beantwoord

Waarom vergeten wekelijks 10:000 mensen hun OV-Chipkaart te activeren voor reizen de NS? (Boete €60)

• Anonymous
  • 0 reacties
Uit een niet representatieve steekproef blijkt dat er wekelijks 10:000 reizigers vergeten zijn
om hun OV Chipkaart te activeren zodat ze mogen reizen bij de NS.

Een niet geactiveerde OV Chipkaart levert bij de NS een boete op van €60.
icon

Beste antwoord door Dennis 4 juli 2016, 22:34

het lijkt me beter als elke ov-chipkaart bij uitgifte standaard op 2e klas staat, met de optie om er bij een automaat 1e klas van te maken. Ik kan me niet herinneren dat reizigersorganisaties daartegen hebben geadviseerd: heeft iemand daar een bron voor die dat bevestigt?
http://locov.nl/actueel/publicaties/locov2009144adviesvoorwaardenreizenopsaldonsenhsa.aspx:

''Activeren van ‘reizen op saldo bij NS’

Deze handeling vinden wij vanwege drempelwerking in beginsel ongewenst. Maar zolang ‘reizen op saldo bij NS’ beperkingen en gebruiksrisico’s met zich meebrengt die de argeloze reiziger onaangenaam kunnen treffen, is het beter om de reiziger een bewuste keuze te laten maken.''

Ik dacht trouwens dat bij het opladen van saldo op een NS-kaartautomaat RoS automatisch op de kaart wordt gezet, terwijl je dat opladen van saldo ook kan doen om met btm te reizen, en dat dus geen bewuste keuze voor RoS bij NS impliceert.

Omgekeerd blijkt het niet hebben van RoS bij NS geen bewuste keuze tegen RoS bij NS te impliceren, want men probeert wel in te checken.
Bekijk origineel

44 reacties

Juist de nieuwe NS-reiziger herkent het geluid van een foutmelding bij het inchecken niet als een fout. Ze zullen ook niet bedreven zijn in het gebruik van de servicezuil. Die dingen vallen ook niet erg op als je er niet specifiek naar op zoek bent.
De melding op het scherm geeft rood aan, ook het lampje bovenop. Dat lijkt me toch ook een signaal dat er iets niet klopt. Signaal is anders dan bij de rest en een rood gekleurd display.
Als je kleurenblind bent geeft dat een probleem, maar die zullen denk ik flink in de minderheid zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Het is wel frappant dat de minst ervaren reiziger de minst informatieve foutmelding krijgt (http://www.ns.nl/binaries/_ht_1457423857324/content/assets/ns-nl/reisinformatie/webdemopalenenpoorten.pdf#page=17). Beter zou zijn ''OV-chipkaart moet nog bij de NS-kaartautomaat geactiveerd worden om bij NS te kunnen reizen''.
Reputatie 4
Juist de nieuwe NS-reiziger herkent het geluid van een foutmelding bij het inchecken niet als een fout. Ze zullen ook niet bedreven zijn in het gebruik van de servicezuil. Die dingen vallen ook niet erg op als je er niet specifiek naar op zoek bent.
Ikke niet begrijpen lijkt me in dat geval een wat erg ongeloofwaardige smoes.
De melding op het scherm geeft rood aan, ook het lampje bovenop. Dat lijkt me toch ook een signaal dat er iets niet klopt. Signaal is anders dan bij de rest en een rood gekleurd display.
Als je kleurenblind bent geeft dat een probleem, maar die zullen denk ik flink in de minderheid zijn.

Voor een nieuwe reiziger is dat misschien niet zo duidelijk. Een achterlicht is ook rood (= goed) en als je helemaal alleen op het station probeert in- of uit te checken dan weet je niet of het signaal afwijkt van normaal. Als je nooit groen licht ziet dan weet je niet dat rood fout is. Analoog voor de geluidssignalen.

Op deze pagina valt er ook maar weinig over te lezen:
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/in-en-uitchecken-poortjes-en-paaltjes.html

Het wordt mijns inziens een beetje te simpel gebracht want soms doet een in/uitcheckpaal het niet in een keer. Er zijn palen die het vaker niet dan wel doen. Als je nooit met de trein reist dan heb je daar geen erg in en je had het ook niet kunnen weten. Het instructiefilmpje laat alleen correct werkende poortjes zien.
Reputatie 7
Badge +3
Het instructiefilmpje laat alleen correct werkende poortjes zien.
Daar kijk ik wel van op. Ik had verwacht dat er alleen maar defecte poortjes gebruikt zouden worden in een instructiefilmpje. Met daarbij een uitputtende lijst van alle mogelijke foutmeldingen.
Voor een nieuwe reiziger is dat misschien niet zo duidelijk. Een achterlicht is ook rood (= goed) en als je helemaal alleen op het station probeert in- of uit te checken dan weet je niet of het signaal afwijkt van normaal. Als je nooit groen licht ziet dan weet je niet dat rood fout is. Analoog voor de geluidssignalen.

Precies.
Ik mis de schermtekst 'check-in' geannuleerd wanneer er binnen zestig minuten op hetzelfde station wordt uitgecheckt als waar was ingecheckt bij de uitleg van alle schermteksten.
Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1457423857324/content/assets/ns-nl/reisinformatie/webdemopalenenpoorten.pdf#page=8.
Reputatie 7
Badge +3
Kan het zo zijn dat wanneer je persoonlijke OV-chipkaart vervalt en je een nieuwe kaart aanvraagt dat het RoS bij NS gelijk op de nieuwe kaart wordt gezet of wordt overgezet van de oude kaart?

De persoonlijke OV-chipkaart van mijn moeder was namelijk afgelopen december vervallen. Zij had deze toendertijd per post aangevraagd en zij kreeg netjes een brief thuis met een formulier om een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen. Met deze nieuwe kaart heeft zij gister samen met mij voor het eerst met de trein gereisd, ze had er wel mee met de bus gereisd. Ik wilde voor haar deze nieuwe kaart activeren bij NS, net zoals ik eerder al eens haar oude kaart had geactiveerd. Echter toen ik de kaart voor de lezer bij de bolle automaat hield, zag ik niet de mogelijk om dit te doen. Bij haar vorige kaart kreeg ik naar ik me herinner gelijk de melding dat die kaart niet geactiveerd was voor RoS en kon ik 2e klas kiezen, maar dat kreeg ik nu niet. Ik heb daarna wel saldo en samenreiskorting opgeladen en zij kon vervolgens haar kaart gewoon inchecken.
Het lijkt er dus op dat RoS al op deze nieuwe kaart stond.
Reputatie 7
Badge +4
Als u saldo op een kaart stort, wordt reizen op saldo automatisch geactiveerd.

Dat geldt uitsluitend als het saldo bij NS wordt gestort.
Het lijkt me aannemelijker dat op de nieuwe kaart de reisproducten (waaronder RoS) zijn overgezet van de oude kaart.
Reputatie 7
Badge +4
Reizen op saldo activeren is ook alleen bij NS nodig dus het is ook niet zo vreemd dat het dan uitsluitend geldt.

Het blijft verwarrend dat hier niet één lijn wordt getrokken. Ongeveer 85 procent rijdt tweede klas, het is veel handiger dat er vast op te zetten zonder dat het nog eens geactiveerd moet worden. Ik denk dat het met de verwachten problemen van de reizigers met een eerste klas kaartje wel mee zal vallen.

De belangenorganisaties kunnen dit bemoeilijken.
Ik heb op een verkeerd linkje ("beste antwoord") geklikt.
Hoe kan ik dat ongedaan maken?

Er is een antwoord geplaatst in Waarom vergeten wekelijks 10:000 mensen hun OV-Chipkaart te activeren voor reizen de NS? (Boete €60)
Reputatie 7
Badge +3

Er was hiervoor op deze nieuw kaart alleen saldo opgeladen bij zo'n kleine automaat in een AH of andere winkel, niet bij een NS automaat.
Toen de kaart bij de NS automaat voor de lezer werd gehouden om het RoS te activeren, nog voordat ik saldo had opgeladen, kwam er geen melding dat RoS niet geactiveerd was, zoals toendertijd wel bij de oude kaart het geval was.
Vandaar mijn vraag of het RoS van de oude kaart misschien op de nieuwe kaart is overgezet.Op de site van de OV-chipkaart staat ook aangegeven dat abonnementen en producten worden overgezet op de vernieuwde kaart. RoS is toch ook een product?

Als RoS al standaard wordt overgezet bij het vernieuwen van de persoonlijke OV-chipkaart dan is bij meer dan de helft van alle kaarten die verlopen niet eens nodig RoS te activeren.
Als RoS al standaard wordt overgezet bij het vernieuwen van de persoonlijke OV-chipkaart dan is bij meer dan de helft van alle kaarten die verlopen niet eens nodig RoS te activeren.

Maar het zijn juist de anonieme OV-chipkaarten waar altijd RoS op moet worden gezet, omdat er geen treinabonnement op staat. Onder de persoonlijke OV-chipkaarten geldt dat maar voor een deel.
Er is op dit forum al veel gezegd, ik heb nu behoefte aan duidelijkheid.
1. Als je een ov-chipkaart aanschaft, zonder abonnement, moet je dan in alle gevallen RoS bij NS activeren?
2. Wordt een nog niet geactiveerde ov-chipkaart automatisch geactiveerd als je er geld op zet bij een NS-automaat?
3. Als je automatisch opladen op je kaart laat zetten, wordt je kaart dan automatisch geactiveerd voor reizen bij NS?
4. En blijft een kaart niet-geactiveerd voor RoS bij NS zolang je er alleen geld opzet via andere kanalen dan een NS-automaat?
Antwoord op vraag 1 is ja.
Vraag 2 is ook ja
Vraag 3 is nee, niet geheel zeker van mijn kant uit, maar ben automatisch opwaarderen tegengekomen zonder reisrecht NS. Deze zijn volgens mij apart als handeling.
Vraag 4 is wederom ja .
Er is op dit forum al veel gezegd, ik heb nu behoefte aan duidelijkheid.
1. Als je een ov-chipkaart aanschaft, zonder abonnement, moet je dan in alle gevallen RoS bij NS activeren?

Nee, niet als je de OV-chipkaart bij NS hebt gekocht (bijvoorbeeld een anonieme uit de kaartautomaat), dan staat het er al op; en natuurlijk ook niet als je niet bij NS wilt reizen.

2. Wordt een nog niet geactiveerde ov-chipkaart automatisch geactiveerd als je er geld op zet bij een NS-automaat?

Ja.

3. Als je automatisch opladen op je kaart laat zetten, wordt je kaart dan automatisch geactiveerd voor reizen bij NS?

Nee.

4. En blijft een kaart niet-geactiveerd voor RoS bij NS zolang je er alleen
geld opzet via andere kanalen dan een NS-automaat?

Inderdaad. Het activeren heeft an sich niets te maken met saldo opwaarderen, maar het is als aanvullende check ingebouwd bij het proces van saldo opwaarderen bij een kaartautomaat van NS. Je kunt de kaart ook activeren bij een NS-kaartautomaat zonder saldo op te waarderen.

Reageer