beantwoord

Waarom is de terugreis duurder dan de heenreis?

• 10 april 2015
  • 18 reacties
  • 2722 Bekeken

Op tweede paasdag van Arnhem naar Nijmegen 1,60 euro en van Nijmegen naar Arnhem 2,50 euro.
Waar ligt dat verschil aan? Het zijn dezelfde stations.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 10 april 2015, 23:15

Dat is dus precies wat Tochjo al aangeeft: het behoud van de lange-afstandskorting. Op de heenweg legt u tariefeenheid 1 t/m 5 af bij Arriva en tariefeenheid 6 t/m 24 bij NS. Op de terugweg legt u tariefeenheid 1 t/m 19 af bij NS en tariefeenheid 20 t/m 24 bij Arriva. Omdat die vervoerders een verschillend tariefstelsel hebben met elk hun eigen lange-afstandskorting, levert dat natuurlijk een andere prijs op. Dat is al een hele verbetering ten opzichte van de situatie van tot ongeveer een jaar geleden waarbij de lange-afstandskorting altijd werd doorbroken bij een wisseling van vervoerder, waardoor zulke reisjes onevenredig duur werden.
Bekijk origineel

18 reacties

Badge +3
Hebt u voorafgaand aan uw heenreis nog een andere reis gemaakt? In dat geval kan er sprake zijn van lange-afstandskorting op het traject Arnhem-Nijmegen. Op de terugreis hebt u de normale prijs met 40 procent korting betaald.
Hebt u voorafgaand aan uw heenreis nog een andere reis gemaakt? In dat geval kan er sprake zijn van lange-afstandskorting op het traject Arnhem-Nijmegen. Op de terugreis hebt u de normale prijs met 40 procent korting betaald.

Om vollediger te zijn:
Ik reis met 40% korting.
14:12 Westervoort- Arnhem 1,07 euro
14:30 Arnhem - Nijmegen 1,60 euro
Dit is conform het tarief volgens de reisplanner.
Dan de terugreis
19:06 Nijmegen - Arnhem 2,50 euro
19:37 Arnhem - Westervoort 0,54 euro.

Raar! Waar zijn we in godsnaam mee bezig om het zo ingewikkeld mogelijk te maken.
Volgens mij wordt dit verzonnen door dezelfde mensen die ook de woekerpolissen hebben uitgevonden. Die snapt ook niemand!
Dat is dus precies wat Tochjo al aangeeft: het behoud van de lange-afstandskorting. Op de heenweg legt u tariefeenheid 1 t/m 5 af bij Arriva en tariefeenheid 6 t/m 24 bij NS. Op de terugweg legt u tariefeenheid 1 t/m 19 af bij NS en tariefeenheid 20 t/m 24 bij Arriva. Omdat die vervoerders een verschillend tariefstelsel hebben met elk hun eigen lange-afstandskorting, levert dat natuurlijk een andere prijs op. Dat is al een hele verbetering ten opzichte van de situatie van tot ongeveer een jaar geleden waarbij de lange-afstandskorting altijd werd doorbroken bij een wisseling van vervoerder, waardoor zulke reisjes onevenredig duur werden.

Toch gek dat je voor een retour MEER betaalt dan voor een enkeltje. Vroeger was een retour altijd goedkoper.
Het wordt tijd dat de politiek ingrijpt. Toeristen jaag je er ook het land mee uit. 😠
Reputatie 6
Badge +2
Toch gek dat je voor een retour MEER betaalt dan voor een enkeltje.
Een retour kost de prijs van de heenreis plus die van de terugreis.
Toch gek dat je voor een retour MEER betaalt dan voor een enkeltje. Vroeger was een retour altijd goedkoper.
Het heeft helemaal niets met een retour te maken. De terugreis heeft gewoon de prijs van een enkele reis Nijmegen - Westervoort.

Maar de heenreis is DUURDER dan de terugreis.

Een enkeltje kost 2,67
Een retour kost 5,71, en dat is meer dan 2x enkel.
Het heeft helemaal niets met een retour te maken. De terugreis heeft gewoon de prijs van een enkele reis Nijmegen - Westervoort.

Wat is (de definitie van) een retour? Heen en terug, neem ik aan. Zo was het altijd. En het staat ook bij de tarieven.

Een enkeltje kost 2,67

Zoals we u proberen uit te leggen heeft een enkeltje in de ene richting bij een reis met verschillende vervoerders niet altijd dezelfde prijs als een enkeltje in de omgekeerde richting. De reisplanner geeft als het goed is ook verschillende prijzen voor Westervoort-Nijmegen enerzijds en voor Nijmegen-Westervoort anderzijds.

Een enkeltje kost 2,67

Zoals we u proberen uit te leggen heeft een enkeltje in de ene richting bij een reis met verschillende vervoerders niet altijd dezelfde prijs als een enkeltje in de omgekeerde richting. De reisplanner geeft als het goed is ook verschillende prijzen voor Westervoort-Nijmegen enerzijds en voor Nijmegen-Westervoort anderzijds.

Het gaat hier om het begrip RETOUR. Volgens Van Dale: plaatskaartje voor de reis heen en terug.
Ik ga dit wel voorleggen aan de Consumentenbond. Op dit forum kom ik geen steek verder.
Reputatie 6
Badge +2
Een enkeltje kost 2,67

19:06 Nijmegen - Arnhem 2,50 euro
19:37 Arnhem - Westervoort 0,54 euro.

Je spreekt jezelf tegen.
Het gaat hier om het begrip RETOUR. Volgens Van Dale: plaatskaartje voor de reis heen en terug.

Daar gaat het niet om. U hebt gereisd met de OV-chipkaart en daarbij bestaan er alleen enkele reizen, eventueel met een via-station. Op papier kunt u nog wel retour-tickets kopen, maar de prijs daarvan is al enkele jaren gelijk aan die van een enkele reis in de heenrichting plus die van een enkele reis in de terugrichting.
Enfin, hopelijk begrijpt u het wel als iemand van de consumentenbond het u nogmaals uitlegt.
Zoals hier al besproken is heeft het prijsverschil te maken met de langeafstandskorting, reizen met meerdere vervoerders geeft vrijwel altijd een prijsverschil.
Mocht je nog meer informatie willen dan kan je op deze pagina terecht.
Oud verhaal, maar waarom heb ik dezelfde onduideiljkheid met de trein Groningen - Assen? Dit is dezelfde vervoerder en toch is de ene richting op goedkoper dan de andere. scheelt bijna een euro . 4,60 vs. 5,50. Heeft dit ook iets te maken met binnen een bepaalde tijd terug te reizen? want ik ben denk ik maar een half uur in Groningen geweest vanuit Assen.
Oud verhaal, maar waarom heb ik dezelfde onduideiljkheid met de trein Groningen - Assen? Dit is dezelfde vervoerder en toch is de ene richting op goedkoper dan de andere. scheelt bijna een euro . 4,60 vs. 5,50. Heeft dit ook iets te maken met binnen een bepaalde tijd terug te reizen? want ik ben denk ik maar een half uur in Groningen geweest vanuit Assen.

Dat klopt. De enkele reis is 28 tariefeenheden lang. Voor tweede klas vol tarief kost dat €5,50. Omdat u binnen een half uur bent teruggereisd betaalt u voor het totaal één reis van 2x28=56 tariefeenheden. Voor tweede klas vol tarief kost dat €10,10. Verminderd met de €5,50 die u op de heenreis al had betaald, komt dat op €4,60 voor te terugreis.
Ik heb een soortgelijke vraag. Ik heb gereisd van Roermond naar Amsterdam Sloterdijk en terug. De heenweg kost 16,90 en de terugweg kost 14,10. Bij elkaar ben ik ruim 6 uur in Amsterdam geweest, van 9:08 tot 15:27.
Dat is ruim meer dan een half uur. Geldt ook hier de regel dat heen- en terugreis worden gezien als één reis?
Edit: ik heb product 'altijd 20% korting', en niet een 'daluren -40%' op mijn OV-chipkaart staan.
Reputatie 7
Absoluut niet uien cornflakes, dat zal te maken hebben met lange afstands korting. Als jij gebruik maakt van een andere vervoerder voorafgaande aan jouw reis met NS, dan vindt er korting plaats op jouw reis. Hier lees je meer over dit principe. Het is ook mogelijk dat, als jij korting hebt buiten de spits, dat je op de heenweg in de daluren hebt gereisd, maar op de terugweg in de spitsuren. Dit bedrag verschilt echter niet 40%, dus die vlieger gaat mijns inziens niet op.
Ik heb het nog uitgezocht. Het ligt aan de reis voorafgaand aan de treinrit met NS en de korting.
Op de heenweg , buiten de daluren, heb ik voor de totale rit € 24,30 - 20% = € 19,40 betaald. Hiervan is 2,50 voor Arriva (stoptrein) en het restant (19,40 - 2,50 = 16,90) voor NS.
De terugreis begon tijdens de daluren. NS heeft €14,10 gerekend (24,30 met 40% korting). Toen in in Roermond arriveerde was het intussen spits en kostte de sprinter me wederom € 2,50.

Reageer