beantwoord

Waarom is in- en uitchecken overal anders?

• 7 augustus 2014
  • 49 reacties
  • 2017 Bekeken

Waarom zijn er op verschillende stations verschillende incheck- en uitcheck-procedures?
Op kleine stations (bijvoorbeeld: Heemstede) staan er palen en bij deze paal kan je zowel inchecken als uitchecken.
Op grote stations (bijvoorbeeld: Amsterdam CS) staan poortjes waar je aan de ene kant ALLEEN kan inchecken en aan de andere kant ALLEEN kan uitchecken.
Waarom deze verschillen en het leven van de reiziger ingewikkelder maken?

(mijn probleem was dat ik in Amsterdam wilde uitchecken, dit per ongeluk aan de verkeerde kant van het poortje deed en hiermee dus opnieuw ging inchecken. Gevolg: EUR 20 afgeschreven voor een ritje van EUR 4 omdat ik was "vergeten" uit te checken, terwijl dit dus niet zo was. Vervolgens natuurlijk weer snel uitchecken (aan de andere kant van het poortje)om te voorkomen dat er nog eens EUR 20 werd afgeschreven. Moet je vervolgens meer dan 24 uur wachten totdat je dit kan herstellen en ook nog tot 4 weken wachten voordat je je geld terugkrijgt.)
Ik zou zeggen: Alles volgens 1 standaard.
Automatiseer de boel een beetje beter, maakt het reizen makkelijker.
Niet ingecheckt en voor een automaat => inchecken.
ingecheckt en voor een automaat => uitchecken.
Makkelijker kan volgens mij niet.
icon

Beste antwoord door Inge NS 8 augustus 2014, 13:25

Welkom op het forum Gebruik de automatisering!

De poortjes hebben inderdaad een incheckzijde en uitcheckzijde, aangezien we van augustus 2014 tot en met eind 2017 de poortjes stap voor stap volledig in gebruik gaan nemen op in totaal 82 stations. Daarmee zal het zwartrijden afnemen en de veiligheid in de trein en op het station toenemen. De poortjes nemen we per station gecontroleerd in gebruik zodat reizigers, passanten en medewerkers kunnen wennen aan de nieuwe situatie. In de eerste periode zijn steeds extra medewerkers aanwezig bij de poortjes om reizigers terzijde te staan. Via de camera's bij de poortjes houdt de Servicecentrale de situatie bovendien actief in de gaten. Mocht je nu nog een fout maken op een station waar de poortjes nog niet in werking zijn, dan kom je uiteraard in aanmerking voor compensatie. Als je mij in een privébericht je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum, IBAN + tenaamstelling doorgeeft, kan ik je verder helpen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

49 reacties

Als je aan beide zijden van een poortje in en uit zou kunnen checken, hebben heel die poortjes geen nut meer. Dan kun je immers als zwartrijder even inchecken binnen de poortjes en direct daarna uitchecken aan de buitenkant.

Als NS wil voorkomen dat het nog veel vaker fout gaat, zouden ze eens haast moeten maken met het sluiten van alle poortjes. Zolang er een soort 'overgangsfase' tot de daadwerkelijk complete invoering van het systeem is, blijft er voortdurend gezeur over bestaan.
Mensen die willen zwartrijden hou je niet tegen met een poortje, die schoppen dat ding toch wel open. Als je er al iemand mee tegenhoudt zal het hooguit de daklozenkrantverkoper zijn.
Wel kunnen gesloten poortjes voorkomen dat mensen vergeten in- of uit te checken en zullen ze de doorstroming belemmeren.
Als mensen de poortjes met geweld openen, zijn ze strafbaar en kunnen ze worden opgepakt. Als je aan beide zijden van de poortjes zou kunnen in- en uitchecken maak je het fraudeurs veel te makkelijk. Zodra de poortjes gesloten zijn, maakt het bovendien geen bal meer uit dat je aan de binnenzijde niet kunt inchecken (zonder dat het extra kost) of andersom. Het is dus alleszins verdedigbaar dat NS de boel zo heeft laten instellen als ze heeft gedaan.

Het valt ook niet de verwachten dat NS hierin iets gaat veranderen, aangezien daar totaal geen noodzaak toe is, dus verdere discussie hierover lijkt me volledig zinloos.
Als ze zwartrijden zijn ze eveneens strafbaar, dus dan kan dat openschoppen van het poortje er ook wel bij.
Ik geloof best in het nut van poortjes om welwillende reizigers te dwingen/eraan te herinneren in en uit te checken, maar ik geloof niet dat degenen die bewust zwartrijden zich erdoor zullen laten tegenhouden.
Zolang er toezicht op de poortjes is en mensen die ze met geweld opentrappen direct bij de kladden worden gegrepen vanwege openlijke geweldpleging, denk ik dat het wel degelijk zwartrijders tegen zal houden. Voor mensen die er soms op gokken dat er toch geen conducteur komt en die daarom zwartrijden, zal het openschoppen van poortjes waarschijnlijk ook een vrij grote barrière zijn.

Maar goed, dit is een zinloze discussie. Er is geen enkele reden waarom NS de boel anders dient te programmeren. De boel is goed zo. Alleen moet NS wat meer haast maken met het definitief sluiten van de boel.
Het alvast alleen laten inchecken aan de buitenzijde van de poortjes en alleen uitchecken aan de binnenkant van de poortjes terwijl ze openstaan komt op mij hetzelfde over als de aanpassing aan de kaartautomaten die de NS vast een aantal weken voor 9 juli had doorgevoerd. Opeens verkocht een groot deel van de kaartautomaten geen kaartjes met korting meer en alleen nog de wegwerpchipkaartjes zonder korting met extragratis boete van 1 euro. Daar moeten ze toch lekker mee verdiend hebben aan de argeloze reizigers die niet in de gaten hadden dat ze werden getild.

Verder vind ik dat de NS nogal een dubbele moraal hanteert in haar actie tegen zwartrijders. Het komt op mij namelijk nogal hypocriet over als je enerzijds een groot probleem hebt met mensen die reizen zonder te betalen, maar omgekeerd wel mensen laat betalen zonder te reizen als zij na meer dan een uur vergeefs wachten op de trein weer uitchecken.
Natuurlijk heeft NS een groot probleem met mensen die reizen zonder te betalen. Ik denk dat een gezond deel van de maatschappij - en niet in de laatste plaats de mensen die wel netjes betalen - daar een groot probleem mee heeft. Net als met winkeldiefstal, inbraak en mishandeling.

Anderzijds compenseert NS mensen die na het inchecken wegens overmacht niet kunnen reizen gewoon. Het is absoluut onwaar dat NS hierin iets onrechtmatigs doet, hetgeen zwartrijden wel is. Absoluut niet met elkaar te vergelijken!

Ik snap je probleem niet...

Aangezien dit het zoveelste zinloze topic op dit forum is, waar mensen maar blijven doorzeuren over iets wat totaal geen probleem is, zal ik hier niet terugkeren.
Jij vindt het in rekening brengen van een correctietarief aan mensen die niet hebben gereden niet onrechtmatig?

De reiziger geeft door middel van een in- en uitcheck op hetzelfde station duidelijk aan niet te hebben gereisd, maar de NS brengt hem desondanks weloverwogen kosten in rekening (ook al hebben ze geen idee waarvoor dan precies) omdat ze de reiziger blijkbaar tot op het bot wantrouwt. De reiziger moet zelf maar contact opnemen met de NS om te bewijzen dat hij niet heeft kunnen reizen (met andere woorden: schuldig tot het tegendeel bewezen is).
Als de NS vervolgens moet erkennen dat de kosten ten onrechte in rekening zijn gebracht (wat de reiziger direct al aangaf door op hetzelfde station in en uit te checken) is men inderdaad bereid dit te compenseren, maar alleen als de reiziger bereid is zijn OV-chipkaart te koppelen aan al zijn persoonsgegevens. De mensen die bewust kiezen voor een anonieme chipkaart komen dus niet in aanmerking voor compensatie. Het laten betalen voor een dienst zonder die dienst te leveren is in mijn ogen net zo fout als het afnemen van een dienst zonder ervoor te betalen. Als jij dit niet ziet of niet wilt zien dan is verder praten inderdaad zinloos.
Reputatie 4
Badge
Zolang er toezicht op de poortjes is en mensen die ze met geweld opentrappen direct bij de kladden worden gegrepen vanwege openlijke geweldpleging, denk ik dat het wel degelijk zwartrijders tegen zal houden.

Het toezicht bij poortjes bestaat uit een camera en verder niets. Ik zie die camera nog geen zwartrijders bij de kladden grijpen en opsporing m.b.v. de beelden (mits voldoende scherp en geen afgeschermd gezicht) is niet lonend.

De poortjes hebben inderdaad een incheckzijde en uitcheckzijde, aangezien we van augustus 2014 tot en met eind 2017 de poortjes stap voor stap volledig in gebruik gaan nemen op in totaal 82 stations. Daarmee zal het zwartrijden afnemen en de veiligheid in de trein en op het station toenemen. De poortjes nemen we per station gecontroleerd in gebruik zodat reizigers, passanten en medewerkers kunnen wennen aan de nieuwe situatie. In de eerste periode zijn steeds extra medewerkers aanwezig bij de poortjes om reizigers terzijde te staan. Via de camera's bij de poortjes houdt de Servicecentrale de situatie bovendien actief in de gaten. Mocht je nu nog een fout maken op een station waar de poortjes nog niet in werking zijn, dan kom je uiteraard in aanmerking voor compensatie. Als je mij in een privébericht je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer, reisdatum, IBAN + tenaamstelling doorgeeft, kan ik je verder helpen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Als je aan beide zijden van een poortje in en uit zou kunnen checken, hebben heel die poortjes geen nut meer. Dan kun je immers als zwartrijder even inchecken binnen de poortjes en direct daarna uitchecken aan de buitenkant.

Als NS wil voorkomen dat het nog veel vaker fout gaat, zouden ze eens haast moeten maken met het sluiten van alle poortjes. Zolang er een soort 'overgangsfase' tot de daadwerkelijk complete invoering van het systeem is, blijft er voortdurend gezeur over bestaan.

Tuurlijk wel, hoe wil je anders binnenkomen dan.

Maar de vraag is waarom die poortjes anders zijn geprogrammeerd en waarom daar nooit op gewezen is door NS middels communicatie.

Ik heb overigens 3x gereisd deze week en niemand zien staan hoor bij de poortjes.

Ja wel 2 meisjes van 16 bij Rotterdam CS.
Als ze zwartrijden zijn ze eveneens strafbaar, dus dan kan dat openschoppen van het poortje er ook wel bij.
Ik geloof best in het nut van poortjes om welwillende reizigers te dwingen/eraan te herinneren in en uit te checken, maar ik geloof niet dat degenen die bewust zwartrijden zich erdoor zullen laten tegenhouden.

Even voor de duidelijkheid, wil je nu echt het open schoppen van een poortje vergelijken met zwartrijden? In de zin dat iemand net zo makkelijk een poortje op zal schoppen als zwartrijden? En dan de pakkans hetzelfde is voor beide overtredingen? Als het antwoord hierop 'Ja' is, weet ik in ieder geval dat het geen enkele zin heeft om verder te discussiëren met je. Zo niet, dan vraag ik me af waarom je het überhaupt noemt.
Als mensen de poortjes met geweld openen, zijn ze strafbaar en kunnen ze worden opgepakt. Als je aan beide zijden van de poortjes zou kunnen in- en uitchecken maak je het fraudeurs veel te makkelijk. Zodra de poortjes gesloten zijn, maakt het bovendien geen bal meer uit dat je aan de binnenzijde niet kunt inchecken (zonder dat het extra kost) of andersom. Het is dus alleszins verdedigbaar dat NS de boel zo heeft laten instellen als ze heeft gedaan.

Het valt ook niet de verwachten dat NS hierin iets gaat veranderen, aangezien daar totaal geen noodzaak toe is, dus verdere discussie hierover lijkt me volledig zinloos.

Ja discussie op een forum is zinloos....

NS had de poortjes na sluiting anders moeten programmeren maar NS kennende zou dat technisch wel weer niet mogelijk zijn.
Maar de vraag is waarom die poortjes anders zijn geprogrammeerd en waarom daar nooit op gewezen is door NS middels communicatie.

Die eerste vraag is nu beantwoord:

De poortjes hebben inderdaad een incheckzijde en uitcheckzijde, aangezien we van augustus 2014 tot en met eind 2017 de poortjes stap voor stap volledig in gebruik gaan nemen op in totaal 82 stations.

IJzersterke logica waar niets tegenin te brengen is. Omdat sommige poortjes pas over ruim 3 jaar volledig in gebruik zullen worden genomen, is het nu al alleen mogelijk om aan de buitenkant in te checken en aan de binnenkant uit te checken. Vervelend voor de mensen die zich de komende jaren nog zullen vergissen (wat als de communicatie hierover afwezig blijft allicht zal gebeuren), maar ze weten nu in ieder geval dat hier een goede reden aan ten grondslag ligt...
Kan de NS nog flink cashen, als ze slim zijn laten ze de poortjes open staan, gratis geld...
Sowieso investeren in poortjes en ze dan nog 3 jaar open laten staan...

Doe ze in ene keer dicht, het werkt toch perfect volgens NS.
Even voor de duidelijkheid, wil je nu echt het open schoppen van een poortje vergelijken met zwartrijden? In de zin dat iemand net zo makkelijk een poortje op zal schoppen als zwartrijden? En dan de pakkans hetzelfde is voor beide overtredingen? Als het antwoord hierop 'Ja' is, weet ik in ieder geval dat het geen enkele zin heeft om verder te discussiëren met je. Zo niet, dan vraag ik me af waarom je het überhaupt noemt.

Wil ik beide gelijkstellen? Nee, zeker niet.
Ben ik zo naïef om te denken dat door het plaatsen van poortjes/hekjes/et cetera het zwartrijden verdwijnt? Nee, zeker niet. In alle landen en steden waar je dergelijke middelen ziet (met name bij metro's) zie je mensen over hekjes springen, poortjes opentrappen et cetera. Het aantal keren dat je iemand daadwerkelijk gepakt ziet worden, betreft het meestal een baldadig kind dat trots aan de andere kant blijft wachten tot zijn, wel gewoon betalende ouders, de andere kant van het poortje hebben bereikt. In alle andere gevallen is de vogel allang gevlogen tegen de tijd dat er iemand komt om er wat van te zeggen.

Wie denk je dat uiteindelijk voor de meeste overlast op stations en in treinen zorgen? De verstrooide reiziger die vergeet in te checken of de bewuste zwartrijder die zich niet laat tegenhouden door een poortje? In dat opzicht denk ik dat het een illusie is om te veronderstellen dat deze middelen een (significante) oplossing zullen bieden tegen zwartrijden en (gevoelens van) onveiligheid op het station en in de trein.

Wil ik beide gelijkstellen? Nee, zeker niet.
Ben ik zo naïef om te denken dat door het plaatsen van poortjes/hekjes/et cetera het zwartrijden verdwijnt? Nee, zeker niet. In alle landen en steden waar je dergelijke middelen ziet (met name bij metro's) zie je mensen over hekjes springen, poortjes opentrappen et cetera. Het aantal keren dat je iemand daadwerkelijk gepakt ziet worden, betreft het meestal een baldadig kind dat trots aan de andere kant blijft wachten tot zijn, wel gewoon betalende ouders, de andere kant van het poortje heeft bereikt. In alle andere gevallen is de vogel allang gevlogen tegen de tijd dat er iemand komt om er wat van te zeggen.

Wie denk je dat uiteindelijk voor de meeste overlast op stations en in treinen zorgen? De verstrooide reiziger die vergeet in te checken of de bewuste zwartrijder die zich niet laat tegenhouden door een poortje? In dat opzicht denk ik dat het een illusie is om te veronderstellen dat deze middelen een (significante) oplossing zullen bieden tegen zwartrijden en (gevoelens van) onveiligheid op het station en in de trein.

Er zullen genoeg bewuste zwartrijders zijn die zich tegen laten houden door een poortje. Nee, het zal er niet door verdwijnen. Dat is echter geen reden om het dan maar niet te doen. We hebben volgens mij nog geen enkele overtreding/misdaad/misdrijf laten verdwijnen. Alleen maar weten te verminderen. Als we alle maatregelen die overtredingen terug moeten dringen, maar afschaffen omdat het het probleem niet volledig laat verdwijnen, kunnen we vrijwel alle regels en maatregelen schrappen. Ik vind dat je bijzonder ongenuanceerd redeneert. De wereld is niet zwart-wit. En alles wat de NS doet is niet bij voorbaat slecht.
Ik vind dat je bijzonder ongenuanceerd redeneert. De wereld is niet zwart-wit. En alles wat de NS doet is niet bij voorbaat slecht.

Ik roep dan ook nergens op om af te zien van die poortjes, ik zie er alleen niet hetzelfde wondermiddel in als het PR-team. Overigens gaf ik in mijn eerdere reactie (die je nota bene citeerde) al aan dat de poortjes mijns inziens wel degelijk kunnen helpen bij het ervoor zorgen dat de reizigers niet vergeten in en uit te checken, wat volgens mij uiteindelijk in ieders belang is.

Ik reageer inderdaad soms bewust ongenuanceerd omdat ik me buitengewoon stoor aan de denkwijze die achter de implementatie van de OV-chipkaart lijkt te zitten waarbij iedere reiziger een zwartrijder is tot hij het tegendeel heeft bewezen. Ik betaal duizenden euro's per jaar aan de NS en word daarom graag als betalende klant behandeld en niet als (potentiële) crimineel. En ik vind het dus ronduit schandalig om bij het niet rijden van treinen de afdruipende reiziger nog een schop na te geven met een geldstraf in de vorm van het correctietarief.
Ik wil ook zeker niet beweren dat de volledig in werking gestelde poortjes zwartrijders volledig kan tegenhouden. Het werpt echter wel een zichtbare barrière op. Verder sluiten we de poortjes in stappen, om reizigers te laten wennen aan het nieuwe systeem en waar nodig te helpen. Zo nemen we vanaf dinsdag 19 augustus op station Woerden alle poortjes 24/7 in gebruik. Woerden is één van de stations waar de poortjes al enkele maanden gedurende de spits bij wijze van proef 100% in gebruik zijn. Gedurende de eerste twee weken zijn in Woerden externe medewerkers voor en achter de poorten aanwezig om reizigers en niet-reizigers - waar nodig - te helpen. Op de stations met open poortjes is dit nu nog niet aan de orde. Verder kan je na het inchecken binnen een uur weer uitchecken op hetzelfde station zonder dat er saldo van je kaart wordt afgeschreven.
Ja dat leren jullie mensen aan, maar als je per ongeluk verkeerd uitcheckt, kan je dat niet doen.

Ik zou denken, he ik kan dat wel, dag 40 euro....

Maar IngeNS, hoe kan ik dat doen als de trein niet komt na een uur wachten ?

Ik kan niet uitchecken en dan weer inchecken, want stel je voor dat ik de trein mis.
En ik heb gen recht meer op GTBV.
En nogmaals al meerdere keren aangegeven, waarom communiceren jullie dat zo slecht.
Verder kan je na het inchecken binnen een uur weer uitchecken op hetzelfde station zonder dat er saldo van je kaart wordt afgeschreven.

Dat is toch van de zotten? Mensen die bewust met een anonieme chipkaart reizen moeten bij treinstoringen dus maar elk uur opnieuw uit- en inchecken omdat de NS hun anders kosten in rekening brengt voor een niet gemaakte reis en zij deze kosten alleen gerestitueerd kunnen krijgen als zij alsnog hun persoongegevens laten koppelen aan hun (dan dus niet langer anonieme) kaart?
Verder kan je na het inchecken binnen een uur weer uitchecken op hetzelfde station zonder dat er saldo van je kaart wordt afgeschreven.

Dat is toch van de zotten? Mensen die bewust met een anonieme chipkaart reizen moeten bij treinstoringen dus maar elk uur opnieuw uit- en inchecken omdat de NS hun anders kosten in rekening brengt voor een niet gemaakte reis en zij deze kosten alleen gerestitueerd kunnen krijgen als zij alsnog hun persoongegevens laten koppelen aan hun (dan dus niet langer anonieme) kaart?

Klanten verliezen ook hun GTBV. Immers ik heb dan uit en opnieuw ingecheckt en daarna begint de reis...
Zou ik kiezen om dat te doen, wat IngeNS mij ongetwijfeld gaat adviseren namens NS.

En zo gek is het niet, want op veel stations duurt het al 20/30 min voor de eerste trein komt.

Reageer