beantwoord

Waarom moeten trajectkaarthouders in- en uitchecken?

• 31 december 2014
  • 15 reacties
  • 579 Bekeken

Volgens mij is het volstrekt onnodig, dat trajectkaarthouders in- en uitchecken. Dit veroorzaakt alleen maar drukte bij de palen en onnodig veel data verkeer. Een simpele oplossing: alleen in/uitchecken bij een incidentele reis buiten het traject (, die men dan eventueel eerst op de chipkaart dient vast te leggen). Ook nog eens veel klantvriendelijker!
icon

Beste antwoord door Thijs NS 2 januari 2015, 08:14

Ik heb het bericht van Klaas-Jan inmiddels weggehaald. Er stonden onjuistheden in.
Hoe het wel zit:
- Jaartrajectkaarthouders (oude vorm trajectabonnement) hoeven niet in- en uit te checken. Eventuele poortjes kunnen wel geopend worden met de kaart.
- Met het nieuwe Traject Vrij abonnement moet wel worden in- en uitgecheckt.

Wanneer het door het vele in- en uitchecken te druk wordt bij een incheckpaal is een logischer oplossing om te kijken of er misschien een extra paal kan worden bijgeplaatst. Op welke stations merk je dat het te druk is bij de incheckpalen Jnagtzaam?
Bekijk origineel

15 reacties

U maakt een denkfout door te veronderstellen dat klantvriendelijkheid een doel is van de invoering van de ov-chipkaart. Die kaart is er niet voor de reizigers, maar voor de vervoerders en moet hen zo veel mogelijk informatie en inkomsten verschaffen. De extra handelingen zijn vanuit het oogpunt van de reiziger dan wel onnodig en onprettig, vanuit het oogpunt van de vervoerder zijn ze dat niet.
Klaas-Jan, hoe kun je een antwoord dat zo veel onzin bevat nu markeren als beste antwoord?
Ja niet iedereen checkt in en uit. Bv e-tickets.

En als producten worden uitgefaseerd (m.a.w. alle voordelen worden teniet gedaan ten behoeve van het falende systeem) wordt het juist drukker bij de in en uitcheckpalen.
Macca, sterker nog: juist jaartrajectkaarthouders (waarvan Klaas-Jan dus stellig beweert dat deze wel in- en uitchecken) checken niet in en uit. Dit product wordt inderdaad uitgefaseerd en bij de opvolger Traject Vrij moet opeens wel worden in- en uitgecheckt, ook op het afgekochte traject (hier zal de vraag van JNagtzaam dus betrekking op hebben). Dit veroorzaakt logischerwijs dus juist meer drukte bij de checkpalen (en niet minder zoals Klaas-Jan beweert). Ik ben dan ook verbijsterd over diens "antwoord". Het was me bekend dat er bij de telefonische klantenservice veel onzin wordt beweerd over (met name de oude) abonnementen, ik was echter in de veronderstelling dat de moderators op het forum beter op de hoogte waren.
Reputatie 4
Badge
Van het antwoord van Klaas-Jan klopt bijna niets:
- jaartrajectkaart houders (van voor 9 juli) hoeven niet in en uit te checken
- geld terug bij vertraging hoeft ook niet met een in en uit check
- doordat jaartrajectkaart wordt vervangen voor traject vrij zal dat tot meer drukte bij de checkpalen leiden
Die cirkelredenering rondom GTBV begint me overigens ook mijn keel uit te komen. Ik vind het al hufterig genoeg van de NS dat ze GTBV hebben uitgekleed, dat ze vervolgens ook nog het gore lef hebben om te doen alsof in- en uitchecken juist in het voordeel is van de abonnementhouders in verband met die uitgeklede GTBV is al helemaal de omgekeerde wereld.
Als je met een trajectkaart op reis gaat kan het systeem niet van tevoren weten waar je uitstapt. Daaarom moet je in- en uitchecken.
Haha dat is inderdaad dan wel een heel slecht antwoord.
Reputatie 3
Badge
Ik heb inmiddels Klaas-Jan dringend gevraagd dit antwoord te herroepen, omdat ik de indruk heb dat NS'ers niet direct geneigd zijn nog een topic te bekijken als ze het zelf als 'Beantwoord' gemarkeerd hebben.

Het is inderdaad baarlijke nonsens.

De belangrijkste reden voor het verplicht stellen van het in- en uitchecken op een afgekocht traject is dat NS en andere vervoerders dan exact de reizigersstromen en het reisgedrag kunnen bijhouden.

Daarnaast geldt het argument van wim.vogel.52, namelijk dat je moet inchecken omdat 'het systeem' niet kan weten waar je uitstapt. In de oude situatie met de Jaartrajectkaart zou dat niet nodig zijn zolang je op je afgekochte traject zit. Maar onder de nieuwe voorwaarden mag je bijvoorbeeld Traject Vrij Leiden Centraal-Utrecht Centraal wel via Den Haag naar Utrecht reizen, maar mag je niet in Den Haag uitstappen zonder bij te betalen. Dat zou niet te controleren zijn zonder in- of uitchecken.

Ten slotte kan ik inderdaad nog bedenken dat er een verband is met GTBV, aangezien je nu alleen nog geld terugkrijgt als je kunt aantonen dat je daadwerkelijk de vertraagde reis gemaakt hebt, en dus geen claim meer kunt indienen zodra je ziet dat er op jouw traject een verstoring is opgetreden terwijl je lekker thuis voor de kachel zit en sowieso niet van plan was nog de deur uit te gaan.

In het algemeen kun je dus stellen dat het in- en uitchecken het voor NS mogelijk maakt om oneigenlijk gebruik van het abonnement en oneigenlijke claims in te dammen. Dat is hun goed recht, maar het heeft weinig met het belang van de individuele reiziger te maken.

Maar wellicht kan Klaas-Jan nog eens bij zijn superieuren navragen hoe het nu precies zit en waarom dat zo is, en ons in zijn bevindingen laten delen. . .
Ik heb het bericht van Klaas-Jan inmiddels weggehaald. Er stonden onjuistheden in.
Hoe het wel zit:
- Jaartrajectkaarthouders (oude vorm trajectabonnement) hoeven niet in- en uit te checken. Eventuele poortjes kunnen wel geopend worden met de kaart.
- Met het nieuwe Traject Vrij abonnement moet wel worden in- en uitgecheckt.

Wanneer het door het vele in- en uitchecken te druk wordt bij een incheckpaal is een logischer oplossing om te kijken of er misschien een extra paal kan worden bijgeplaatst. Op welke stations merk je dat het te druk is bij de incheckpalen Jnagtzaam?
@Wim.Vogel: waarom zou het systeem van te voren moeten weten, dat je uitstapt? Dat weet je zelf toch! Zoals ik aangaf: Alleen als je afwijkt van je traject, zou je moeten in/uitchecken.

Wat betreft GTBV: Ik begrijp best dat de NS "misbruik/onterechte claims" wil voorkomen. Maar de NS vind het prima als je niet alle dagen gebruik maakt van je abonnement; en int daarvoor ook de volledige kosten. Maar als men niet aan het servicelevel kan voldoen, en daarvoor moet boeten, dan lijkt me dat alleen maar een aansporing om het beter te doen.

@Theofiel: helemaal mee eens: in/uitchecken heeft helemaal niets te maken met klantvriendelijkheid
@Thijs: op A'dam Sloterdijk kan het behoorlijk druk zijn.
Reputatie 3
Badge
@Wim.Vogel: waarom zou het systeem van te voren moeten weten, dat je uitstapt? Dat weet je zelf toch! Zoals ik aangaf: Alleen als je afwijkt van je traject, zou je moeten in/uitchecken.

Zoals gezegd: er zijn trajecten waar je langs meerdere routes kunt reizen, maar niet op alle routes je reis mag onderbreken zonder bijbetaling. In die gevallen zul je ALTIJD moeten in- en uitchecken om NS in staat te stellen de EVENTUELE extra kosten bij je in rekening te brengen: pas op het moment dat je weer uitcheckt kan NS bepalen of de afgelegde reis zonder extra kosten mag worden afgelegd of niet.

Leiden Centraal-Utrecht Centraal is daarvan een veel besproken voorbeeld. De route van Leiden naar Utrecht via Den Haag is toegestaan, maar dan mag je je reis niet beëindigen tussen de Vink en Woerden. Stel dat je niet zou inchecken, dan zou je op het oog (voor de conducteur) tussen Leiden en bijvoorbeeld Den Haag volstrekt legaal reizen, maar als je in Den Haag je reis beëindigt of voor meer dan 35 minuten onderbreekt, zou je toch zwart gereisd hebben, omdat je daarvoor had moeten bijbetalen. Daarom moet je altijd in- en uitchecken: de conducteur kan niet aan je neus zien of je op weg bent naar Den Haag of door wilt reizen naar Utrecht, en als je eenmaal in Den Haag bent uitgestapt is het niet meer te controleren.
En ik vermoed dat het veel te ingewikkeld wordt voor de conducteurs (laat staan voor de reizigers) om precies alle reisroutes en trajecten te kennen waarop het mogelijk is dat je zwart reist vanwege deze regel, en dat je daarom ook moet in- en uitchecken op routes waar dit probleem helemaal niet aan de orde is.

@Thijs: op A'dam Sloterdijk kan het behoorlijk druk zijn.

Prima, ik zal het hier aangeven.
[quote=IskOV]ik vermoed dat het veel te ingewikkeld wordt voor de conducteurs (laat staan voor de reizigers)

Een regel, die niet valt uit te leggen. I rest my case...
Reputatie 1
Badge
dit systeem is opegzet voor simpele metro's-niet voor zulke gigantische systemen als een nationaal spoorbedrijf -met nog wat andere zijvervoerders, die allerlei niet voor de sjip geschikt gemaakte soorten kaartjes aanbiedt. het is ook niet opgezet voor frequente conducteurscontroles-eerder voor het afschaffen van die lui. Daardoor krijg je allerlei gedrochten. Gelukkig is dat met al die klagende jaarkaarthouders dan binnen enkele maanden voorbij.
Drukte bij In/OUT; voor IN valt het meestal wel mee, gespreide aankomst (tenzij bij overstappen op bvb Zutphen), maar UITsjekken op stations met bvb eens per 30 min een lange dubbeldekker en maar 2 palen brengt files met zich mee. Dus bvb alle staties langs de Veluwe, of in dr spits NoordHolland.
Het kan nog veeeeeeeeeeel erger heb ik bvb bij de metro in Cairo bemerkt-mag je blij zijn als je eruit bent voorsat de volgende bomvolle metro arriveert. of in LONdon bij vele suburban stations.

Reageer