beantwoord

Waarom moet ik een los railrunner kaartje kopen op de persoonlijke OV chipkaart van mijn kind?

• 6 augustus 2014
  • 12 reacties
  • 566 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Waarom herkent de kaart niet automatisch dat het een kind onder de 11 is, en moet ik dus elke keer apart bijbetalen, in plaats van te reizen via het saldo van zijn kaart? Daar heb ik dat saldo nou juist voor!
icon

Beste antwoord door Anonymous 6 augustus 2014, 17:18

Beste nietvanbelang, een Railrunner kost €2,50. Het kan voorkomen dat een NS-reis goedkoper is dan €2,50. Wanneer dit bedrag automatisch zou worden afgeschreven van de OV-chipkaart dan kan het gebeuren dat je dan meer betaalt dan de ritprijs. Je zou kunnen overwegen om een Kids Vrij abonnement ( voor €15) aan te vragen wanneer het kind altijd reist met een begeleider. Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.
Bekijk origineel

12 reacties

Omdat een dergelijke, op het oog eenvoudige, aanpassing volgens de NS technisch onhaalbaar is. U bent niet de eerste die deze suggestie doet en ik vrees ook zeker niet de laatste, want er zijn vooralsnog geen berichten dat dit gaat veranderen.
Beste nietvanbelang, een Railrunner kost €2,50. Het kan voorkomen dat een NS-reis goedkoper is dan €2,50. Wanneer dit bedrag automatisch zou worden afgeschreven van de OV-chipkaart dan kan het gebeuren dat je dan meer betaalt dan de ritprijs. Je zou kunnen overwegen om een Kids Vrij abonnement ( voor €15) aan te vragen wanneer het kind altijd reist met een begeleider. Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.
Ik begrijp dat er soms ritten zijn (voor kinderen) die goedkoper zijn dan de EUR 2,50. Probleem is nu dat je iedere keer in de rij moet gaan staan (en die zijn nu nog langer) als je met je kinderen op reis gaat.
Waarom kan een kind niet inchecken, waarbij EUR 2,50 wordt aangeschreven, en uitchecken. Bij Uitchecken vindt een check plaats (net zoals bij volwassenen wordt dan de ritprijs bepaald) of het goedkoper was?
1) indien langer traject => blijft EUR 2,50
2) indien kort traject => werkelijke ritprijs (< EUR 2,50)
3) vergeten uitchecken => blijft EUR 2,50
Het kan niet, omdat NS niet de moeite heeft genomen die eenvoudige mogelijkheid te implementeren. Niet meer en niet minder.
Badge
Het kan voorkomen dat een NS-reis goedkoper is dan €2,50. Wanneer dit bedrag automatisch zou worden afgeschreven van de OV-chipkaart dan kan het gebeuren dat je dan meer betaalt dan de ritprijs.
Dit is wel waar, maar is dit argument er niet later bij gezocht / gevonden? Daarnaast: er zijn maar weinig reizen (en eigenlijk al helemaal geen retourtjes) die minder kosten dan € 2,50. Nog iets: als je gewoon een nieuw product 'Altijd Railrunner' maakt, kiest de klant er zelf voor dat het kind mogelijk ooit een keer iets meer betaalt dan de ritprijs.
Tuurlijk kan het technisch wel, alleen NS heeft ervoor gekozen het niet te implementeren. En dan kom je er zo uit met een smoesje.

Dit is wel waar, maar is dit argument er niet later bij gezocht / gevonden?

Het lijkt me inderdaad aannemelijker dat men deze optie of nooit heeft overwogen of heeft verworpen uit angst dat volwassenen "per ongeluk" de OV-chipkaart van hun kind gebruiken om te reizen. Dat laatste is overigens eenvoudig te verhelpen door vrolijk bedrukte kinderchipkaarten te vervaardigen, waarmee je de doelgroep vermoedelijk een groot plezier zou doen.
Bij volwassenen wordt bij inchecken standaard EUR 20 gereserveerd (het instaptarief). Na het uitchecken wordt de werkelijke ritprijs verrekend.
Waarom regelt de NS het niet zo dat voor kinderen een instaptarief én maximum ritprijs van EUR 2,50 geldt? Hiermee is het bezwaar dat een rit mogelijk minder dan 2,50 kost ook opgelost, en het past makkelijk in de bestaande werkwijze.

Ik reis zelf niet vaak met de trein, maar ik ben er pas onlangs achter gekomen dat ik met mijn zoontje veel goedkoper had kunnen reizen. Ik had (naief?) te veel vertrouwen in het feit dat de ov-chip veel nauwkeuriger (dus eerlijker?) de ritprijs in rekening kan brengen.
Reputatie 7
Badge +4
Uw kind kan met een Kidsvrij-abonnement sinds kort zelfs gratis reizen:

https://www.ns.nl/producten/web/WFS/ns-website-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProduct-Start?SKU=kids-vrij

Het is ook rechtstreeks aan te vragen.
Dank voor je tip, ik ga het direct regelen!
Reputatie 7
Badge +4
Verstandig, er wordt een niet te onderschatten bijdrage van 1 cent van je verwacht ter verificatie van je bankrekening. Daar is over heen te komen.
Verstandig, er wordt een niet te onderschatten bijdrage van 1 cent van je verwacht ter verificatie van je bankrekening. Daar is over heen te komen.
Waarom moet een kind eigenlijk een cent betalen? Een kind reist toch immers gratis?
Dus hoeft er toch óók geen bankverificatie plaats te vinden?

Reageer