beantwoord

Waarom is inchecken in trein niet mogelijk?

• 19 februari 2014
  • 12 reacties
  • 2233 Bekeken

Waarom kun je niet inchecken in de trein. Het komt nog wel eens voor dat ik het ben vergeten en dan moet je er het volgende station uit en maar hopen dat er in de buurt een paal staat en de conducteur welwillend genoeg is om even op je te wachten. In de randstadrail kan dit bijvoorbeeld wel en dat is een stuk handiger.
icon

Beste antwoord door Anonymous 20 februari 2014, 14:07

Beste markvanden,

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart', dit maakt je topic beter vindbaar.

Ook heeft dit- zoals Loes aangeeft - te maken met het handhaven van het beleid. Reizigers zouden dan inderdaad alleen bij controle kunnen in of uitchecken. Een precieze datum voor het sluiten van de poortjes is er nog niet. Eén ding staat voorop: Alle belemmeringen moeten zijn weggenomen voordat alle poortjes dicht kunnen.

Vriendelijke groet,

Femke
Bekijk origineel

12 reacties

Gewoon alle poortjes dichtzetten, dan valt er niks meer te vergeten toch ?
Gewoon alle poortjes dichtzetten, dan valt er niks meer te vergeten toch ? Dat is wel zo, maar vooralsnog zijn er nog heel veel stations die uberhaupt geen poortjes hebben. Ook is de doorstroom vaak slecht waar je alleen maar door poortjes kunt omdat het uitchecken niet snel genoeg gaat.
Waarom kun je niet inchecken in de trein. Het komt nog wel eens voor dat ik het ben vergeten en dan moet je er het volgende station uit en maar hopen dat er in de buurt een paal staat en de conducteur welwillend genoeg is om even op je te wachten. In de randstadrail kan dit bijvoorbeeld wel en dat is een stuk handiger.

Het zou wel een stuk handiger zijn, maar helaas lijkt het me niet haalbaar. Als er dan controle is, checkt men snel even in. Is men gecontroleerd checkt met weer uit. Het zou het zwartrijden alleen maar in de hand werken en dan wordt het lijkt me een stuk onveiliger.
Beste markvanden,

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart', dit maakt je topic beter vindbaar.

Ook heeft dit- zoals Loes aangeeft - te maken met het handhaven van het beleid. Reizigers zouden dan inderdaad alleen bij controle kunnen in of uitchecken. Een precieze datum voor het sluiten van de poortjes is er nog niet. Eén ding staat voorop: Alle belemmeringen moeten zijn weggenomen voordat alle poortjes dicht kunnen.

Vriendelijke groet,

Femke
Femke, het zou toch fijn zijn voor vaste klanten als NS hier eindelijk eens een beetje haast mee gaat maken. Het duurt nu immers al jaren, terwijl er werkelijk nauwelijks vooruitgang te zien is. Schiet toch in vredesnaam eens op!
Reputatie 6
Badge
Klopt, bij het instappen in de bus moet je langs de chauffeur, die een controletaak op zich neemt. Bij de trein is dit niet zo en kan je 'vrij' instappen zonder je ergens te 'melden'. En zoals gezegd was is misbruik dan te makkelijk mogelijk.

Ook los hiervan zou het in de spits een enorme drukte op de balkons van de treinen geven als iedereen daar nog even uit wil checken.

Als aanvulling op NS Femke kan ik vertellen dat de NS zeker wel haast maakt en inmiddels als proef in de spits ook de poortjes op Woerden sluit. Andere stations in de buurt zullen ook op termijn gaan volgen. Het lijkt dus geen kwestie van jaren meer, maar hoogstens een jaar, verwacht ik.

Randstadrail bestaat uit 3 lijnen.
De HTM heeft 2 tramlijnen (lijnen 3 en 4) rijden tussen Den Haag en Zoetermeer. Er staat dan weliswaar RandstadRail op, maar vanuit de zuidelijke wijken in Den Haag tot aan station Den Haag Centraal rijden zij gewoon als tram, via bestaande tramlijnen. Pas vanaf Den Haag Centraal gaan zij de voormalige spoorbaan op naar Zoetermeer.
Omdat het in feite gewone trams zijn hebben zij meerdere kaartlezers aan boord.

De derde lijn van Randstadrail wordt verzorgd met metrostellen van de RET. Deze rijden van Den Haag Centraal naar Rotterdam Zuid (Slinge). Omdat deze metrolijn E deel uitmaakt van het Rotterdamse metronetwerk - waar de metrostations voorzien van poortjes - hebben de lightrail voertuigen geen CICO's aan boord.

Heb jij je trouwens wel eens afgevraagd hoeveel kaartlezers er nodig zouden zijn als je elk treinstel en alle losse wagons daarvan zou willen voorzien?
Op elk balkon één kaartlezer lijkt me weinig, zeker als er drommen mensen tegelijk willen in- en uitstappen. Je vraagt dan om vertraging.
Elke (getrokken) wagon met 2 balkons betekent dan toch minimaal 4 kaartlezers.
Treinstellen ook op elk balkon minimaal 2 kaartlezers.
Gewoon een willekeurig treinstel: de SGMm (oude sprinter). Die heeft volgens mij 8 balkons. Dat komt dan neer op minstens 16 kaartlezers per treinstel.

Vermenigvuldig die aantallen maar eens per treinstel en wagons, dan kom je uit op vele duizenden kaartlezers. We zullen het er maar niet over hebben wat de gevolgen van de investering zal zijn die dat met zich meebrengt.

En dat zijn dan nog alleen maar het geschikt maken van de treinen.
Want naast het aanbrengen c.q. aanpassen van boordcomputers in de treinen, heb je op ettelijke plaatsen in het land ook nog de nodige apparatuur nodig om die boordcomputers uit te lezen en de reisgegevens te verwerken.

Zo maar enkele - van de vele - consequenties die meespelen bij jouw idee (en dat van velen).
En reizen met de trein is al zo duur.

Misschien toch lonender om op stations in en uit te checken?

En dan herhaal ik uiteraard niet wat al geschreven werd over frauduleus handelen in de trein.
Dat is makkelijk te beperken. Het is een fluitje van een cent om alle kaartlezers uit te schakelen zodra de trein zich in beweging zet en ze weer in te schakelen vlak voordat de machinist de deuren vrij geeft. Tijdens de het rijden van de trein kan dan dus niet in- of uitgecheckt worden.

Femke, het zou toch fijn zijn voor vaste klanten als NS hier eindelijk eens een beetje haast mee gaat maken. Het duurt nu immers al jaren, terwijl er werkelijk nauwelijks vooruitgang te zien is. Schiet toch in vredesnaam eens op!

Als je zo alle berichtgeving volgt, zou je ervan uit kunnen gaan dat de poortjes in de tweede helft van 2014 (mogelijk zelfs iets eerder) definitief gesloten gaan worden.
Er zijn al proeven geweest op diverse stations.
Onlangs op Woerden, momenteel op Rotterdam Alexander.
De poortjes van stations op de Hoekse Lijn zijn al langere tijd gesloten ( op één na voor reizigers met papieren vervoersbewijs).

Maar vergis je niet. Slechts op 82 stations zijn poortjes geplaatst. De overige ruim 300 zijn voorzien van CICO-paaltjes, doorgaans bij de perronopgang(en).
Dat betekent dus ruim 300 stations waar de altijd drukke (smartphone) en gehaaste reiziger gelegenheid heeft om het in- of uitchecken te vergeten.
Eigenlijk niks bijzonders, want voorheen met de strippenkaart vergaten bosjes reizigers om af te stempelen (omdat ze anders te trein zouden missen).
En zo nu en dan zijn er nog papieren vervoersbewijzen (bijv. keuzedagen) of toeslagkaartjes die je voor aanvang van de reis ook nog even in die ouderwetse stempel "doos" moet stoppen.
Ik geef niet graag de mensen de kost die gedachteloos (al bellend) doorlopen en pas in de trein tot de ontdekking komen (als de conducteur hen erop attent maakt) dat ze geen geldig vervoersbewijs hebben.

Slechts op die 82 stations waar straks de poortjes gesloten gaan worden zullen die gehaaste, gedachteloze, bellende reizigers "ergens" aan herinnerd worden.
Waarbij ik ze overigens (net als bij de metrostations van de RET in Rotterdam) ook nog in staat acht dat ze gewoon - bewust of onbewust - door de gesloten poortjes heen lopen.

De tijd zal het allemaal leren (zei vader Cats)
Hoe ga ik om met het probleem dat er op de perrons in Utrecht geen paaltjes staan om in te checken? Ik kom aan met de ice vanuit Frankfurt en heb dan 4 minuten overstap tijd, en red het hierdoor niet om naar de entreehal in hoog Catharijne te gaan. Meer passagiers met mij die dit probleem wekelijks ondervinden..
Hoe ga ik om met het probleem dat er op de perrons in Utrecht geen paaltjes staan om in te checken? Ik kom aan met de ice vanuit Frankfurt en heb dan 4 minuten overstap tijd, en red het hierdoor niet om naar de entreehal in hoog Catharijne te gaan. Meer passagiers met mij die dit probleem wekelijks ondervinden..

Die 4 minuten overstaptijd zijn net voldoende als je na aankomst op spoor 7 meteen verder wil reizen vanaf spoor 5 (als ik me goed herinner) met de trein richting Schiphol/Amsterdam.
Bij elke overstap naar een ander spoor is de kans klein dat je - gezien drukte en verbouwingsactiviteiten - heel erg krap zo niet onmogelijk.
Helaas kom ik niet dagelijks op Utrecht Centraal, dus kan je niet exact aangeven waar CICO-paaltjes momenteel staan.
Toen ik ca. 10 dagen geleden was meende ik toch op diverse plaatsen in de hal dergelijke paaltjes te hebben gezien.

Ik vraag me overigens wel af waarom je met een ticket vanaf Frankfurt slechts tot Utrecht zou kunnen reizen.
Je kunt toch ook een internationaal vervoersbewijs kopen vanaf Frankfurt naar je eindbestemming.
Heb je die ellende van overstappen en inchecken binnen 4 minuten ook niet; en goeie kans dat je door de tariefstructuur ook nog voordeliger uit bent.
Immers, bij inchecken in Utrecht voor doorreis binnen Nederland, begin je aan een nieuwe reis, die doorgaans duurder uit zal vallen.

Ik heb ter vergelijking eens gekeken wat een ritje van mijn woonplaats naar Frankfurt Main kost, op een willekeurig tijdstip. Met mijn voordeelurenkaart kost mij dat € 74,50.
Dezelfde reis met dezelfde ICE (zelfde vertrektijd uit Utrecht), kost van Utrecht naar Frankfurt € 67,70, maar daar komt dan nog de rit bij van mijn woonplaats naar Utrecht (€11,40). In dat geval zou ik dus €79,10 kwijt zijn, i.p.v. €74,50. Reis je tegen vol tarief, wordt het verschil alleen maar groter.

Heb je toevallig in Arnhem geen betere overstap? Dat station is minder groot en volgens mij staan daar op de perrons wel CICO-paaltjes, omdat daar ook treinen van andere (regionale) vervoerders komen.

Zo maar even wat gedachten, waar je misschien iets aan hebt.

En anders hopen dat een moderator nog goede ideeën heeft.

In ieder geval een goede reis gewenst.

Vr. groet
Hans
Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie.
Helaas is in Arnhem stappen niets beter..
Vanuit Utrecht moet ik overstappen naar de Business card hierdoor is een kaartje kopen tot aan mijn eindbestemming niet mogelijk.

Via de stationshallen kun je inderdaad inchecken, dit is alleen qua tijd niet haalbaar.
Onder de perrons door kun je van perron wisselen, hier kom je alleen nergens een paaltje tegen om in te checken.

Tuurlijk is het een optie een trein later te nemen, maar als je al 3,5 uur onderweg bent is snel naar huis ook wel erg prettig, en is het niet leuk om nog een half uur of langer op Utrecht te staan wachten.
Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie.
Helaas is in Arnhem stappen niets beter..
Vanuit Utrecht moet ik overstappen naar de Business card hierdoor is een kaartje kopen tot aan mijn eindbestemming niet mogelijk.

Via de stationshallen kun je inderdaad inchecken, dit is alleen qua tijd niet haalbaar.
Onder de perrons door kun je van perron wisselen, hier kom je alleen nergens een paaltje tegen om in te checken.

Tuurlijk is het een optie een trein later te nemen, maar als je al 3,5 uur onderweg bent is snel naar huis ook wel erg prettig, en is het niet leuk om nog een half uur of langer op Utrecht te staan wachten.

Hoi Leonie,

Ik snap je probleem helemaal.
Ik maak het in Rotterdam ook vaak mee; kom ik op het ene spoor aan, zie ik op het andere spoor op hetzelfde moment mijn trein richting Maassluis vertrekken.

Ik zat alleen wat hardop te filosoferen welke mogelijkheden er misschien waren.
En inderdaad, door die tunnel heen kom je geen CICO-paaltjes tegen.
Maar wie weet, als straks de verbouwing klaar is dat er dan ook een wat klantvriendelijker opstelling komt door - zeker op de perrons waar de ICE normaliter stopt - ook paaltjes komen.

Het idee van een trein later nemen heb ik bewust niet genoemd; vond ik een beetje flauw.
Maar nu je er toch zelf over begint: Na 3,5 uur treinen lust ik doorgaans wel een kop koffie. Jij niet?
En dan is een half uur snel voorbij en heb je een lekkere opkikker :)

Hoe dan ook, goeie reis.

Vr.gr.
Hans

Reageer