beantwoord

Waar uitchecken bij reizen naar België?

• 4 september 2014
  • 8 reacties
  • 2045 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Volgende week wil ik een keuzedag opnemen. Ik moet dan namelijk van Groningen naar Visé (aan de lijn Maastricht-Luik). Ik heb gezien dat ik voor € 2,20 een kaartje kan kopen van de grens tot Visé. Maar ik denk dat de trein niet op de grens zal stoppen om mij te laten uitchecken. Hoe moet dat nu?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 4 september 2014, 19:21

Dag Sytste, goed dat je het forum hebt gevonden om je vraag te stellen. Ik denk dat je met de reactie van de forumgebruikers al redelijk uit de voeten kan, maar ik zal nog even herhalen wat er op onze website staat over het reizen naar het buitenland met een Keuzedag:

Vanuit Nederland naar het buitenland:

1.Schaf een internationaal vervoerbewijs aan vanaf de Nederlandse grens tot aan uw bestemming in het buitenland.

2.Op uw reisdag checkt u in op uw Keuzedag voor het binnenlandse deel van uw reis. U hoeft (en kunt) in het buitenland niet uit te checken. Er wordt geen saldo afgeschreven.

3.Reist u op dezelfde dag retour, dan is uw Keuzedag nog geldig.

Vanuit het buitenland naar Nederland:

Omdat de Keuzedag geldig wordt door in te checken, kunt u deze enkel op een station in Nederland activeren. In het buitenland kunt u namelijk niet inchecken.

Wilt u toch gebruik maken van uw Keuzedag?

1.Schaf een internationaal vervoerbewijs aan vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot aan het eerste station binnen Nederland.

2.Stap hier uit om in te checken op uw Keuzedag en maak vervolgens het binnenlandse deel van uw reis.

Let op:

Voor reizen op het binnenlandse traject van Fyra moet u – indien u niet reist met een internationaal vervoerbewijs – een Fyra Toeslag kopen bij uw Keuzedag. Dit kunt u doen bij de NS-kaartautomaat.

Om de vindbaarheid te vergroten heb ik dit topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Badge
U kunt een internationaal kaartje kopen van uw vertrekstation naar uw Belgische aankomststation met 100% korting in Nederland. In Groningen activeert u de keuzedag door hem voor de incheckpaal te houden en u hoeft dan niet uit te checken aan de grens.
U kunt een internationaal kaartje kopen van uw vertrekstation naar uw Belgische aankomststation met 100% korting in Nederland. In Groningen activeert u de keuzedag door hem voor de incheckpaal te houden en u hoeft dan niet uit te checken aan de grens.

Bedankt voor het antwoord.
En als ik een paar dagen later terug reis en mijn vrije keuzedag wil opsouperen? Ik koop dan dus van te voren een internationaal kaartje van Visé naar Groningen met opnieuw op het Nederlandse traject 100% korting. Waar moet ik dan die vrije keuzedag ophalen en activeren?
Reputatie 7
Badge +4
Beter is eigenlijk een kaartje Belgisch vertrekstation - Maastricht te nemen en dan in Maastricht uw keuzedag opnemen en verder te reizen met NS. U kunt geen aanspraak maken op de honderd procent korting vanaf de grens tot Maastricht omdat u niet bent ingecheckt. Het is een probleem en het is feitelijk niet oplosbaar. In Maastricht heeft u voldoende tijd. U betaalt dan inderdaad voor het traject Grens-Maastricht. In België heeft men overigens wel eens problemen met kaartjes net over de grens maar dat is een andere zaak.

Het is mogelijk onbevredigend maar wat ik zeg is wel legaal. Gaat u op dezelfde dag terug dan is uw keuzedag geldig gemaakt en geldt het wel, al zijn de Waalse conducteurs niet in staat uw chipkaartje uit te lezen. In dat geval checkt u vanuit België feitelijk uit in Maastricht en ook weer in. Wat ik u niet aanraad is een kaartje vanuit België naar Visé te kopen en het grensstukje Visé- Visé fr te vergeten.

Als u zonder keuzedag opgenomen te hebben vanuit Belgie komt: Een internationale e-ticket Belgische vertrekplaats-Groningen en dan 100 procent korting voor Nederland is niet te controleren voor de NMBS en uw grensstukje is gedekt. U maakt uw keuzedag in Maastricht geldig, checkt dan in in Maastricht en een Nederlandse conducteur kan er zowel vragen over stellen of het accepteren. Het zal veelal en vrijwel zeker het laatste zijn, maar toch. Het is in ieder geval de goedkoopste optie, ook acceptabel maar strikt genomen heeft u geen reisrecht Visé fr-Maastricht als de keuzedag niet geldig is gemaakt
Dag Sytste, goed dat je het forum hebt gevonden om je vraag te stellen. Ik denk dat je met de reactie van de forumgebruikers al redelijk uit de voeten kan, maar ik zal nog even herhalen wat er op onze website staat over het reizen naar het buitenland met een Keuzedag:

Vanuit Nederland naar het buitenland:
1.Schaf een internationaal vervoerbewijs aan vanaf de Nederlandse grens tot aan uw bestemming in het buitenland.
2.Op uw reisdag checkt u in op uw Keuzedag voor het binnenlandse deel van uw reis. U hoeft (en kunt) in het buitenland niet uit te checken. Er wordt geen saldo afgeschreven.
3.Reist u op dezelfde dag retour, dan is uw Keuzedag nog geldig.

Vanuit het buitenland naar Nederland:
Omdat de Keuzedag geldig wordt door in te checken, kunt u deze enkel op een station in Nederland activeren. In het buitenland kunt u namelijk niet inchecken.

Wilt u toch gebruik maken van uw Keuzedag?
1.Schaf een internationaal vervoerbewijs aan vanaf uw vertrekstation in het buitenland tot aan het eerste station binnen Nederland.
2.Stap hier uit om in te checken op uw Keuzedag en maak vervolgens het binnenlandse deel van uw reis.
Let op:
Voor reizen op het binnenlandse traject van Fyra moet u – indien u niet reist met een internationaal vervoerbewijs – een Fyra Toeslag kopen bij uw Keuzedag. Dit kunt u doen bij de NS-kaartautomaat.

Om de vindbaarheid te vergroten heb ik dit topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.

Haii,

ik wil graag met mijn studentenOV reizen vanaf bergen op zoom naar putte, in Belgie net over de grens maar kan in dan wel in en uitchecken of moet ik dan net voor de grens uitchecken?

Haii,

ik wil graag met mijn studentenOV reizen vanaf bergen op zoom naar putte, in Belgie net over de grens maar kan in dan wel in en uitchecken of moet ik dan net voor de grens uitchecken?

In Putte zal je bij het Nederlandse grensstation moeten uitstappen en dan lopend de grens over gaan. Er gaan overigens geen bussen vanuit Bergen op Zoom over de grens dus sowieso is dat niet mogelijk. Het busvervoer is overigens vanwege de lockdown aangepast in Brabant.Plan je reis via 9292.nl

Reputatie 7
Badge +1

Haii,

In Putte zal je bij het Nederlandse grensstation moeten uitstappen en dan lopend de grens over gaan. Er gaan overigens geen bussen vanuit Bergen op Zoom over de grens dus sowieso is dat niet mogelijk. Het busvervoer is overigens vanwege de lockdown aangepast in Brabant.Plan je reis via 9292.nl

Arriva lijnen 105/106 rijden vanaf Bergen op Zoom naar het Belgische deel van Putte.

9292 geeft gewoon een ritprijs aan als ik een reis plan van Bergen op Zoom naar Moretuslei, Putte, dus ik zie zo snel niet waarom het niet zou mogen.

Mocht je het zeker willen weten, dan kan je het beste contact opnemen met de klantenservice van Arriva. 

Badge +3

Je kunt in de Arriva bussen gewoon in- en uitchecken.

Bij 9292 wordt ook de prijs getoond bij reizen op een ov-chipkaart. Van station Bergen op Zoom naar Bushalte Moretuslei, Putte, België kost dan zonder korting € 4,98 met lijn 105 en € 4,58 met lijn 106.

Of er bij een studentenreisproduct kosten zijn (en hoe veel dan) weet ik niet, maar de reis kan je gewoon maken met elke ov-chipkaart.

Reageer