Warrig tarief in NS reisplanner

• 1 augustus 2020
  • 16 reacties
  • 317 Bekeken

Reputatie 1

Tussen Olst en Zwolle rijden vandaag (1 augustus) geen treinen en moet je met de bus.

Van Deventer naar Zwolle: 6,70

Wil je dat niet, dan reis je om via Amersfoort. Da’s wel een forse omweg, en het is fors duurder: 24,60

Kan het goedkoper? Ja hoor! Geef als viapunt niet Amersfoort maar Harderwijk. Dan betaal je 6,70, net als voor een rechtstreekse reis..

16 reacties

Reputatie 1

Tussen Olst en Zwolle rijden vandaag (1 augustus) geen treinen en moet je met de bus.

Van Deventer naar Zwolle: 6,70

Wil je dat niet, dan reis je om via Amersfoort. Da’s wel een forse omweg, en het is fors duurder: 24,60

Kan het goedkoper? Ja hoor! Geef als viapunt niet Amersfoort maar Harderwijk. Dan betaal je 6,70, net als voor een rechtstreekse reis..

Dat geldt ook op weekdagen, als er geen werkzaamheden zijn.

Deventer-Harderwijk (overstappen in Amersfoort) : 13,70

Deventer-Zwolle via Harderwijk (overstappen in Amf): 6,70. Waarschijnlijk krijg je zeven euro terug als je na aankomst in Harderwijk weer inchipt en doorreist naar Zwolle.

Reputatie 7
Badge +3

Bij werkzaamheden is de reisplanner leidend. Wil je een omreis maken die niet in de planner staat dan kan dat duurder uitvallen. De reis wordt berekend aan de hand van tarief eenheden. Maak je een via-reis dan zul je op het via station moeten omchecken. De reis wordt dan in 2 stukjes gedeeld.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is inderdaad wel een leuke :slight_smile:  Ik dacht inmiddels redelijk door te hebben hoe de prijsopbouw van kaartjes werkt met de zgn. tariefeenheden, maar hier kan ik zo gauw ook even geen verklaring voor geven.

Bij werkzaamheden is de reisplanner leidend. Wil je een omreis maken die niet in de planner staat dan kan dat duurder uitvallen. De reis wordt berekend aan de hand van tarief eenheden. Maak je een via-reis dan zul je op het via station moeten omchecken. De reis wordt dan in 2 stukjes gedeeld.

Het gaat erom dat je precies dezelfde reis maakt en met het ene advies meer dan drie keer zo duur uit bent als met het andere advies. Met werkzaamheden heeft dit niks te maken, zoals Feico ook al opmerkte. Want ook op andere dagen maak je een veel langere reis voor een veel lagere prijs.

Ik vraag me af wat er daadwerkelijk in rekening wordt gebracht als je de betreffende reis maakt.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is inderdaad wel een leuke :slight_smile:  Ik dacht inmiddels redelijk door te hebben hoe de prijsopbouw van kaartjes werkt met de zgn. tariefeenheden, maar hier kan ik zo gauw ook even geen verklaring voor geven.

Het gaat erom dat je precies dezelfde reis maakt en met het ene advies meer dan drie keer zo duur uit bent als met het andere advies. Met werkzaamheden heeft dit niks te maken, zoals Feico ook al opmerkte. Want ook op andere dagen maak je een veel langere reis voor een veel lagere prijs.

Ik vraag me af wat er daadwerkelijk in rekening wordt gebracht als je de betreffende reis maakt.

Je maakt juist niet precies dezelfde reis.

De normale reis Deventer-Zwolle is momenteel deels met vervangende bus en kost €6,70

De beide andere suggesties worden niet aangegeven wanneer je een reis Deventer-Zwole wilt plannen, maar krijg je alleen als je met een via station plant. Bij via stations moet je altijd op het via station in/uitchecken. De via reis via Amersfoort heeft veel meer km en het is dan ook terecht dat deze reis duurder uitvalt.

Reputatie 1

Mrfreeze is de enige die het snapt. Ik heb jullie in verwarring gebracht door op een werkzaamhedendag te beginnen. De werkzaamheden zijn niet van belang. Ik herhaal het nog even.

Van Deventer naar Zwolle via Harderwijk is een stuk voordeliger dan van Deventer naar Harderwijk. Dat is natuurlijk bezopen.

MRfreeze voegt er nog aan toe dat hij niet weet wat er werkelijk in rekening wordt gebracht. Dat is iets waar NS geheimzinnig over doet. De enige manier om dat te weten te komen is het te proberen. Ik vind dat er eens een website moet komen waarop je kunt oefenen. Je geeft op waar en hoe laat je in- en uitchipt en dan geeft de website aan wat het je kost.

Reputatie 7
Badge +1

De reisplanner is wel vaker van slag als er via-stations ingevuld worden. Bij het plannen van de reis Deventer - Zwolle via Harderwijk wordt er inderdaad €6,70 weergeven, maar je in de app kijkt bij ‘Alle prijzen’ worden er geen prijzen weergeven voor deze reis.

Hoeveel er in rekening wordt gebracht is helemaal niet geheimzinnig en ook niet zo moeilijk om te berekenen. Bovendien hoef je de deur niet eens uit om te weten hoeveel het kost.

Van Deventer naar Zwolle via Amersfoort is niet toegestaan, want deze optie wordt niet weergeven in de reisplanner. Er dient dus tussentijds uit- en ingecheckt te worden.

Als je per se via Amersfoort wilt reizen zal je uiterlijk in Harderwijk uit- en opnieuw in moeten checken, want vanaf Nunspeet worden er geen reisadviezen meer via Amersfoort weergeven. Je mag ook niet eerder dan Apeldoorn omchecken, want vanaf Apeldoorn Osseveld en Twello worden er geen reisadviezen via Amersfoort gegeven.

We gaan ervan uit dat er binnen 35 minuten wordt omgecheckt, de langeafstandskorting dus door blijft lopen en je dus 1 reis maakt. Waar je tussen Apeldoorn en Harderwijk omcheckt maakt niet uit voor de berekening. We kunnen nu de berekening gaan maken aan de hand van de tariefeenheden (TE):

Deventer - Amersfoort Centraal: 58 TE

Amersfoort Centraal - Zwolle: 66 TE

58 + 66 = 124 TE (Het is 1 reis, dus mag je de TE's bij elkaar optellen)

In de tarievenlijst staat precies weergeven hoeveel een reis kost per x TE's

124 TE's = €21,30 (2e klas, vol tarief)

Als je op de reisplanner Deventer - Zwolle via Amersfoort Centraal invult gaat de reisplanner uit van 2 losse reizen, daarom staat er bij de prijs €24,60. Deventer - Amersfoort: €11,60 + Amersfoort - Zwolle: €13,00 = €24,60. Maar dit had ik dacht ik ook al eens in een van je andere topics uitgelegd.

Reputatie 7
Badge +3

Mrfreeze is de enige die het snapt. Ik heb jullie in verwarring gebracht door op een werkzaamhedendag te beginnen. De werkzaamheden zijn niet van belang. Ik herhaal het nog even.

Van Deventer naar Zwolle via Harderwijk is een stuk voordeliger dan van Deventer naar Harderwijk. Dat is natuurlijk bezopen.

MRfreeze voegt er nog aan toe dat hij niet weet wat er werkelijk in rekening wordt gebracht. Dat is iets waar NS geheimzinnig over doet. De enige manier om dat te weten te komen is het te proberen. Ik vind dat er eens een website moet komen waarop je kunt oefenen. Je geeft op waar en hoe laat je in- en uitchipt en dan geeft de website aan wat het je kost.

Nee @mrfreeze is niet de enige die het snapt, maar de enige die zich kan vinden in jouw denkwijze. Bij een via reis moet altijd op het via station omgecheckt worden. Je zou zomaar beboet kunnen worden als jij met een e-ticket van €6,70 voor de reis Deventer-Zwolle via Amersfoort of Harderwijk zou reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen “denkwijze", het probleem is gewoon dat de reisplanner bij via-stations de prijs niet meer goed kan berekenen en weergeven. Dank voor die simpele, maar heldere uitleg, loklok8.

Je zou zomaar beboet kunnen worden als jij met een e-ticket van €6,70 voor de reis Deventer-Zwolle via Amersfoort of Harderwijk zou reizen.

Tja, je kunt bij een e-ticket geen via-station opgeven, dus dat is in dit geval helemaal niet relevant. Feico heeft het ook gewoon over reizen met chipkaart en met uit- en inchecken op het via-station.

Reputatie 7
Badge +3

Het is geen “denkwijze", het probleem is gewoon dat de reisplanner bij via-stations de prijs niet meer goed kan berekenen en weergeven. Dank voor die simpele, maar heldere uitleg, loklok8.

Je zou zomaar beboet kunnen worden als jij met een e-ticket van €6,70 voor de reis Deventer-Zwolle via Amersfoort of Harderwijk zou reizen.

Tja, je kunt bij een e-ticket geen via-station opgeven, dus dat is in dit geval helemaal niet relevant. Feico heeft het ook gewoon over reizen met chipkaart en met uit- en inchecken op het via-station.

@Feico Heeft het nergens over een OV-chipkaart en/of in- en uit checken op het via station gehad.

Reputatie 7
Badge +3

@FeicoHeeft het nergens over een OV-chipkaart en/of in- en uit checken op het via station gehad.

Waarschijnlijk krijg je zeven euro terug als je na aankomst in Harderwijk weer inchipt en doorreist naar Zwolle.

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze heeft het bij het rechte eind. Treinkaartjes met een via-station zijn al jaren niet meer te koop en ook omwegbewijzen zitten niet meer in het pakket.

Volgens mij is het een fout in de reisplanner dat die irrelevante prijzen geeft bij het plannen van een reis met een via-station, tenzij het via-station op één van de logische routes ligt.

Het tonen van de totaalprijs van twee losse enkele reizen bij een omweg is wel een methode om teleurstellingen te voorkomen. Duurder dan dat gaat het niet worden. Wanneer je zo’n reis (Deventer - Amersfoort - Harderwijk) op saldo maakt en binnen 35 minuten in- en uitcheckt krijg je de langeafstandskorting waardoor je reis goedkoper uitvalt. Check je onder weg niet uit en in in Amersfoort dan ben je tussen Amersfoort en Harderwijk een zwartrijder.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je zo’n reis (Deventer - Amersfoort - Harderwijk) op saldo maakt en binnen 35 minuten in- en uitcheckt krijg je de langeafstandskorting waardoor je reis goedkoper uitvalt. Check je onder weg niet uit en in in Amersfoort dan ben je tussen Amersfoort en Harderwijk een zwartrijder.

Dit blijft een leuke discussie, want het normale advies Deventer - Harderwijk is ook vaak via Amersfoort. Dan hoef je dus niet uit- en in te checken. Je bent dus eigenlijk pas ná Harderwijk een zwartrijder, want van Deventer naar Nunspeet krijg ik geen enkel advies via Amersfoort meer te zien.

Maar goed, we dwalen af. Het juiste antwoord lijkt me door loklok8 gegeven, de getoonde prijs in de planner klopt gewoon niet en daardoor ontstaat de hele verwarring. Het zou goedbeter zijn als er in de planner bij via-stations gewoon geen prijs meer genoemd wordt. Goed zou het pas zijn als altijd de correcte prijs wordt getoond :slight_smile:

Badge +3

Tot voor kort gaf de NS reisplanner bij een ‘via’ helemaal geen prijs, maar tegenwoordig zou die de prijs van twee enkele reizen moeten geven (dus € 24,60 voor Zwolle - Amersfoort en Amersfoort - Deventer).

Waarom je via Harderwijk alsnog via Amersfoort gestuurd wordt en heel de omreis niet berekend wordt is me ook een raadsel, en lijkt in ieder geval een bug.

De 9292 planner snapt normaal gesproken de 'via’ wel goed, maar geeft via Amersfoort óók die € 6,70 (dus niet eens die € 21,30 of € 24,60).

Het enige dat ik kan bedenken is dat je via Amersfoort ook met 1 overstap van Deventer naar Zwolle kunt met de trein, en dat dit wegens de werkzaamheden toegestaan is? Reistijd is wel 1:36 i.p.v. 0:44 met de bus.

Ben benieuwd wat personeel ervan zegt, met een e-ticket via Amersfoort.

Badge +3

Als je van Deventer naar Harderwijk reist dan mag je naar keuze via Amersfoort of Zwolle (zie reisplanner). Je steekt sowieso niet terug bij Amersfoort want welk station passeer je dan twee keer? Geen!

Je reist dus niet terug in de richting van een vertrekstation. Je keert gewoon op Amersfoort, en in dit geval is het traject Hoevelaken - Amersfoort - Schothorst (waarbij je richting Schothorst niet meer langs Hoevelaken komt).

Maar dan zou Houten - Utrecht - Bunnik wel terugsteken zijn, omdat je twee keer langs Vaartsche Rijn komt.

Onder normale omstandigheden ben je dus (zoals @mrfreeze al zegt) pas na Harderwijk een zwartrijder, met een incheck in Deventer en reizen richting Zwolle.

Reputatie 7
Badge +1

Maar dan zou Houten - Utrecht - Bunnik wel terugsteken zijn, omdat je twee keer langs Vaartsche Rijn komt.

Het is of een klein beetje terugsteken bij Vaartsche Rijn of door zo'n beetje de halve provincie Utrecht te reizen als je niet wilt terugsteken. Via Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen. Ik denk niet dat men het niet zo leuk gaat vinden om een enorme omweg te maken en zo'n 2 uur extra reistijd te hebben. 

Badge +3

Er zijn wel meer vreemde adviezen m.b.t. terugsteken.

Barendrecht - Rotterdam - Breda mag wél (terugsteken via Lombardijen, Zuid en Blaak), maar Lombardijen - Rotterdam - Breda mag niet (dan neem maar een trein richting Dordrecht).

Daarbij is de reis Barendrecht - Breda ook nog goedkoper dan vanaf Lombardijen.

Ligt er blijkbaar aan dat de HSL (Rotterdam - Breda) blijkbaar wél langs Lombardijen/Zuid/Blaak ligt, maar vóór Barendrecht aftakt, dus vanaf Barendrecht is het geen terugsteken maar vanaf de andere stations wel…

Maar goed, we dwalen af. Via Amersfoort omreizen naar Zwolle voor € 6,70 is natuurlijk onjuist, maar komt dus door de werkzaamheden. Als ik namelijk via Harderwijk plan op andere dagen (bijv. eergisteren of overmorgen) dan staat er geen prijs (bij NS). 9292 is eigenwijs en rekent dan nog steeds € 6,70 :joy:

Reageer