Waarom blijft de OV-Chipkaart zo duur?

• 14 februari 2017
  • 42 reacties
  • 2437 Bekeken

Reputatie 6
Translink, het bedrijf achter de OV-Chipkaart (waar NS mede-eigenaar van is), maakte over de afgelopen vijf jaar een winst van maar liefst € 55.miljoen.

http://www.ad.nl/nieuws/ov-chipkaart-is-geldmachine-55-miljoen-euro-winst-in-vijf-jaar~ab43362d/

De logische vraag die volgt is dus waarom de OV-Chipkaart zo duur blijft en de gebruiksvoorwaarden zo klantonvriendelijk?

42 reacties

Reputatie 4
Nee, bij aflossingen gaat op de balans aan de debetkant het banksaldo omlaag en aan de creditkant de schuld. In de winst verandert er helemaal niks. (ik mag officieel de letters drs voor mijn naam zetten omdat ik in dit vak heb doorgeleerd)
Reputatie 7
Badge +3
Klopt wat betreft de balans. Maar de betaling moet ook nog in de jaarrekening worden verwerkt. En dan is de vraag wat die 55 miljoen winst is. Is dat alleen het operationele resultaat of zijn aflossingen daar al in meegenomen.
Reputatie 6
@hlubbers,
O.a. omdat net als bankpassen gaan ov-chipkaarten maar beperkte tijd mee doordat ultraviolette straling het plastic broos maakt, waardoor de kaarten kunnen breken. 🆒

Een leuke (maar even belachelijke als vergezochte) verklaring van TransLINK. Blijkbaar zijn de door TransLINK gebruikte materialen dan van een inferieure kwaliteit, want de Zweedse pas van hlubbers gaat al meer dan tien jaar mee. :?

Aan hoeveel ultrviolette straling staat een OV-Chipkaart nu werkelijk bloot? Het wachten is op de officiële verklaring van TransLINK dat de in- en uitcheckpalen en poortjes ultraviolette straling uitstralen 😃 🆒
Reputatie 4
Badge
Klopt wat betreft de balans. Maar de betaling moet ook nog in de jaarrekening worden verwerkt. En dan is de vraag wat die 55 miljoen winst is. Is dat alleen het operationele resultaat of zijn aflossingen daar al in meegenomen.

Afschrijvingen op leningen zijn al verwerkt om tot een resultaat voor belasting te komen. En dat bedroeg van 2013 tot 2015 resp. 13, 15,1 en 13,4 miljoen euro. https://www.translink.nl/nl-NL/Over-ons/Jaarverslagen

Ps: in het operationeel resultaat (EBIT) zijn afschrijvingen overigens ook al meegenomen. In de operationele kasstroom (EBITDA) niet.
Reputatie 4

Aflossingen zijn geen kosten, en komen daarom helemaal niet voor in de resultatenrekening, Daar zijn als tegenhanger de afschrijvingen voor. In de jaarrekening zijn aflossingen alleen te zien door het verschil in de oude en de nieuwe balans en de toelichting daarop.
Reputatie 4
Oftewel: In die 55 miljoen is de aftrek voor de nog af te lossen leningen al verwerkt. Die hoeft daar dus niet nogmaals voor gebruikt te worden.
Reputatie 6
Badge
Mij valt zo langzamerhand dat Tamzin en landrsthrn wel heel erg op de hand van de NS zijn. Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat deze reisleiders door de NS betaald worden.

Ik klaag regelmatig over NS, alleen in tegenstelling tot Tamzin verdient de NS niets aan mij 🆒

Maar jullie klachten zijn terecht. Die kaart kan goedkoper en hoort langer dan 5 jaar mee te kunnen. Maar bedenk zelf even: als jij de klant zo hard kon naaien omdat ze toch geen andere keus hebben, zou je het dan gedaan hebben? 99% Zou het zo doen, ook al wordt er vast gezegd van niet.
Reputatie 7
Badge +3
De kaart kan wel langer dan 5 jaar mee maar dan moet je wel een wat betere kwaliteit kaart gebruiken zoals bijv. voor de Oyster Card gebeurt die onbeperkt geldig is.
Die kaart is in feite gratis (je krijgt de aanschafprijs terug) en ook van betere kwaliteit.

Dus ja de OV Chipkaart is duur.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de Oysterkaart krijg je de aanschaf ook niet meer terug.
Vroeger kon je hem inleveren maar dat kan niet meer.
Reputatie 7
Badge +3
Bij de Oysterkaart krijg je de aanschaf ook niet meer terug.
Vroeger kon je hem inleveren maar dat kan niet meer.

Onzin. Dat kan nog steeds. Alleen de activeringskosten krijg je niet terug.

Bron: https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/replacements-and-refunds/oyster-refunds-and-replacements#on-this-page-2

Misschien is het een idee om eerst de feiten te controleren alvorens onwaarheden te posten.

Een ander groot voordeel van de Oyster Card is dat de kaart niet op naam staat en je je kaart kunt uitlenen om op saldo te reizen. Veel Londenaren hebben extra kaarten in huis voor gasten.
Reputatie 6
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil dat er nog voor deze zomer wordt gekeken naar de prijs van de ov-chipkaart en of de kosten van een verlenging van de kaart substantieel omlaag kunnen.

Lees meer op:

http://www.ad.nl/binnenland/dijksma-nog-voor-de-zomer-kijken-naar-goedkopere-ov-chipkaart~a9021f0d/
Reputatie 6
Badge
En wat hebben we daar aan als de kosten voor reizen op saldo wéér omhoog gaan? Dat is hetzelfde als het eigen risico in de zorg afschaffen, maar wel de premie fiks omhoog.
Reputatie 7
Badge +3
En wat hebben we daar aan als de kosten voor reizen op saldo wéér omhoog gaan? Dat is hetzelfde als het eigen risico in de zorg afschaffen, maar wel de premie fiks omhoog.
Het probleem is dat de kosten van poortjes en paaltjes ook betaald moeten worden maar omdat in Nederland iedere vervoerder die zelf regelt blijven de kosten daarvan buiten de cijfers van Translink. In het buitenland worden de poortjes en paaltjes vrijwel altijd door het equivalent van Translink beheerd en dan zou je deze discussie niet hebben omdat de winst van Translink dan plotseling verschrompelt.
Nou, nou, nou, nou, waar hebben we het helemaal over? Als van die € 7,50 in 5 jaar nu eens de helft betwist zou kunnen worden, dan zijn we voor maar liefst 1,5 cent per week genaaid. Te wapen! Kan het wat minder hypocriet misschien? Als je met 6 vrienden elk half jaar in de kroeg 1 pilsje neemt (waarbij natuurlijk ieder zijn eigen deel betaalt) is de financiële schade voor jou even groot. Het lijkt me dat er belangrijker zaken zijn om over te piepen.
Reputatie 7
Badge +3
Nou, nou, nou, nou, waar hebben we het helemaal over? Als van die € 7,50 in 5 jaar nu eens de helft betwist zou kunnen worden, dan zijn we voor maar liefst 1,5 cent per week genaaid. Te wapen! Kan het wat minder hypocriet misschien? Als je met 6 vrienden elk half jaar in de kroeg 1 pilsje neemt (waarbij natuurlijk ieder zijn eigen deel betaalt) is de financiële schade voor jou even groot. Het lijkt me dat er belangrijker zaken zijn om over te piepen.
Op deze manier kun je alle misstanden goedpraten. Het is en blijft onzin dat de chipkaart in Nederland duurder is en minder lang meegaat dan in het buitenland.
Reputatie 7
Badge +3
(...) Laat ook maar, geen zin in 🙂

Reageer