Wanneer word de service van de NS verbeterd?

Op 16 mei had ik en mijn mijn dochtertje bij station Duivendrecht bij GVB i.p.v. NS ingecheckt. (Het was daar niet goed aangegeven.) In de trein had ik aan de conducteur mijn vergissing uitgelegd en hij beaamde de slechte labeling bij station Duivendrecht, maar toch moesten mijn dochtertje en ik bij de halte Almere Muziekwijk uitstappen en uitchecken. Voor de volgende trein hadden wij weer ingecheckt en bij Almere Oostvaarders uitgecheckt.
Nu was in Duivendrecht voor het GVB €4,00 en in Almere Muziekwijk €10,00 door de NS van mijn OV-chipkaart-saldo afgeschreven.
Vandaag heeft het GVB €4,00 op mijn saldo terug gestort. De NS heeft gemaild dat binnenkort €5,00 op mijn rekening word gestort, terwijl de NS €7,60 ( = €10,00 + €1,50 - €3,90 ) moet terugstorten. Ik had namelijk voor een dalurenkaart betaald.
Door de slechte labeling van de in/uitcheckpoorten op station Duivendrecht en de klantonvriendelijke NS-conducteur had de reis ruim een half uur langer geduurd. Hij had ons ook bij station Almere Oostvaarders kunnen laten uitstappen en uitchecken.
Elk jaar word mijn abonnement in prijs verhoogd en de ritprijzen duurder. Regelmatig ontstaan vertragingen.
Wanneer word de service verbeterd? Wanneer word de labeling van de in/uitcheckpoorten op stations zoals Duivendrecht verbeterd?

77 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Gita. Spijtig om te lezen dat het op station Duivendrecht niet duidelijk was. Toch ben je - als ik het goed lees - bewust zonder bij NS in te checken in de trein gestapt. Je was immers zelf al bewust van het feit dat de check-in onjuist was. De conducteur heeft gelukkig coulant gereageerd en gehandeld en je alsnog elders laten inchecken. Een check-in op station Almere Oostvaarders was volgens mij geen optie, omdat dit je eindstation was? Ik wil graag alsnog het juiste bedrag berekenen. Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht sturen met NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer.
Reputatie 4
Badge
Toch ben je - als ik het goed lees - bewust zonder bij NS in te checken in de trein gestapt. Je was immers zelf al bewust van het feit dat de check-in onjuist was.

Als ik het verhaal van de TS lees, interpreteer ik toch dat de TS per ingeluk bij GVB is ingecheckt in plaats van bij de NS.
Ik ook. Maar als ik het ook juist interpreteer wist TS dit voordat ze de trein instapte. Je kan dan alsnog bij NS inchecken lijkt me.
Ik ook. Maar als ik het ook juist interpreteer wist TS dit voordat ze de trein instapte. Je kan dan alsnog bij NS inchecken lijkt me.

Beste Klaas-Jan NS,
Waarschijnlijk heb je mijn bericht niet goed begrepen. Ik had niet "bewust zonder bij NS in te checken in de trein gestapt".
Zoals ik vermelde had ik op station Duivendrecht ingecheckt. In de trein controleerde een NS conducteur onze "kaarten", en hij zei dat wij niet bij de NS hadden ingecheckt. Ik had aan de conducteur mijn vergissing uitgelegd en hij beaamde de slechte labeling bij station Duivendrecht, maar toch moesten mijn dochtertje en ik bij de halte Almere Muziekwijk uitstappen en uitchecken.
Klaas-Jan NS je beschuldig mij ervan dat ik wist dat ik voordat ik de trein instapte verkeerd had ingecheckt. Dat is een onjuiste en een kwetsende uitspraak. Als je iets niet zeker weet, vraag het dan en ga niet van een veronderstelling uit. Je vertegenwoordigt op dit forum toch de NS?
In dit forum kan je lezen dat vele reizigers de labeling van de in/uitcheckpoorten onduidelijk is. Zie: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125
Nogmaals Klaas-Jan NS: Ik vind jouw beschuldigende reactie kwetsend en beledigend. Is dit typerend voor een moderator?
@Gita
Ik denk dat het misverstand ontstaat over deze zin: "In de trein had ik aan de conducteur mijn vergissing uitgelegd". Hoe kunt u dat de conducteur uitleggen, als u zelf nog niet wist dat u zich vergist had?
Reputatie 7

Door de slechte labeling van de in/uitcheckpoorten op station Duivendrecht en de klantonvriendelijke NS-conducteur had de reis ruim een half uur langer geduurd.

Hier kan ik me totaal niet in vinden. De conducteur is juist heel erg vriendelijk omdat hij u laat uitstappen.
Dit heeft u een bedrag van €50,- x 2 personen (en dan moet daar nog de ritprijs bovenop) bespaard.
U zit immers in de trein zonder geldig vervoersbewijs.
@Gita
Ik denk dat het misverstand ontstaat over deze zin: "In de trein had ik aan de conducteur mijn vergissing uitgelegd". Hoe kunt u dat de conducteur uitleggen, als u zelf nog niet wist dat u zich vergist had?

Beste Pe_pe,
De conducteur zei tegen mij dat ik niet had ingecheckt, waarop ik zei dat ik wel had ingecheckt. Daarop zei hij dat niet op Duivendrecht niet alle in/uitcheckpoorten van de NS zijn. Dus had ik hem uitgelegd dat wij dan per ongeluk bij het verkeerde poort hadden ingecheckt. Vandaar de zin: "In de trein had ik aan de conducteur mijn vergissing uitgelegd".
Naderhand begrijp ik dat ik uitgebreider en duidelijker mijn bericht had moeten opstellen. Maar Klaas-Jan NS had net als u om een toelichting kunnen vragen, dan een kwetsende en beledigende opmerking te plaatsen.
Goedemorgen Gita,
U had uw bericht wat duidelijker kunnen opstellen.
Klaas-Jan trok een klantonvriendelijke conclusie dat u wist voordat u de trein instapte dat u verkeerd had ingecheckt. Hij had eerst aan u om een toelichting kunnen vragen.
De zin die Pe_pe citeert deed mij inderdaad iets concluderen wat schijnbaar onjuist was; taal blijkt dan toch weer multi-interpretabel. Goed om te lezen dat van opzet allerminst sprake was en dat het echt een vergissing was. Dat kan natuurlijk gebeuren en beledigen van mijn kant is hier natuurlijk absoluut niet de bedoeling. In mijn eerste reactie nodigde ik uit tot het versturen van een privébericht zodat ik de reis nog even kan nalopen. Eventuele fouten van onze kant zal ik dan herstellen.

Door de slechte labeling van de in/uitcheckpoorten op station Duivendrecht en de klantonvriendelijke NS-conducteur had de reis ruim een half uur langer geduurd.

Hier kan ik me totaal niet in vinden. De conducteur is juist heel erg vriendelijk omdat hij u laat uitstappen.
Dit heeft u een bedrag van €50,- x 2 personen (en dan moet daar nog de ritprijs bovenop) bespaard.
U zit immers in de trein zonder geldig vervoersbewijs.

Hallo Slidestops,
Zoals ik al vermelde had ik vanwege de onduidelijke labeling bij het GVB i.p.v. bij de NS ingecheckt.
Als de labeling duidelijker was, had ik bij de NS i.p.v. het GVB ingecheckt.
( Dat veel reizigers vanwege de onduidelijke labeling vergissen, kan je lezen in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125
Lees het wel helemaal.)
Ik zou de vergissing niet hebben gemaakt, als de NS de poorten duidelijk had gelabeld.
Gelukkig dat jij geen conducteur bent, want met jouw houding zou je zelfs kinderen beboeten vanwege een vergissing van een volwassene.
Reputatie 7

Hallo Slidestops,
Zoals ik al vermelde had ik vanwege de onduidelijke labeling bij het GVB i.p.v. bij de NS ingecheckt.
( Dat veel reizigers vanwege de onduidelijke labeling vergissen, kan je lezen in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125
Lees het wel helemaal.)
Ik zou de vergissing niet hebben gemaakt, als de NS de poorten duidelijk had gelabeld.
Gelukkig dat jij geen conducteur bent, want met jouw houding zou je zelfs kinderen beboeten vanwege een vergissing van een volwassene.

Vergissen is menselijk en dat neemt ook niemand u kwalijk. Feit blijft echter dat u een strafbaar feit pleegt waar de conducteur voor op kan treden. (niet hebben geldig vervoersbewijs)

Ik hoop wel dat de poortjes eruit te komen zien als in Dordrecht, die vind ik dan weer wel heel duidelijk.

Toevallig ben ik dan weer wel conducteur en ook ik laat mensen meestal uitstappen en voor de NS inchecken, maar dat even ter zijde.

Hallo Slidestops,
Lees het wel helemaal.)

Vergissen is menselijk en dat neemt ook niemand u kwalijk. Feit blijft echter dat u een strafbaar feit pleegt waar de conducteur voor op kan treden. (niet hebben geldig vervoersbewijs)

Ik hoop wel dat de poortjes eruit te komen zien als in Dordrecht, die vind ik dan weer wel heel duidelijk.

Toevallig ben ik dan weer wel conducteur en ook ik laat mensen meestal uitstappen en voor de NS inchecken, maar dat even ter zijde.

Hallo Slidestops,

Je blaast wel heel hoog van de toren.
Als de NS de poorten duidelijk had gelabeld, dan had ik niet verkeerd ingecheckt.
Dat veel reizigers vanwege de onduidelijke labeling vergissen, kan je lezen in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125
Volgens jouw redenatie als conducteur hadden al die reizigers een strafbaar feit gepleegd.
Ik ben benieuwd hoe een rechter er over zou oordelen.
Je schrijft trouwens wel: "Ik hoop wel dat de poortjes eruit te komen zien als in Dordrecht, die vind ik dan weer wel heel duidelijk."
In ieder geval weet u wel olie op het vuur te gooien.

Hallo Slidestops,
Lees het wel helemaal.)

Slidestops,
Je vermeldt: "Ik hoop wel dat de poortjes eruit te komen zien als in Dordrecht, die vind ik dan weer wel heel duidelijk." Daaruit kan men concluderen dat op sommige stations de aanduidingen van de poorten voor verbetering vatbaar zijn. Dat door onduidelijke belabeling van de poorten verkeerd word ingecheckt en de ingestapte reizigers geen geldig vervoersbewijs heeft, een strafbaar feit pleegt is wel heel erg rigide.
Een strafbaar feit ontstaat als iemand verwijtbaar iets doet wat de wet verbiedt en waar een straf op staat, bijvoorbeeld een boete of gevangenisstraf.
Aangezien de vergissing werd veroorzaakt door de onduidelijke belabeling van de poorten, is de vergissing en de daardoor ontbrekende geldige vervoersbewijs geen strafbaar feit. Volgens uw redenatie hebben heel veel reizigers een strafbaar feit gepleegd.
De service en de klantvriendelijkheid van de NS moet zeker sterk worden verbeterd.
Reputatie 7

Hallo Slidestops,
Lees het wel helemaal.)

Hallo Slidestops,

Als de NS de poorten duidelijk had gelabeld, dan had ik niet verkeerd ingecheckt.
Dat veel reizigers vanwege de onduidelijke labeling vergissen, kan je lezen in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125
Volgens jouw redenatie als conducteur hadden al die reizigers een strafbaar feit gepleegd.
Je schrijft trouwens wel: "Ik hoop wel dat de poortjes eruit te komen zien als in Dordrecht, die vind ik dan weer wel heel duidelijk."

Het is helemaal niet mijn bedoeling om olie op het vuur te gooien, alleen wil ik graag aangeven dat deze zaak twee kanten heeft. De poortjes kunnen duidelijker, ben ik het met u eens, zoals in Dordrecht vind ik ze stukken beter. Dat neemt niet weg dat op andere locaties de poortjes misschien minder contrast hebben kwa kleur, maar nog steeds voor een andere vervoerder gelden en dus niet de goede poortjes zijn om met NS te reizen.

Uw verhaal over de rechter ; http://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2015-12-15 ik verwijs u naar artikel 70.

Desalniettemin; u geeft aan als de NS de poorten duidelijk had gelabeld, dan had ik niet verkeerd ingecheckt - laten we het erop houden dat de NS ze wat duidelijker mag maken, maar dat de reiziger af en toe ook een beetje beter mag kijken en dan komen we er helemaal uit.

Ik ga er vanuit dat Klaas-Jan u verder helpt en het teveel afgeschreven bedrag geretourneerd word
Men had er volgens mij beter voor kunnen kiezen om poortjes op stations met meerdere vervoerders gewoon een knop per vervoerder te geven waarvan je er een in moet drukken voor je in kunt checken. Dan word je gedwongen om een bewuste keuze te maken voordat je in kunt checken. Bovendien kunnen de reizigers dan van alle poortjes gebruik maken, zodat de doorstroming verbetert.

Hallo Slidestops,
Lees het wel helemaal.)

Hallo Slidestops,

Het is helemaal niet mijn bedoeling om olie op het vuur te gooien, alleen wil ik graag aangeven dat deze zaak twee kanten heeft. De poortjes kunnen duidelijker, ben ik het met u eens, zoals in Dordrecht vind ik ze stukken beter. Dat neemt niet weg dat op andere locaties de poortjes misschien minder contrast hebben kwa kleur, maar nog steeds voor een andere vervoerder gelden en dus niet de goede poortjes zijn om met NS te reizen.

Uw verhaal over de rechter ; http://wetten.overheid.nl/BWBR0011470/2015-12-15 ik verwijs u naar artikel 70.

Desalniettemin; u geeft aan als de NS de poorten duidelijk had gelabeld, dan had ik niet verkeerd ingecheckt - laten we het erop houden dat de NS ze wat duidelijker mag maken, maar dat de reiziger af en toe ook een beetje beter mag kijken en dan komen we er helemaal uit.

Ik ga er vanuit dat Klaas-Jan u verder helpt en het teveel afgeschreven bedrag geretourneerd word

Hallo Slidestops,

Artikel 70 – 1 luidt als volgt: “Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.”
Je vermeldt zelf: "De poortjes kunnen duidelijker, ben ik het met u eens, zoals in Dordrecht vind ik ze stukken beter."
Het is dus evident dat de reiziger Gita geen strafbaar feit heeft gepleegd. De belabeling van de poorten is onduidelijk, waardoor zij de vergissing maakte om bij het GVB i.p.v. bij de NS in te checken.
Dus Slidestops lees artikel 70 goed en probeer te begrijpen wat daar staat.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is allemaal waar. Maar er moet niet vergeten worden dat NS zelf deze problemen heeft veroorzaakt door de papieren treinkaartjes af te schaffen.
In het verleden had Gita gewoon een kaartje met korting gekocht en had ze met een geldig vervoerbewijs in de trein gezeten.
De OV-chipkaart is ons verkocht als een verbetering. De situatie in Duivenrecht en Amsterdam Amstel toont aan dat dit beslist niet het geval is.
Reputatie 7

Hallo Slidestops,

Artikel 70 – 1 luidt als volgt: “Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.”

Er staat dat je zonder geldig vervoersbewijs niet in de trein mag zitten. Een incheck bij de GVB en gebruik van de NS betekent dat je dus geen geldig vervoersbewijs voor de NS hebt, en dus strafbaar bent voor artikel 70.

Hallo Slidestops,

Er staat dat je zonder geldig vervoersbewijs niet in de trein mag zitten. Een incheck bij de GVB en gebruik van de NS betekent dat je dus geen geldig vervoersbewijs voor de NS hebt, en dus strafbaar bent voor artikel 70.

Slidestops,
Er staat verder: "...alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen." Je vermeldt zelf: "De poortjes kunnen duidelijker, ben ik het met u eens, zoals in Dordrecht vind ik ze stukken beter." Dus . . . . . . . Gita heeft geen strafbaar feit gepleegd.
Slidestops je moet de wetten wel goed interpreteren.
@Victor13

Er staat iets anders, namelijk
  1. Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer.
  2. Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van de daartoe behorende voorzieningen, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt.
Die beperkende bijzin geldt alleen voor het deel na 'alsmede'.
Reputatie 7

Hallo Slidestops,

Slidestops,
Er staat verder: "...alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen." Je vermeldt zelf: "De poortjes kunnen duidelijker, ben ik het met u eens, zoals in Dordrecht vind ik ze stukken beter." Dus . . . . . . . Gita heeft geen strafbaar feit gepleegd.

Je moet ze juist niet interpreteren maar lezen zoals ze staan;
alsmede ... van de daartoe behorende voorzieningen.

Dit betekent in normaal Nederlands : Het is verboden zonder geldig vervoersbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, EN OOK (http://www.encyclo.nl/begrip/alsmede) van de andere voorzieningen bij de NS behorend. (lees bijvoorbeeld; perron na gesloten poortjes)

Hallo Slidestops,

Slidestops,

Je moet ze juist niet interpreteren maar lezen zoals ze staan;
alsmede ... van de daartoe behorende voorzieningen.

Dit betekent in normaal Nederlands : Het is verboden zonder geldig vervoersbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, EN van de andere voorzieningen bij de NS behorend. (lees bijvoorbeeld; perron na gesloten poortjes)

Jammer dat je het nog steeds niet goed begrijpt of niet goed wil begrijpen.
Jouw normaal Nederlands dekt niet de lading.
Trouwens het is aan een rechter te oordelen of iemand een strafbaar feit heeft gepleegd en niet aan jou!
Reputatie 7

Ik ga het hier verder bij laten, anders gaan we een eindeloos welles nietes verhaal krijgen.
Reputatie 6
Badge
Die foto van de situatie met de poortjes hierboven in Dordrecht, mag dan wel duidelijk lijken, ik vind dit echter niet. Door de komst van die OV chipkaart met poortjes en verschillende vervoerders, moet je zo ongeveer een academische opleiding genoten hebben om te kunnen reizen met NS. Voor frequente reizigers mag het duidelijk zijn, maar voor incidentele reizigers inclusief toeristen, ouderen en mensen die wat minder onderlegd zijn in de moderne technieken is het systeem met verschillende vervoerders die een station delen in mijn optiek toch echt een pure kwelling.

Ik vind het eerder schandalig dan duidelijk, dat de reiziger wordt opgezadeld met deze 'materie'. Er zou gewoon EEN universele incheck moeten zijn (aanvang reis station) en EEN universele uitcheck (einde reis station). Vind het bizar dat de vervoerders hier mee wegkomen.

Bedenk: Als je morgen bij de supermarkt ook twee of zelfs drie verschillende uitgangen hebt waar OF een correct bedrag OF een te hoog bedrag wordt afgeschreven, afhankelijk of je bij het rode, gele, of blauwe poortje langsloopt met je boodschappen. OF je komt er gewoon niet uit, omdat je een appel teveel gekocht hebt. Waar ga jij dan staan?
Ik denk eerlijk gezegd dat de verantwoordelijkheid tweeledig is. Als reiziger ben je verantwoordelijk om met een juist vervoerbewijs in de trein te stappen. Ik ga het maar gewoon hardop typen, zelf zie ik toch echt duidelijk verschil tussen paaltjes (of poortjes) van NS en die van GVB. Ik kan me best voorstellen dat je in de haast een keer een foutje maakt, of wellicht ben je met je gedachten ergens anders. Allemaal vergissingen en daar zullen we nooit moeilijk over doen, tenminste ik niet. Maar ook wij, als vervoerder, hebben een verantwoordelijkheid. Het moet inderdaad wel duidelijk zijn waar je moet inchecken en dat zo'n paal of poortje van NS is. Ik ben laatst zelf op zowel Amstel als Duivendrecht geweest en zie zelf het probleem niet. Maar de topics op dit forum geven aan dat het toch niet voor iedereen duidelijk is, daarover geen misverstand. Ik ben bezig dit te escaleren en te bespreken en hoop spoedig in betreffende topic met een terugkoppeling te komen.

Ps: De ov-chipkaart is er nu en dat gaat voorlopig niet veranderen. Het papieren kaartje komt niet meer terug.

Reageer