beantwoord

Waarom kan een reis goedkoper zijn op de terugweg?

• 24 maart 2014
  • 4 reacties
  • 426 Bekeken

Reputatie 2
Als ik binnen een kwartier weer terugreis krijg ik altijd korting! Hoe kan dat? Gister ook weer: Met de ICE naar Amsterdam vanuit Utrecht;kost 7 Euro 30; Na 10 minuten check ik weer in om vanuit Amsterdam terug naar Utrecht Centraal;check uit: kost 6 Euro 30. En dat heb ik op meerdere trajecten;ga ik met een kwartier weer terug;krijg ik korting op de terugweg;hoe kan dat? Groet...
icon

Beste antwoord door Tochjo 24 maart 2014, 19:48

Ik heb vorig jaar op een ander forum deze situatie toegelicht.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Met uit- en inchecken binnen 35 minuten geldt in totaal de prijs van het totale aantal tariefeenheden.
Badge +3
Ik heb vorig jaar op een ander forum deze situatie toegelicht.
Het antwoord van Tochjo is juist. Als je binnen 35 minuten weer incheckt, gaat dezelfde reis qua tariefeenheden weer verder en wordt de totale reis dus goedkoper, dit op basis van het degressief tariefsysteem (marginale kosten nemen af naarmate de reis langer wordt). Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart', dit maakt je topic beter vindbaar. Ook heb ik daarom de titel aangepast.
Reputatie 6
Badge +2
Als je binnen 35 minuten weer incheckt, gaat dezelfde reis qua tariefeenheden weer verder en wordt de totale reis dus goedkoper, dit op basis van het degressief tariefsysteem (marginale kosten nemen af naarmate de reis langer wordt).
Ik heb de indruk dat dit bij meermalen omchecken (steeds met inchecken binnen 35 minuten na uitchecken) niet langer geldt dan tot en met de eerste check-uit die langer dan 6 uur na de eerste check-in plaatsvindt. Bij inchecken daarna zegt de kaartlezer niet meer "Overstap", maar gewoon "Ingecheckt", en begint de telling van tariefeenheden weer bij 0. Dit is ook te zien in de reishistorie op Mijn NS, na aanklikken "Prijsdetails". Dit betekent dat je niet de hele dag kan reizen voor de maximale prijs van een enkele reis, zelfs niet met steeds inchecken binnen 35 minuten na uitchecken.

Reageer