weekend ov maar toch reiskosten zondag

• 9 February 2021
  • 12 reacties
  • 230 Bekeken

Ik ben zondag vanuit Groningen naar Marsdijk gekomen. Waarom heb ik 4,21 € betaald?

Ik heb een gratis abonnement in het weekend.

wat moet ik doen?

Is mijn kaart geactiveerd?

Vandaag heb ik een proef gedaan op het station, ik ben gewoon niet op reis geweest.

12 reacties

Heeft u de bus of de trein gebruikt? Welk abonnement heeft u?

Reputatie 7
Badge +3

Is Marsdijk een bushalte? Als u met gratis abonnement in het weekend het NS abonnement Weekend Vrij bedoelt is dit alleen voor treinreizen, wanneer u gebruik maakt van een bus valt dit niet onder het abonnement. 

Marsdijk is een wijk van Assen, zag ik. Vandaar mijn vraag ook. Misschien een student?

Reputatie 7
Badge +4

U bent met de bus gereisd vanaf Perron R in Groningen naar Marsdijk en dan is de prijs inderdaad € 4,21. Uw treinabonnement geeft geen korting in de bus. Het bedrag klopt, en is correct berekend.

U veronderstelt wellicht ten onrechte dat uw abonnement ook geldig is in de bus. Met de trein naar Assen en dan vanaf station Assen naar Marsdijk was goedkoper geweest, maar ook dan moet u voor het stukje met de bus betalen. Mogelijk was u een studentenabonnement gewend.

Staat uw reis wel geregistreerd op de site van OV-chipkaart?

Bij mij zou het OV (weekendvrij abonnement) aangepast zijn meteen ook voor de bus en tram en bovendien ben ik 66 jaar oud. Toch is er naast de 0 euro trein voor de tram 6,12 afgeschreven naast de abonnementskosten. Hoe kan dit?

Reputatie 7
Badge +4

Weekendvrij is echt alleen voor de trein en in geen geval voor gratis reizen met bus, tram en metro, Voor die laatste drie moet u betalen, ook als u een Weekendvrij-abonnement heeft met gratis treinreizen in het weekend.

U heeft, als u 66 bent en met de persoonlijke chipkaart reist, wel 34 procent korting in bus, tram en metro. Dat gaat automatisch en die korting krijgt u ook als er geen abonnement op uw persoonlijke chipkaart staat. Het is voor iedereen van 65 jaar en ouder.

U kunt dus wel reizen met bus, tram en metro, maar niet gratis. Het kan lelijk optellen als u dat veronderstelt en achteraf de rekening krijgt. Zie de opmerking van @Momo hieronder over de betaling.

Een abonnement waarbij u gratis kunt reizen kunt in trein, bus, tram en metro bestaat niet meer sinds Flex. Bij u is er ook geen sprake van een dergelijke  aanpassing van het abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

En die reizen met bus, tram en metro gaan bij NS Flex op rekening, en niet meer op saldo. Dat is de aanpassing die gedaan wordt wanneer u een NS Flex (met of zonder abonnement) heeft.

Reputatie 6
Badge +1

Zal wel te laat zijn: maar voor al diegenen die vragen stellen over onverwachte reiskosten-zoals tegenwoordig vandaag de dag als verzekering etc. is er mijnNS-meld je aan en dan kan je zonder urenlange telefonades of navraag eerst zelf gewoon kijken waar dat geld aan is besteed.

En zoals zo vaak bij al dit soort vragen; LEZEN, echt, het staat allemaal uitgekauwd wat/waar/wanneer etc. op de sites van NS en OV-chipkaart.

Reputatie 7

Er was tot 1 maart 2021 een abonnement waarmee je altijd en onbeperkt zonder extra kosten in al het Nederlandse ov mocht reizen: Het OV Vrij abonnement. Het kostte 416,55 euro per maand in 2e klas en de 1e klas liefst 662,55 euro. In principe een ideaal abonnement, maar afgeschaft omdat er volgens NS erg weinig vraag naar was (en dat zal vast met de prijs te maken hebben!) en verflexen blijkbaar ook niet kon. Nu is er alleen nog Altijd Vrij voor uitsluitend de trein. Ik vraag me af of dat populair is, zeker als je weet dat dalurenabonnementen veel goedkoper zijn.

Wat ik mis zijn regionale OV Vrij- abonnementen. Zijn die er ooit geweest?Daar zou best weleens vraag naar kunnen zijn, mits het redelijk betaalbaar is. De meeste mensen reizen denk ikbijna altijd binnen de eigen provincie en slechts af en toe daarbuiten. 

Je suggestie zet ik graag door, Rene74!

Badge +3

Wat ik mis zijn regionale OV Vrij- abonnementen. Zijn die er ooit geweest?

U-OV Gemak Utrecht Regio

Reputatie 7

Wat ik mis zijn regionale OV Vrij- abonnementen. Zijn die er ooit geweest?

U-OV Gemak Utrecht Regio

Dat is nieuw voor me. Mooi product! Zou in veel meer regio's en agglomeraties moeten bestaan. En dan goede reclame maken.

Reageer