beantwoord

waarom is er voor kinderen niet de mogelijkheid meer dan 3x vergeten uitchecken, te declareren?

• 15 oktober 2019
  • 17 reacties
  • 293 Bekeken

Ze gaan met de trein naar school. Een persoonlijke ov chipkaart, geen gedoe met kaartjes o.i.d..

Ze zitten in de trein met medeleerlingen, vrienden, vriendinnetjes, onderling lollig, speels, ze stappen uit en vergeten uit te checken.

Kan gebeuren, ze reizen zo’n 40 weken per jaar, 200 dagen.

De kosten komen ten laste van de ouders en de kinderen krijgen straf.

Onbegrijpelijk dat, in dit geval de NS, hiervan profiteerd. Het is een geautomatiseerd systeem, alles is bekend, stort dat verschil terug!!!

icon

Beste antwoord door Jeroen 15 oktober 2019, 10:40

Dat kinderen een keer vergeten om in-/uit te checken kan gebeuren daarom is er ook die coulance regeling maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat die coulance regeling oneindig is.

Voor de kinderen is het een stukje leerschool om te leren hoe het reizen met de trein werkt net als dat ze veel andere dingen in het leven moeten leren.  Maar als we continu hun fouten maar herstellen in het leven leren ze uiteindelijk niet om zelfstandig te worden, dat leren ze met vallen en opstaan.

In deze is het natuurlijk niet aan de NS om elke keer maar weer deze fout van uw kind te herstellen, als u kind per reis betaald kost dat de NS bij elke keer niet inchecken dus inkomsten en net als dat u het niet leuk vindt om extra te moeten betalen vindt de NS het niet fijn dat mensen onterecht gratis reizen.

Maar reist uw kind op een traject abonnement of betaald u per keer dat u kind reist apart voor de reis?

Als u uw kind met een traject abonnement laat reizen dan zou er bij niet inchecken op dat traject geen boete opgelegd mogen worden omdat er wel betaald is voor dat specifieke stuk reizen. Dan reist uw kind nml. met afgekocht reisrecht op dat traject en dan is de reis reeds vooraf betaald.

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U wilt niet weten hoeveel kinderen er bewust niet in/uitchecken.

Maar het kan inderdaad een keertje voorkomen dat een kind  gewoon vergeet in/uit te checken en dan kun je dat herstellen via www.uitcheckgemist.nl

Bij mijn weten kun je dat meer dan 3x per jaar laten herstellen.

En nee, NS weet niet van iedereen waar reizigers elke dag,elk uur, elk minuut naar toe (willen) gaan.

Badge

Dat kinderen een keer vergeten om in-/uit te checken kan gebeuren daarom is er ook die coulance regeling maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat die coulance regeling oneindig is.

Voor de kinderen is het een stukje leerschool om te leren hoe het reizen met de trein werkt net als dat ze veel andere dingen in het leven moeten leren.  Maar als we continu hun fouten maar herstellen in het leven leren ze uiteindelijk niet om zelfstandig te worden, dat leren ze met vallen en opstaan.

In deze is het natuurlijk niet aan de NS om elke keer maar weer deze fout van uw kind te herstellen, als u kind per reis betaald kost dat de NS bij elke keer niet inchecken dus inkomsten en net als dat u het niet leuk vindt om extra te moeten betalen vindt de NS het niet fijn dat mensen onterecht gratis reizen.

Maar reist uw kind op een traject abonnement of betaald u per keer dat u kind reist apart voor de reis?

Als u uw kind met een traject abonnement laat reizen dan zou er bij niet inchecken op dat traject geen boete opgelegd mogen worden omdat er wel betaald is voor dat specifieke stuk reizen. Dan reist uw kind nml. met afgekocht reisrecht op dat traject en dan is de reis reeds vooraf betaald.

Badge +3

Als je bij uitcheckgemist klikt op “Hoe werkt dit” zie je het volgende:

Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen. Daarna kan dit alleen via NS Klantenservice.

Let op dat ook de Klantenservice redelijk strikt is, en bij meer dan drie keer per jaar alleen vergoedt als je niet kunt in/uitchecken door bijv. een stroomstoring of een calamiteit waardoor poortjes/paaaltjes niet werken. Of als je ov-chipkaart verloren/gestolen/defect is, of als je door een storing terug moet naar je beginstation en daar meer dan 60 minuten later aankomt en uit moet checken.

Het gaat mij alleen om het uitchecken: inchecken wordt nooit vergeten, het verschil in geld, steekt iemand in zijn zak. Een trajectkaart voor 40 weken??? Het kost gewoon 12 maanden. Weer een zakkenvuller.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe reist uw kind dan nu? Gewoon op vol tarief zonder abonnement? Heeft u wel eens uitgrekend wat dat per jaar kost en het vergeleken met een Traject Vrij jaarkaart?

Ik weet niet om welk traject het gaat maar ik heb even berekening gemaakt voor het traject wat ik zelf gereisd heb.De bedragen zijn dan niet wat u geldt maar de verhouding zou gelijk moeten zijn.

Retour voltarief €9,.60 per dag x 200 dagen = €1920

Traject Vrij jaar abonnement  €124 per maand x 12 maanden = €1488

Door op vol tarief te reizen spekt u dus de zak van NS. Daarnaast kan Traject Vrij in de zomervakantie tijdelijk voor een maand naar het goedkoopste traject worden gewijzigd (Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom €30,80) 

Hij heeft een daluren abonnement, de berekening gaat niet op.

Badge

Hij heeft een daluren abonnement, de berekening gaat niet op.

Valt zijn reistijd dan volledig in de daluren, meestal niet nml.

Heeft u het helemaal uitgerekend t.o.v. een traject vrij abonnement wat het verschil in kosten is?  Het scheelt in ieder geval de extra kosten van het vergeten uit te checken. En tijdens de spitstijden heeft u geen korting met het daluren abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Als hij in de daluren kan reizen is dat mooi meegenomen. De meeste scholieren kunnen dat niet vanwege de schooluren, vandaar dat normaal gesproken Traject Vrij wordt geadviseerd.

Het gaat mij alleen om het uitchecken: inchecken wordt nooit vergeten, het verschil in geld, steekt iemand in zijn zak. Een trajectkaart voor 40 weken??? Het kost gewoon 12 maanden. Weer een zakkenvuller.

Als de NS onbeperkt coulance zou geven dan kan iemand die (af en toe) buiten zijn/haar afgekochte traject reist heel wat geld besparen. Dat is ook zakkenvullen.

De eerlijke consument kan nog beter bewust niet in- en uitchecken. Op een afgekocht traject krijg je in principe geen boete, al maak je geen vrienden bij de NS als je niet incheckt.

Badge +3

De niet-uitcheckencompensatie beperken tot 3 keer per jaar (tenzij er overmacht is) is natuurlijk wel noodzakelijk.

Anders kan ik op elke mooie zomerdag zomaar van Eindhoven (inchecken) naar Zandvoort aan Zee (niet uitchecken) reizen voor het instaptarief van €10, en dan bij uitcheckgemist zeggen dat ik bijv. naar Strijp-S gereisd ben (1 station, kosten voltarief €2,40) en dan ook nog €7,60 terug claimen. Geen wonder dus dat ze daar (áls je het zou doen) maar 3 keer per jaar in trappen.

Let overigens op dat na 12 keer vergeten uit te checken een ov-chipkaart sowieso blokkeert, en je bij een balie uitleg mag gaan geven waarom er zo vaak niet uitgecheckt is. Bij bus/tram/metro e.d. is dat niet zo’n probleem (je betaalt dan elke keer €4 voor een ritje als je niets terug claimt via uitcheckgemist) maar bij trein kan zoiets gewoon duiden op fraude, zoals je in bovenstaand voorbeeld ziet.

Reputatie 7
Badge +3

Als inchecken wel goed gaat maar uitchecken structureel vergeten, dan mag u zich wel gaan afvragen of uw kind misschien reisjes maakt die u niet mag weten. Juist in groep wilen ze elkaar er op wijzen dat ze nog moeten uitchecken.

NB. Er zijn ook maandtrajectkaarten te koop. Mijn ervaring met een maandtrajectkasrt was echter dat dat niet zoveel in prijs verschilde met een jaartrajectkaart. Voordeel van jaartrajectkaart was dat er in schoolvakanties makkelijker met vrienden afgesproken kon worden die op het traject woonden.

Dus de goeden moeten weer boeten voor de criminele minderheid.

Ik stop met deze discussie, men weet het altijd beter.

Badge

@dyazz er worden hier toch echt opties aangegeven om u van dit probleem te verlossen echter wilt u daar naar mijn idee niet naar kijken.  Toch lijkt het mij goedkoper om iets meer te betalen voor een traject abonnement dan dat u elke keer geconfronteerd wordt met het bedrag voor een vergeten uitcheck boven op de kosten van de reizen waar wel voor is uitgecheckt. 

Maar het uitchecken blijft natuurlijk in eerste instantie wel de verantwoordelijkheid van uw kind zolang deze met een dalure abonnement reist.

Badge +3

Je kids opvoeden voordat je ze op de trein zet en ze al ‘spelend’ vergeten uit te laten checken (met dus gevolgen voor jouzelf, en straf voor hen als je dat wilt) is een start.

“Geen zakgeld of mobiele telefoon een week” Dan had je maar uit moeten checken, want nu betaal ik extra omdat jij niet uitgecheckt hebt.

En nu voor straf met blote voeten naar bed! :joy:

Reputatie 7
Badge +3

U ziet het misschien als altijd beter weten, ik zie het als proberen uit te leggen hoe het werkt en waarom iets zo is, plus een poging doen mee te denken. Maar als dat niet gewaardeerd wordt zal ik ook geen moeite meer doen.

Volledig mee eens. Het hele systeem van poortjes, vervoersbewijzen, controle etc. is alleen maar nodig om crimineel gedrag te voorkomen. Als we allemaal eerlijk waren, dan zouden we b.v. per reis of periode zelf geld overmaken aan de NS. Poortjes/palen zouden optioneel gebruikt kunnen worden voor het gemak van reizigers (tegen betaling). Mensen die goedkoper willen reizen, zouden zelf bijhouden waar/wanneer ze gereisd hebben en berekenen wat ze moeten betalen. Helaas bestaat deze werkelijkheid niet. “Gratis” OV zou het geldverslindende probleem oplossen, maar we krijgen er nieuwe problemen voor in de plaats.

Reputatie 7
Badge +4

•  

De ellende is dat de criminele minderheid zich als de goeden probeert voor te doen, en zie dat onderscheid als NS of hier op het forum maar eens te maken. ‘Vergeten uit te checken’ is ook wel eens intentioneel. 

De argumenten dienen uw belang mogelijk niet, maar daarmee zijn ze nog niet onjuist. Ik vind drie keer geld terug krijgen redelijk coulant, eerlijk gezegd. 

Reageer