beantwoord

Waarom vergeten wekelijks 10:000 mensen hun OV-Chipkaart te activeren voor reizen de NS? (Boete €60)

• Anonymous
  • 0 reacties
Uit een niet representatieve steekproef blijkt dat er wekelijks 10:000 reizigers vergeten zijn
om hun OV Chipkaart te activeren zodat ze mogen reizen bij de NS.

Een niet geactiveerde OV Chipkaart levert bij de NS een boete op van €60.
icon

Beste antwoord door Dennis 4 juli 2016, 22:34

het lijkt me beter als elke ov-chipkaart bij uitgifte standaard op 2e klas staat, met de optie om er bij een automaat 1e klas van te maken. Ik kan me niet herinneren dat reizigersorganisaties daartegen hebben geadviseerd: heeft iemand daar een bron voor die dat bevestigt?
http://locov.nl/actueel/publicaties/locov2009144adviesvoorwaardenreizenopsaldonsenhsa.aspx:

''Activeren van ‘reizen op saldo bij NS’

Deze handeling vinden wij vanwege drempelwerking in beginsel ongewenst. Maar zolang ‘reizen op saldo bij NS’ beperkingen en gebruiksrisico’s met zich meebrengt die de argeloze reiziger onaangenaam kunnen treffen, is het beter om de reiziger een bewuste keuze te laten maken.''

Ik dacht trouwens dat bij het opladen van saldo op een NS-kaartautomaat RoS automatisch op de kaart wordt gezet, terwijl je dat opladen van saldo ook kan doen om met btm te reizen, en dat dus geen bewuste keuze voor RoS bij NS impliceert.

Omgekeerd blijkt het niet hebben van RoS bij NS geen bewuste keuze tegen RoS bij NS te impliceren, want men probeert wel in te checken.
Bekijk origineel

44 reacties

Het zullen er vast niet zoveel zijn, maar het is wel raar dat de kaart niet geactiveerd wordt, terwijl je bij OV Chipkaart wel een geactiveerde kaart kan kopen, al kost dat weer 1 euro.....
Ik vind dit cijfer net zo dubieus als de 54 procent van de reizigers die volgens een NS-campagne zouden instappen na het horen van het fluitsignaal.
Het antwoord op de vraag waarom mensen dit vergeten lijkt me echter triviaal, omdat het vanuit het oogpunt van de reiziger een volstrekt overbodige handeling is.
Reputatie 7
Badge +4
Uit een niet representatieve steekproef blijkt dat er wekelijks 10:000 reizigers vergeten zijn
om hun OV Chipkaart te activeren zodat ze mogen reizen bij de NS.

Een niet geactiveerde OV Chipkaart levert bij de NS een boete op van €60.

Het is geen steekproef en uit een niet-representatieve steekproef kan per definitie niks blijken. Dit is niet meer dan gebakken lucht.
Wat je stelt, blijkt nergens uit. Omdat Loes laatst een keer drie gevallen in een week had als zijnde een willekeurige conducteur, die verder aangeeft het soms ook een maand niet mee te maken, valt op geen enkele wijze te concluderen dat het om tienduizend gevallen per week gaat.
Zelfs al heb je geen enkel benul van statistiek, dan kun je nog op je klompen aanvoelen dat dit opgeklopte onzin is.

Verder sluit ik me aan bij de slotzin van Neen. Zet er standaard tweede klas op en laat het activeren alleen nodig zijn als je eerste klas wilt reizen, zoals Loes ook ongeveer aangaf.
Het zullen er vast niet zoveel zijn, maar het is wel raar dat de kaart niet geactiveerd wordt, terwijl je bij OV Chipkaart wel een geactiveerde kaart kan kopen, al kost dat weer 1 euro.....
Er zijn 14,5 miljoen bruikbare kaarten in omloop.
Een OV-chipkaart is 5 jaar geldig.
Dat betekent dat er wekelijks 55.000 OV-Chipkaarten op de markt komen.

Uit de oplage van Spoor (1,3 miljoen), een blad dat wordt verspreidt onder
vaste klanten van de NS, schat ik dat er 2,2 miljoen NS OV-Chipkaarten (15%)
in omloop zijn, die uiteraard al zijn geactiveerd om te kunnen reizen bij de NS.
Tegelijk betekent dit, dat er wekelijk 85% * 55.000 = 45.000 kaarten
handmatig moeten worden geactiveerd, om te mogen reizen bij de NS.

Het getal van 10.000 is misschien dan nog wel te laag geschat.
Reputatie 7
Badge +3
Lang niet iedereen reist ook met de trein en lang niet iedereen vergeet zijn nieuwe kaart te activeren.

Dat kaarten niet automatisch worden geactiveerd is destijds ingevoerd onder druk van de reizigersorganisaties die dat "veiliger" vonden voor de reiziger.
Lang niet iedereen reist ook met de trein en lang niet iedereen vergeet zijn nieuwe kaart te activeren.

Dat kaarten niet automatisch worden geactiveerd is destijds ingevoerd onder druk van de reizigersorganisaties die dat "veiliger" vonden voor de reiziger.

Ik heb onlangs nog iemand geholpen die met zijn kaart met de trein wilde reizen: hij had met zijn kaart al vaak met de bus gereisd, maar reisde bijna nooit met de trein. Hij merkte dat hij niet kon inchecken bij NS, maar had geen idee waarom dat niet kon (er stond automatisch saldo opladen op zijn kaart, dus aan het saldo kon het niet liggen). Ik ben met hem naar een automaat gelopen, en heb hem geholpen om voor reizen 2e klas te kiezen. Daarna kon hij gewoon inchecken. Het kan zijn dat er reizigers zijn die nooit met de trein reizen, en wel met bus/tram/metro.
Fijn dat je zo behulpzaam bent Tineke. Mooi om te lezen.

Ik heb onlangs nog iemand geholpen die met zijn kaart met de trein wilde reizen: hij had met zijn kaart al vaak met de bus gereisd, maar reisde bijna nooit met de trein. Hij merkte dat hij niet kon inchecken bij NS, maar had geen idee waarom dat niet kon (er stond automatisch saldo opladen op zijn kaart, dus aan het saldo kon het niet liggen). Ik ben met hem naar een automaat gelopen, en heb hem geholpen om voor reizen 2e klas te kiezen. Daarna kon hij gewoon inchecken. Het kan zijn dat er reizigers zijn die nooit met de trein reizen, en wel met bus/tram/metro.

Wat krijgen reizigers die voor het eerst willen reizen met NS eigenlijk te zien op een CICO-paal, wanneer ze proberen in te checken met een niet-geactiveerde OV-Chipkaart?
Michiel, vanwaar je interesse?

Wat krijgen reizigers die voor het eerst willen reizen met NS eigenlijk te zien op een CICO-paal, wanneer ze proberen in te checken met een niet-geactiveerde OV-Chipkaart?

Ik heb niet gezien wat deze meneer te zien kreeg; het was duidelijk dat hij niet kon inchecken, en er stond zeker geen reden bij vermeld. Als ik me goed herinner klonk er een soort alarmtoon, en ging er een rood lichtje branden. Sowieso geen tekst die duidelijk maakte wat er aan de hand was.
Reputatie 6
Badge +2
"Inchecken niet mogelijk", inderdaad nietszeggend.
Klopt wat Dennis zegt. Het is niet direct duidelijk dat het om het ontbrekende reisrecht gaat.
Bij een te laag saldo wordt dit wel aangegeven geloof ik.
Iedere niet geactiveerde kaart levert de NS €60 boete óf €20 bij een gesloten poortje,
wanneer de gelegenheidsreiziger is ingestapt bij een CICO-paal instapstation.

Dat is pas een warm welkom voor een nieuwe reiziger! 😞
Iedere niet geactiveerde kaart levert de NS €60 boete óf €20 bij een gesloten poortje,
wanneer de gelegenheidsreiziger is ingestapt bij een CICO-paal instapstation.

Dat is pas een warm welkom voor een nieuwe reiziger! :(

Tja, als je probeert in te checken zie je wel dat dat niet lukt. Dus als je niet zwart wilt reizen kun je proberen er achter te komen hoe dat komt. Het is alleen niet zonder meer duidelijk voor iemand die niet gewend is met de trein te reizen wat hij/zij moet doen. Dus het kan zijn dat iemand dan toch maar instapt. Ik neem aan dat een poortje op een 'gesloten' station niet opengaat als je probeert in te checken met een niet-geactiveerde kaart.
Reputatie 6
Badge +1
wanneer de gelegenheidsreiziger is ingestapt bij een CICO instapstation.

Kun je een poortje (uitgang) passeren als je géén NS reisrecht hebt?!

Volgens mij niet: tenzij met geweld, of als je via de infoknop iemand van NS kunt overtuigen dat het poortje niet opengaat hoewel je wel reisrecht hebt.

Volgens een medewerker van de klantenservice (030 7515155) wordt er bij een poortje (uitgang) gewoon €20 afgeschreven, óók wanneer je geen NS reisrecht hebt.
Als je onvoldoende saldo op je OV-Chipkaart hebt staan,
kun je bij een nabijgelegen automaat je saldo eerst aanvullen.
Dan heeft deze medewerker het volledig mis. Het is onmogelijk om zonder reisrecht op de OV-chipkaart door een gesloten poortje te komen. Ik kom het vaak genoeg tegen dat het poortje dan niet opent.
Als er geen reisrecht opstaat, kan er door NS geen saldo worden afgeschreven.
Bij de regionaal vervoerders kan het wel, aangezien daar geen apart reisrecht wordt gevraagd.

Na opladen saldo zal er idd reisrecht op geplaatst worden en kan je idd wel uitchecken. Nog niet geprobeerd bij die andere automaten binnen de poorten.

Volgens een medewerker van de klantenservice (030 7515155) wordt er bij een poortje (uitgang) gewoon €20 afgeschreven, óók wanneer je geen NS reisrecht hebt.
Als je onvoldoende saldo op je OV-Chipkaart hebt staan,
kun je bij een nabijgelegen automaat je saldo eerst aanvullen.

O ja, dat kan gebeuren als je bij een ingangsstation bij een paaltje hebt geprobeerd in te checken, dat lukt niet, je neemt toch de trein, en je checkt uit op een 'gesloten' station. Je hebt dan wel het risico genomen om in te stappen ondanks de foutmelding op het paaltje bij het inchecken.
Ik dacht aan de situatie dat iemand wil inchecken bij een 'gesloten' station; dan zal het poortje niet opengaan neem ik aan.
Inderdaad: als je instapt na mislukte incheck bij een paaltje, dan kun je een boete krijgen en/of er wordt 20 euro afgeschreven bij uitchecken op een 'gesloten' station. Ik vind dat toch wel ook de verantwoordelijkheid van de reiziger: als je een foutmelding krijgt bij een paaltje dan kun je weten dat je niet bent ingecheckt.
Overigens: het lijkt me beter als elke ov-chipkaart bij uitgifte standaard op 2e klas staat, met de optie om er bij een automaat 1e klas van te maken. Ik kan me niet herinneren dat reizigersorganisaties daartegen hebben geadviseerd: heeft iemand daar een bron voor die dat bevestigt?
Dan heeft deze medewerker het volledig mis. Het is onmogelijk om zonder reisrecht op de OV-chipkaart door een gesloten poortje te komen. Ik kom het vaak genoeg tegen dat het poortje dan niet opent.
Bij de regionaal vervoerders kan het wel, aangezien daar geen apart reisrecht wordt gevraagd.

O, dat wist ik niet: geldt dat ook bij uitchecken? Binnenkomen lukt niet zonder reisrecht bij een gesloten poortje. Maar gaat het poortje ook niet open bij poging tot uitchecken?
Ik kom het vaak genoeg tegen dat het poortje dan niet opent.

Binnenkomen lukt niet zonder reisrecht bij een gesloten poortje. Maar gaat het poortje ook niet open bij poging tot uitchecken?
Dat wordt dan een fijne ervaring, als je 's avonds laat op een onbemand station met gesloten
poortjes niet naar buiten kunt komen, omdat je geen NS reisrecht op je OV-kaart hebt staan.
Daarvoor is de NS servicezuil, die altijd binnen en buiten de poortjesrij staat om te helpen, maar een reiziger die bij inchecken rood ziet staan en dat inchecken niet mogelijk is en verder zich niet afvraagt of het in orde is, kan ik ook niet begrijpen.
Daarvoor is de NS servicezuil, die altijd binnen en buiten de poortjesrij staat om te helpen, maar een reiziger die bij inchecken rood ziet staan en dat inchecken niet mogelijk is en verder zich niet afvraagt of het in orde is, kan ik ook niet begrijpen.
Die krijgen dan bij controle in de trein te maken met een boete van €60...
De wettelijke verhoging is 50 euro en de ritprijs komt er bovenop. Als een reiziger niet op de hoogte is van het reisrecht, kan de klantenservice coulance toepassen. Voor de HC is het lastig nagaan of de reiziger er echt niets van snapt of de boel belazert.
Klantenservice kan de geschiedenis nagaan en 2x dezelfde fout maken is zeer onhandig.
Reputatie 6
Badge +2
het lijkt me beter als elke ov-chipkaart bij uitgifte standaard op 2e klas staat, met de optie om er bij een automaat 1e klas van te maken. Ik kan me niet herinneren dat reizigersorganisaties daartegen hebben geadviseerd: heeft iemand daar een bron voor die dat bevestigt?
http://locov.nl/actueel/publicaties/locov2009144adviesvoorwaardenreizenopsaldonsenhsa.aspx:

''Activeren van ‘reizen op saldo bij NS’

Deze handeling vinden wij vanwege drempelwerking in beginsel ongewenst. Maar zolang ‘reizen op saldo bij NS’ beperkingen en gebruiksrisico’s met zich meebrengt die de argeloze reiziger onaangenaam kunnen treffen, is het beter om de reiziger een bewuste keuze te laten maken.''

Ik dacht trouwens dat bij het opladen van saldo op een NS-kaartautomaat RoS automatisch op de kaart wordt gezet, terwijl je dat opladen van saldo ook kan doen om met btm te reizen, en dat dus geen bewuste keuze voor RoS bij NS impliceert.

Omgekeerd blijkt het niet hebben van RoS bij NS geen bewuste keuze tegen RoS bij NS te impliceren, want men probeert wel in te checken.

Reageer