beantwoord

Waarom kan ik sinds kort mijn ov chipkaart maar met €50 ineens opladen? Dat was altijd €100.

• 30 september 2015
  • 49 reacties
  • 2901 Bekeken

Toon eerste bericht

49 reacties

Oef. Hoe vaak heb ik dat al opgeschreven? Dat weet ik echt zeker. En afraden: waarom? Ik verreis 20€ per reisdag. Anders moet ik te vaak opladen. Dus graag aanpassen naar oude situatie.
Je hebt gelijk hoor, ook ik deed het een half jaar lang elke week. Alle automaten in Amersfoort en Deventer gaven die optie, tót afgelopen week.
Waarschijnlijk willen ze mensen aan het automatisch opladen hebben??
Ja, dat gevoel heb ik ook. Maar ik wil niet automatisch opladen. Hou zelf makkelijker bij wat de uitgaven zijn als het niet automatisch gaat. Het is blijkbaar een heel moeilijke vraag...
Toos, de opties die je hebt:
- via het loket
- via het CCV-oplaadpunt (OV-chipkaart oplaadterminals)
- automatisch laden
- de NS kaartautomaat, en dan twee keer 50 euro

Ik zal de vraag over je signaal (dat het eerst wel kon) even uitzetten, want zoals gezegd is mij dat niet bekend.
Het blijkt inderdaad zo te zijn dat je voorheen 100 euro kon laden. Excuses, Toos. Heb ik ook iets geleerd.

Realisatiecijfers laten zien dat die optie € 100.00 bijna niet werd gebruikt en dat er een behoefte was aan meer mogelijkheden voor kleinere bedragen. Dit is per 30 september jongstleden aangepast. Daarnaast gaven klanten aan dat de oplopende bedragen wel heel rigoureus waren. Dat leidde er vaak toe dat klanten 1x € 10.00 en 1x € 5.00 gingen laden om aan € 15.00 te komen. Aangezien dat vaker gebeurt dan iemand die tot € 100.00 wil opladen is deze keuze gemaakt.

Hierdoor spelen we beter in op de grotere klantbehoefte aan kleinere bedragen.
Ja graag, zet vraag maar uit, want het is lastig en was echt tot voor kort anders. En een reden kan ik niet bedenken....Toos, de opties die je hebt:
- via het loket
- via het CCV-oplaadpunt (OV-chipkaart oplaadterminals)
- automatisch laden
- de NS kaartautomaat, en dan twee keer 50 euro

Ik zal de vraag over je signaal (dat het eerst wel kon) even uitzetten, want zoals gezegd is mij dat niet bekend.
De reactie is inmiddels geplaatst, Toos.
Jammer. Het lijkt me dat het beter geprogrammeerd had kunnen worden. Nu kun je van alles kiezen (opladen tot of opladen met) en niet meer gewoon met een flink bedrag. Nu moet ik 2x opladen, ipv die enkeling die 10 + 5 oplaadde. Wie kan ik aanspreken om het programma verder te verbeteren?
Zoals aangegeven is deze keuze echt gebaseerd op de wens van de reiziger, en efficiëntie. Daarnaast zijn er een aantal andere mogelijkheden die je kunt doen. Is er een reden dat je de door mij genoemde opties niet wil uitvoeren?
Automatisch wil ik niet, ben overzicht dan kwijt. Loket is te vaak dicht en duurt lang. 2x 50 duurt lang/is lastig. Ovchipkaartterminal: wat is dat? Kan ik daar wel 100 ineens? Zoals aangegeven is deze keuze echt gebaseerd op de wens van de reiziger, en efficiëntie. Daarnaast zijn er een aantal andere mogelijkheden die je kunt doen. Is er een reden dat je de door mij genoemde opties niet wil uitvoeren?
Op welke stations ben je vaak, en hoe laat?

Bij sommige oplaadpunten kun je niet in 1 keer 100 euro doen, maar wel opladen tot 150 euro. Dit zijn de zogenoemde CCV-oplaadpunten. Je vindt ze vaak in winkeltjes op het station.
Ik ben vaak op Ede-Wageningen, Den Bosch en heb in Utrecht vaak wat wachttijd. 'S ochtends vanaf hal8, 's avonds rond 6Op welke stations ben je vaak, en hoe laat?

Bij sommige oplaadpunten kun je niet in 1 keer 100 euro doen, maar wel opladen tot 150 euro. Dit zijn de zogenoemde CCV-oplaadpunten. Je vindt ze vaak in winkeltjes op het station.
Is het dan een idee dat je zodra de mogelijkheid er is, je saldo laadt? Dan is het verder aan jou om te kiezen waar je dit doet.
Dat kan allemaal wel, maar 100€ tegelijk is overzichtelijker en makkelijker. Ik denk dat zo'n computer dat makkelijk aan moet kunnen, het is geen high-tech vraag. Maar ja. Is het dan een idee dat je zodra de mogelijkheid er is, je saldo laadt? Dan is het verder aan jou om te kiezen waar je dit doet.
Reputatie 1
Wil de reiziger ook niet zelf gewoon een bedrag kunnen bepalen? Als ik nou graag (bijvoorbeeld) 35 euro erop wil zetten, dan kan dat niet. Een bankautomaat heeft ook een optie om zelf het bedrag in te toetsen, waarom jullie apparaten dan ook niet?
Het moet bij een OV automaat nog makkelijker zijn om het bedrag zelf in te stellen, omdat er elektronisch geld op de kaart wordt gezet.

Maar dat is ws te klantvriendelijk gedacht.
ha ha! Denk ik ook ja. quote=macca728]Het moet bij een OV automaat nog makkelijker zijn om het bedrag zelf in te stellen, omdat er elektronisch geld op de kaart wordt gezet.

Maar dat is ws te klantvriendelijk gedacht.[/quote]
Wil de reiziger ook niet zelf gewoon een bedrag kunnen bepalen? Als ik nou graag (bijvoorbeeld) 35 euro erop wil zetten, dan kan dat niet. Een bankautomaat heeft ook een optie om zelf het bedrag in te toetsen, waarom jullie apparaten dan ook niet?
Dat hebben de consumentenorganisaties NS vorig jaar ook al uitgelegd:

Wij geven u ook in overweging een optie toe te voegen, waarin de reiziger zelf de hoogte van het op te laden bedrag kan bepalen. Denk hierbij aan de optie die in de bankautomaat zit om zelf een bedrag te kiezen of een chipknip waarop zelf een bepaald bedrag kan worden geladen. Dit lijkt ons een mooie aanvulling op de standaard oplaadbedragen.
De reactie van NS luidde dat ze het op lange baan zouden onderzoeken.

Zoals aangegeven is deze keuze echt gebaseerd op de wens van de reiziger, en efficiëntie.
Hoe draagt de beslissing om het maximale 'aanvullen tot'-bedrag af te laten hangen van het beginsaldo bij aan efficiëntie? Bij een beginsaldo van 27 euro mag je in één keer aanvullen tot €100, terwijl je bij een beginsaldo van 17 euro ten minste twee stappen nodig hebt om aan te vullen tot €100.

Daarnaast is je onderbouwing gebaseerd op een drogredenering. Het toevoegen van bedragen vereist niet het verwijderen van andere bedragen. Er is nog ruimte genoeg op het scherm. Volgens jouw redenering hadden jullie al lang een heleboel stations moeten sluiten, omdat de bestemmingen niet meer op de kaartautomaat zouden passen. Er zijn immers veel meer stations dan oplaadbedragen.
Heel erg onhandig!!! Nu kan ik aanvullen tot 50 extra en moet ik de de hele tijd opwaarderen. Inefficient en een voorbeeldje van alweer geen klantgerichtheid bij de NS.
Mik, vervelend dat je ervan baalt. Heb je niet de mogelijkheid om via het loket of een ander oplaadpunt het saldo te laden? Of twee of drie keer achter elkaar 50 euro?
Waarom wordt de mogelijkheid van 100 euro niet gewoon weer erbij gezet ? Dat is de wens van meerdere klanten zoals je hier leest.

Ruimte genoeg op de automaat, bij pinautomaten heb je ook meerdere mogelijkheden, waarom is daar niet voor gekozen ?

Waarom ga je niet op de argumenten van Pe_pe ?

Oh sorry 3 waarom vragen achter elkaar....
Zoals eerder aangegeven is het besluit die optie weg te halen, gebaseerd op het gedrag van de reiziger: de optie van 100 euro werd niet zo vaak gebruikt. Daarnaast is het gebaseerd op efficiëntie. Bovendien zijn er meerdere alternatieven mogelijk.

Ik heb aangegeven wat de argumenten zijn geweest vanuit NS. De genoemde suggesties heb ik doorgegeven.
Dan zijn we er snel uit. Alle argumentatie van NS voor het verwijderen van de hoge oplaadbedragen is eerder in dit topic al ontkracht, dus er is geen enkele belemmering ze spoedig terug te plaatsen en daarmee de overlast die het verwijderen ervan veroorzaakte voor een bepaalde groep reizigers weer weg te nemen. 🙂

Had er zelf niet bij stilgestaan. Reis zelf diverse kleinere en grotere afstanden, kriskras door het hele land. Groter bedrag kan soms handig zijn maar abonnement dus niet. Wel goed om te weten dat je een paar keer kan opladen tot honderdvijftig euro. Wel wat link als je je kaart verliest.

Reageer