beantwoord

Wel het station in, maar niet reizen

• 14 januari 2015
  • 26 reacties
  • 2035 Bekeken

Hallo,

Ik had een vraagje. Mijn vriend en ik wonen ver van elkaar vandaan en reizen daardoor wekelijks met de trein. Beide vinden bij het frustrerend dat we elkaar niet bij het spoor waar de trein arriveert kunnen opwachten:@. Is er iets mogelijk om hem voortaan toch bij het spoor op te wachten??
icon

Beste antwoord door Thijs NS 14 januari 2015, 19:23

Klopt, je kunt gewoon met je OV-chipkaart inchecken. Als je binnen een uur op hetzelfde station uitcheckt wordt het instaptarief weer teruggezet op je kaart.
Bekijk origineel

26 reacties

Je kan inchecken zodat de poortjes opengaan en als je weer weggaat kan je weer uitchecken. Je betaalt hiervoor geen geld ofzo.
Je kan inchecken zodat de poortjes opengaan en als je weer weggaat kan je weer uitchecken. Je betaalt hiervoor geen geld ofzo.

Mits dat uitchecken binnen een uur na het inchecken gebeurt, anders betaal je alsnog een boete.
Klopt, je kunt gewoon met je OV-chipkaart inchecken. Als je binnen een uur op hetzelfde station uitcheckt wordt het instaptarief weer teruggezet op je kaart.
Reputatie 1
Badge
en als je dus nog langer elkaar wilt zien-in de weinige geheel afgesloten stations die er nu zijn: op minuut 59 uit-en dan weer in-en dat elke 59 minuten herhalen.
Klopt, je kunt gewoon met je OV-chipkaart inchecken. Als je binnen een uur op hetzelfde station uitcheckt wordt het instaptarief weer teruggezet op je kaart. Maar is het niet zo dat je minstens 20/25 euro op je ov moet hebben staan om überhaupt binnen te kunnen komen?
Reputatie 7
Badge +4
Op een anonieme kaart is het twintig euro en op een persoonlijke kaart tien euro. Overigens zijn lang alle stations nog niet afgesloten.
Reputatie 7
Badge +4
Op een anonieme kaart is het twintig euro en op een persoonlijke kaart tien euro. De meeste stations zijn overigens nog niet afgesloten.
Op een anonieme kaart is het twintig euro en op een persoonlijke kaart tien euro. De meeste stations zijn overigens nog niet afgesloten.\
maar ik vind het een beetje slechte gang van zaken dat als je iemand alleen wil ophalen je echt 20 euro op die ov moet hebben staan, want heb een anonieme kaart...ik ga toch niet elke week mijn ov opladen....
Reputatie 7
Badge +4
Je hoeft niet elke week op te laden want het saldo dat wordt afgeschreven bij inchecken komt weer terug bij het uitchecken. Er moet wel voldoende saldo op blijven staan en dat kan ook niet anders als mensen met een anonieme chipkaart kunnen gaan reizen. Veruit de meesten doen dat. Sommige ritten kosten zelfs meer dan twintig euro en die inkomsten moet je als bedrijf niet mislopen door anonieme kaarthouders die zonder enige ethiek uitrekenen dat het 'goedkoper' is om niet uit te checken. Gelukkig stelt het overgrote deel van de reizigers zich niet zo op.

Ik vertel hoe het werkt en je mag zelf bedenken wat je er van vindt. Dat is je goed recht. Ik heb er geen probleem mee 10 euro saldo op de kaart te hebben staan, ik heb ook net als iedereen een banktegoed of te veel betaald bij de gasleverancier, dan wel saldo voor de telefoon. Een groot deel van onze samenleving werkt zo. Maar daar mag iedereen zijn eigen gedachten over hebben. Sommige raken zwaar in de stress alleen al bij het denken er aan. Als de poortjes gesloten zijn, is er geen alternatief, al is het met een chipkaart waarop een abonnement een saldo van een tientje.

Ik zou zelf graag de poortjes zo snel mogelijk gesloten zien, net als in de Rotterdamse metro, waar het enorm is opgeknapt.
maar ik vind het een beetje slechte gang van zaken dat als je iemand alleen wil ophalen je echt 20 euro op die ov moet hebben staan, want heb een anonieme kaart...ik ga toch niet elke week mijn ov opladen....

Toen gemeenten dezelfde klachten opwierpen beloofde de NS met passagepassen te zullen komen, waardoor het mogelijk zou zijn om kosteloos de poortjes te passeren. Na deze aankondiging is het echter erg stil gebleven.
Je hoeft niet elke week op te laden want het saldo dat wordt afgeschreven bij inchecken komt weer terug bij het uitchecken. Er moet wel voldoende saldo op blijven staan en dat kan ook niet anders als mensen met een anonieme chipkaart kunnen gaan reizen. Veruit de meesten doen dat. Sommige ritten kosten zelfs meer dan twintig euro en die inkomsten moet je als bedrijf niet mislopen door anonieme kaarthouders die zonder enige ethiek uitrekenen dat het 'goedkoper' is om niet uit te checken. Gelukkig stelt het overgrote deel van de reizigers zich niet zo op.

Ik vertel hoe het werkt en je mag zelf bedenken wat je er van vindt. Dat is je goed recht. Ik heb er geen probleem mee 10 euro saldo op de kaart te hebben staan, ik heb ook net als iedereen een banktegoed of te veel betaald bij de gasleverancier, dan wel saldo voor de telefoon. Een groot deel van onze samenleving werkt zo. Maar daar mag iedereen zijn eigen gedachten over hebben. Sommige raken zwaar in de stress alleen al bij het denken er aan. Als de poortjes gesloten zijn, is er geen alternatief, al is het met een chipkaart waarop een abonnement een saldo van een tientje.

Ik zou zelf graag de poortjes zo snel mogelijk gesloten zien, net als in de Rotterdamse metro, waar het enorm is opgeknapt.

Wat een onzinnige vergelijkingen weer met je banktegoed en je gas, slaat echt helemaal nergens op.

En telefoontegoed is een eigen keuze, volgens mij kan niemand kiezen of hij 20 euro wil afschuiven richting NS om een station op te komen....
Met het idee van borg is an sich niet per se iets mis, het is daarentegen wel schandalig dat je die borg niet binnen een reële tijd terug kunt krijgen zonder daarvoor een belachelijke toeslag te betalen.
Die borg moet je gewoon op elk ogenblik bij een OV balie terug kunnen krijgen zonder kosten.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt wel of je dingen al snel onzin vindt dus dan dit waarschijnlijk ook. Ik heb andere opvattingen dan je en dat hou ik ook maar zo. Ik vraag me af hoeveel ik te kiezen heb met de voorschotten voor gas, licht en water. De termijn wordt gewoon vastgesteld en ik kreeg nog al vaak enkele honderden 'terug' die geparkeerd waren bij deze bedrijven. En zeker je kunt kiezen geen bankrekening te hebben maar eenvoudig is dat niet. De meeste mensen staan niet rood en dan is het tegoed zonder feitelijke rentevergoeding vrij hoog.

Er staat daar dus veel en veel meer geld geparkeerd dan op een ov-chipkaart, voor mijn mobiele telefoon alleen al. Zonder abonnement of prepay bel je niet erg lang.

De vergelijking gaat dus over hoeveel geld er niet als tegoed ergens staan. Het is dus een zeer zinnige vergelijking. Uiteraard moet er saldo op de kaart staan, ze zouden wel gek zijn als ze dat niet deden. Met twintig euro is er zelfs al een risico.

Het gaat om het geld dat geparkeerd is en waar je feitelijk niet bij kunt. Je bankrekening kun je nog opnemen, al heeft het weinig zin maar probeer je te veel betaalde voorschot maar eens tussentijds te pakken te krijgen. Persoonlijk zit ik daar ook niet mee en ook niet met het saldo op de kaart.
Niemand schuift uiteindelijk twintig euro richting NS af als hij op een station wil komen want het wordt teruggestort en kost dus per saldo niets. In theorie kost de infrastructuur om dit te doen zelfs geld.
Het zijn wel onzinnige vergelijkingen want voor al die diensten die jij noemt krijg je een product geleverd.

Hier moet je betalen om een station binnen te komen zonder een product af te nemen.

Bovendien krijg je die kosten pas na 5 jaar terug, tenzij je 2,50 extra wil betalen.
In de voorbeelden die Thom noemt zijn er doorgaans twee werkwijzen, voor het gemak even uitgedrukt in pakken melk:
1. Je betaalt een vast bedrag per maand gebaseerd op een verwacht gebruik, bijvoorbeeld 20 pakken melk per maand. Als je minder pakken melk drinkt dan waarvoor je hebt betaald, krijg je aan het eind van je jaar geld teruggestort. Als je meer pakken melk drinkt, dan waarvoor je hebt betaald, dan krijg je deze melk wel gewoon. Aan het eind van het jaar moet je dan bijbetalen.
De energiemaatschappij werkt op deze manier.

2. Je koopt een aantal pakken melk in, bijvoorbeeld 20. Als deze allemaal op zijn, dan kun je geen melk meer drinken. Je zult nieuwe melk moeten kopen.
Telefoonmaatschappijen werken op deze manier met hun prepaid-pakketten.

Bij de ov-chipkaart is een derde vorm geïntroduceerd:
Je koopt een pak melk. Je drinkt een glas. Je hebt dorst en wil nog een glas inschenken, dat mag echter niet van de leverancier. Eerst moet je een nieuw pak melk kopen, om te voldoen aan het instaptarief...
De melk die je om deze reden te veel hebt moeten inkopen kun je pas na vijf jaar gerestitueerd krijgen. Wil je het toch eerder, dan betaal je hiervoor een boete.
Uitsluitend de vervoerders werken op deze manier...
Reputatie 7
Badge +4
Wat jij schrijft, snijdt inderdaad wel hout. Bij mogelijkheid drie is er dan wel de mogelijkheid dat je de melkboer de mogelijkheid geeft meteen af te rekenen door het van je rekening te halen. Of je bij een bedrag van 2,50 aan kosten van een boete kunt spreken, vraag ik me af. Het zou wat sympathieker zijn als dat bedrag niet werd verrekend, al voorkom je met die 2,50 wel een boel gedoe als bedrijf van steeds kleine bedragen opnemen. De lokettist moet ook betaald worden uit de reisgelden.
Bij mijn telefoonmaatschappij koop ik wel eens teveel pakken melk omdat ik niet altijd weet hoeveel ik nodig heb. Het teveel aan melk wordt soms weggegooid en ben ik dus kwijt.
Energie- en telefoonmaatschappijen hebben een persoonlijk contract met je, bij een anonieme chipkaart is dat niet zo en eerstgenoemden hebben daardoor die mogelijkheden, net als de vervoerders in zekere zin bij de persoonlijke chipkaart.

Aardige vergelijkingen 😉
Ja die 2,50 is een boete, wat je zelf zegt een drempel om mensen er van te weerhouden om hun eigen geld terug te krijgen...

Dat loon van de lokettiste kan wel betaald worden van de waanzinnige aanschafprijs van 7,50 of van de rente van al de reistegoeden die blijven staan op de kaart.
Reputatie 3
Badge
Die 2,50 'administratiekosten' vind ik ook flauwekul. Het is gewoon je eigen geld, en dat hoor je terug te krijgen.
Nu de chipknip is afgeschaft krijg je ook gewoon al je geld terug, en wordt er niet eerst 2,50 afgehouden.
Het zou het zuiverste zijn als NS dat verplichte minimale saldo zou behandelen als borgsom, en die borg volledig zou terugbetalen als je erom vraagt.

Overigens zijn er veel meer abonnementen die werken met een vierde model: je betaalt een vast bedrag voor een aantal pakken melk per maand. Als je meer melk gebruikt, hoef je daarvoor niet bij te betalen. Als je minder melk gebruikt, ben je je geld kwijt. De leverancier heeft het voordeel dat hij verzekerd is van een bepaalde omzet, en de consument dat hij goedkoper uit is als hij een bepaalde minimale hoeveelheid melk afneemt (maar duurder als hij dat niet doet). Zo werken treinabonnementen ook. En veel mobiele telefoonabonnementen. En 'tienrittenkaarten' van de sauna. En abonnementen op de sportschool.

Wat mij wel enigszins verbaast is dat de vragenstelster zegt regelmatig met de trein te reizen, maar kennelijk bezwaar heeft tegen het feit dat ze een minimumbedrag op haar kaart moet zetten. Als je regelmatig met de trein reist heb je toch voortdurend met het instaptarief te maken? En als je hem alleen gebruikt om op het perron te komen, zet je er eenmalig het instaptarief op, waarna je het telkens weer terugkrijgt als je op tijd weer uitcheckt. Dan is het netto effect dat je eenmalig 7,50 betaalt voor een kaart, en na vijf jaar 2,50 kwijt bent omdat NS die wenst achter te houden. Kosten dus 2 euro per jaar.
Vroeger, toen alles volgens velen nog beter was, moest je perronkaartjes kopen als je iemand wilde wegbrengen of afhalen; dat liep ook aardig op 😉.
Badge +3
Toen gemeenten dezelfde klachten opwierpen beloofde de NS met passagepassen te zullen komen, waardoor het mogelijk zou zijn om kosteloos de poortjes te passeren. Na deze aankondiging is het echter erg stil gebleven.
Integendeel, NS heeft er een hele pagina aan gewijd. Probleem is natuurlijk dat het volstrekt onwenselijk is dat eenieder gratis een met poortjes afgesloten station kan betreden. Dat maakt de poortjes geheel overbodig.

Ik vraag me af hoeveel ik te kiezen heb met de voorschotten voor gas, licht en water. De termijn wordt gewoon vastgesteld en ik kreeg nog al vaak enkele honderden 'terug' die geparkeerd waren bij deze bedrijven.
Ik kan mijn voorschotbedragen zelf aanpassen, binnen bepaalde grenzen.
Dat perronkaartje werd ook afgeschaft, een van de vele verbeteringen in het leven.

Een van de redenen daarvoor was bv omdat er winkels kwamen in het stationsgebied.
Reputatie 3
Badge
De meningen schijnen te verschillen over de vraag of de afschaffing van het perronkaartje een verbetering was. In ieder geval vinden velen het nu kennelijk nodig om grote delen van het station weer achter een poortje te zetten, waardoor feitelijk het (al dan niet gratis) perronkaartje weer terugkomt. Omdat een toenemend, maar nog steeds relatief zeer beperkt, aantal mafkezen het nodig vindt zich te misdragen op de perrons en in de treinen, en wij er samen met de bevoegde instanties kennelijk niet in slagen om dat de kop in te drukken, worden alle reizigers met dit soort gevolgen geconfronteerd.

Overigens komt ook hier weer het steeds weer terugkerende probleem naar boven dat het Reizen op Saldo verre van ideaal is ingevoerd; dat instaptarief is eigenlijk een vreselijk lapmiddel om het onaantrekkelijk te maken om zwart te reizen. Waarom de reiziger niet de keuze laten? Dat je een kaartje kunt kopen aan de automaat, en dat precies op maat betalen en op je kaart laden. Met dat kaartje kun je de poortjes passeren. Zo werkt het nu bij Jaartraject ook. Of je gaat voor het (eventuele) gemak van enkel in- of uitchecken, en dan neem je het instaptarief voor lief. Aan jou de keus.
Nogmaals: technisch kan het geen probleem zijn; bij de Jaartrajectkaart werkt het ook zo.
Precies, mensen doen alsof dat instaptarief nodig is om ongenoden te kunnen weren, maar dat had ook gekund met een kaartje laden. Dan kan een reiziger kiezen.

En dat aantal mafkezen valt best mee en ze zullen ws nog weinig moeite hebben ook om toch binnen te komen door iemand achterna te lopen bv.

In Barcelona en Parijs ben ik ook regelmatig geconfronteerd met zwartrijders die over de veel bredere poortjes aldaar springen (waar ik me meer bedreigt door voelde dan een normale zwartrijder)

Hier is het veel simpeler.
Nogmaals: technisch kan het geen probleem zijn; bij de Jaartrajectkaart werkt het ook zo.

Ik denk dat het eigenlijk helemaal niet zo lekker werkt bij de Jaartrajectkaart. Volgens mij zijn de poortjes op station X niet in staat om te bepalen of u voldoet aan een van de onderstaande voorwaarden:
1. Uw Jaartrajectkaart biedt u gratis reizen van of naar station X.
2. U hebt een reis op uw jaartrajectkaart geladen waarbij station X op de route ligt.

Omdat u nu eenmaal toch met uw jaartrajectkaart zult moeten kunnen reizen (en vermoedelijk ook omdat het een product is dat nog maar gedurende een beperkte tijd kan worden gebruikt), ook op andere trajecten dan het afgekochte traject, heeft men ervoor gekozen om die kaart dan maar op elk station in Nederland de poortjes te laten openen. Wanneer het laden van reizen op een ov-chipkaart het gevolg heeft dat elke ov-chipkaart een sleutelkaart moet worden voor alle stations in Nederland kunnen de poortjes net zo goed weer worden weggehaald.

Wat een onzinnige vergelijkingen weer met je banktegoed en je gas, slaat echt helemaal nergens op.

En telefoontegoed is een eigen keuze, volgens mij kan niemand kiezen of hij 20 euro wil afschuiven richting NS om een station op te komen....

idd een onzinnige vergelijking!
Als het zo is dat iedereen een banktegoed heeft of genoeg saldo om te reizen of je mobiel op te laden elke keer wanneer er een tekort is,waarom is er dan zoveel armoede!
Dus praat niet voor die ander maar denk in dit geval eens wel aan die ander en niet aan alleen jouw situatie!.

Reageer