beantwoord

Wil de NS af van borg?

Ik kwam op internet dit artikel tegen: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/tls_bewaakt_100_miljoen:_vervoerders_willen_af_van_borg-146349

Hierin staat dat alle vervoerders volgens het NOVB van de borg af willen. Logischerwijs zou dit ook betekenen dat de NS hiervan af wil. De reden dat ik hier toch aan twijfel, is het feit dat Syntus en Veolia niet altijd dezelfde borg hanteren als de NS. Blijkbaar hebben ze hier dan toch invloed op gehad. Ik vroeg mij af of een moderator antwoord kon geven op de vragen:

1. Klopt het dat de NS wil dat de borg afgeschaft wordt?
2. Heeft de NS actief stappen ondernomen om TLS hiervan te overtuigen?
icon

Beste antwoord door Herman NS 28 juli 2014, 15:02

We hebben het een en ander voor je uitgezocht.

In het proces van de OV-chipkaart zijn we samen met de andere vervoerders continue aan het kijken hoe zaken efficiënter en eenvoudiger kunnen worden ingericht voor onze reizigers. We kijken hiernaar vanuit de bril van de reiziger. Het gekozen systeem moet hier natuurlijk wel op kunnen aansluiten.
Bekijk origineel

10 reacties

Ik wil dit graag voor je uitzoeken. Heb je wellicht een linkje/bron voor mij van het originele artikel in Trouw?

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Badge +3
Het oorspronkelijke bericht in Trouw is op deze pagina te vinden, maar alleen voor abonnees.

De inhoud van het bericht luidt als volgt:

'Borg op ov-chipkaart is snel weg'

Er staat nu 100 miljoen aan borg op de rekening van TLS. Als reizen achteraf worden afgerekend, is dat niet nodig.

We moeten heel snel af van de regel dat mensen borg op hun ov-chipkaart moeten zetten. Want intussen staat er ruim 100 miljoen euro aan borg op rekening van Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat in opdracht van vervoersbedrijven de betalingen regelt.

Dat zegt Eric Janse de Jonge, die in opdracht van het ministerie van infrastructuur het overleg leidt dat de samenwerking tussen de vervoersbedrijven als NS, Arriva, Connexxion, RET en GVB moet verbeteren. Uit dat overleg, het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) weet Janse de Jonge dat alle directeuren voorstander zijn van afschaffen van de borg.

TLS mag niet aan dat geld op zij rekening komen, maar vangt er wel rente over. "Leuk voor TLS zo'n buffer, maar niet voor de reiziger. Het kan bovendien wel wat transparanter. Ook de vervoersbedrijven hebben weinig zicht op wat er met dit geld gebeurt", aldus Janse de Jonge.

Mensen die met de trein willen reizen, moeten altijd zorgen dat er 20 euro op hun ov-chipkaart staat. Of 10 euro als het een persoonlijke kaart is. Of 4 euro als ze alleen met tram, bus of metro gaan. Als ze vergeten uit te checken, zijn ze hun geld kwijt. Dit om fraude te voorkomen.

Met de kosten van de aanschaf van de ov-chipkaart is die borg een hele investering. "Ik voorzie dat we binnen twee jaar een systeem hebben waarin de reis achteraf wordt afgerekend. Dat is eerlijker voor de reiziger. De NS business card werkt nu al zo", zegt Janse de Jonge.

In Rotterdam is de RET met een test begonnen van achteraf betalen. "De eerste resultaten zijn bemoedigend: het lijkt nu technisch uitvoerbaar."

Nu deze week de papieren treinkaartjes zijn afgeschaft, wordt het bedrag aan borg op de TLS-rekening alleen maar hoger. Want meer mensen zullen ook in de trein een ov-chipkaart gebruiken.

Een woordvoerder van TLS laat weten dat met het geld speculeren niet is toegestaan. Wel krijgt het bedrijf een bescheiden rente over dit enorme bedrag. Die rente investeert TLS in het ov-chipkaartsysteem. "Het geld komt ten goede aan de reiziger. Met het geld kunnen we diensten als het opladen van het saldo op ov-chipkaarten gratis houden. Ook gebruiken we het geld voor mensen die hun ov-chipkaart gekoppeld hebben aan hun bankpas. Als zij namelijk inchecken, schieten wij het bedrag tijdelijk voor. Dat wordt pas 's nachts van de bankrekening van de reiziger afgeschreven."

TLS moet zorgen dat het geld van de ov-chipkaarten bij de juiste vervoeder terechtkomt. Er zijn een kleine 14 miljoen ov-chipkaarten in omloop. Met 8,8 miljoen kaarten is in het vorig jaar ook gereisd in bus, tram, metro of trein. "Ook zonder die rente-inkomsten komt TLS er wel uit", denkt Janse de Jonge.
Dan gaan mensen massaal grijsrijden bij NS.

Hoe doen ze dat dan bij niet uitchecken ? Achteraf 20 euro rekenen ?
Reizen op rekening op basis van automatisch afschrijven lijkt mij nog slechter dan de huidige variant. Op dit moment kan ik nog zelf beperken hoeveel geld er maximaal onterecht van mijn chipkaart af kan worden geschreven (om die reden zou ik ook nooit automatisch opladen gebruiken), als de vervoerders het geld direct van mijn rekening afschrijven valt die limiet weg en kunnen de gevolgen desastreus zijn (ik zie erg op tegen het moment dat ik mijn trajectkaart moet omzetten in een Traject Vrij en ik alleen nog maar op rekening buiten mijn traject kan reizen).
Voor mij als reiziger zijn eigenlijk maar drie opties acceptabel:
1. Het oude, vertrouwde kopen van een eenvoudig reisproduct (bijvoorbeeld een enkele reis Amsterdam - Haarlem), zodat je zeker weet dat je ook gewoon betaalt voor wat je afneemt en niet opeens voor dure verrassingen komt te staan.
2. Reizen op saldo, met die toevoeging dat je op elk moment eenvoudig en kosteloos het te veel betaalde saldo kunt terugkrijgen.
3. Reizen op rekening, waarbij de vervoerder een factuur stuurt die ik handmatig betaal, zodat ik hier zelf eerst de onterecht in rekening gebrachte bedragen vanaf kan halen.
Ik wil dit graag voor je uitzoeken. Heb je wellicht een linkje/bron voor mij van het originele artikel in Trouw?

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.

Is de post van Tochjo voldoende?

Alvast bedankt voor het uitzoeken in ieder geval.

In het proces van de OV-chipkaart zijn we samen met de andere vervoerders continue aan het kijken hoe zaken efficiënter en eenvoudiger kunnen worden ingericht voor onze reizigers. We kijken hiernaar vanuit de bril van de reiziger. Het gekozen systeem moet hier natuurlijk wel op kunnen aansluiten.
Jammer dat het verkeerde systeem is gekozen dan.

Terwijl de vb zo legio zijn, Hong Kong, Singapore.

En vandaar ook dat alle nadelen ten laste van de reiziger vallen en alle voordelen ten gunste van de vervoerder....maar je kijkt met de bril van de reiziger....
Jammer dat het verkeerde systeem is gekozen dan.

Terwijl de vb zo legio zijn, Hong Kong, Singapore.

En vandaar ook dat alle nadelen ten laste van de reiziger vallen en alle voordelen ten gunste van de vervoerder....maar je kijkt met de bril van de reiziger....

Ik hoop dat Herman met zijn reactie bedoelt dat ze bij het verbeteren van het systeem ook vanuit de bril van de reiziger zullen gaan kijken. Dat dat bij de invoering ervan niet is gebeurd lijkt me namelijk evident.
Dat is precies wat ik bedoel Theofiel 😉

Bedankt voor het uitzoeken. 🙂

Reageer