beantwoord

Waarom kan de nieuwe vervoerder me wel het opstarttarief kwijtschelden, maar niet de korting continueren?

• 21 februari 2019
  • 8 reacties
  • 167 Bekeken

De korting die je krijgt, als je incheckt in de daluren, verdwijnt als je in de spits van vervoerder veranderd. De nieuwe vervoer brengt me geen opstarttarief in rekening. De nieuwe vervoerder 'ziet' dus blijkbaar dat deze rit een onderdeel is van mijn treinreis.

Vraag: Waarom kan de nieuwe vervoerder me wel het opstarttarief kwijtschelden, maar niet de korting continueren?

Voor mij als reiziger zie ik alleen de treinreis en is de vervoerder en het wisselen daarvan irrelevant. Maar de vervoerders zien mij blijkbaar niet als een treinreiziger, maar als een rittenmaker. Tenminste als het deze korting betreft, want qua aansluiting, die wel op elkaar is afgestemd, word ik wel als treinreiziger gezien.
Het is geen computer-technisch programmeerprobleem want
  1. het OV-chipsysteem kan zien dat ik zojuist bij de andere vervoerder ben uitgecheckt én
  2. het opstarttarief wordt wel kwijt gescholden.
Mijn wisseling van vervoerder vind plaats na zo'n 20% van de reiskilometers en ik heb geen alternatief. Voor mij, en vele anderen, een echt probleem én niet uit te leggen waarom dat na zoveel jaren niet uit de wereld is.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 21 februari 2019, 19:18

Hallo beltesassar en welkom bij de NS Community,

Ik snap dat deze wens aanwezig is en zal je suggestie om dit mogelijk te maken ook doorzetten. Tochjo geeft al aan waarom dit het geval is. Ook de suggestie om over te stappen op NS Flex is een zeer goede suggestie.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
De nieuwe vervoerder krijgt alleen door wat het aantal tariefeenheden is dat is afgelegd bij de oude vervoerder. Als dat groter is dan 0, dan is duidelijk dat er een overstap gemaakt is en dan kunnen de tariefeenheden die al zijn afgelegd worden meegenomen bij de bepaling van de ritprijs bij de nieuwe vervoerder. Maar het is voor de nieuwe vervoerder niet duidelijk hoe laat u bij de oude vervoerder was ingecheckt, dus ook niet of u daar al met korting reisde. Dat kan dus niet worden meegenomen.

Wellicht is een NS Flex-abonnement iets voor u? Bij NS Flex-abonnementen blijft bij een overstap wel het oorspronkelijke kortingstarief gelden. Dit in tegenstelling tot de klassieke abonnementen waarbij op saldo gereisd wordt.
Reputatie 7
Badge +3
In principe is het natuurlijk niet zo ingewikkeld om de nieuwe vervoerder ook door te geven of de reiziger tegen dagtarief of spitstarief reist.
Hallo beltesassar en welkom bij de NS Community,

Ik snap dat deze wens aanwezig is en zal je suggestie om dit mogelijk te maken ook doorzetten. Tochjo geeft al aan waarom dit het geval is. Ook de suggestie om over te stappen op NS Flex is een zeer goede suggestie.
Badge +3
Let wel op dat het bij een overstap naar andere vervoerder niet opnieuw berekenen van korting bij Flex ook in je nadeel kan zijn!

Bij een stukje in de spits met vervoerder A en dan een overstap naar vervoerder B in de daluren wordt bij klassieke abonnementen bij vervoerder B korting verleend (of vrij reizen in geval van Dal Vrij of Weekend Vrij op vrijdagavond na 18:25).

Maar bij Flex is heel je reis dan tegen spits/voltarief! Koop dan een e-ticket naar je eerste of overstap station in de daluren en check daar pas in met je Flex kaart.
Het aantal tariefeenheden wordt gecommuniceerd in het OV-chipsysteem. Daar past 1 bitje (hoog/laag tarief) wel bij. [Tamzin 👍]
Niet op conto van techniek schuiven, de mens maakt het algoritme [Tochjo 👎].

Het is dus een kwestie van je klant kennen en serieus nemen. [Erryt NS👍] Dus aan de slag. Bedankt.
Reputatie 7
Badge +3
Dat als u in de spits van vervoerder wisselt de korting niet wordt gerekend is een regel. Dat weet u van te voren. Zou u als u vanuit de spits bij die andere vervoerder overstapt in de daluren bij NS ook gaan klagen dat er na de overstap geen spitstarief wordt gerekend?
Ik neem onze reizigers zeer serieus. Ik kan helaas geen ander antwooord geven. Ik zal je signaal doorzetten ter verbetering, beltesassar.
Reputatie 6
Badge +2
De korting die je krijgt, als je incheckt in de daluren, verdwijnt als je in de spits van vervoerder veranderd. De nieuwe vervoer brengt me geen opstarttarief in rekening. De nieuwe vervoerder 'ziet' dus blijkbaar dat deze rit een onderdeel is van mijn treinreis.
201902 21 20:53 wisselingvervoerderenkortingtarief
''De nieuwe vervoer[der] brengt me geen opstarttarief in rekening.'' lijkt me de vereenvoudigde voorstelling van zaken van een tariefssysteem waarbij je bijvoorbeeld bij overstap na 123 TE voor nog 10 TE, voor TE 124 t/m 133 betaalt (langeafstandskorting) en niet voor TE 1 t/m 10 (nieuwe reis). Voor de rest suggereren de reacties dat dit een bekend tariefsysteem is, maar staat dat ook ergens? In bijvoorbeeld https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html staat alleen wat er niet geldt (''Nee, bij overstappen naar een andere treinvervoerder geldt dit niet. ''), maar niet wat er wel geldt. Op bijvoorbeeld https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel.html staat er ook niets over. Ik meen me te herinneren dat er enige tijd geleden geen langeafstandskorting gold bij wisseling van kortingtarief.

Met welk abonnement en welke wisseling van vervoerders is dit geconstateerd? Zelf heb ik dit met klassiek Dal Vrij een keer geconstateerd bij overstap van NS naar Qbuzz. Geldt dit ook bij andere vervoerderwisselingen met wisseling van kortingtarief?

Reageer