beantwoord

waarom eenmalige kaart zo kosten buiten verhouding

  • 9 July 2014
  • 8 reacties
  • 1520 Bekeken

Hoe kan een bedrijf als de NS dat denkt serviceverlenend te zijn zo triest zijn mensen te dwingen een eenmalige chipkaart te kopen die een Euro duurder is dan kaartje? Extra winst over de reiziger? Voorbeeld Arnhem Zuid naar Elst waar 2,10 gisteren nu dus 3,10 maar was dat duidelijk gecommuniceerd? Nee! Want dat schrikt mensen af... zielig bedrijf ik neem voortaan weer de bus en anders!!
icon

Beste antwoord door Anonymous 9 July 2014, 14:44

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4
Badge
Hoe kan een bedrijf als de NS dat denkt serviceverlenend te zijn zo triest zijn mensen te dwingen een eenmalige chipkaart te kopen die een Euro duurder is dan kaartje? Extra winst over de reiziger? Voorbeeld Arnhem Zuid naar Elst waar 2,10 gisteren nu dus 3,10 maar was dat duidelijk gecommuniceerd? Nee! Want dat schrikt mensen af... zielig bedrijf ik neem voortaan weer de bus en anders!!

U gaat wel met de bus. Heeft u daar dan wel eens een papieren kaartje gekocht?

In mijn geval Thuis - Den Bosch op chipkaart de hele dag 2,93 op papier 4,50 en voor 9 uur in de ochtend zelfs 6,00. Dat is pas een dure papiertoeslag en dat is dan ook nog eens een goedkoop stukje karton zonder chip en zonder automaat met bijbehorend onderhoud.
Hoe kan een bedrijf als de NS dat denkt serviceverlenend te zijn zo triest zijn mensen te dwingen een eenmalige chipkaart te kopen die een Euro duurder is dan kaartje? Extra winst over de reiziger? Voorbeeld Arnhem Zuid naar Elst waar 2,10 gisteren nu dus 3,10 maar was dat duidelijk gecommuniceerd? Nee! Want dat schrikt mensen af... zielig bedrijf ik neem voortaan weer de bus en anders!!

U gaat wel met de bus. Heeft u daar dan wel eens een papieren kaartje gekocht?

In mijn geval Thuis - Den Bosch op chipkaart de hele dag 2,93 op papier 4,50 en voor 9 uur in de ochtend zelfs 6,00. Dat is pas een dure papiertoeslag en dat is dan ook nog eens een goedkoop stukje karton zonder chip en zonder automaat met bijbehorend onderhoud.


Bij de bus was dat al zo natuurlijk.
En bij RET bv kan je een los kaartje voor 3,50 kopen dat dan 2 uur geldig is, wat goedkoper kan zijn dan de OV chipkaart.

En bij NS had men ook kunnen kiezen voor een kaartje zonder chip.
Badge
Hoe kan een bedrijf als de NS dat denkt serviceverlenend te zijn zo triest zijn mensen te dwingen een eenmalige chipkaart te kopen die een Euro duurder is dan kaartje? Extra winst over de reiziger? Voorbeeld Arnhem Zuid naar Elst waar 2,10 gisteren nu dus 3,10 maar was dat duidelijk gecommuniceerd? Nee! Want dat schrikt mensen af... zielig bedrijf ik neem voortaan weer de bus en anders!!
Hebt u dan geen ov-chipkaart?
Welkom op het NS Serviceforum Maartenarnhem. Wat spijtig om te lezen dat je zo ontevreden bent over onze service. De OV-chipkaart is hét vervoerbewijs voor het reizen in het openbaar vervoer. Veel van onze reizigers hebben inmiddels de overstap gemaakt naar de OV-chipkaart. Speciaal voor treinreizigers die geen OV-chipkaart hebben, introduceren we vanaf 9 juli 2014 een eenmalige chipkaart. Daarmee kunnen deze reizigers ook door de poortjes. Dit kaartje is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat en de NS-servicebalie. De eenmalige chipkaart is duurder in aanschaf en distributie dan papier en daarom komt er op dit kaartje een toeslag van € 1,- (de toeslag voor verkoop bij balie komt echter te vervallen). Deze situatie is vergelijkbaar met die bij andere openbaar vervoerbedrijven: ook voor het losse kaartje in tram of bus betaal je een hogere prijs dan voor reizen op saldo met de OV-chipkaart.

Voor de vindbaarheid heb ik je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.
Welkom op het NS Serviceforum Maartenarnhem. Wat spijtig om te lezen dat je zo ontevreden bent over onze service. De OV-chipkaart is hét vervoerbewijs voor het reizen in het openbaar vervoer. Veel van onze reizigers hebben inmiddels de overstap gemaakt naar de OV-chipkaart. Speciaal voor treinreizigers die geen OV-chipkaart hebben, introduceren we vanaf 9 juli 2014 een eenmalige chipkaart. Daarmee kunnen deze reizigers ook door de poortjes. Dit kaartje is verkrijgbaar bij de NS-kaartautomaat en de NS-servicebalie. De eenmalige chipkaart is duurder in aanschaf en distributie dan papier en daarom komt er op dit kaartje een toeslag van € 1,- (de toeslag voor verkoop bij balie komt echter te vervallen). Deze situatie is vergelijkbaar met die bij andere openbaar vervoerbedrijven: ook voor het losse kaartje in tram of bus betaal je een hogere prijs dan voor reizen op saldo met de OV-chipkaart.

Nee hoor, losse kaartjes bij bus zijn soms zelfs goedkoper. RET 2 uren kaart voor 3,50 bv, zelfde bij HTM en GBV. 1 uur voor 3 euro.

Ik betaal voor mijn enkele reis 2,73, (20 minuten met bus en metro) ik ben dan net 27 cent goedkoper uit, maar ik woon bij de laatste halte in mijn woonplaats, dus de meeste mensen zullen juist duurder uit zijn met op saldo reizen.
Ik vind het wel kort door de bocht om een antwoord als beste antwoord te markeren terwijl het in feite niet helemaal goed is en zelfs misleidend.
Er wordt steeds aan voorbij gegaan dat losse kaartjes bij de buschauffeur duurder zijn met een goede reden, namelijk dat losse verkoop daar leidt tot onnodig oponthoud voor de bus. Wie een kaartje koopt bij de NS-kaartautomaat, houdt de trein niet op.

Ook kosten wegwerpchipkaarten bij lange na geen 1 euro meer dan papieren kaartjes. Zelfs lege plastic RFID-kaarten kun je in kleine aantallen bestellen voor 50 cent per stuk. Van papier en met kwantumkorting kosten die kaarten de NS nog veel minder.
Er wordt steeds aan voorbij gegaan dat losse kaartjes bij de buschauffeur duurder zijn met een goede reden, namelijk dat losse verkoop daar leidt tot onnodig oponthoud voor de bus. Wie een kaartje koopt bij de NS-kaartautomaat, houdt de trein niet op.

Ook kosten wegwerpchipkaarten bij lange na geen 1 euro meer dan papieren kaartjes. Zelfs lege plastic RFID-kaarten kun je in kleine aantallen bestellen voor 50 cent per stuk. Van papier en met kwantumkorting kosten die kaarten de NS nog veel minder.


Zoals al eerder gezegd, die losse kaartjes zijn zeker als je langer reist bij dezelfde vervoerder wel degelijk goedkoper vaak. Raar maar waar. Daarom blijven mensen die vaak kopen, wat inderdaad veel oponthoud kan veroorzaken.

Reageer