Wat zijn jouw ervaringen met de "Proef voor melding bij een vergeten check-out met beacoNS"?

• 21 juni 2016
  • 1 reactie
  • 72 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Bron: http://www.ns.nl/uitgelicht/beacons.html

Innovatie is voor NS belangrijk. Daarom experimenteren we met het gebruik van speciale beacoNS. Hiermee is het mogelijk om een melding te krijgen op uw smartphone wanneer u bent vergeten uit te checken. Voor een proef zoeken we testgebruikers die dit willen proberen.

Wie zoeken we?

Op dit moment werkt de proef alleen nog op de stations Utrecht CS en Schiphol. Wij zoeken reizigers die vrijwel dagelijks op één van deze stations komen. Op termijn wordt het wellicht uitgebreid naar meerdere stations.

Verder moet u beschikken over een smartphone van maximaal twee jaar oud. Als u een smartwatch heeft (Apple Watch of Android Wear) is dat voor ons nog beter.

Wat moet ik doen?

Het enige wat we van testgebruikers vragen is om de app te installeren. De app houdt bij wanneer u in- en uitcheckt en wanneer er een beacon gesignaleerd wordt. Dit gaat volledig automatisch. U hoeft de app niet te openen, het werkt op de achtergrond van de telefoon. Het is wel noodzakelijk om de telefoon en Bluetooth aan te hebben staan en om een internetverbinding te hebben. Daarnaast zullen wij u periodiek een vragenlijst sturen over uw ervaringen.

U blijft gewoon in- en uitchecken met uw OV-chipkaart. Er wordt geen vergoeding gegeven voor deelname aan de proef.

Hoe werkt het?

Beacons zijn kleine apparaatjes waarmee een Bluetooth signaal wordt uitgezonden. Dit heet ook wel “iBeacons” of “Eddystone”. Moderne smartphones kunnen deze Bluetooth signalen ontvangen en uitzenden. Wanneer u het station uitloopt en er een beacon gesignaleerd wordt, zal de app controleren of er al is uitgecheckt. Indien dit nog niet is gebeurd, zal er een melding worden gegeven.

In eerste instantie zal het soms nog een uur duren voordat er een melding van een vergeten check-out kan worden getoond. Op termijn zal het mogelijk worden om direct bij het verlaten van het station een melding te geven als er is vergeten uit te checken.

Hoe zit het met de privacy?

Al in de beginfase van dit project is rekening gehouden met privacy. De app heeft zelf kennis waar beacons hangen en geeft daarom niet door welke beacons gesignaleerd zijn. Om te weten of u al bent uitgecheckt gebruikt de app uw inloggegevens van Mijn NS of uw Business Card account. Alle verwerking en berekeningen gebeurt lokaal in de app en niet op externe servers.

Echter, voor deze proef is het voor NS van belang om te kunnen zien hoe goed de beacons werken. Bij deelname aan deze proef gaat u er daarom mee akkoord dat informatie over welke beacons gedetecteerd zijn in combinatie met uw reisgegevens worden verzonden naar NS.

Lees voor meer informatie ook de deelnemersvoorwaarden van BeacoNS
http://www.ns.nl/binaries/_ht_1459239237839/content/assets/ns-nl/uitgelicht/2016/deelnemersvoorwaarden-beacons-2016.pdf

Hoe kan ik mij aanmelden?

U kunt hier aangeven dat u interesse hebt om deel te nemen aan de proef. U krijgt vanzelf bericht wanneer u de app kunt installeren.
https://www.ns.nl/formulieren/aanmelding-beacons.html

Heeft u nog vragen?

Neem dan contact op met BeacoNS, beacons@ns.nl

1 reactie

In eerste instantie zal het soms nog een uur duren voordat er een melding van een vergeten check-out kan worden getoond. Op termijn zal het mogelijk worden om direct bij het verlaten van het station een melding te geven als er is vergeten uit te checken.

Hoe zit het met de privacy?

Al in de beginfase van dit project is rekening gehouden met privacy. De app heeft zelf kennis waar beacons hangen en geeft daarom niet door welke beacons gesignaleerd zijn. Om te weten of u al bent uitgecheckt gebruikt de app uw inloggegevens van Mijn NS of uw Business Card account. Alle verwerking en berekeningen gebeurt lokaal in de app en niet op externe servers.

Goed dat er aan privacy wordt gedacht, maar aangezien NS toch al registreert waar je in- en uitcheckt, zouden die bakens weinig extra informatie opleveren.

Als ik het goed begrijp kan dit systeem pas registreren dat je vergeten bent uit te checken na de termijn waarbinnen de in- en uitcheckgegevens op MijnNS zijn bijgewerkt. Dat duurt vaak veel langer dan een uur, dus als die app op een uur staat afgesteld, kun je een hoop valse meldingen verwachten.

Reageer