beantwoord

Wat doet de NS met mijn in- en uitcheckgegevens?

• 19 mei 2014
  • 8 reacties
  • 824 Bekeken

Ik reis al jaren met een 1e klas onbeperkt jaarabonnement. Met de komst van het Altijd Vrij abonnement wordt ik verplicht om in- en uit te checken, zo wordt mij met steeds grotere regelmaat verteld door de conducteurs. Ik zit niet echt te wachten op dergelijke plichtplegingen, zeker niet gezien het feit dat ik ongeacht deze actie toch al betaald heb voor mijn reis. Wat mij in het bijzonder niet lekker zit is wat de NS doet met mijn in- en uit check gegevens. De NS website geeft hier geen antwoord op, althans ik kan het niet vinden, noch de voorwaarden in mij Altijd Vrij contract. Zelfs de conducteur kan die vraag niet beantwoorden! :)

Dus ik stel mijn vragen hier maar eens:
- Worden particuliere reisgegevens gedeeld met anderen anders dan de reiziger?
- Gebruikt de NS reisgegevens voor het onderzoeken van 'reiziger-stromen'?
- Wie is de eigenaar van de reisgegevens? De NS of de reiziger?
- Dient de NS toestemming te vragen voor het verkrijgen van reisgegevens op naam van een reiziger?

En in zijn algemeenheid;
- Kan de conducteur mij beboeten wanneer ik met mijn Altijd Vrij abonnement niet ben ingecheckt?
- Hoeveel bedraagt die boete en hoe kan ik dan tegen deze boete in beroep gaan?
- Wat is het 'correctie-tarief' en hoe werkt dit ten opzichte van niet uitchecken met een 'Altijd Vrij' abonnement.

Ik hoor het allemaal graag.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 20 mei 2014, 10:53

Beste TooClose,
Veel antwoorden zijn al gegeven in dit topic. We delen inderdaad reisgegevens niet met andere partijen, tenzij het gaat om een gerechtvaardigd verzoek van Politie of FIOD, zoals ook hier te lezen is. Verder worden reistransacties bewaard door TLS (het bedrijf achter de OV-chipkaart) en daarna beschikbaar gesteld aan de vervoerder, in dit geval NS. Uiteraard heeft de reiziger zelf altijd recht op inzage van de reisgegevens.
Bekijk origineel

8 reacties

Hoi Tooclose,

Op je eerste vragen kan ik geen antwoord geven helaas, dat hoop ik dat een ander zal doen. De vragen in zijn algemeenheid probeer ik te antwoorden.

Het Altijd Vrij abonnement is inderdaad een afgekocht product en bij controle zie ik een normaal scherm, ik bedoel dan dat het scherm hetzelfde is als bij een ander ingecheckt abonnement. Morgen krijgen wij nieuwe software voor onze controlesoftware op onze railpocket geinstalleerd en als ik de bijbehorende handleiding lees, zal dat nog steeds geen problemen opleveren. Wij zullen hoe dan ook geen boete ervoor uitschrijven, aangezien het een volledig afgekocht reisrecht is. Mocht een conducteur dit wel doen, kan je bij de klantenservice daarover in beroep gaan, maar het is niet de policy. De belangrijkste reden van het in- en uitchecken is als de poortjes dicht gaan, dat als je opstapt op een station en checkt niet in en je gaat naar een station afgesloten door poortjes, dan kom je daar niet uit namelijk. Er zal een geldige check-in op moeten staan om uit te kunnen checken en dus het poortje te kunnen openen.
Als er toch een boete wordt uitgeschreven is dat altijd met de wettelijke verhoging van € 35,-.
Een correctie tarief in de back office kennen we nog niet, dit is bij een Business Card wel het geval. Bij een Altijd Vrij abonnement kan ik niets registreren. Let wel op dat als je niet in- of uitcheckt, je geen aanspraak kan doen op Geld Terug Bij Vertraging. Vandaar dat wij er toch op attenderen om in- en uit te gaan checken.

De eerste vragen kan ik dus niet met zekerheid beantwoorden, maar als ik het goed heb, mag NS niets met de gegevens doen, dus niet op de persoon af alle gegevens verwerken, dat lijkt me namelijk privacy schending. Meer weet ik daar echt niet van, dus hoop echt op aanvulling.

Ik hoop dat je hier al wat verder mee uit de voeten kan.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een beetje dubbel TooClose. Er is een privacywetgeving die je in theorie beschermt. NS zal zich daar ook aan houden. Maar het is buitengewoon naïef om te veronderstellen dat de AIVD of de Amerikaanse tegenhanger niet bij je gegevens kan als ze dat willen. Het is net als met de iPhone die je middels een GPS-meting kan terugvinden. Dat is heel mooi maar het is natuurlijk te onderscheppen, net als dus je positie met je smartphone.

Dit maakt dat er een officieel antwoord is waarbij NS zich fatsoenlijk en volgens de wet zal gedragen maar instanties als bovengenoemd zullen dat in ieder geval niet doen en ze zijn ook in staat veel zaken uit te lezen. Het moet echter wel relevant zijn voor hun doelstellingen.

De gegevens met betrekking tot in- en uitchecken zijn voor hen zo lek als een mandje, vrees ik. Het hoort bij de moderne tijd waarbij feitelijk de privacy door het Internet voor een groot deel verdwijnt.

Ik ben er niet blij mee maar het werkt zo, vrees ik. Big Brother heet nu Internet. Wat ik schrijf, zal vast wel Dubbeldunk zijn. (George Orwell, 1984.)
Beste Loes en Thom,

Dank voor jullie reacties. Het is goed te horen dat de policy is dat er geen boetes worden uitgedeeld bij niet in- of uitchecken, en dat ervaar ik ook zo. Het is alleen vervelend dat de conducteur dit moet doen en dat ik me weer moet verantwoorden; ik denk dat we allebei wel wat beters hebben te doen. Ik wist niet dat mijn kaart blokkeert bij 12 keer niet uitchecken, zoals jij in een andere post schreef, Loes. Ik denk dat dat tellertje op mij kaart niet werkt want ik check zelden 'uit', zo nu en dan wel 'in' ... Het moedigt in ieder geval niet aan om in te checken met een Altijd Vrij abonnement :)

Privacy vind ik ook een issue, Thom. Ik werk zelf voor de zorgsector en kom regelmatig in aanraking met dit issue. Juist vanwege alle malafide organisaties die misbruik maken van persoonlijke gegevens is het daarom van belang dat een organisatie als NS duidelijk maakt wat het doet met persoonlijke gegevens van mensen en nog beter hoe zij deze beschermt. Ik ben dus ook benieuwd naar de formele reactie van de NS.

Dank alvast.
Op de website van NS staat wel degelijk een pagina over privacy .
Reputatie 7
Badge +4
Als de poortjes dichtgaan zul je wel in- en uit moeten checken. En als ik bij je balie kom en ik noem naam en geboortedatum dan kun je waarschijnlijk mijn medisch dossier in ieder geval gedeeltelijk inzien. En met jou de hele medische sector. Je kunt dan meteen adequaat handelen in voorkomende gevallen. Dat is mooi, ook in mijn geval. De prijs is dat heel veel mensen met jou mijn gegevens in kunnen zien en mensen doen dat ook als die mogelijkheid er is. Het gaat niet altijd een twee drie maar vaak wel na enige moeite of met kennis van mensen met meer bevoegdheden.

NS-medewerkers bij de servicedesk zullen je vragen of ze je gegevens mogen inzien. Als je ja zegt mogen ze erbij. Maar ze kunnen het dus ten allen tijde.

Ik denk dat voor een goede dienstverlening dit ook noodzakelijk is. Maar ondanks dat ik niks te verbergen heb, vind ik het niet prettig dat er zoveel over mijn reisgedrag in te zien is. NS is verder een fatsoenlijke organisatie maar of ik dat van bijna-naamgenoot NSA ook vind, weet ik nog zo net niet. 😃
beste tooclose,

Zag je posting, met vragen, en bijgaand een poging tot antwoorden.

- Worden particuliere reisgegevens gedeeld met anderen anders dan de reiziger? Nee - op geen enkele wijze zal NS dat doen. NS heeft die gegevens niet - maar zie ook laatste vraag. Het is zo dat servicemedewerkers de laatste 10 transacties kunnen zien die op de chipkaart zelf staan. Maar die staan dan nog niet perse bij NS.
- Gebruikt de NS reisgegevens voor het onderzoeken van 'reiziger-stromen'? Ja, dat doen ze wel, maar alleen geanonimiseerd en niet herleidbaar tot een persoon. Daarover zijn ze al jaren in gesprek met CBP die daar streng op toeziet.
- Wie is de eigenaar van de reisgegevens? De NS of de reiziger? Dat weet ik niet.
- Dient de NS toestemming te vragen voor het verkrijgen van reisgegevens op naam van een reiziger? De crux zit m in "op naam van de reiziger". Volgens mij hoeven ze geen toestemming te vragen, maar kan je er wel heel makkelijk vanaf. Kan ook net omgekeerd zijn, dat ze het wel moeten vragen. Je kunt in ieder geval zeggen dat je hier als reiziger aan het "stuur" zit 😉
Beste TooClose,
Veel antwoorden zijn al gegeven in dit topic. We delen inderdaad reisgegevens niet met andere partijen, tenzij het gaat om een gerechtvaardigd verzoek van Politie of FIOD, zoals ook hier te lezen is. Verder worden reistransacties bewaard door TLS (het bedrijf achter de OV-chipkaart) en daarna beschikbaar gesteld aan de vervoerder, in dit geval NS. Uiteraard heeft de reiziger zelf altijd recht op inzage van de reisgegevens.
Uiteraard heeft de reiziger zelf altijd recht op inzage van de reisgegevens.

Hoe kan ik mijn reisgegevens inzien als die door NS niet worden geregistreerd in de reishistorie op MijnNS en ook niet doorgegeven worden aan TLS, dus ook niet verwerkt worden in OV-chipkaart.nl?

Reageer