beantwoord

Wel niet uitchecken bus?

• 17 december 2017
  • 18 reacties
  • 2080 Bekeken

Dit weekend bussen vanwege werkzaamheden tussen Ede Wageningen en Utrecht Centraal.
Het personeel is heel duidelijk en roept tegen iedereen "niet uitchecken" als we in Utrecht de bus uitstappen en iemand toch uitcheckt.

Nou die eene die wel uitcheckte bleek de slimste van allemaal.
Op Utrecht zijn de poortjes nu dicht en met een ingecheckte Ov kaart moet je dus met iemand mee of over de poortjes heen.

Als je bij het uitstappen van de bus uitcheckt kun je wel gewoon het station in dus wat die ene reiziger deed was gewoon juist.
Op de terugweg moet je wel uitchecken om het station uit te komen en dus bij de bus weer inchecken (nou ja kaartcontrole in de bus is er nooit)

Dus waarom is het advies van de medewerkers bij de bussen "niet uitchecken" als je nog het station in moet? De poortjes zijn dicht dus je hebt dan gewoon een probleem om het station in te komen.

Vind ook dat de NS "de reizigers" hier ook wel beter over mag informeren over wat te doen zeker als je met de bus bij een station met gesloten poortjes aankomt en daar de trein in moet.
icon

Beste antwoord door Tochjo 18 december 2017, 10:58

Het advies is niet vreemd, maar (voor doorgaande reizigers) precies zoals het hoort:

Kan ik gratis reizen in een NS-bus als mijn trein niet rijdt?
Nee. Maakt u gebruik van vervangend vervoer met een NS-bus, dan heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u dan net zoals met de trein. Bij de start van uw reis checkt u in op het NS-station Als uw reis begint met de bus dan checkt u in bij de halte van de NS bus. Hiervoor staan zogenoemde mobiele check-in en check-uit palen bij de bushalte.

Op de NS bushalte bij uw station van bestemming checkt u weer uit bij NS als daar uw reis eindigt. Vervolgt u uw reis met de trein, blijf dan ingecheckt en check pas uit op uw eindbestemming. Op stations die zijn voorzien van poortjes zorgt NS voor voldoende poortjes die openstaan, zodat u zonder extra in of uitcheck uw reis kunt vervolgen.

Er stonden dit weekend ook poortjes open op station Utrecht Centraal, maar het zou kunnen dat RuudKelder die gemist heeft, omdat het er maar enkele waren in een hele rij.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 2
Sowieso reed bijna iedereen al gratis met de bus mee, de echte slimmerds checken natuurlijk helemaal niet in! Ik ben echter eerlijk, en ik wist dat de poortjes op Utrecht natuurlijk gesloten zouden zijn. Dus bij het uitstappen vroeg ik waar ik kon uit-checken, en dat werd mij keurig gewezen zonder rare fratsen. Ook op de terugweg werd iedereen vooral op het hard gedrukt dat ze toch echt moesten inchecken. Dit overigens op zaterdag!
Badge
Vreemde situatie. Poortjes op welk station dan ook horen (tenminste gedeeltelijk) open te staan als er treinvervangende bussen worden ingezet vanaf dat station.
Zaterdag 16/12 reisde ik ook op dit traject, en in- en uitchecken bij de bushalte (Driebergen-Zeist en Utrecht) was geen enkel probleem. Op station Utrecht kun je gewoon door de poortjes - het systeem registreert netjes een 'overstap', zonder extra kosten.
Erg vreemd dat dit advies werd gegeven, RuudKelder. Ik heb het vermoeden dat, zoals DDietzen, al aangeeft hun dachten dat er een aantal poortjes zouden openstaan. Ik zal dit intern onder de aandacht brengen zodat hier rekening kan worden gehouden bij de volgende keer. Indien dit meer saldo heeft gekost dan dat je normaal gesproken moest betalen kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice.
Badge +3
Het advies is niet vreemd, maar (voor doorgaande reizigers) precies zoals het hoort:

Kan ik gratis reizen in een NS-bus als mijn trein niet rijdt?
Nee. Maakt u gebruik van vervangend vervoer met een NS-bus, dan heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u dan net zoals met de trein. Bij de start van uw reis checkt u in op het NS-station Als uw reis begint met de bus dan checkt u in bij de halte van de NS bus. Hiervoor staan zogenoemde mobiele check-in en check-uit palen bij de bushalte.

Op de NS bushalte bij uw station van bestemming checkt u weer uit bij NS als daar uw reis eindigt. Vervolgt u uw reis met de trein, blijf dan ingecheckt en check pas uit op uw eindbestemming. Op stations die zijn voorzien van poortjes zorgt NS voor voldoende poortjes die openstaan, zodat u zonder extra in of uitcheck uw reis kunt vervolgen.

Er stonden dit weekend ook poortjes open op station Utrecht Centraal, maar het zou kunnen dat RuudKelder die gemist heeft, omdat het er maar enkele waren in een hele rij.
bedankt dat je dit meldt, Tochjo. Dat verklaart een hoop. Ik had de vraag al uitstaan of deze wel of niet open stonden.
Badge +3
Er staan op Utrecht Centraal al weken enkele poortjes open, omdat de stationspassage die buiten de stationshal om loopt vanwege werkzaamheden tijdelijk niet gebruikt kan worden. Boven deze poortjes hangen enorme posters met de tekst "Tijdelijke stationspassage".
Ik heb ditzelfde nu ook meegemaakt, er werd niet op gewezen dat je moest uitchecken in Utrecht en er waren geen duidelijk aangegeven poortjes die open stonden. Wij hebben dus opnieuw ingecheckt en moeten nu dus geld terug gaan claimen. Heel vervelend allemaal, en past m.i. een beetje in het beeld dat NS slecht communiceert. Je zou op zijn minst even in de bus hierop kunnen wijzen.

@Tochjo : je gaat toch niet kijken naar posters die boven poortjes hangen als je de stationshal in komt met tientallen van die poortjes naast elkaar? Ik weet niet of die posters er nu ook hingen maar wij hebben ze in elk geval niet gezien.
Badge +3
De posters op de foto waar ik naar link, waren specifiek opgehangen voor de situatie dat er niet buitenom langs de stationshal gelopen kon worden. Bij geplande werkzaamheden met busvervoer van en naar Utrecht Centraal hangen ze er niet, dus nu ook niet.

Van de poortjes aan de Jaarbeurszijde staat bij werkzaamheden het poortje het dichtst bij de AH to Go open. Komende vanaf de bussen is dat het meest linker poortje. Dat is lastig te zien, dat ben ik met u eens, en men kan zich afvragen of één poortje in een rij van zo'n 25 valt onder "voldoende poortjes die opstaan".
Badge +3
Er staan geen poortjes open in Utrecht omdat er bij de bussen mobiele in/uitcheckpaaltjes staan. Bij werkzaamheden is dit de gebruikelijke optie. Bij plotselinge storingen ligt het wat anders, dan zullen er poortjes open moeten indedaad (omdat de door de bus opgepikte reizigers in de regel al ingecheckt zullen zijn).

Je kunt vanuit Ede-Wageningen (of Maarn, Driebergen-Zeist of Bunnik) natuurlijk gewoon gratis een bus nemen, maar dan moet je in Utrecht dus NIET gaan uitchecken bij de bussen, want dat kost je het instaptarief à € 10,- of € 20,-

Kom je van verder (vanaf Arnhem of Nijmegen bijvoorbeeld) en moet je na Utrecht nog verder met de trein (bijv. naar Amsterdam) dan heeft het wel degelijk nut om gewoon in Ede-Wagenigen uit te checken (trein) en in te checken (bus), en in Utrecht het omgekeerde doen (uitchecken bus, inchecken bij poortje). Op die manier behoud je de langeafstandskorting voor je hele reis, en dat kan voordelig zijn.
Badge +3
Er staan geen poortjes open in Utrecht omdat er bij de bussen mobiele in/uitcheckpaaltjes staan.
Zoals ik schreef staat er wel een poortje open.

Bij werkzaamheden is dit de gebruikelijke optie.

Als je met "dit" bedoelt dat er bij werkzaamheden geen poortjes worden opengezet, dan is dat onjuist, zoals volgt uit het citaat dat ik eerder in dit topic plaatste.

Bij plotselinge storingen ligt het wat anders, dan zullen er poortjes open moeten indedaad

Bij ongeplande storingen worden er juist geen poortjes meer opengezet. Reizigers hoeven niet ingecheckt te zijn voor ongepland treinvervangend vervoer en kunnen dus uitchecken op het station waar zij op het treinvervangend vervoer stappen. Zie het eerste bericht in dit topic.

Je kunt vanuit Ede-Wageningen (of Maarn, Driebergen-Zeist of Bunnik) natuurlijk gewoon gratis een bus nemen

Voor treinvervangend vervoer bij geplande werkzaamheden is een geldig vervoerbewijs verplicht. Bij controle levert het niet hebben daarvan, c.q. niet ingecheckt zijn, een uitstel van betaling op voor 50 euro plus de ritprijs.
Badge +3
I stand corrected. Zoals ik het eerder meegemaakt heb ging het voor veel mensen mis omdat ze:
  • Tegen dichte poortjes aan liepen omdat ze niet uitgecheckt hadden voordat ze in een bus stapten.
  • Er geen mobiele CiCo paaltjes waren om op de juiste manier te reizen, dus opknippen in twee reizen óf overstappen trein(uit)-bus(in)-bus(uit)-trein(in).
Voorbeeld: Werkzaamheden Den Bosch - Utrecht en ik moet van Eindhoven naar Amsterdam. Dan kan ik twee dingen doen.
  • Uitchecken in Den Bosch (bij het speciale paaltje op spoor 1 om het trapje omlaag naar de tunnel (de bussen) te nemen.
  • In Utrecht uit de bus stappen en via het poortje bij de uitstaphalte het station/perron binnen (met de trap daar, nabij spoor 21), of elk willekeurig ander poortje.
Of
  • Niet uitchecken in Den Bosch (want voor de bus moet je ook ingecheckt zijn, maar waarom staat dat hele speciale paaltje dan op spoor 1, want buiten NS zijn daar geen andere vervoerders, en aankomende bussen stoppen elders).
  • Hopen dat het poortje in Utrecht bij die trap naar boven open staat.
Het is dus een keuze, en voor Eindhoven - Amsterdam maakt het kostentechnisch niet zoveel uit. Ik weet alleen in Den Bosch niet of dat poortje in Utrecht wel open staat, dus kies ik (veiligheidshalve) voor optie 1... 😙
Het ging mij er vooral om dat de communicatie gebrekkig is. Bij station Ede-Wageningen (op de terugweg, maar dan zijn wij op de bestemming) werd expliciet door een NS medewerker geroepen dat mensen die verder wilden met de trein, niet moesten uitchecken. Op E-W staan nl. geen poortjes - maar je moet dus ook niet inchecken bij de paaltjes op het perron, want dan ben je dus uitgecheckt... hopelijk hebben ze dat op het station ook gezegd.

En wat de heenreis (Ede - Leiden) betreft: op mijn NS app stond aangegeven dat mijn OV kaart was ingecheckt bij NS, dus ik vond het niet meer dan logisch dat ik bij overstappen dan niet hoef uit te checken in Utrecht. Ik kom daar niet zo vaak en had me dus ook niet gerealiseerd dat er poortjes stonden. Maar er wordt dan niets gezegd - niet in de bus en ook niet door de NS mensen buiten de bus.
Badge +3
Dan zit je precies in de situatie die ik bedoel @Henkh_63

Je komt Utrecht niet zomaar uit zonder uit te checken.. Er zal vast wel een poortje open staan aan de Jaarbeurszijde (en als @Tochjo dat zegt geloof ik hem blind) maar zoek die maar eerst dan.

Vervolgens kan je dus (als je dat open poortje gevonden hebt) met de bus reizen (geldig vervoersbewijs, keurig!)

Als je dan NIET verder hoeft dan Ede-Wageningen moet je daar dus wél uitchecken (bij de bussen!) Op het station uitchecken mag natuurlijk ook... maar dan mag je NIET verder met een trein!

Dat is dus de verwarring (was ik in Utrecht al uitgecheckt of moet ik dat in Ede-Wageningen gaan doen?) Als je met de trein verder moet dus NIET, en anders WEL.

Beter is dus gewoon uitchecken in Utrecht en lekker naar huis (Ede-Wageningen) met een bus als je niet verder hoeft.

Zolang er geen poortjes zijn is het wel duidelijk, en als je bij een NS automaat gaat kijken zal die ook wel zeggen of je ingecheckt bent of niet. Maar wie snapt dat?
Reputatie 2
Dan zit je precies in de situatie die ik bedoel @Henkh_63

Je komt Utrecht niet zomaar uit zonder uit te checken.. Er zal vast wel een poortje open staan aan de Jaarbeurszijde (en als @Tochjo dat zegt geloof ik hem blind) maar zoek die maar eerst dan.

Vervolgens kan je dus (als je dat open poortje gevonden hebt) met de bus reizen (geldig vervoersbewijs, keurig!)

Mijn bijdrage van vandaag, op Utrecht CS Jaarbeurszijde staat het meest rechter poortje open (Dit is ook het brede poortje)
Het poortje staat eigenlijk naast de AH to Go
Badge +3
Top, en in Ede-Wageningen geen gedoe met poortjes maar daar dus wél even ergens uitchecken als je door dat open poortje in Utrecht gegaan bent, en niet verder met een trein zou hoeven dan tot Ede-Wageningen...

Ik geef het op.. er zijn dus 4 scenario's mogelijk met ieder zijn voor/nadelen en ik gaf (wellicht onterecht) aan dat je dan beter kunt UITchecken vóórdat je in een NS bus stapt.

Ik riskeer dat wel (meeestal, reken eerst die 2 reizen uit vooraf).. want controle in een bus?

Liever gewoon uitchecken voordat ik een bus moet nemen dus, en gewoon inchecken waar ik verder moet met de trein.
Hoewel ik de actie van Robert B begrijp is dit niet correct. Ook bij het reizen met een NS bus, ter vervanging van de trein, dien je te hebben ingecheckt. Je kunt voor en na je busreis in- en uitchecken en gebruik maken van een poortje wat open staat of van de speciale paal die bij de bussen is geplaatst. Hoewel het niet vaak voorkomt mag NS gewoon controleren bij het vervangende vervoer en riskeer je dus ook een boete als je besluit niet in en uit te checken.
Reputatie 6
Badge
Feit blijft, dat het voor de reiziger niet altijd duidelijk is wanneer er nou wel of niet moet worden ingecheckt. Sommigen zullen hierdoor teveel betalen omdat ze hierdoor dubbel inchecken of als ze vanuit de bus uit- en op het station weer inchecken een langere (omreis)route afleggen en hierdoor meer geld kwijt zijn.

Reageer