Beste antwoord door Pe_pe
Kort gezegd is dat omdat dat niet is meegenomen toen het behoud van lange afstandskorting bij het overstappen tussen verschillende vervoerders bij gebruik van de OV-chipkaart werd gerepareerd, wat een voorwaarde was voor het afschaffen van het papieren treinkaartje, dat op zijn beurt weer de vervoerbedrijven extra geld in het laatje bracht. Voor kortere reizen met een omcheck na een overgang van tariefperiode kunnen abonnementhouders zelfs duurder uit zijn qua totale ritprijs dan niet-abonnementhouders. Om niet teveel te betalen zit er niets anders op dan dit in geval van twijfel na te rekenen en een tweede OV-chipkaart zonder abonnement te gebruiken in dergelijke gevallen. De reden voor het bestaan van deze oneerlijke prijsberekening is naar mijn inschatting een combinatie van onwil bij de vervoerders en onkunde bij de politiek.
De volgende logische stap zou zijn dat de lange-afstandskorting ook behouden blijft als men bij dezelfde vervoerder opnieuw incheckt in een andere tariefperiode (bijvoorbeeld om door poortjes te komen om over te stappen, of om na de spits de reis voort te zetten tegen daltarief), maar daarmee zou het knippen van de reis in een spits- en een daldeel altijd voordeliger worden dan de hele reis spitstarief betalen en zelfs goedkoper dan voorheen met de papieren kaartjes.
Bekijk origineel
De volgende logische stap zou zijn dat de lange-afstandskorting ook behouden blijft als men bij dezelfde vervoerder opnieuw incheckt in een andere tariefperiode (bijvoorbeeld om door poortjes te komen om over te stappen, of om na de spits de reis voort te zetten tegen daltarief), maar daarmee zou het knippen van de reis in een spits- en een daldeel altijd voordeliger worden dan de hele reis spitstarief betalen en zelfs goedkoper dan voorheen met de papieren kaartjes.