weddenschap | NS Community
beantwoord

weddenschap


ik heb een vraag ivm weddenschap: wanneer je van Zaandam naar Maastricht rijdt moet in Zaandam inloggen maar wanneer in Maastricht niet uitlogt en direct terug rijdt naar Zaandam hoef je in Zaandam NIETS te betalen.
klopt dit?

icon

Beste antwoord door Thom 14 June 2022, 09:56

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Die weddenschap heeft u verloren. U moet in Maastricht uit- en inchecken en in Zaandam betaalt u een correctietarief dan wel uw geld bij de incheck bent u kwijt.

Bovendien krijgt u een boete van 50 euro als u terugreist uit Maastricht.

Los daarvan is het natuurlijk vooropgezet niet-afrekenen van uw reis en gewoon zwartrijden, vanaf Maastricht. U mag niet in de richting van de incheck terugreizen en u moet uiteraard eerst nog voor de reis naar Maastricht betalen - en dat gaat met een uitcheck op het eindpunt van uw reis.

U betaalt niet voor uw dienst van vervoer en het is hetzelfde als uw werkgever de door u gewerkte uren niet vergoed. Dan zou u terecht verontwaardigd zijn.

Denkt u nu werkelijk dat NS zo dom is dat dit nog waar kan zijn ook? Een dergelijke weddenschap is op zijn minst niet bijster handig, want die verliest u altijd. U zult deze vraag niet voor niets plaatsen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is nog geen antwoord op de vraag.

In het theoretische geval dat je dit zou doen en onderweg geen controle krijgt moet je bij uitchecken in Zaandam toch de volledige incheckborg betalen omdat er meer dan een uur tussen in- en uitchecken heeft gezeten.

@Peter542108 heeft in ieder geval zijn weddenschap al verloren.

 

ik heb een vraag ivm weddenschap: wanneer je van Zaandam naar Maastricht rijdt moet in Zaandam inloggen maar wanneer in Maastricht niet uitlogt en direct terug rijdt naar Zaandam hoef je in Zaandam NIETS te betalen.
klopt dit?

Helaas voor is dit soort fraude niet toegestaan. Daar is destijds bij de introductie van de OV-chipkaart over nagedacht.

Reputatie 3

Peter542108 heeft in ieder geval zijn weddenschap al verloren

Misschien was hij wel de persoon die wedde dat het dan niet niets kostte?

Als je dit op een traject doet waarbij dit binnen een uur kan, dan zou het wel lukken. Maar ja, het mag natuurlijk niet en op de terugreis reis je dan ook nog eens zwart.

Het lukt hooguit gedeeltelijk met 2 OV-chipkaarten. Dat is een bekende truc waar RTL jagen gelede al over berichtte: 

 

https://youtu.be/rij1vx-aleY

 

Vanaf 1:25.

Steeds lastiger wordt het wel met poortjes, overstappen tussen vervoerders, et cetera. Maar in principe kan het op Zaandam-Maastricht lukken als je, zeg, op Amsterdam CS je eerste kaart snel kan aanbieden bij een overstapzuil voor internationale reizigers. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is nog geen antwoord op de vraag.

In het theoretische geval dat je dit zou doen en onderweg geen controle krijgt moet je bij uitchecken in Zaandam toch de volledige incheckborg betalen omdat er meer dan een uur tussen in- en uitchecken heeft gezeten.

@Peter542108 heeft in ieder geval zijn weddenschap al verloren.

 

Vanuit Maastricht en dan Zaandam omkeren zou in theorie wel kunnen want in Maastricht staan geen poortjes. Het afgelopen jaar wel een aantal keer dit traject gereisd en ik zal maar niet beginnen over hoe vaak ik gecontroleerd ben.

Reputatie 7
Badge +4

De norm is dat je voor je diensten betaalt en dat moet net zo goed als er geen controle is.

Het blijft natuurlijk achterlijk dat er niet gecontroleerd en gehandhaafd wordt. De betalende reizigers draaien op voor het inkomensverlies wat door de spoordieven wordt veroorzaakt. Dit geld zal toch ergens vandaan moeten komen en de betalende reizigers brengen nu eenmaal het geld in.

 

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Wil je het ‘legaal’ doen dan kan je op zich wel iets besparen maar gratis is het zeker niet.

Heb je géén abonnement (bijv. een anonieme kaart) dan kost de incheck op Zaandam je € 20,00 van je saldo en daarmee kan je naar Maastricht zonder daar uit te checken (werkelijke kosten € 27,90 dus je bespaart € 7,90).

Heb je Dal Voordeel op Saldo (dus op een persoonlijke kaart) dan kost de incheck je € 10,00 en bespaar je € 6,74 bij vertrek in de daluren wegens 40% korting. Bij reizen in de spits bespaar je € 17,90 op een reis die je eigenlijk dus € 27,90 zou kosten.

Heb je NS Flex (zonder vrij reizen abonnement uiteraard) dan kost niet uitchecken in Maastricht je ook ‘slechts’ € 20,00 (correctietarief).

Om legaal terug te reizen (anders € 50,00 boete bij controle) zal je in Maastricht moeten inchecken dus dat telt verder niet want terug in Zaandam zal je (want je wilt het legaal doen) door poortjes moeten.

Voor de rest blokkeert een (persoonlijke) kaart als je 12 keer ‘vergeet’ in/uit te checken, en dan mag je uitleg gaan geven bij een balie om dat ongedaan te maken.

En bij NS Flex is het systeem vaak slim genoeg om de incheck voor de terugweg vanaf Maastricht te zien en voor je heenreis dan gewoon Zaandam - Maastricht in te vullen waardoor je alsnog de volle mep betaalt (via je factuur).

Sterker nog, in bijna alle gevallen zal die ‘incheck’ voor de terugweg bij een paaltje in Maastricht (binnen 6 uur na vertrek uit Zaandam) gezien worden als een uitcheck en reis je alsnog zwart, want je bent dan niet ingecheckt én je hebt door dat ‘inchecken’ zojuist keurig Zaandam - Maastricht afgerekend!) 🤣

Met twee kaarten (zie de reactie van @Henk_NL) en zonder verdere trucs kan je dus ‘legaal’ wel iets besparen naar Maastricht, maar veel beter is om gewoon uit te checken in Maastricht en daarna (na een seconde of 15) weer in te checken, want dan is de terugreis sowieso gratis omdat je al meer dan het maximum aantal tariefeenheden (pakweg 200 km) gereisd hebt!

Samengevat: Je kunt (met één ov-chipkaart) helemaal legaal retour Zaandam - Maastricht voor de prijs van een enkeltje zolang je niet meer dan een uurtje of 3 in Maastricht wilt zijn (de 6-uur regel) en er minder dan 35 minuten zit tussen uitcheck (binnen 6 uur na vertrek uit Zaandam) en incheck voor de terugweg.

Oh nee wacht, 3 uur in Maastricht en dan ‘overstappen’ (uit- en weer inchecken) voor de teugweg gaat nog wel lukken (geen probleem bij controle op de weg terug) maar dan heb je in Zaandam het probleem dat je reis meer dan 6 uur geleden begonnen is en kan je niet meer zonder kosten door de poortjes naar buiten.

Met een anonieme kaart kost retour Zaandam - Maastricht je dus sowieso € 27,90 (voltarief) en daar komt € 20,00 bij als je pas meer dan 6 uur na vertrek terugkomt in Zaandam.

Reputatie 3

Oh nee wacht, 3 uur in Maastricht en dan ‘overstappen’ (uit- en weer inchecken) voor de teugweg gaat nog wel lukken (geen probleem bij controle op de weg terug) maar dan heb je in Zaandam het probleem dat je reis meer dan 6 uur geleden begonnen is en kan je niet meer zonder kosten door de poortjes naar buiten.

Telt die 6 uur niet gewoon vanaf je laatste check-in (ook al is dat een overstap)?

Volgens mij heb ik op deze manier langere reizen gemaakt dan 6 uur en kan me niet herinneren hier last van gehad te hebben.

Heb met die 6 uur wel een probleem gehad bij een vertraagde reis van Maastricht naar Schiphol. Bij aankomst op Schiphol wilde ik uitchecken, maar ik werd ingecheckt (langer dan 6 uur onderweg geweest). Dan heb je dus ook problemen met gtbv, want geen geldige in- en uitcheck.

Badge +3

Telt die 6 uur niet gewoon vanaf je laatste check-in (ook al is dat een overstap)?

Volgens mij heb ik op deze manier langere reizen gemaakt dan 6 uur en kan me niet herinneren hier last van gehad te hebben.

Dat weet @Dennis wel, denk ik. Bij mijn weten kwam er uit dat een overstap meer dan 6 uur na aanvang eerste rit telde als nieuwe reis. Of uitchecken dan nog wel goed ging weet ik niet.

Edit: Ah, je hebt zojuist bevestigd wat ik dacht. Een (eerste) incheck vervalt na 6 uur en dan telt (voor deze ‘weddenschap’) de terugreis vanuit Maastricht nog wel maar kan je niet meer naar buiten op Zaandam zonder (nog meer) extra kosten.

Reputatie 3

Ik heb even mijn reishistorie erbij gepakt en ik denk dat je gelijk hebt.

Ik ben begonnen met Maastricht-Sloterdijk voor 27,90 euro. De ritten erna zijn allemaal gratis, maar voor de rit die ik meer dan 6 uur na de eerste incheck maakte is 16,90 euro in rekening gebracht (reizen op rekening zonder abonnement). Ik kon wel gewoon uitchecken trouwens.

Badge +3

Ik heb even mijn reishistorie erbij gepakt en ik denk dat je gelijk hebt.

Ik ben begonnen met Maastricht-Sloterdijk voor 27,90 euro. De ritten erna zijn allemaal gratis, maar voor de rit die ik meer dan 6 uur na de eerste incheck maakte is 16,90 euro in rekening gebracht. Ik kon wel gewoon uitchecken trouwens.

Dan kan TS @Peter542108 dus legaal van Zaandam naar Maastricht en terug voor € 27,90 voltarief en dan (creatief maar volkomen legaal) een uurtje of 3 in Maastricht rondhangen. Met 40% korting voor € 16,74 dus. 🤣

Reputatie 7
Badge +1

De norm is dat je voor je diensten betaalt en dat moet net zo goed als er geen controle is.

Het blijft natuurlijk achterlijk dat er niet gecontroleerd en gehandhaafd wordt. De betalende reizigers draaien op voor het inkomensverlies wat door de spoordieven wordt veroorzaakt. Dit geld zal toch ergens vandaan moeten komen en de betalende reizigers brengen nu eenmaal het geld op.

 

 

Geheel eens @Thom : Volgens mij kan het ook alleen maar in Nederland dat je 2 ½ uur in één en dezelfde trein zit en toch niet gecontroleerd wordt. Wordt overigens ook veroorzaakt doordat het personeel niet het hele traject meereist, maar bij een vertrek uit Alkmaar bijvoorbeeld in Utrecht weer afstapt. Vroeger werd je dan vaak 2 keer gecontroleerd tegenwoordig is 0 keer meer de norm. In Duitsland roepen ze dan vaak om Personalswechsel….

Iedereen bedankt voor de respons, waar sommige duidelijk energie in gestopt hebben.

Balen dat ik de weddenschap verloren heb.

Peter.542108  

Reageer