Waarom is er een dubbel instaptarief berekend | NS Community
beantwoord

Waarom is er een dubbel instaptarief berekend

  • 1 November 2021
  • 17 reacties
  • 483 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb donderdag 28 oktober op mijn reis van Leiden CS naar Gouda tijdens mijn overstap in Den Haag CS even uit- en ingecheckt om een flesje water te kopen op het station. Nu zie ik in mijn reisoverzicht dat ik hiervoor EURO 3,80 en 5,20 heb betaald. Totaal EUR 9,00.

Wanneer ik deze reis maak zonder uit- en incheck in Den Haag, betaal ik normaal gesproken EURO 7,10.

Er zaten 3 minuten tussen mijn uit- en incheck en ik dacht dat, als dit korter dan 35 minuten is, er gan geen dubbel instaptarief wordt berekend.

Mijn vraag is: waarom moet ik meer betalen als in heel kort even door de poortjes in Den Haag CS ben gegaan?

Zie hieronder een schermprint van mijn reisgeschiedenis.

 

icon

Beste antwoord door Thom 1 November 2021, 11:17

Bekijk origineel

17 reacties

U maakt een omrit via Den Haag CS,  de kortste route is via Alpen a/a Rijn. Zo'n omrit is toegestaan als dat sneller is mits u dan onderweg niet uit/incheckt. Doet u dat wel dat moet u de extra kilometers betalen om misbruik van de omreisregeling te voorkomen. 

Er is dus geen sprake van dubbel instaptarief (dan zou Den Haag-Gouda €6.20 gekost hebben) maar van extra kilometers.

Reputatie 7
Badge +4

De reis via Den Haag is overigens niet sneller, maar wel toegestaan volgens de reisplanner. U kunt dan inderdaad beter niet in- of uitchecken om de reden die @Tamzin aangeeft. Het systeem is daar niet op ingesteld en aanpassing ervan zou veel meer problemen geven dan dat het in dit geval zou oplossen.

U kunt uw flesje water beter in Leiden kopen, ;-)

Dank voor jullie reactie. Ik volg de reisplanner en die geeft beide routes aan. Ik kan niet zien welke korter of langer is (althans, ik denk dat ik dit niet kan zien). Ik ga hier in de toekomst rekening mee houden.

Badge +3

Als u in de reisplanner op www.ns.nl een reis plant en vervolgens klikt op Meer prijzen, dan kunt u zien wat het aantal tariefeenheden is voor de kortste route. U kiest dan onder het vertrekstation voor Trajectabonnementen. Onderaan staat dan in het klein uit hoeveel tariefeenheden de kortste route bestaat. Tariefeenheden zijn een maat voor de afstand, ongeveer vergelijkbaar met kilometers.

Dit geeft dus altijd het aantal tariefeenheden voor de kortste route. Bij een reis met een onderbreking moet u de reis opsplitsen: beide delen afzonderlijk plannen, de tariefeenheden optellen en kijken of dat gelijk is aan of meer is dan het aantal tariefeenheden van de hele reis.

U kunt ook de tariefeenhedenkaart zorgvuldig bestuderen.

Reputatie 7
Badge +4

Het is gewoon ook te zien in de reisplanner. 40 dan wel 43 en ook nog 51 minuten. De lange optie is met de stoptrein in plaats van met de IC. Als inwoner van de stroopwafelstad vind ik de reis met overstap via Den Haag aangenamer dan de reis met overstap in Alphen.

 

Badge +3

Er moet extra betaald worden als de reis wordt onderbroken op een route met een groter aantal tariefeenheden dan de kortste route. De in afstand kortste route hoeft niet de route te zijn met de minste reistijd. Afgaan op reistijd om te bepalen op welke routes het onderbreken van de reis duurder zal zijn, werkt dus niet altijd.

Reputatie 7
Badge +4

Het tarief is gewoon hetzelfde als de reisplanner het aangeeft, ongeacht de vermelde reisduur.

Badge +3

Ja, tenzij de reis wordt onderbroken, waar het in dit topic over gaat.

Ik reageer toch even op de reactie van 

Als u in de reisplanner op www.ns.nl een reis plant en vervolgens klikt op Meer prijzen, dan kunt u zien hoe lang de reis is door onder het vertrekstation te kiezen voor Trajectabonnementen. Onderaan staat dan in het klein uit hoeveel tariefeenheden de reis bestaat. Tariefeenheden zijn een maat voor de afstand, ongeveer vergelijkbaar met kilometers.

Het is wat omslachtig, maar zo kunt u zien welke reis korter of langer is.

 

Als ik dit doe, zie ik voor zowel de reis via Den Haag, als de reis vis Alphen een reistariefeenheid van 33.

Beide zijn in dit geval dus even lang. Wat klopt er dan niet?

 

Badge +3

Mijn reactie klopte niet. Ik heb hem aangepast. Sorry voor de verwarring.

Reputatie 7
Badge +1

@van Lier: daar wordt dus enkel de kortste route in TE aangegeven.

Via dHg : dHg-Gda is al 28/27 TE=KM of zo en Leiden-dHg 15. Ergens op de NS site is nog steeds een kaart met de TE tussen alle staties te vinden-heel vroeger heette dat in gedrukte vorm de BAK=Boekje AfstandKaarten.

Reputatie 6
Badge +2

Op mijn smartphone leidt de knop "Plannen en aanmelden” op ns.nl naar de app, zodat ik niet op ns.nl het aantal tariefeenheden kan bekijken. Hoe kan ik dit voorkomen?

@Dennis Dat ligt volgens mij aan je browser. Je kunt zoeken in je instellingen, maar er zijn browsers waarbij dit niet in te stellen is. Als je bijvoorbeeld Firefox gebruikt kun je dit wel zelf aanpassen. Daar staat de instelling om links automatisch in apps te openen volgens mij standaard uit (of je kunt het zelf uitzetten) en dan krijg je bij het klikken op de link de keuze hoe je de link wilt openen. 

Reputatie 6
Badge +2

Bedankt. Het is me inmiddels gelukt de app-koppeling tussen mijn Chrome-browser en de NS-app uit te zetten. Ik heb hem op “altijd vragen” gezet. Vanuit ns.nl in Chrome blijft die in Chrome zonder te vragen, en bij het aanklikken van een link zoals

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Leiden%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Gouda&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2021-11-01T14:28

in Chrome of bijvoorbeeld een e-mail in mijn e-mail-app vraagt die het.

 

NS kan zulke onnodige verschillen tussen ns.nl en de app beter vermijden, dan hoeven de gebruikers niet te denken "Het altijd TE stond er toch ook bij? Waarom kan ik dat nu niet vinden?”

Als ik trouwens (bij mij) bij standaard/default apps → opening links naar de instellingen van de NS-app ga, dan zie ik dat ik ingesteld heb dat ns.nl-links altijd in de NS-app geopend dienen te worden.

Ik denk dat ik dat ooit zo ingesteld om geen problemen te hebben bij het importeren van een e-ticket na het afrekenen. Je gaat dan van app, naar browser weer terug naar app (importeren ticket), alleen die laatste stap gaat dan mis doordat Chrome je automatisch in je browser houdt en niet vraagt hoe je de link wilt openen. Firefox bijvoorbeeld ondersteunt dat altijd vragen dan weer wel.

 

Reputatie 6
Badge +2

In

staat er ook wat over.

NS zou een dummy ticket voor 1 cent moeten aanbieden, zodat je vóór de echte aankoop kan uitproberen bij welke browser en welke instellingen het op het apparaat dat je wil meenemen werkt.

Badge +3

@bahnrider zie ns.nl/tarieven, onderaan de pagina zie je een link naar de Tariefeenhedenkaart.

Leiden - Den Haag is 15 TE en daar komen nog 28 TE bij voor Den Haag - Gouda, totaal 43 TE.

Via Alphen a/d Rijn is het 33 TE, dus met Traject Vrij Gouda - Leiden zou je zonder kosten van/naar/via Den Haag mogen reizen (maximaal 10 TE omrijden).

Bij reizen op saldo geldt dat natuurlijk niet (zoals al uitgelegd werd), bij een overstap onderweg betaal je de werkelijk gereisde afstand.

Op de tarievenpagina staan ook de downloads voor alle tarieven, zie pag 6 daar staat de € 7,10 en € 9,00.

Als @AHJvanLier deze reis meer dan 3 keer per week maakt (in de spits) is Traject Vrij ook nog een optie (€ 184,50 per maand). NS Flex kan je in vakanties e.d. pauzeren.

Reageer