beantwoord

Waarom kan ik sinds kort mijn ov chipkaart maar met €50 ineens opladen? Dat was altijd €100.

• 30 september 2015
  • 49 reacties
  • 2901 Bekeken

Dat vind ik erg lastig, betaal elke dag minimaal €20 aan ns, en dus moet ik te vaak opladen. Ik wil geen automatisch opladen op mijn ove chipkaart zetten.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 9 oktober 2015, 13:17

Het blijkt inderdaad zo te zijn dat je voorheen 100 euro kon laden. Excuses, Toos. Heb ik ook iets geleerd.

Realisatiecijfers laten zien dat die optie € 100.00 bijna niet werd gebruikt en dat er een behoefte was aan meer mogelijkheden voor kleinere bedragen. Dit is per 30 september jongstleden aangepast. Daarnaast gaven klanten aan dat de oplopende bedragen wel heel rigoureus waren. Dat leidde er vaak toe dat klanten 1x € 10.00 en 1x € 5.00 gingen laden om aan € 15.00 te komen. Aangezien dat vaker gebeurt dan iemand die tot € 100.00 wil opladen is deze keuze gemaakt.

Hierdoor spelen we beter in op de grotere klantbehoefte aan kleinere bedragen.
Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 1
Voor zover ik me kan herinneren is het altijd max 50,- per keer geweest wat inderdaad erg weinig is, ook met automatisch opladen geeft dat een hoop transacties als je voor 20EUR per dag reist. Het idee hierachter is waarschijnlijk dat de meeste reizigers die zulke bedragen verstoken vaak beter af zijn met een abonnement echter als je 3 dagen per week 20-25 euro verbruikt hoef je niet veel dagen per maand over te slaan om op saldo voordeliger uit te zijn dan met een abonnement. Ook al heb ik automatisch opladen aan staan ziou ik graag aan het begin van de maand een groot bedrag op m'n kaart zetten, dan dat ik constant moet zorgen voor een reservering op mijn bank omdat de NS/Translink wel eens 50,- af zou kunnen schrijven, maar om nou 5 of 6x 50,- aan te schaffen is me ook iets te lastig.
Nee hoor, het was altijd €100,-. Absoluut zeker. En ja, het is duur, maar abo is nog duurder. =ConradM]Voor zover ik me kan herinneren is het altijd max 50,- per keer geweest wat inderdaad erg weinig is, ook met automatisch opladen geeft dat een hoop transacties als je voor 20EUR per dag reist. Het idee hierachter is waarschijnlijk dat de meeste reizigers die zulke bedragen verstoken vaak beter af zijn met een abonnement echter als je 3 dagen per week 20-25 euro verbruikt hoef je niet veel dagen per maand over te slaan om op saldo voordeliger uit te zijn dan met een abonnement. Ook al heb ik automatisch opladen aan staan ziou ik graag aan het begin van de maand een groot bedrag op m'n kaart zetten, dan dat ik constant moet zorgen voor een reservering op mijn bank omdat de NS/Translink wel eens 50,- af zou kunnen schrijven, maar om nou 5 of 6x 50,- aan te schaffen is me ook iets te lastig.[/quote]
Nu begin ik nieuwsgierig te worden, want als u zonder abonnement reist en moet zo veel opladen ben ik ervan overtuigd dat er een abonnement moet zijn dat u goedkoper uit moet kunnen zijn. Ik hoop dat u wat meer over uw reisgedrag wil melden dat we hier met u mee kunnen denken.
Nee hoor, ik reis met kortingskaart en 3 dagen per week. Wel flinke afstand. Meer biedt ns niet. Ben ik ook niet blij mee hoor.

Nu begin ik nieuwsgierig te worden, want als u zonder abonnement reist en moet zo veel opladen ben ik ervan overtuigd dat er een abonnement moet zijn dat u goedkoper uit moet kunnen zijn. Ik hoop dat u wat meer over uw reisgedrag wil melden dat we hier met u mee kunnen denken.
Ah ok. Ik dacht dat u geen enkel abonnement had. Toch blijf ik benieuwd. U schrijft flinke afstand. Als u altijd in de daluren reist (moet zeggen incheckt voor de nieuwe abo's) dan kan Dal Vrij ook erg interessant worden. Jaarabonnement voor 99 euro per maand met vrij reizen in de daluren. Soms kan een oud voordeelurenabonnement daar niet tegenop. Vandaar dat ik het vroeg.
Daluren niet mogelijk. Altijd spits. En ik reis tussen Ede-Wageningen Den Bosch. Blijft mijn vraag: ik wil een groter bedrag per keer op mijn kaart zetten...
Maar dank voor het meedenken. Ns is duur....
Ah ok. Ik dacht dat u geen enkel abonnement had. Toch blijf ik benieuwd. U schrijft flinke afstand. Als u altijd in de daluren reist (moet zeggen incheckt voor de nieuwe abo's) dan kan Dal Vrij ook erg interessant worden. Jaarabonnement voor 99 euro per maand met vrij reizen in de daluren. Soms kan een oud voordeelurenabonnement daar niet tegenop. Vandaar dat ik het vroeg.
Die vraag kan ik helaas niet beantwoorden en ga nog wat narekenen op basis van abonnementen. Ben zelf ook benieuwd of het toch anders kan. Aan u de keuze dan. Ik kom daar nog op terug.
Voor uw andere vraag hoop ik dat een moderator snel online komt.
Ik heb toch even zitten doorrekenen en ik zie toch dat er een abonnement voordeel kan geven. U reist altijd in de spits op uw vaste traject. Traject Vrij is geen optie, daar zijn die drie dagen te weinig voor.

Altijd Voordeel is wel interessant. De maandvariant kost 25 euro, de jaar variant 20 euro per maand. U krijgt dan 20% korting in de spits.

Ik ga per maand even simpel uit van 3x4 is 12 dagen reizen, dus 24 enkeltjes.

Vol Tarief: 13,80*24= 331,20 euro

Altijd Voordeel Maand: 11*24+25= 289 euro

Een besparing van toch 331,20-289 = 42,20 euro per maand. Als u een abonnement voor het jaar afsluit, scheelt dat 5 euro extra, dan dus 47,20 euro.

Kijk maar of u er iets mee kan.
Altijd Voordeel is alleen een verbetering wanneer Toos op dit moment Dal Voordeel heeft.
Als ze een voordeelurenabonnement heeft krijgt ze reeds dezelfde korting (vol tarief heen en 40 procent korting terug komt effectief op hetzelfde neer als in beide gevallen 20 procent korting) zonder dat ze daarvoor 20 of 25 euro per maand extra hoeft te betalen.
Dank je, ik zal het bekijken!
Ik heb toch even zitten doorrekenen en ik zie toch dat er een abonnement voordeel kan geven. U reist altijd in de spits op uw vaste traject. Traject Vrij is geen optie, daar zijn die drie dagen te weinig voor.

Altijd Voordeel is wel interessant. De maandvariant kost 25 euro, de jaar variant 20 euro per maand. U krijgt dan 20% korting in de spits.

Ik ga per maand even simpel uit van 3x4 is 12 dagen reizen, dus 24 enkeltjes.

Vol Tarief: 13,80*24= 331,20 euro

Altijd Voordeel Maand: 11*24+25= 289 euro

Een besparing van toch 331,20-289 = 42,20 euro per maand. Als u een abonnement voor het jaar afsluit, scheelt dat 5 euro extra, dan dus 47,20 euro.

Kijk maar of u er iets mee kan.
Ik heb even gebeld naar Klantenservice OV-chipkaart. Via TLS is het nooit mogelijk geweest om automatisch opladen aan te zetten met meer dan 50 euro. Wel kon je vroeger bij het loket ook automatisch laden inschakelen, waar je zelf een bedrag kon opgeven. Daar kon je dus wel bijvoorbeeld 100 euro kiezen. Deze optie bestaat niet meer, en dus is het maximum nu 50 euro. Bij de kaartautomaat kun zelf je wél hogere bedragen op de kaart laden, maar daar ben je wel gebonden aan een maximum op jouw OV-chipkaart. Mogelijk heeft het hiermee te maken.

Loes, bedankt verder voor je advies!
Onzin! Ik heb vorige week nog voor €100 opgeladen, en nu kan het niet meer op dezelfde automaat. Ik heb het niet over automatisch opladen, maar gewoon per keer €100,-. Klantenservice ov chip stuurt mij -via twitter- door naar ns. Leuker kunnen we het niet maken, wel veel moeilijker. Ik wil niet automatisch opladen. Maar als het per keer maar max €50 is is dat erg lastig.
Ik ben nu ook even in mijn geheugen gaan graven en er staat mij bij dat je 4, 10, 20, 50 en 100 euro kon opladen. Is wel ff geleden dat ik een reiziger daarmee heb geholpen.
Ik bedacht me het filmpje over saldo opwaarderen:

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/opladen--activeren/index.html

Daar komt de 100 euro van Toos ook in terug. Het enige wat ik nu snel kan bedenken, behalve verandering dat het maximum bedrag voor de OV-chipkaart zou worden overschreden, nl maximaal 150 euro.
Toos, je bedoelt gewoon opladen en niet automatisch. Ik heb je verkeerd begrepen (terwijl je best duidelijk was in je eerste bericht). Ik pas mijn eerdere bericht even aan.
Dat is prima. Maar ik weet nu nog steeds niet waarom het niet meer kan. Want het max van €150 kan ook overschreden worden als ik meerdere malen oplaadt. Dus het is geen oplossing maar kost me wel meer tijd.
Zie ook https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/sinds-zeer-kort-niet-meer-mogelijk-om-100-laden-ns-automaat-18206/index1.html#post110060
Aan de automaat kun je je saldo ophogen met bedragen vanaf € 5.00 tot een maximum van € 150. De bedragen die getoond worden zijn afhankelijk van het saldo dat op je kaart staat. Wanneer je dus € 0.00 op de kaart hebt, dan wordt er bedrag van € 150.00 getoond. Ditzelfde geldt voor de optie ‘saldo aanvullen tot’. Wanneer je niet bent ingecheckt, kun je aanvullen tot € 150.00. Ben je wel ingecheckt, dan kun je aanvullen tot € 130.00, omdat de automaat dan niet weet hoeveel van de initial fee nog wordt teruggestort bij het uitchecken.

Bij andere oplaadpunten kun je het saldo verhogen met € 10,00, € 20,00, € 50,00 opladen. Daarnaast is er nog de keuze om de OV-chipkaart op te laden tot het maximale bedrag van € 150,00.

Wil een ieder die ander ervaart dan zoals hierboven beschreven, mij een bericht sturen via forum@ns.nl, met daarin het kaartnummer en de situatie? Dan ga ik ermee aan de slag.
Hoi Sivan,

Wat is dan het verschil tussen een "automaat" en een "ander oplaadpunt"?

Ik merkte van de week overigens hetzelfde. Ik reis voor meer dan €20,- op een dag en wil geen automatisch opladen op mijn kaart. Nu was ik met een keer in de week klaar doordat ik mijn saldo altijd kon aanvullen met €100,-. Sinds deze week kan ik dat (in ieder geval bij de automaten op station Amersfoort) niet meer. Maximale bedrag was €50,-.
Het saldo op mijn kaart zat rond de €20,- dus de maximale €150,- die je op je kaart zou mogen hebben zou ook niet overschreden worden...
De keuze "opladen tot €150,-" heb ik overigens nog nooit gezien.

Erg vervelend en raar dat dit zo maar is aangepast.
Dat klopt volgens mij niet. Ik laad op bij een automaat en kan maar max 50 opladen per keer. Dus dat wat je beschrijft bij andere oplaadpunten. (Maar ik weet niet wat dat zijn, zijn er andere oplaadpunten dan automaten?) hoe dan ook, voorheen kon het op diezelfde plek wel. Ben benieuwd....Aan de automaat kun je je saldo ophogen met bedragen vanaf € 5.00 tot een maximum van € 150. De bedragen die getoond worden zijn afhankelijk van het saldo dat op je kaart staat. Wanneer je dus € 0.00 op de kaart hebt, dan wordt er bedrag van € 150.00 getoond. Ditzelfde geldt voor de optie ‘saldo aanvullen tot’. Wanneer je niet bent ingecheckt, kun je aanvullen tot € 150.00. Ben je wel ingecheckt, dan kun je aanvullen tot € 130.00, omdat de automaat dan niet weet hoeveel van de initial fee nog wordt teruggestort bij het uitchecken.

Bij andere oplaadpunten kun je het saldo verhogen met € 10,00, € 20,00, € 50,00 opladen. Daarnaast is er nog de keuze om de OV-chipkaart op te laden tot het maximale bedrag van € 150,00.

Wil een ieder die ander ervaart dan zoals hierboven beschreven, mij een bericht sturen via forum@ns.nl, met daarin het kaartnummer en de situatie? Dan ga ik ermee aan de slag.
Andere oplaadpunten zijn vermoedelijk de oplaadpunten bij AH, Primera e.d.
Dichtstbijzijnde punt bij jouw in de buurt vind je via https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/servicepuntenzoeker.htm
Goedemorgen iedereen. Ik ben even zelf een rondje door Utrecht station en Hoog Catherijne gelopen. Mijn bevindingen:

- Bij het loket kun je meteen tot 150 euro opladen.
- Bij de NS-kaartautomaat kun je maximaal 50 euro per keer opladen. Je kunt wel meerdere keren achter elkaar opladen, tot je het maximum van 150 euro hebt bereikt op de kaart.
- Bij het CCV-oplaadpunt (onder andere bij winkels op het station) kun je opladen met 50 euro of aanvullen tot 150 euro.
- Bij de Scheidt & Bachmann-oplaadpunten (onder andere bij de Albert Heijn) kun je maximaal 50 euro per keer opladen.

Dit is op basis van een OV-chipkaart waar niet mee is ingecheckt.
Dat kan kloppen. Maar tot 2 weken terug was dat anders en kon ik bij de automaat met €100 ineens opladen. Veel makkelijker. Nu weer naar mijn beginvraag: waarom is dat in vredesnaam veranderd? Dit is veel lastiger en ook onnodig lijkt me.
Misschien kun je antwoord geven op de beginvraag: waarom kan ik sinds kort maar met max €50 opladen? Was altijd €100. Bij de automaat dus. Dichtstbijzijnde punt bij jouw in de buurt vind je via https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/servicepuntenzoeker.htm
En dit was bij de NS-kaartautomaat? Voor zover ik weet (op basis van kennis Klantenservice en privé ervaring) was dit toen ook niet mogelijk.

Overigens raden wij af om in één keer zoveel saldo op de kaart te zetten.

Reageer