beantwoord

waarom geen treinticjet zoals franse metro

  • 14 november 2019
  • 2 reacties
  • 91 Bekeken

Ik ben voor mijn werk naar parijs geweest en zag daar de oplossing voor de vele klachten over de ov chipkaart namelijk een metro kaart . Want je kan daar alleen het peron op met een ticket en je hebt een variant die je koopt bij een automaat en een voor abbonement houders en je hoeft niet te denken aan in en uitchekken en er hoeve ook geen controlles meer want je komt niet op het peron zonder ticket.

icon

Beste antwoord door bahnrider 14 november 2019, 15:38

datzelfde is dus al in NL jaaaaaaaren het geval (tenminste 7 inmiddels) op een steeds groter aantal stations, hoewel degenen die beide situaties kennen hier vaak melden dat de poortjes hier te laag zouden zijn voor de fervente zwartrijders. Om die reden zijn de trouwens bij de RATP jaren terug flink verhoogd en verzwaard. Trouwens: bvb in LOndon met de overbekende underground (metro) is het nooit anders geweest. En NS is toch nog net niet een echte metro-de metro's die we in NL hebben-RET Rotterdam en GVB-Amsterdam hebben de poortjes allanger.

In principe is het zo, dat als eenmaal alle grotere stations bepoort zijn, tenminste 85-90% van de reizigers met NS tenminste1x door een poort moet en meestal aan begin+eind.

Dat chip-systeem is ooit uitgevonden in grote steden met enorm zware metro's-Hongkong en daarna Singapore, met beide een afstandtarief (dus geen flat rate) en dat bleek daar prima te werken. Hier in NL is het systeem eigenlijk ooit vooral opgezet als vervanging van de strippenkaart voor bustram en werd NS min of meer gedwongen er ook aan mee te doen. Maar eigenlijk is het hele net van NS met daarbij de zelfbedachte complexiteit van nog meer kleinere spoorbedrijfjes de reden dat hier zo ontzettend veel aparte situaties met voor de niet zo ervaren reiziger erg verwarrende situaties doet ontstaan.

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4

datzelfde is dus al in NL jaaaaaaaren het geval (tenminste 7 inmiddels) op een steeds groter aantal stations, hoewel degenen die beide situaties kennen hier vaak melden dat de poortjes hier te laag zouden zijn voor de fervente zwartrijders. Om die reden zijn de trouwens bij de RATP jaren terug flink verhoogd en verzwaard. Trouwens: bvb in LOndon met de overbekende underground (metro) is het nooit anders geweest. En NS is toch nog net niet een echte metro-de metro's die we in NL hebben-RET Rotterdam en GVB-Amsterdam hebben de poortjes allanger.

In principe is het zo, dat als eenmaal alle grotere stations bepoort zijn, tenminste 85-90% van de reizigers met NS tenminste1x door een poort moet en meestal aan begin+eind.

Dat chip-systeem is ooit uitgevonden in grote steden met enorm zware metro's-Hongkong en daarna Singapore, met beide een afstandtarief (dus geen flat rate) en dat bleek daar prima te werken. Hier in NL is het systeem eigenlijk ooit vooral opgezet als vervanging van de strippenkaart voor bustram en werd NS min of meer gedwongen er ook aan mee te doen. Maar eigenlijk is het hele net van NS met daarbij de zelfbedachte complexiteit van nog meer kleinere spoorbedrijfjes de reden dat hier zo ontzettend veel aparte situaties met voor de niet zo ervaren reiziger erg verwarrende situaties doet ontstaan.

Reputatie 6

Wat bahnrider zegt. Ik zie ook niet zo het verschil tussen het systeem van de RATP en de Nederlandse Sneltram. Behalve dat de NS er inderdaad een ingewikkeld bordel van maakt.

 

Dit gezegd hebbende: het was toch ook een hele tour om de kinderkaartjes uit de RATP-automaat te krijgen. Ik had ook hulp nodig van een Assistant RATP (die er dus was - dit in tegenstelling tot een Assistant NS).

Reageer