Daniel schreef:
Sowieso is de kans op controle bij de SBB aanzienlijk groter en komt de conducteur meerdere keren per rit langslopen.
De meeste treinen in Zwitserland hebben helemaal geen conducteur. Die vind je alleen eigenlijk op de IC(E)'s, EC''s, TGV's en IR's. Ik heb er inmiddels al meer dan vijf jaar geforensd en veruit de meeste mensen gebruiken vrijwel alleen S-Bahnen. Controle is daarop vrij zeldzaam.
Wat ze daar wel hebben in het OV is controle in burger. Ook controle met stations/haltes die volledig worden afgezet. Normaal gesproken is daar ook politie bij, want dat is daar (ook) nodig. In veel regio's zijn er 's avonds, 's nachts en in het weekend standaard (particuliere) beveiligers in de treinen. Die niet controleren trouwens. In en rond grote steden kun je op uitgaansavonden in de meeste treinen absoluut geen conducteurs alleen op pad sturen. Zelfs een groep van max. een man of vijf controleurs is daar vaak te kwetsbaar voor zonder (politie)assistentie.
En ja, bij elke controle die ik ooit heb meegemaakt zijn er meerdere reizigers zonder geldig vervoerbewijs geweest. Behalve dan inderdaad op intercity's of de TGV etc. Ook mensen in Zwitserland reizen zwart als ze denken dat zich dat loont. Ik moet altijd lachen om het idee dat mensen in Zwitserland massaal braaf en beschaafd zijn en netjes een kaartje kopen. Totale onzin.
Het Zwitserse OV hangt ook vol met stickers dat bedreigingen en geweld tegen personeel ambtshalve vervolgd zullen worden. Die hangen er niet voor de lol en ook niet omdat iemand het leuk vond om stickers te plakken. Die hangen er omdat dat daar helaas ook aan de orde van de dag is. En dat begint meestal met (een discussie over) zwartrijden.
Verder uiteraard helemaal eens met Paul Veldhuis over het gemak en de (klanten)service van de SBB. Jammer dat er dan gelijk weer bijgehaald wordt dat dat hier vanwege misbruik niet zou kunnen, alsof dat daar zo anders is. Alsof Zwitserse tieners netjes hun ZVV-nachttoeslag (inmiddels afgeschaft) per sms kochten voor het begin van hun reis i.p.v. toen er controle zichtbaar was. š