Weekend vrij zonder inchecken/uitchecken | NS Community
beantwoord

Weekend vrij zonder inchecken/uitchecken

  • 7 July 2022
  • 7 reacties
  • 1039 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hoi, ik vroeg mij af of ik met mijn weekend vrij verplicht ben om uit te checken en/of in te checken, of is mijn reisbewijs ook zonder gewoon geldig? Of is er een manier om met mijn weekend vrij abonnement een e-ticket te “kopen” voor 0 euro zodat ik toch een geldig reisbewijs heb zonder in/uit te checken?

Ik wil zaterdag namelijk met de trein van Arnhem richting Duitsland en heb dan dus tot de grens mijn weekend vrij kaart (en vanaf de grens is het Duitse 9 euro ticket geldig).

Alleen dan zou ik dus in Emmerich uit moeten stappen alleen maar om uit te checken (en op de terugweg in te checken), terwijl de trein dan waarschijnlijk alweer weg is en ik dan een uur extra moet wachten.

 

icon

Beste antwoord door Tamzin 7 July 2022, 12:18

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6

Nee, u moet in- en uitchecken. U zou wellicht in Praest snel kunnen in/uitchecken als u op de heenweg helemaal achteraan gaat zitten en op de terugweg dan dus helemaal vooraan.

 

Nou komt het: volgens de voorwaarden van NS moet dit ja, maar waar is de juridische grondslag hiervoor? Ik heb me suf lopen zoeken maar kan het niet vinden. Met NS flex controleert de backoffice of je reisproduct op je kaart op dat moment geldig is, maar een conducteur of medewerkers V&S kunnen zonder incheck zien welke producten jouw NS flex abonnement heeft. Dan is inchecken overbodig. 

Ik ga proberen netjes in/uit te checken in Elten en/of Praest maar als het niet lukt dan is het geen groot probleem dus.

Dankje Tamzin en Robert B!

Badge +3

Is het dan ook echt nodig om telkens in- en uit te checken? Ik reisde laatst van Amsterdam Zuid via Zwolle (om vrienden op te halen) naar Rotterdam, waardoor ik op Zwolle moest sprinten om door de poortjes en weer terug te gaan, om niet tegen de reisrichting in te reizen. Later weer terug via Gouda, dus ook weer eerst door de poortjes, want anders ga je weer tegen de reisrichting in. En dat terwijl ik Weekend Vrij heb!

Op een zaterdag/zondag heb je met Weekend Vrij 100% afgekocht reisrecht, waarvoor geen boetes opgelegd mogen worden. Krijg je die toch (of een correctietarief bij NS Flex) dan is dat onterecht.

Dat geldt zowel voor een incheck en terugreizen tegen de reisrichting in (Zwolle - Rotterdam met een incheck op Amsterdam Zuid) als voor reizen zonder incheck.

Om discussies en gemiste in/uitchecks te voorkomen (bij reizen op saldo blokkeert na 12 keer je kaart) is het verstandig om wél even in te checken/overstappen ergens, maar als je daarvoor op Zwolle moet gaan rennen is het niet erg als je dat een keertje achterwege laat.

Nogmaals, dit geldt alleen bij 100% afgekocht reisrecht voor de hele dag, dus op zat/zon met Weekend/Dal/Altijd Vrij, of met een geactiveerde Keuzedag.

Reputatie 4

Is het dan ook echt nodig om telkens in- en uit te checken? Ik reisde laatst van Amsterdam Zuid via Zwolle (om vrienden op te halen) naar Rotterdam, waardoor ik op Zwolle moest sprinten om door de poortjes en weer terug te gaan, om niet tegen de reisrichting in te reizen. Later weer terug via Gouda, dus ook weer eerst door de poortjes, want anders ga je weer tegen de reisrichting in. En dat terwijl ik Weekend Vrij heb!

Badge +3

Met Weekend Vrij op een zaterdag of zondag zijn er in principe geen kosten als je 'vergeet’ in/uit te checken.

Vanuit Arnhem kan je dus gewoon inchecken bij VIAS (Arriva/Breng paaltje), en daarmee kan je op Weekend Vrij tot Elten, Emmerich en Praest reizen.

Het 9-euroticket is niet geldig tot de grens maar tot het laatste station in Duitsland (uitzondering van/naar Oldenzaal en Hengelo).

Voor de terugweg zul je dus op Elten (of Praest) even moeten inchecken, maar vanaf Zevenaar (en de Duitse stations) is een niet-ingecheckt Weekend Vrij abonnement geen reden voor een boete, dus dat kan je ook in Arnhem doen.

Bij NS Flex zul je mogelijk wel te maken krijgen met correctietarieven (€20 bij een gemiste uitcheck of €50 bij controle in de trein zonder incheck), maar die zijn onterecht.

Reputatie 7
Badge +1

NAAR DE stopt de RE 19 (als ie rijdt-in heel veel weekends wegen Bau-arbeiten SEV-bus!_check dat eerst) meestal op gleis1 in EMM zelf, en wat langer, daar staan 2 CICOś naast de trap=best te doen.

Omgekeerd moet je dus die tunnel door en dat zal meestal niet lukken gaan.

Je zal zelf het beste weten hoe strikt je bent in steeds IN/UITsjekken-als je UIT sjek vergeet kan je dat in principe herstellen-maar na max 10 of 12x wordt kaart geblokkeerd-naar het schijnt. Vergeten INsjek-zeker bij NS-wordt bij controle-als die langskomt-wel fors afgestraft met 10 of 50€ boete.

Nee, u moet in- en uitchecken. U zou wellicht in Praest snel kunnen in/uitchecken als u op de heenweg helemaal achteraan gaat zitten en op de terugweg dan dus helemaal vooraan.

Reageer