beantwoord

Wanneer claim uitbetaald?

Ik heb eind april een claim ingediend om €0,01 terug te krijgen omdat ik vergeten was uit te checken met mijn Traject Vrij Abonnement. In MijnNS staat ook dat de claim is toegekend, maar hij is nog niet uitbetaald. We zitten inmiddels in juli, wanneer gaat dit uitbetaald worden?

Alvast bedankt voor de reactie!
icon

Beste antwoord door Sivan NS 6 juli 2015, 11:44

Hoi RobbyH. Welkom op het forum.

Ik snap dat je niet gaat bellen over deze kwestie. Het klopt dat NS in deze situaties de € 0.01 terugbetaalt wanneer hier om gevraagd wordt. Ik ben bang dat in jouw geval de terugbetaling wel is toegezegd, maar via een verkeerde weg is uitgevoerd, waardoor de restitutie jou niet heeft bereikt. Ik wil dit graag even voor je controleren. Kun jij mij daarom via een privébericht (op mijn naam klikken en dan naar Verstuur Bericht) je gegevens sturen? Kijk ik het meteen voor je na, en hoef je ook niet te bellen!

Ik zie dat deze kwestie ook in andere topics speelt. Ook daar heb ik even een reactie achter gelaten.
Bekijk origineel

25 reacties

Toegekende claims van €0,01 betaalt NS standaard niet uit, in de hoop dat de meeste mensen het niet de moeite waard vinden daar achteraan te gaan. (Omgekeerd krijgt u overigens wel een incassobureau op uw dak als NS juist nog een cent van u tegoed heeft en u besluit niet te betalen.) Zie ook: dit topic
Bedankt voor je reactie Pe_pe

Zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Ze kunnen ook €0,01 afschrijven, dus ik vind het niet meer dan redelijk om deze €0,01 ook weer terug te krijgen. Waarom bestaat er dan überhaupt een optie om een claim in te dienen, als deze 'zogezegd' toch niet wordt uitbetaald?

Ik hoop dat een medewerker van de NS mij hier zo snel mogelijk mee kan helpen. Ik heb lang genoeg gewacht. Weet jij (of iemand anders) wat ik daarvoor moet doen?
Moderators gedragen zich tegenwoordig als een veredelde EVA: Ze verlenen in de regel geen service meer, maar verwijzen slechts door naar het telefoonnummer of het twitterkanaal waarlangs ze als klantenservice ook bereikbaar zijn. Ze beweren wel service te verlenen als ze benaderd worden via een van die kanalen, maar dat durf ik niet te garanderen.
Bedankt voor je reactie Pe_pe

Zo'n vermoeden had ik inderdaad al. Ze kunnen ook €0,01 afschrijven, dus ik vind het niet meer dan redelijk om deze €0,01 ook weer terug te krijgen. Waarom bestaat er dan überhaupt een optie om een claim in te dienen, als deze 'zogezegd' toch niet wordt uitbetaald?

Ik hoop dat een medewerker van de NS mij hier zo snel mogelijk mee kan helpen. Ik heb lang genoeg gewacht. Weet jij (of iemand anders) wat ik daarvoor moet doen?

Als je rechtsbijstand hebt kan je die beter inschakelen, anders NS dreigen met incassokosten !!
Wie tijd heeft om te zeuren om een cent kan beter een hobby gaan zoeken.
De enige die zeurt ben jij.

NS heeft toegezegd dat alle claims gelijk worden terugbetaald, doen ze dat niet is het een leugen en inconsequent want ze incasseren wel alle centen.

Erg he als iemand opkomt voor zijn rechten ?

Ik denk dat TS inderdaad liever had gezien dat de NS een hobby had gezocht in plaats van 1 cent te incasseren van de rekening van iemand die de reis al had afgekocht.
Bedankt voor je bezorgdheid en nuttige bijdrage, gelukkig heb ik voldoende hobby's.

Het gaat me om het principe dat als ik dit bedrag mag terugvragen, het ook gerestitueerd krijg. Anders hadden ze die optie beter niet kunnen bieden.
Reputatie 6
Principe? Dan hebt u het niet helemaal begrepen, ben ik bang. NS is er niet voor u als reiziger, maar als reiziger bent u er voor staatsmonopolist NS. En als NS geen zin heeft om één cent terug te betalen, doen ze dat dus lekker niet. Duidelijk toch?
Principe? Dan hebt u het niet helemaal begrepen, ben ik bang. NS is er niet voor u als reiziger, maar als reiziger bent u er voor staatsmonopolist NS. En als NS geen zin heeft om één cent terug te betalen, doen ze dat dus lekker niet. Duidelijk toch?
Oke, ik moest lachen. ;)

Ik heb geprobeerd om contact op te nemen via Twitter via een DM en dan wordt er binnen 5 minuten om een claimnummer gevraagd. Vervolgens blijft het opeens stil en wacht ik al meerdere uren op een reactie, terwijl andere mensen binnen luttele minuten van een antwoord worden voorzien (door dezelfde NS medewerker). Hoe dan ook, ik ben bang dat ik via Twitter geen snelle respons (meer) ga krijgen.

Ik hoop dat ik via dit forum snel in contact kan komen met een medewerker van de NS, want, zoals ik reeds gezegd heb, vind ik dat het inmiddels te lang duurt om €0,01 terug over te maken naar mijn rekening. En ik ga geen contact opnemen via de telefoon.
Ik hoop dat ik via dit forum snel in contact kan komen met een medewerker van de NS, want, zoals ik reeds gezegd heb, vind ik dat het inmiddels te lang duurt om €0,01 terug over te maken naar mijn rekening. En ik ga geen contact opnemen via de telefoon.
Tot maandagochtend reageert er sowieso geen NS-medewerker op het forum.
Als NS een antwoord niet weet, valt er meestal een doodse stilte, dat is hier (zie ook de topics hierover) maar blijkbaar ook bij de andere kanalen.

Overigens werken de moderators hier vanavond en morgen niet, maandag komen ze weer eens kijken.
Bedankt voor jullie hulp in zoverre. Ik wacht dan maar weer even tot dinsdag af en dan ga ik opnieuw contact opnemen met de NS, als de NS zelf geen contact opneemt. Ik heb het de afgelopen maanden op zijn beloop gelaten in de hoop dat alles gewoon in orde zou komen. In het verleden heb ik namelijk netjes en snel mijn geld terug bij vertraging gekregen, maar gezien de reacties hier op het forum en op Twitter over deze 'kwestie' ben ik momenteel het vertrouwen enigszins kwijt dat dit 'vanzelf' uitbetaald gaat worden, helaas.

Ik zal jullie op de hoogte houden, aangezien ik blijkbaar niet de enige ben met dit 'probleem'.
Ik wens je ongelooflijk veel succes met het incasseren van je cent. Ik hoop dat het de moeite loont! Zorg dat niet meer dan 2,5 minuten aan dit euvel besteedt, anders loont het niet in verhouding tot het minimumloon.
Hoi RobbyH. Welkom op het forum.

Ik snap dat je niet gaat bellen over deze kwestie. Het klopt dat NS in deze situaties de € 0.01 terugbetaalt wanneer hier om gevraagd wordt. Ik ben bang dat in jouw geval de terugbetaling wel is toegezegd, maar via een verkeerde weg is uitgevoerd, waardoor de restitutie jou niet heeft bereikt. Ik wil dit graag even voor je controleren. Kun jij mij daarom via een privébericht (op mijn naam klikken en dan naar Verstuur Bericht) je gegevens sturen? Kijk ik het meteen voor je na, en hoef je ook niet te bellen!

Ik zie dat deze kwestie ook in andere topics speelt. Ook daar heb ik even een reactie achter gelaten.
Het probleem is juist dat NS heeft toegezegd dat alle claims van 0,01 cent worden terugbetaald, niet alleen als de klant er om vraagt.
Ik ben bang dat in jouw geval de terugbetaling wel is toegezegd, maar via een verkeerde weg is uitgevoerd, waardoor de restitutie jou niet heeft bereikt.

Als MijnNS hiervoor niet de juiste weg is, waarom wordt de optie daar dan geboden en waarom wordt de reiziger verwezen naar MijnNS voor het herstellen van ontbrekende check-outs?
En wie heeft de 0,01 dan gekregen ? Of is die retour gekomen en dacht NS van, he dat is leuk....
Hoi Macca. Ik verwijs je naar mijn antwoord in dit topic.
Hoi Sivan, bedankt voor je reactie. Ik heb een privé-bericht aan je verstuurd.
Ik heb inmiddels contact gehad met Sivan en zij heeft voor mij een handmatige restitutie van de €0,01 aangemaakt en het geld zal mijn rekening nu wel zo snel mogelijk bereiken.

Het achterliggende probleem is dus waarschijnlijk van technische aard. Volgens MijnNS is de claim toegekend, maar niet uitbetaald. De NS zegt in in eerste instantie dat de claim gewoon is uitbetaald, maar het bedrag wordt nooit ontvangen. Werk aan de winkel voor de technische afdeling dus (en hopelijk gefrustreerde klanten minder ;))

Sivan, nogmaals bedankt en ik hoop dat anderen met dit probleem zo ook geholpen kunnen worden.
Het achterliggende probleem is dus waarschijnlijk van technische aard. Volgens MijnNS is de claim toegekend, maar niet uitbetaald. De NS zegt in in eerste instantie dat de claim gewoon is uitbetaald, maar het bedrag wordt nooit ontvangen. Werk aan de winkel voor de technische afdeling dus (en hopelijk gefrustreerde klanten minder ;))

Ik blijf het een uiterst merkwaardig verhaal vinden. Als de financiële afdeling in de veronderstelling is dat transacties zijn uitgevoerd, zonder dat dit het geval is, dan lijkt mij het logische gevolg dat het vermogen in kas niet overeenkomt met het vermogen op papier. Ik zou verwachten dat in dat geval direct alle alarmbellen afgaan, alle verloven worden ingetrokken en het verklaren (en oplossen) van deze verschillen de allerhoogste prioriteit heeft.
@theofiel

Daar komen de belastingdienst en de NS in samenwerking met het Ministerie van Financiën bij problemen vast wel uit..... :S
Ik blijf het een uiterst merkwaardig verhaal vinden. Als de financiële afdeling in de veronderstelling is dat transacties zijn uitgevoerd, zonder dat dit het geval is, dan lijkt mij het logische gevolg dat het vermogen in kas niet overeenkomt met het vermogen op papier. Ik zou verwachten dat in dat geval direct alle alarmbellen afgaan, alle verloven worden ingetrokken en het verklaren (en oplossen) van deze verschillen de allerhoogste prioriteit heeft.
Het is inderdaad een vreemde situatie. Je zou ook verwachten dat in een organisatie van de grootte van die van de NS alle systemen met elkaar verbonden zouden zijn, zodat alle informatie op alle momenten beschikbaar kan zijn. Des te meer is het zo raar dat de ene afdeling/het ene systeem zegt dat de claim is uitbetaald, terwijl de volgende afdeling/het volgende systeem het tegenovergestelde zegt.

Hoe dan ook, laten we hopen dat de oorzaak van dit probleem snel gevonden wordt en dat er met prioriteit naar wordt gekeken. Dat scheelt weer een hoop (?) handmatige restituties en verloren tijd. Gelukkig zou het voor mij nu opgelost moeten zijn en ik hoop dat dat voor anderen met dit probleem ook geldt (bankrekening in de gaten blijven houden ;))
Hoi Theo,

Het is niet zo dat de financiële afdeling in de veronderstelling is dat de transactie is uitgevoerd. Wat er gebeurt, is dat in het overzicht voor Klantenservice de status 'Betaald' zichtbaar is. Oftewel: de claim is goedgekeurd en afgehandeld. Wanneer zij melding krijgen van een probleem, doen zij navraag bij de financiële afdeling. Zij kunnen dan zien of er iets is misgegaan.

Zoals Robby al aangeeft, is dit signaal uitgezet.

Reageer