reisplanner vertoont voor een vertrektijd tussen je inchecktijd en dertig minuten later; je moet immers binnen dertig minuten na inchecken gaan reizen. En zo voorkom je ook dat mensen bijvoorbeeld in de spits gaan reizen volgens routes die alleen in dal of in het weekend toegestaan zijn.
Maar het wordt een hele klus voor de HC's om dat allemaal te gaan controleren.
Reputatie 3
Badge

De snelste route is echter met terugsteken en is derhalve alleen toegestaan met herchecken in Utrecht Centraal:

Je mag dus met enkel een check-in op Leiden Centraal wel van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn rijden als je daarvóór naar Utrecht Centraal bent gegaan via de langere route via Schiphol, maar niet als je met de rechtstreekse trein naar Utrecht Centraal bent gegaan.

Het lijkt erop dat wij hier met zijn allen meer voorbeelden kunnen verzinnen dan waaraan NS ooit gedacht heeft 😃.
Aan de andere kant: elk systeem zal uiteindelijk wel een paar merkwaardige uitzonderingen overhouden, en die neemt NS dan maar voor lief, denk ik.

Ik heb zomaar het idee dat een HC die u in dit geval op de terugsteek van Ut naar Utlr zou controleren, het met deze uitleg wel door de vingers zal zien. . .
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat er in de praktijk weinig anders op zit dan te concluderen dat alle reisroutes die de reisplanner vertoont op ieder moment toegestaan zijn. Of iets beperkter: alle reisroutes die de reisplanner vertoont voor een vertrektijd tussen je inchecktijd en dertig minuten later; je moet immers binnen dertig minuten na inchecken gaan reizen. En zo voorkom je ook dat mensen bijvoorbeeld in de spits gaan reizen volgens routes die alleen in dal of in het weekend toegestaan zijn.
In https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/can-i-get-on-the-train-an-intermediate-stop-using-ns-groepsretour-ticket-1046/index1.html#post6155 ging het hier ook over. Het geldt volgens Stephan in ieder geval niet de hele dag.
Het is op elk station mogelijk uit- en opnieuw in te checken, dus zo absoluut gesteld is het een loze toevoeging.Misschien is die toevoeging bedoeld voor bijzondere situaties: een storing in de OV-chipkaartapparatuur of een trein die per ongeluk een station voorbij rijdt of wegens een stremming terugkeert naar het vorige station.

Aan de andere kant: elk systeem zal uiteindelijk wel een paar merkwaardige uitzonderingen overhouden, en die neemt NS dan maar voor lief, denk ik.Men zou m.i. het expliciete terugsteekverbod moeten schrappen bij het gebruik van de OV-chipkaart, omdat de fraude die het vroeger moest voorkomen (namelijk een goedkoper kaartje kopen naar het terugsteekstation om het verder weg gelegen overstapstation te bereiken) al voldoende wordt verhinderd doordat je alleen kunt uitchecken op een station waar je fysiek aanwezig bent. Dat voorkomt meteen veel gevallen zoals waar dit onderwerp over begon waarin de reiziger de keuze heeft tussen tientallen kilometers in een sprinter zitten, of de IC gebruiken en daarna nog een klein stukje met de sprinter te gaan naar een station waar de IC toevallig voorbij gereden is, waarvoor het nu vaak nodig is om tussendoor het station uit en in te gaan.
Reputatie 3
Badge

In https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/can-i-get-on-the-train-an-intermediate-stop-using-ns-groepsretour-ticket-1046/index1.html#post6155 ging het hier ook over. Het geldt volgens Stephan in ieder geval niet de hele dag.

Dat antwoord van Stephan lijkt me plausibel: je mag niet de hele dag gebruik maken van een omreisroute omdat die toevallig in de vroege ochtend of de late avond de snelste route is. (Anders zou je altijd legaal van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal mogen via Amsterdam, omdat dat de enige route tussen die stations is in het nachtnet. . .)

Daarom lijkt mij, als uitgangspunt, de interpretatie het best houdbaar dat elke route is toegestaan die volgens de reisplanner met een vertrektijd binnen een half uur na het inchecken gegeven wordt. Het vervelende is dat het voor de HC moeilijk controleren wordt; maar ik weet niet hoe vaak dit soort dingen zal gebeuren. Misschien valt het wel mee en hoeft de HC alleen bij twijfel echt de reisplanner te raadplegen.

Het is op elk station mogelijk uit- en opnieuw in te checken, dus zo absoluut gesteld is het een loze toevoeging.Misschien is die toevoeging bedoeld voor bijzondere situaties: een storing in de OV-chipkaartapparatuur of een trein die per ongeluk een station voorbij rijdt of wegens een stremming terugkeert naar het vorige station.

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat is dan toch wel een zeer uitzonderlijke situatie.

Men zou m.i. het expliciete terugsteekverbod moeten schrappen bij het gebruik van de OV-chipkaart, omdat de fraude die het vroeger moest voorkomen (namelijk een goedkoper kaartje kopen naar het terugsteekstation om het verder weg gelegen overstapstation te bereiken) al voldoende wordt verhinderd doordat je alleen kunt uitchecken op een station waar je fysiek aanwezig bent.

Het terugsteekverbod opheffen zou heel mooi zijn, maar onbeperkt terugreizen in de richting van je incheckstation kan natuurlijk ook niet; dan is elk retourtje gratis. . . Ik zou zeggen dat ook hier de algemene regel zou moeten zijn: als je met terugsteken sneller op je plaats van bestemming bent, zou het moeten kunnen.

Het probleem van de oorspronkelijke vragensteller is daarmee overigens niet opgelost. Hem ging het er niet om SNELLER op zijn plaats van bestemming aan te komen, maar COMFORTABELER. Daarvoor heeft hij graag extra geld en reistijd over, maar dat is in praktische zin onmogelijk (zonder extra oponthoud) door de plaatsing van de CICO's.
Ik bedoelde inderdaad dat bij het vervallen van het terugsteekverbod de normale regels voor een toegestane reisroute verder van kracht zouden zijn.

De beste oplossing om omreizen in het algemeen mogelijk te maken, zou zijn om vooraf bij de kaartautomaat een via-kaartje op je OV-chipkaart te kunnen laden, zodat je niet op het via-station hoeft te herchecken (en het eveneens niet noodzakelijk zou zijn om bij een overstap tussen verschillende vervoerders om te checken om je reisroute aan te duiden). Aanvankelijk was het de bedoeling van de OV-chipkaart dat naast reizen op saldo het ook mogelijk zou zijn om je eenmalige reisproduct vooraf bij de kaartautomaat op de OV-chipkaart te laden, maar door verkeerde ontwerpkeuzes in de beginfase, schijnt het implementeren daarvan onmogelijk te zijn gemaakt.
Reputatie 3
Badge
Aanvankelijk was het de bedoeling van de OV-chipkaart dat naast reizen op saldo het ook mogelijk zou zijn om je eenmalige reisproduct vooraf bij de kaartautomaat op de OV-chipkaart te laden, maar door verkeerde ontwerpkeuzes in de beginfase, schijnt het implementeren daarvan onmogelijk te zijn gemaakt.

Dat is raar. Voor de huidige houders van Jaartrajectabonnementen maken ze dat wél mogelijk. Die laden vanaf 9 juli enkele reizen of retours voor de stukken buiten hun traject op hun kaart. En de nieuwe Toeslag 2-1 laad je volgens mij ook op die kaart. Dat gaat dan niet op saldo, maar betaal je gewoon net als nu aan de automaat. Betekent die kennelijke ontwerpfout nu, dat een kaart waarop Reizen op Saldo geactiveerd is niet gebruikt kan worden voor het laden van eenmalige producten die je van tevoren afrekent?
Het laden van eenmalige producten gaat inderdaad niet samen met reizen op saldo. Ik heb begrepen dat de uitcheck-apparatuur geen producten van de kaart kan halen of deactiveren, waardoor een eenmalig product nadat je die reis hebt gemaakt de rest van de dag (tot de geldigheidsdatum verstrijkt) ervoor zou zorgen dat je wel de poortjes door kunt, maar reizen op saldo niet werkt.
Het laden van eenmalige producten gaat inderdaad niet samen met reizen op saldo. Ik heb begrepen dat de uitcheck-apparatuur geen producten van de kaart kan halen of deactiveren, waardoor een eenmalig product nadat je die reis hebt gemaakt de rest van de dag (tot de geldigheidsdatum verstrijkt) ervoor zou zorgen dat je wel de poortjes door kunt, maar reizen op saldo niet werkt.

Dat is dan knap stom geweest, want het had veel problemen kunnen oplossen voor klanten en zal de NS misschien ook wel klanten kosten nu.
Reputatie 3
Badge

Bizar.

Ik neem aan dat het iets te maken heeft met prioritering. Als je een eenmalig product geladen hebt, wil je kennelijk liever dat product gebruiken dan je standaard 'Reizen op Saldo' (dat is niet zo'n vreemde redenering). Dat krijgt dan dus prioriteit. Maar dat 'het systeem' dan niet kan 'zien' of de geldigheid van je eenmalige product verlopen is, en dat de prioriteit dus terugvalt op je saldo, dat is wel heel ongelukkig. Het zou voor veel rare knelpunten een oplossing zijn als dit wél mogelijk was.
Al is er dan natuurlijk wel het risico dat in de praktijk heel veel reizigers überhaupt alleen nog met eenmalige producten gaan reizen; dan is het hele idee van reizen op saldo naar de Filistijnen. Een idee dat ervoor zorgt dat NS van tevoren gemiddeld permanent gemiddeld misschien wel zo'n twintig euri van elke op zijn bankrekening heeft staan, enkel om van de diensten van NS gebruik te KUNNEN maken (en ongeacht of die klant daadwerkelijk van die diensten gebruik maakt of niet.). En het is niet eens zo'n raar idee: 'vroeger' kocht je ook al een hele strippenkaart en betaalde dus vooruit voor reizen waarvan je niet wist of je ze ook zou gaan maken. . .

Zit me nu af te vragen of een aantal andere merkwaardige keuzes, zoals het afschaffen van de overgang 2-1 voor een specifiek traject bij klassegebonden abonnementen, daar ook iets mee te maken hebben.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb begrepen dat de uitcheck-apparatuur geen producten van de kaart kan halen of deactiveren, waardoor een eenmalig product nadat je die reis hebt gemaakt de rest van de dag (tot de geldigheidsdatum verstrijkt) ervoor zou zorgen dat je wel de poortjes door kunt, maar reizen op saldo niet werkt.
Samenreiskorting wordt wel automatisch inactief (35 minuten na uitchecken) en kan ook al eerder bij de automaat gestopt worden. Een op de kaart geladen traject zou analoog kunnen werken, maar dan met 100% korting. De HC controleert in het ene geval het meereizen en in het andere het reizen op het betreffende traject.
Reputatie 6
Badge +2
Zit me nu af te vragen of een aantal andere merkwaardige keuzes, zoals het afschaffen van de overgang 2-1 voor een specifiek traject bij klassegebonden abonnementen, daar ook iets mee te maken hebben.

Het systeem hoeft daar niets mee te doen, de HC controleert het alleen, dus technisch is niet meer nodig dan dat je het kan kopen en dat de HC het kan lezen. Het 2e klas op saldo reizen of vrij reizen op een abonnement blijft hetzelfde.
Reputatie 3
Badge

Het systeem hoeft daar niets mee te doen, de HC controleert het alleen, dus technisch is niet meer nodig dan dat je het kan kopen en dat de HC het kan lezen. Het 2e klas op saldo reizen of vrij reizen op een abonnement blijft hetzelfde.

Daar heeft u gelijk in. Het systeem kan gewoon reageren alsof je 2e klas reist. Als je in de 1e klas zit, moet de HC controleren of je daar recht op hebt. De prijs voor de overgang 2-1 is al vooruitbetaald bij de automaat, dus bij het uitchecken hoeft het systeem daar ook niet op te letten. Afschaffen van de overgang 2-1 voor een specifiek traject is dus kennelijk gewoon tarievenbeleid van NS.
Reputatie 6
Badge +2
volgens http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/factuur-traject-vrij.html niet alleen op de factuur, maar zelfs ook in de reishistorie ("Als ik in ‘Mijn reishistorie’ klik op ‘Reisdetails’ dan zie ik stations waar ik helemaal niet ben geweest. Hoe kan dat en is dat wel juist?"), wat ik trouwens wel raar vindt. Je zou enerzijds de in-/uitcheckgeschiedenis moeten kunnen bekijken, en anderzijds de gespecificeerde in rekening gebrachte reiskosten.
Uit https://forum.ns.nl/abonnementen-2/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561/index2.html#post42518 kriijg ik de indruk dat het misschien toch wel allebei vermeld wordt.

De snelste route, dus met terugsteken, komt nu uit de reisplanner zonder "Toon reisadvies voor OV-Jaarkaart of NS-Jaarkaart " aan te vinken of een via-station op te geven. Blijkbaar is het nu toegestaan om in dit geval terug te steken zonder te herchecken.

Reageer