beantwoord

waarom vroeg de conducteur of het mijn OV chipkaart was

Naast mijn studie reis ik overal en nergens wegens mijn thuissituatie, werk en stage. Vandaag na vertragingen en een nachtdienst eindelijk naar huis! Met het werk wat ik doe moet ik een mantelpakje (rok,blazer) aan en mijn haren in een knot (lekker oudbollig). Er was controle en de conducteur keek lang op zijn scherm en vroeg "ben jij dit?" Naast dat ik erg moe was ik erg verbaasd en verward waardoor hij antwoorde "are you this?" En keek uiteindelijk naar de foto (foto is oud en was stuk slanker). Ik zei verbaasd "ja en mijn naam". De conducteur lachte en gaf de ov terug. Nu is mijn vraag wat de conducteur ziet op het schermpje en waarom hij mij die vraag vroeg...ik vond het nogal genant...en wordt ook onzeker door de oude foto ook. In de 3 jaar dat ik reis is dit de eerste keer...
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 20 juni 2016, 16:30

Ik denk echt dat de conducteur het niet vervelend bedoelde. Je mag niet reizen met de ov-chipkaart van een ander (fraude) en het lijkt mij op zich logisch dat een pasfoto op een pasje lijkt op de pashouder.
Bekijk origineel

15 reacties

Erg vreemd, aan mij vragen ze het nooit terwijl mijn foto 20 jaar oud is ( een vriendin van mij noemde het schattig) Toen had ik nog haar en geen bril, dus hoe ze mij kunnen herkennen ??)
Ik werd wel vernederd...trein was vol! Staat er misschien leeftijd erop ofzo? Dat ik er ouder uitzie? Ik ben echt verward
Reputatie 7
Badge +3
Reis je met een OV-studentenkaart? Mogelijk dacht de conducteur dat je reisde met de kaart van iemand anders omdat je een werktenue aanhad.
Hij had natuurlijk ook om een identiteitsbewijs kunnen vragen in geval van twijfel of het jouw kaart was.
Volgens mij ziet hij geen persoonlijke gegevens op het scherm maar op de OV chipkaart zelf staat wel een geboortedatum.
Ik denk echt dat de conducteur het niet vervelend bedoelde. Je mag niet reizen met de ov-chipkaart van een ander (fraude) en het lijkt mij op zich logisch dat een pasfoto op een pasje lijkt op de pashouder.
Ja was misschien overdonderd...
De vraag is meer wat de conducteur zag op het scherm wat hem aan het twijfelen maakte. Hij keek pas daarna naar de foto,
Ja dat klopt! En het was een studenten ov
Wij zien in het controlescherm geen persoonlijke gegevens, in de servicemodus wel een geboortedatum (alhoewel die bij mij niet klopt op mijn BC, de geboortedatum staat verkeerd op de chip.
Ik kom ook vaker studenten tegen die bv werken bij KLM of ander bedrijf met uniform. Het studentenov lezen wij wel direct uit.
Toevallig werk ik ook bij de klm en vond ik de vraag apart...
Denk dat de collega de combinatie apart heeft gevonden. De eerste keer dat ik dit tegenkwam, heb ik ook even nagedacht van, hoe kan dit? Dat was de eerste keer en nu is het bij mij iig bekend.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn buurman is 63 maar lijkt een stuk jonger en iedere keer als hij op een keuzedag reist krijgt hij dezelfde vraag. Tegenwoordig neemt hij voor de zekerheid ook zijn paspoort maar mee.
Dat lijkt me dan weer een compliment, Tamzin ;-)

Maar goed, Ingie, ik kan me voorstellen dat je het een gekke situatie vond. Het is mij ook weleens overkomen (ik verander nogal vaak van kapsel). Ook ik denk niet dat de conducteur het verkeerd bedoelde.
Ja vooral als die vraag nooit werd gesteld
Misschien kun je volgende keer vragen of hij zelf wel echt is? Of levert dat weer vreemde situaties op....

Reageer