beantwoord

Waarom wordt er geen lange afstandskorting meer gerekend bij een wissel van spits naar dal tarief?

• 11 september 2015
  • 7 reacties
  • 343 Bekeken

Ik reis elke week van Woerden naar Sappemeer. Sinds kort heb ik een daluren abonement en reis ik met kroting omdat ik voor 6:30 vertrek uit Woerden. Ik kom om 8:45 aan in Groningen en stap dan over op de Arriva trein naar Sappemeer. Voorheen betaalde ik EUR 0,40 voor dit laatste stukje, maar nu met de dalurenkaart betaal ik het normale tarief. Ik begrijp dat ik geen korting krijg aangezien ik in de spits incheck, maar waarom vervalt de lange afstandskorting?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 12 september 2015, 00:36

Kort gezegd is dat omdat dat niet is meegenomen toen het behoud van lange afstandskorting bij het overstappen tussen verschillende vervoerders bij gebruik van de OV-chipkaart werd gerepareerd, wat een voorwaarde was voor het afschaffen van het papieren treinkaartje, dat op zijn beurt weer de vervoerbedrijven extra geld in het laatje bracht. Voor kortere reizen met een omcheck na een overgang van tariefperiode kunnen abonnementhouders zelfs duurder uit zijn qua totale ritprijs dan niet-abonnementhouders. Om niet teveel te betalen zit er niets anders op dan dit in geval van twijfel na te rekenen en een tweede OV-chipkaart zonder abonnement te gebruiken in dergelijke gevallen. De reden voor het bestaan van deze oneerlijke prijsberekening is naar mijn inschatting een combinatie van onwil bij de vervoerders en onkunde bij de politiek.

De volgende logische stap zou zijn dat de lange-afstandskorting ook behouden blijft als men bij dezelfde vervoerder opnieuw incheckt in een andere tariefperiode (bijvoorbeeld om door poortjes te komen om over te stappen, of om na de spits de reis voort te zetten tegen daltarief), maar daarmee zou het knippen van de reis in een spits- en een daldeel altijd voordeliger worden dan de hele reis spitstarief betalen en zelfs goedkoper dan voorheen met de papieren kaartjes.
Bekijk origineel

7 reacties

Kort gezegd is dat omdat dat niet is meegenomen toen het behoud van lange afstandskorting bij het overstappen tussen verschillende vervoerders bij gebruik van de OV-chipkaart werd gerepareerd, wat een voorwaarde was voor het afschaffen van het papieren treinkaartje, dat op zijn beurt weer de vervoerbedrijven extra geld in het laatje bracht. Voor kortere reizen met een omcheck na een overgang van tariefperiode kunnen abonnementhouders zelfs duurder uit zijn qua totale ritprijs dan niet-abonnementhouders. Om niet teveel te betalen zit er niets anders op dan dit in geval van twijfel na te rekenen en een tweede OV-chipkaart zonder abonnement te gebruiken in dergelijke gevallen. De reden voor het bestaan van deze oneerlijke prijsberekening is naar mijn inschatting een combinatie van onwil bij de vervoerders en onkunde bij de politiek.

De volgende logische stap zou zijn dat de lange-afstandskorting ook behouden blijft als men bij dezelfde vervoerder opnieuw incheckt in een andere tariefperiode (bijvoorbeeld om door poortjes te komen om over te stappen, of om na de spits de reis voort te zetten tegen daltarief), maar daarmee zou het knippen van de reis in een spits- en een daldeel altijd voordeliger worden dan de hele reis spitstarief betalen en zelfs goedkoper dan voorheen met de papieren kaartjes.
Ok ik begrijp het een klein beetje, maar waarom moet ik zelfs opnieuw het opstaptarief betalen? Ik heb mijn reis niet onderbroken en toch betaal ik voor het laatste stukje gewoon het normale enkele reis tarief. Dit vind ik niet eerlijk.

Overigens hoeft mijn collega die vrijwel dezefde reis maakt wel slechts 0,40 voor het laatste stukje reis te betalen. Het enige verschil is dat hij een NS BusinessCard heeft met een dal voordeel abonnement erop en ik een standaard NS OV-chipkaart met een dal voordeel abonnement. Rara hoe kan dat? Eerlijk is het in ieder geval niet!
Tot halverwege vorig jaar werden bij gebruik van de OV-chipkaart de treinreizen met meerdere vervoerders altijd berekend als losse treinreizen per vervoerder. Dat is toen gedeeltelijk gerepareerd: aansluitende reizen bij verschillende vervoerders in dezelfde tariefcategorie (dal/spits) worden nu als één reis berekend. Het is nog niet gerepareerd voor als de reis bij de ene vervoerder onder spitstarief valt en het aansluitende deel bij de andere vervoerder onder daltarief (of andersom). Daarom betaalt u opnieuw 'opstaptarief'* Wie zonder abonnement reist betaalt als het ware altijd spitstarief, dus die loopt nooit tegen dit probleem aan en behoudt altijd de lange-afstandskorting bij een wisseling van vervoerder.

Dat bij een businesscard de lange-afstandskorting wel behouden zou blijven, is nieuw voor mij.

*NS en Arriva Noordelijke Nevenlijnen kennen eigenlijk geen opstaptarief, alleen lange-afstandskorting met een minimum aantal tariefeenheden dat ook voor kortere reizen betaald moet worden.
Bedankt voor je bericht. Heb je enig idee wanneer deze issue wordt opgelost?
Nee, ik durf amper te hopen dát het wordt opgelost.
Zou het helpen als ik bel naar de NS klantenservice met mijn klacht of een brief stuur? Of moet ik bij translink zijn en niet bij NS?
TLS gaat hier niet over, maar de vervoerders zelf, dus in uw geval NS en Arriva. Mocht u daar geen gehoor vinden, dan kunt u nog proberen Rover, de Maatschappij voor beter OV, het OV-loket of Tweede-Kamerleden en Groningse gedeputeerden met OV in de portefeuille aan te schrijven. Of het helpt ... nou ja, niet geschoten is altijd mis.

Reageer