beantwoord

Wat als je incheckt, maar niet direct door het toegangspoortje loopt.

• 3 March 2014
  • 6 reacties
  • 910 Bekeken

Als je nogmaals incheckt krijg je de meldding "Reeds ingecheckt".
Het poortje weet dus dat je nog buiten staat, maar gaat mooi niet meer open.
Hoe gaat dit opgelost worden als alle toegangspoortjes straks in werking zijn?
icon

Beste antwoord door Bart NS 4 March 2014, 13:47

Bekijk origineel

6 reacties

Hoi Marcel,

Het is niet mijn vakgebied, maar het lijkt me als een poortje niet naar behoren werkt deze "buiten dienst" wordt gesteld. Via toezicht en monitoring van de poortjes is er altijd wel iemand die ziet of het goed al gaan of niet.
Verder kan je bij poortjes vaker inchecken dan de bedoeling is, want voor zover ik weet kan je een check-in bij het ene poortje hebben en als je hem dan weer aanbiedt voor in te checken bij een ander poortje krijg je weer een check-in. Natuurlijk heb je dan een onvolledige check-in en teveel borg betaald, maar dan kan je contact opnemen met de servicepaal en die kunnen je denk ik dan verder helpen.
Je kan hoe dan ook de onvolledige check-in tot drie keer toe terughalen via de klantenservice of via "mijn NS".
Dus mocht het een keer voorkomen, denk ik dat dit de makkelijkste oplossing is, want er zal dan ook bekend zijn dat er een poortje niet goed gewerkt heeft en zal het je aantal van drie onvolledige check-in uiteindelijk niet aantasten vermoed ik.

Ben benieuwd of er nog meer van bekend is en of er iemand is die meer weet.
Als je nogmaals incheckt krijg je de meldding "Reeds ingecheckt".
Het poortje weet dus dat je nog buiten staat, maar gaat mooi niet meer open.
Hoe gaat dit opgelost worden als alle toegangspoortjes straks in werking zijn?

In het onderwerp geef je zelf al aan dat je de OV-chipkaart wél voor het kaartleesgedeelte van het poortje houdt, maar dat je daarna niet doorloopt.
Daarmee geef je dus ook al aan dat het poortje keurig open gegaan is.
Nou is het wel de bedoeling dat als je bij een poortje incheckt - en daarmee dus eigenlijk de bedoeling hebt het station of perron te betreden - dat je dat voornemen ook ten uitvoer brengt.

Op de OV-chipkaart staat dan o.a. ook geregistreerd dat je ingecheckt bent. De kaart opnieuw voor een poortje houden zal dan ook resulteren in de mededeling dat je al ingecheckt bent. Dat is geen wetenschap van het poortje, de kaartlezer leest dat op jouw OV-chipkaart; daar staat het immers op geregistreerd.
Om dat ongedaan te maken is er maar één manier, juist ja.... uitchecken. Je hebt daar 60 minuten de tijd voor.
En dat moet bij poortjes nou eenmaal precies aan de andere kant gebeuren. In- en uitchecken bij poortjes gebeurt n.l. in de looprichting. Wil je naar binnen, dan krijg je een incheck, wil je naar buiten dan krijg je een uitcheck.

Heb je - zoals in jouw geval - al dan niet door "spielerei" ingecheckt en sta je nog "buiten" dan rest je niets anders dan iemand die nog "binnen" staat te vragen om even met jouw OV-chipkaart uit te checken, waarna jij opnieuw kunt inchecken en alsnog - voor zover je dat wilt natuurlijk - naar binnen kunt, door het poortje heen.

Als je 100 seconden na jouw eerste (ongebruikte) incheck opnieuw de kaart voor de kaartlezer houdt, zul je opnieuw ingecheckt worden en zal het instaptarief van €20 (voor abonnementshouders €10) opnieuw van je kaart worden afgeschreven.
Zoals Loes al aangaf kun je het afgeschreven instaptarief van die ongebruikte incheck terugvragen bij de Klantenservice van NS of via je account "MijnNS". Dit kan inderdaad slechts 3x per jaar.
Hoi Marcel,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'. Zoals Hans al aangeeft, zal het poortje inderdaad al open zijn geweest. Ik vermoed dat deze situatie dan ook niet veel voor zal komen. Mocht het wel gebeuren hangt de beste oplossing van de situatie af. In de beginperiode zal er nog een poortje geopend zijn, of zal er een medewerker aanwezig zijn om met dit soort gevallen te helpen. Indien alle poortjes dicht zijn en er geen medewerker aanwezig is, is de oplossing van Hans en Loes ook mogelijk. Als je hierdoor over het maximale aantal aanpassingen komen, is het altijd mogelijk hier over te spreken met de Klantenservice. Waar mogelijk bieden we dan alsnog een oplossing.

Vriendelijke groet,
Bart

Als je 100 seconden na jouw eerste (ongebruikte) incheck opnieuw de kaart voor de kaartlezer houdt, zul je opnieuw ingecheckt worden en zal het instaptarief van €20 (voor abonnementshouders €10) opnieuw van je kaart worden afgeschreven.
Zoals Loes al aangaf kun je het afgeschreven instaptarief van die ongebruikte incheck terugvragen bij de Klantenservice van NS of via je account "MijnNS". Dit kan inderdaad slechts 3x per jaar.

Dit lijkt me heel vreemd, kun je dus blijven inchecken bij een ingangspoortje (zonder doorlopen) en wordt er dan telkens 10/20 euro afgeschreven? Is dat werkelijk zo? Lijkt me niet correct, je kaart is maar voor 1 persoon en kan dus nooit meerdere keren ingecheckt+statiegeld worden?
Beter zou zijn, zeker bij weigerende poortjes, dat na een aantal seconden een ander deurtje met een ingecheckte kaart gewoon open zou moeten gaan, maar daar zal ook wel weer een ander probleem bij ontstaan....

Misschien dat na 1 minuut de kaart aan de buitenzijde met een duidelijke waarschuwingstoon, gewoon moet kunnen uitchecken?

Dit lijkt me heel vreemd, kun je dus blijven inchecken bij een ingangspoortje (zonder doorlopen) en wordt er dan telkens 10/20 euro afgeschreven? Is dat werkelijk zo? Lijkt me niet correct, je kaart is maar voor 1 persoon en kan dus nooit meerdere keren ingecheckt+statiegeld worden?
Beter zou zijn, zeker bij weigerende poortjes, dat na een aantal seconden een ander deurtje met een ingecheckte kaart gewoon open zou moeten gaan, maar daar zal ook wel weer een ander probleem bij ontstaan....

Misschien dat na 1 minuut de kaart aan de buitenzijde met een duidelijke waarschuwingstoon, gewoon moet kunnen uitchecken?

Helaas heb ik het al een paar keer gezien dat dit mogelijk is. Een poortje kent niet zoals het paaltje in- en uitcheck mogelijkheden. Als je voor het poortje staat, kan je alleen maar kiezen voor inchecken en niet voor uitchecken. Op deze manier kan je heel veel check ins hebben zonder dat daarvoor is uitgecheckt.

Misschien is het dan een beter idee om een apart uicheck paaltje buiten de poortjes te hebben als zoiets voorkomt.

Persoonlijk denk ik niet dat dit vaak gaat voorkomen. Het poortje staat lang genoeg open om erdoor heen te kunnen gaan. Maar als het wel voorkomt, is het uiterst vervelend.
Ik zal nog even een aanvulling geven want het was niet helemaal duidelijk waarom ik niet direct door het poortje liep
Bij het inchecken gleed mijn zware tas van mijn schouder, en daardoor viel ook mijn chipkaart op de grond. Toen ik de boel weer had opgeraapt. ging het poortje voor mijn neus dicht. Een beetje onhandige actie geef ik toe, maar het kan iedereen overkomen.

Ik neem aan dat het systeem bewust zo geprogrammeerd is,.Maar ik kan zelf eigenlijk geen logische verklaring bedenken waarom het poortje niet weer zou kunnen/mogen opengaan als je nogmaals incheckt.

Marcel.

Reageer