beantwoord

Wat is het tarief?

• 28 december 2018
  • 16 reacties
  • 434 Bekeken

Reputatie 1
Laatst stond op de website dat er een storing was tussen Apeldoorn en Deventer. Je kon omrijden via Zutphen. Nou, mooi. En voor die omweg (met Arriva) moest je meer dan het dubbele tarief betalen (7,15 i.p.v. 3,50)! Dat kan niet waar zijn. Als NS een andere vervoerder adviseert dan moet dat voor NS-tarief kunnen.
Ter vergelijking: ik had eens een vlucht met Iberia geboekt en die werd opgeheven. Ik werd overgeboekt op een vlucht met Alitalia en Sabena. Dat gaf veel vertraging en de bagage raakte zoek, maar het kostte me geen extra geld: Iberia betaalde alles. Kunnen NS en Arriva niet zoiets regelen?
Overigens moet gezegd dat er wel een kleine korting werd gegeven. Het normale tarief voor de omweg is namelijk 3,70 plus 4,36, dus 8,06
icon

Beste antwoord door Tamzin 28 december 2018, 17:18

De vraag in dit soort gevallen is altijd: hebt U op eigen gelegenheid besloten om om te reizen met Arriva of heeft een NS-medewerker U expliciet verteld dat u dat moest doen? In het eerste geval zijn de extra kosten voor eigen rekening, in tweede geval kunt U de Klantenservice om restitutie vragen.

Altijd goed om te bedenken: Arriva heeft verder niets met NS te maken. Voor omreizen met Arriva gelden dan ook dezelfde regels als wanneer U een streekbus of een taxi als alternatief gebruikt.

Afspraken tussen Arriva en NS zullen er niet komen omdat de Arriva-treinen tussen Apeldoorn en Zutphen veel te weinig capaciteit hebben om de inhoud van een hele intercity mee te kunnen nemen. Dat zou weer tot andere problemen leiden.
Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Normaal staan er bij een omreisadvies (met andere vervoerder) vaak poortjes open zodat je je reis zonder extra kosten kunt maken, maar lang niet altijd dus.

Om het teveel betaalde bedrag terug te krijgen, neem contact op met de klantenservice.

De prijsberekening (€ 7,15 i.p.v. € 8,06) komt doordat de bedragen die je noemt voor twee losse reizen zijn, maar omdat je één reis maakt wordt het instaptarief van Arriva (€ 0,90) niet berekend, vooropgesteld dat tussen uit- en inchecken in Zutphen minder dan 35 minuten zit.

Overigens zal dezelfde reis in omgekeerde richting (van Apeldoorn via Zutphen naar Deventer) nog wat goedkoper zijn, omdat dan juist het (hogere) instaptarief van NS niet berekend wordt. Dan zal je rond de € 6,45 uitkomen.
Reputatie 7
Badge +3
De vraag in dit soort gevallen is altijd: hebt U op eigen gelegenheid besloten om om te reizen met Arriva of heeft een NS-medewerker U expliciet verteld dat u dat moest doen? In het eerste geval zijn de extra kosten voor eigen rekening, in tweede geval kunt U de Klantenservice om restitutie vragen.

Altijd goed om te bedenken: Arriva heeft verder niets met NS te maken. Voor omreizen met Arriva gelden dan ook dezelfde regels als wanneer U een streekbus of een taxi als alternatief gebruikt.

Afspraken tussen Arriva en NS zullen er niet komen omdat de Arriva-treinen tussen Apeldoorn en Zutphen veel te weinig capaciteit hebben om de inhoud van een hele intercity mee te kunnen nemen. Dat zou weer tot andere problemen leiden.
Reputatie 1
Het probleem kan zich ook voordoen als je met dezelfde vervoerder reist. Bijvoorbeeld als er een probleem is bij Bilthoven. Je kunt dan van Utrecht naar Amersfoort reizen via Hilversum. Maar als je in Hilversum naar een ander perron moet, dan loop je door poortjes en dan wordt de omweg in rekening gebracht. (Dus: gebruik de chipkaart niet bij de poortjes maar loop achter iemand anders aan).
Badge +3
Dat laatste (NS only met overstap door poortjes, omdat je door een storing een stukje omreist) is tot op zekere hoogte niet zo'n probleem, maar kan bij controle tussen Hilversum en Amersfoort scheve gezichten geven omdat je met een incheck in Utrecht normaal gesproken helemaal niet in die trein terecht zou komen.

Ik zou dan dus 'braaf' in Hilversum de overstap maken en later het verschil terug claimen. Kost wat extra moeite, maar bespaart je de (kleine) kans op een UvB (boete, uitstel van betaling).
Reputatie 1
Tamzin: Het zal duidelijk zijn dat ik niet zelf heb besloten de omweg met Arriva te maken. Het advies kwam ook niet precies van een NS-medewerker (maar het had gekund). Het stond op de NS-reisplanner. En daar stond ook het tarief. Er stond niet zoiets als: "Dit tarief is onbedoeld hoog, je kunt het via de klantenservice terugvragen."
Het klopt natuurlijk dat de inhoud van een NS-intercity niet in de Arriva-trein past. Maar dat komt binnen NS ook voor: ik heb wel eens een stampvolle NS-sprinter gezien doordat reizigers de aansluiting op de NS-intercity hadden gemist. En wat wil je anders? Wie niet in de Arriva-trein past, zal moeten lopen.
Reputatie 1
Robert B: De conducteur moet op de hoogte zijn van het feit dat er ergens geen treinen rijden en dat daardoor reizigers een omweg maken en in zijn trein belanden.
Badge +3
Robert B: De conducteur moet op de hoogte zijn van het feit dat er ergens geen treinen rijden en dat daardoor reizigers een omweg maken en in zijn trein belanden.
Klopt, en daarom zei ik ook dat de kans op een UvB dan klein is. Neemt niet weg dat je dus wel iets gedaan hebt wat niet mag (door poortjes achter iemand aan lopen)...
Reputatie 1
Robert, je hebt dus de keus tussen gezeur met een conducteur die niet weet dat er een probleem was, of gezeur met de klantenservice om je geld terug te krijgen. In de tijd van de papieren kaartjes had je die keus niet. En als er geen poortjes zijn op het omwegstation, dan is die keus er ook niet.
Reputatie 7
Badge +3
En wat wil je anders? Wie niet in de Arriva-trein past, zal moeten lopen.
Arriva zal er niet aan beginnen omdat dan zijn eigen reizigers in Klarenbeek of Voorst niet mee kunnen omdat de trein al vol zit.
Reputatie 1
Er moet dus altijd iemand lopen.
De NS-trein van Deventer naar Apeldoorn rijdt niet. De Arriva-trein van Zutphen naar Apeldoorn is vol. Als Arriva de NS-reizigers meeneemt, moeten de Arriva-reizigers uit Klarenbeek lopen. En als Arriva de NS-reizigers niet meeneemt, moeten de NS-reizigers lopen. Zo simpel is dat.
Als de trein van Zutphen naar Apeldoorn nog onder de NS-vlag had gereden, zou je hetzelfde probleem hebben gehad.
Reputatie 5
@Feico dat advies van omreizen via zutphen staat er vaker in als gewoon reisadvies met netjes de hogere prijs daarbij vermeld. Als de trein niet reed is het de vraav of dit een langere storing was of dat het 1 trein was die uitviel. Wat je had moeten doen is wachten op officieel reisadvies van de NS ipv op eigen houtje met een andere vervoerder reizen. In de app staat netjes dat de prijs via zutphen hoger is, en je koos er voor die trein te nemen.
Badge +3
Robert, je hebt dus de keus tussen gezeur met een conducteur die niet weet dat er een probleem was, of gezeur met de klantenservice om je geld terug te krijgen. In de tijd van de papieren kaartjes had je die keus niet. En als er geen poortjes zijn op het omwegstation, dan is die keus er ook niet.
Helemaal mee eens maar je betaalt voor wat je krijgt (je reist om). Zeker met verschillende vervoerders (in dit geval NS en Arriva) plus de verplichting om in- en uit te checken per vervoerder is dat een probleem.

Met een papieren kaartje zou men zich ook kunnen afvragen wat je in hemelsnaam in Zutphen te zoeken hebt met een kaartje Apeldoorn - Deventer zonder 'via' station (afgezien van de storing in dit geval).

Dat is niet anders dan vroeger, en sterker nog je zou vroeger (als er verschillende vervoerders waren) 2 kaartjes moeten hebben (eentje naar Zutphen en dan verder) en dat zou dus duurder zijn dan wat het nu kost met een overstap 😃
Reputatie 1
Enige tijd geleden had er nog een discussie over met een andere reiziger. De trein reed niet verder en NS had op het stationsplein bussen klaargezet. Mijn makker wilde inchecken in de bus en ik wilde dat niet, want ik had voor een NS-reis betaald en er niet om gevraagd per bus vervoerd te worden.
Reputatie 5
Enige tijd geleden had er nog een discussie over met een andere reiziger. De trein reed niet verder en NS had op het stationsplein bussen klaargezet. Mijn makker wilde inchecken in de bus en ik wilde dat niet, want ik had voor een NS-reis betaald en er niet om gevraagd per bus vervoerd te worden.
In de bus inchecken is niet mogelijk als je met vervangend vervoer reist dat NS geregeld heeft, wel kan je op een inchekzuil die buiten geplaatst is inchecken.

Je bent overigens gewoon verplicht ingecheckt te zijn, ook als je met door NS geregeld vervangend vervoer reist. Je betaald namelijk om vervoert te worden van A naar B, als het niet anders kan mag NS daar bussen voor in zetten.
Reputatie 1

Dat is niet anders dan vroeger, en sterker nog je zou vroeger (als er verschillende vervoerders waren) 2 kaartjes moeten hebben (eentje naar Zutphen en dan verder) en dat zou dus duurder zijn dan wat het nu kost met een overstap :D

Dat is bepaald niet juist! Het is altijd zo geweest dat je een omweg mocht maken als de normale route wegens een verstoring niet mogelijk was. Bijvoorbeeld: je had een kaartje van Den Bosch naar Utrecht maar de trein rijdt niet. Dan ging je met datzelfde kaartje vrolijk in de trein via Nijmegen en Arnhem zitten. Dat mocht. Deed de conducteur moeilijk? Hij moet op de hoogte zijn van de verstoring!
Met de chipkaart is dat niet anders.
Het wordt pas lastig als de omweg met andere vervoerders is.
En als er wegens de verstoring een bus wordt ingezet? Die bus rijdt in opdracht van het spoorbedrijf (bijvoorbeeld NS) en dus mag je met je NS-kaartje in die bus gaan zitten. De chippalen in de bus - als die er zijn - mag je negeren. Het is wiedes dat dat ook het geval is als je in opdracht van NS reist met een ander spoorbedrijf.
Reputatie 4
Dat lijkt mij niet te kloppen. Je kunt niet zomaar van de in de Reisplanner vermelde route gaan afwijken op eigen initiatief. Maar ik word graag gecorrigeerd of aangevuld.

Reageer