beantwoord

Waarom wordt foto bij NS zwart-wit?

• 10 april 2015
  • 20 reacties
  • 2199 Bekeken

Reputatie 1
Hier kan mijn vraag waarschijnlijk wat uitgebreider worden beantwoord dan op Twitter:

Waarom wordt bij het uploaden van een foto (in kleur) bij het aanvragen van een nieuwe OV-chipkaart deze zwart-wit gemaakt in het voorbeeld en ook zo afgedrukt op de kaart?

Het lijkt me dat conducteurs met een kleurenfoto ook makkelijker verschillende kenmerken kunnen zien. Als je een OV aanvraagt via OV-chipkaart.nl wordt deze wél gewoon in kleur afgedrukt.

Ik wil graag een Dal Voordeel abonnement met een nieuwe OV en wil ook een kleurenfoto. Weten jullie waarom (alleen NS) de foto zwart-wit maakt en of ik niet iets kan doen waardoor die in kleur wordt afgedrukt?

Bij voorbaat dank!
icon

Beste antwoord door Herman NS 1 mei 2015, 08:33

Hallo Mueslireep,

Inmiddels heb ik een reactie ontvangen. Bij het aanbieden van abonnementen op een nieuwe OV-chipkaart is er voor zwart-wit gekozen om de grootte en de resolutie van de pasfoto's binnen de perken te houden. Op die manier ontstaan er minder problemen bij het uploaden van de pasfoto. Er zijn overigens geen plannen om dit proces aan te passen, ondanks het feit dat een bestelde OV-chipkaart via www.ov-chipkaart.nl wel voorzien wordt van een pasfoto met kleur.

Er is ook goed nieuws! Vroeger diende je de ingangsdatum bij het bestellen van een abonnement met OV-chipkaart 14 dagen in de toekomst in te stellen. Dit is sinds 30 april gereduceerd naar 7 dagen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

20 reacties

Hallo Mueslireep,

Ik weet zo geen reden waarom de foto van een NS-chipkaart zwart-wit is en een OV-chipkaart via de klantenservice van de OV-chipkaart (TLS) in kleur wordt gedrukt.
De OV-chipkaarten van de NS worden ook gedrukt door TLS, dus je zou dit ook bij hun na kunnen vragen.
Op mijn ID kaart en of op je paspoort en rijbewijs is precies hetzelfde. De pasfoto zelf is in kleur, maar het word altijd standaard in Zwart - wit afgedrukt. Het gaat om je eigen identiteit en in kleur kost de overheid ook meer geld en ook misschien om eventuele fraude tegen te gaan. Ook is het onhandig als het in kleur zou worden afgedrukt. Want wat zou er gebeuren als het gestolen wordt? ?!
Hallo Mueslireep,

Ik weet zo geen reden waarom de foto van een NS-chipkaart zwart-wit is en een OV-chipkaart via de klantenservice van de OV-chipkaart (TLS) in kleur wordt gedrukt.
De OV-chipkaarten van de NS worden ook gedrukt door TLS, dus je zou dit ook bij hun na kunnen vragen.

Ok dus jullie vragen jullie klant om navraag te doen bij jullie dochter onderneming TLS, waarom de NS de pasfoto's bij het opvragen op de site van de NS al zwart-wit maakt en waarom deze dan zwart-wit afgedrukt worden. Als dat al door TLS gebeurt, dan zou dat alleen in opdracht van de NS kunnen toch?

Misschien een idee, maar waarom gaat de NS dit zelf niet na bij TLS? De vraag is namelijk waarom het via de site van de NS zwart-wit foto's oplevert terwijl het direct bij ovchipkaart.nl wel in kleur kan.
Reputatie 1
Ik heb nog steeds geen goed antwoord...
Hallo Mueslireep,

Heb je het al nagevraagd bij jullie afdeling die hier over gaat ?
Er zal best een reden voor zijn.
Daar komt natuurlijk nooit een antwoord op en ze gaan het zeker niet veranderen. Wees blij dat je een recente foto kan uploaden en niet 12 jaar met dezelfde hoeft te reizen.
Nee uiteraard komt er op een simpele vraag geen antwoord ondanks dat TS dat graag wil hebben.
Beste Mueslireep,

Allereerst excuses voor de late reactie. Ik ben ook hartstikke nieuwsgierig naar het antwoord op jouw vraag, dus ik ga op onderzoek uit. Zodra ik een antwoord heb, zal ik het in dit topic delen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Hallo Mueslireep,

Inmiddels heb ik een reactie ontvangen. Bij het aanbieden van abonnementen op een nieuwe OV-chipkaart is er voor zwart-wit gekozen om de grootte en de resolutie van de pasfoto's binnen de perken te houden. Op die manier ontstaan er minder problemen bij het uploaden van de pasfoto. Er zijn overigens geen plannen om dit proces aan te passen, ondanks het feit dat een bestelde OV-chipkaart via www.ov-chipkaart.nl wel voorzien wordt van een pasfoto met kleur.

Er is ook goed nieuws! Vroeger diende je de ingangsdatum bij het bestellen van een abonnement met OV-chipkaart 14 dagen in de toekomst in te stellen. Dit is sinds 30 april gereduceerd naar 7 dagen.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Wat heeft kleur met resolutie en grootte te maken. En ik neem aan dat het aanvragen van een OV-jaarabonnement nog steeds 5 weken in beslag neemt, of kan dat nu ook sneller?

*edit* Om mijn eigen vraag te beantwoorden: inderdaad, de eerste ingangsmogelijkheid is 05-06-2015: 5 weken. Hopelijk weten de NS medewerkers dat ook.
Ja dat begrijp ik ook niet goed. Bovendien kan bij OV chipkaart de foto wel zonder problemen geupload worden in kleur.
Reputatie 6
Badge +2
Ik denk dat wordt bedoeld het aantal bytes. Dat is dan niet van toepassing op het uploaden, want het gaat om het feit dat een in kleur verzonden foto zwart-wit gemaakt wordt. Het zou dan van toepassing zijn op de opslagruimte. NS is wat dat betreft dan wel erg zuinig.

Dat is inderdaad goed nieuws!
Het is bekend dat dit inmiddels bij de organisatie OV-chipkaart wel in kleur wordt geleverd, maar omdat het bestelproces niet is en wordt aangepast is dit bij NS niet mogelijk. Helaas ben ik als moderator niet heel bekend met het proces, maar het zou uiteindelijk effect hebben op de bestandsgrootte, waardoor klanten minder vaak tegen foutmeldingen aan zouden lopen.
Dat zou niets uit moeten maken, als je een foto upload, kan je al aangeven als NS zijnde dat het bestand te groot is. Als dat niet zo is, zou het zonder problemen moeten kunnen.
Reputatie 1
Wat macca728 zegt; laat de klant gewoon weten als de foto te groot is in kleur en de optie zwart-wit te geven als dat het geval is. Is dat niet mogelijk?
Het is bekend dat dit inmiddels bij de organisatie OV-chipkaart wel in kleur wordt geleverd, maar omdat het bestelproces niet is en wordt aangepast is dit bij NS niet mogelijk. Helaas ben ik als moderator niet heel bekend met het proces, maar het zou uiteindelijk effect hebben op de bestandsgrootte, waardoor klanten minder vaak tegen foutmeldingen aan zouden lopen.

Sorry, maar dit is een vrij warrig stuk tekst. Maar het komt er dus op neer dat NS niet instaat is om een simpele pasfoto die al gecontroleerd wordt op een valide gezicht en formaat in kleur door te geven aan ov-chipkaart zonder deze om te zetten naar zwart-wit. Want bij het niet omzetten naar zwart-wit zouden fouten kunnen ontstaan.
Ik hoop dat er wel iemand bij de NS werkt die het proces wel snapt, want dit slaat natuurlijk nergens op.
Ik hoop dat er wel iemand bij de NS werkt die het proces wel snapt, want dit slaat natuurlijk nergens op.

Met een beetje pech is dat dezelfde persoon die als enige bij de NS snapt hoe de berekening van de reiskosten bij Traject Vrij in zijn werk gaat, want die schijnt pas in 2039 tijd te hebben om zijn kennis met anderen te delen.

Sorry, maar dit is een vrij warrig stuk tekst. Maar het komt er dus op neer dat NS niet instaat is om een simpele pasfoto die al gecontroleerd wordt op een valide gezicht en formaat in kleur door te geven aan ov-chipkaart zonder deze om te zetten naar zwart-wit. Want bij het niet omzetten naar zwart-wit zouden fouten kunnen ontstaan.

We moeten respect hebben voor de moderators maar met zulke rare antwoorden is dat erg moeilijk, zeker als reacties daarop verder gewoon genegeerd worden als zijnde topic opgelost.
Tja. Terwijl de NS ook kan zeggen:
Toen we de site maakten moest het wel in zwart wit aangeleverd worden. We hebben er sindsdien geen prioriteit aan gegeven om het aan te passen.
We zullen het op de lijst gewenste aanpassingen zetten maar verwachten dat deze wens niet/niet deze maand/niet dit jaar/niet de komende 3 jaar* aangepast zal worden.

* doorhalen wat niet van toepassing is.

Vaak is het beter om aan te geven dat je het geen prioriteit wil geven dan redenen te zoeken waarom het niet kan.

Reageer