beantwoord

Waarom verschillende poortjes in Dordrecht? Arriva en NS

• 24 juni 2016
  • 6 reacties
  • 902 Bekeken

Ik ben gewoon door een poortje heengegaan om zo in te kunnen stappen in de trein. Bleek bij de conducteur dat ik bij de verkeerde poort (vervoerder) ben ingecheckt. Nou zal dat wel aan mij liggen maar kunnen ze dat niet duidelijker aangeven. Of gewoon oplossen door gewoon 1 instapmodel te ontwikkelen. Misschien idee voor de toekomst, inchecken zoals bij bussen (dus in de trein).
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 25 juni 2016, 13:39

Welkom op het NS Serviceforum, Vereaux. Leuk dat je het hebt gevonden :-)

Rood is Arriva, geel NS

Dit klopt, ook de logo's worden bovenaan weergeven. Het is belangrijk om hier goed op te letten wanneer je in- en uitcheckt. Omdat wij twee verschillende vervoerders zijn zal hier niet binnen korte termijn een samengevoegd instapmodel voor ontwikkeld worden. Ik begrijp dat dit wellicht een stuk handiger zou zijn, maar technisch gezien is dit nog niet mogelijk en ik durf je ook niet te zeggen of dit in te toekomst gaat komen.

Wanneer je door het verkeerd in- en uitchecken extra kosten hebt opgelopen mag je contact opnemen met http:// of oNS. Dit is afhankelijk van waar je precies bent in- en uitgecheckt.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Rood is Arriva, geel NS, ik vind ze duidelijk.

Neem niet weg dat het handiger zou zijn als het niet uit zou maken, maar dat is nu eenmaal zo, dus volgende keer goed opletten 🙂
Welkom op het NS Serviceforum, Vereaux. Leuk dat je het hebt gevonden :-)

Rood is Arriva, geel NS

Dit klopt, ook de logo's worden bovenaan weergeven. Het is belangrijk om hier goed op te letten wanneer je in- en uitcheckt. Omdat wij twee verschillende vervoerders zijn zal hier niet binnen korte termijn een samengevoegd instapmodel voor ontwikkeld worden. Ik begrijp dat dit wellicht een stuk handiger zou zijn, maar technisch gezien is dit nog niet mogelijk en ik durf je ook niet te zeggen of dit in te toekomst gaat komen.

Wanneer je door het verkeerd in- en uitchecken extra kosten hebt opgelopen mag je contact opnemen met http:// of oNS. Dit is afhankelijk van waar je precies bent in- en uitgecheckt.
Reputatie 4
Badge
Wat wel interessant is om te weten of dit soort poortjes lastiger zijn te onderscheiden dan vroeger met de paaltjes?

Het voordeel van de paaltjes was dat ze pas verder op in de looproute stonden. Vroeger moest je echt naar spoor 15 (Arriva trein naar Geldermalsen) lopen om een Arriva paal tegen te komen. Daarmee was de kans dat iemand ten onrechte bij Arriva had ingecheckt een stuk kleiner.

Het nadeel van de poortjes is ook dat je 'ineens' tegen een soort muur oploopt, en daardoor makkelijker zonder te realiseren dat je bij de verkeerde vervoerder staat, gaat inchecken. Bij de paaltjes moest je veel bewuster gaan zoeken naar een incheck punt en ik denk dat je daarmee ook iets bewuster bent bij welke vervoerder je incheckt.

Ik ben wel van mening dat de vervoerder redelijk duidelijk is aangegeven. Je zou hoogstens nog 2m van de loop route en het glas van de deuren geel of rood kunnen kleuren.

Al met al denk ik dat voor het inchecken de huidige situatie niet makkelijker is geworden, met name voor reizigers die niet realiseren dat er poortjes voor 2 verschillende vervoerders zijn.

Voor het uitchecken is het misschien wat beter geworden, want uit diverse posts op dit forum blijkt dat je niet bij een poortje van de 'verkeerde' vervoerder kunt uitchecken. Wat daar weer jammer is dat je niet gewoon bij alle poortjes kunt uitchecken. De poortjes zouden toch makkelijk moeten kunnen zien dat bij een kaart die bij NS is ingecheckt een NS uitcheck gedaan moet worden en bij een kaart met een Arriva incheck een Arriva uitcheck.
Voor het uitchecken is het misschien wat beter geworden, want uit diverse posts op dit forum blijkt dat je niet bij een poortje van de 'verkeerde' vervoerder kunt uitchecken. Wat daar weer jammer is dat je niet gewoon bij alle poortjes kunt uitchecken. De poortjes zouden toch makkelijk moeten kunnen zien dat bij een kaart die bij NS is ingecheckt een NS uitcheck gedaan moet worden en bij een kaart met een Arriva incheck een Arriva uitcheck.
Volgens mij betaal je een correctie-tarief (boete) van €20 als je op je bestemming een kaart bij een gesloten poort aanbiedt, wanneer deze niet is ingecheckt.
Wat zou er gebeuren als iemand eerder tijdens de reis al vergeten is om om te checken? Geven zowel de poortjes van NS als Arriva dan aan "Check uit bij andere vervoerder: Veolia?" waardoor je het station niet uit kunt, of wordt dan net als vroeger het correctietarief in rekening gebracht?
Reputatie 4
Badge
Volgens mij betaal je een correctie-tarief (boete) van €20 als je op je bestemming een kaart bij een gesloten poort aanbiedt, wanneer deze niet is ingecheckt.

Vast wel, maar het gaat hier om ingecheckte kaarten.
Daarnaast zal Arriva vast geen 20 eur rekenen.

Reageer