beantwoord

Wisselgeld terug

• 31 oktober 2017
  • 15 reacties
  • 249 Bekeken

Reputatie 5
Hoe krijg je je wisselgeld terug. Voor het reizen moet je €20 op je kaart zetten. Ik reis heen en terug en dit kost €5,20. Nu wil ik mijn wisselgeld terug € 14,80 omdat ik weet dat ik de komende maanden niet met het ov zal reizen. De automaat heeft geen knop "saldo uitbetalen, op het station zijn geen loketten. Wat nu? Er moet toch een manier zijn om even anoniem als bij opladen je wisselgeld terug te krijgen.
icon

Beste antwoord door Thom 31 oktober 2017, 10:57

Die manier is er, en heel eenvoudig, in een minuut geregeld.

U gaat naar het loket, neemt een ID mee en u krijgt het geld terug, min een euro administratiekosten. Dat ID is nodig om het te bemoeilijken dat mensen met een gevonden of 'gevonden' anonieme chipkaart het geld van een ander ophalen. Dat had uw kaart ook kunnen zijn tenslotte. De chipkaart is geen bankkaart, geen volledig wettig betaalmiddel en het werkt dus niet hetzelfde.

Normaal blijft er een wisselend saldo op staan, dat is ook het systeem. Het is er niet op gemaakt dat mensen er saldo mee opnemen, maar het moet wel kunnen, dat is helder. Overschrijven naar een andere chipkaart kost overigens niets.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Die manier is er, en heel eenvoudig, in een minuut geregeld.

U gaat naar het loket, neemt een ID mee en u krijgt het geld terug, min een euro administratiekosten. Dat ID is nodig om het te bemoeilijken dat mensen met een gevonden of 'gevonden' anonieme chipkaart het geld van een ander ophalen. Dat had uw kaart ook kunnen zijn tenslotte. De chipkaart is geen bankkaart, geen volledig wettig betaalmiddel en het werkt dus niet hetzelfde.

Normaal blijft er een wisselend saldo op staan, dat is ook het systeem. Het is er niet op gemaakt dat mensen er saldo mee opnemen, maar het moet wel kunnen, dat is helder. Overschrijven naar een andere chipkaart kost overigens niets.
Reputatie 5
Prima zoals je het omschijft. Nu zijn er alleen een paar problemen. Op mijn eindstation is geen loket. Dus moet ik ergens waar loketten zijn uitstappen. Dan is mijn treinreis korter betaal minder en krijg meer terug. Min die ene euro, maar daar kom ik zo nog op terug. Om thuis te komen moet ik daarna of 10 km lopen of een eemalig kaartje kopen wat ook weer een euro extra kost. Nu even over die euro die het kost om je eigen geld terug te krijgen. Zullen we dan ook maar een euro gaan rekenen bij de supermarkt voor het inleveren van statiegeldflessen (misschien heeft u die fles wel op straat gevonden),voor het inwisselen van het statiegeld bonnetje en het geven van wisselgeld... Leuke winst.. 3 euro per klant. Fijne winkel de NS
Reputatie 7
Badge +3
Als U naar eigen zeggen toch vrijwel nooit met de trein gaat kunt U beter voor die ene keer een los kaartje via de automaat of internet kopen.
Reputatie 5
Ik reis wel vrij regelmatig met de trein als iemand anders betaald. Via internet moet je van alles en nogwat invullen en ik wil anoniem kunnen reizen zonder extra kosten en zonder dat ik geld moet betalen om mijn wisselgeld terug te krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Als U anoniem wil reizen en geen geld op een OV-chipkaart wil zetten is de automaat of het loket de beste oplossing. Of anders de auto want U kunt moeilijk verlangen dat NS het ticketsysteem naar uw persoonlijke wensen gaat inrichten..
Reputatie 5
Overal waar ik iets koop krijg ik mijn wisselgeld zonder kosten terug. Als ik in de bus een kaartje koop krijg ik gewoon wisselgeld, net als bij de supermarkt. Kennelijk leveren reizigers die niet anoniem reizen op een andere manier ook geld op.
Reputatie 7
Badge
Er zijn nog stations die wel degelijk een loket hebben. Als je daar naar toe gaat (ik hoop dat die niet al te ver van jouw woonplaats vandaan zullen zijn Philned) dan kan je daar terecht met je verzoek om de rest van je geld terug te krijgen. Daar zal je dan gewoon goed geholpen worden.

En heb dat zelf ook gedaan een half jaartje terug omdat ik toen nog een anonieme kaart bij me had waar nog wat geld op zat. Ben toen naar het loket gestapt en ben daar keurig netjes geholpen. Ik hoefde zelfs niet eens een formulier in te zullen maar kreeg het geld gewoon contact in mijn handen gedrukt.
Dat vind ik dan toch wel weer super aardig hoor.

Is er toevallig een groot station bij jou in de buurt Philned?
Reputatie 7
Badge +3
Het dan ook niet om wisselgeld terugkrijgen maar om het terugkrijgen van het restant van de verplichte borg. En bij nieuw gebruik van de OV-chipkaart moet de borg weer terug zijn op het niveau van €20 voordat kan worden ingecheckt bij NS. Je kunt ervoor kiezen om na iedere reis het borgrestant van de kaart te halen. Erg praktisch lijkt me dat niet.
Reputatie 6
Het enige wat ik kan bedenken is om het 'wisselgeld' dat nog op de kaart staat, over te laten schrijven naar de OV Chipkaart van een bekende. En die betaald jou dan cash terug.

En in het vervolg een kaartje uit de kaartautomaat kopen of als het langere reis betreft, een actiekaart van de AH, Blokker, Hema, Etos, Kruidvat.
Reputatie 4
Per 1 januari 2018 hoeft u de euro aan administratiekosten bij restitutie van het saldo op de OV-chipkaart niet meer te betalen:

http://www.treinreiziger.nl/geld-terugvragen-verlopen-ov-chipkaart-makkelijker/
Reputatie 5
@Maarten86 dat is toch alleen voor verlopen kaarten.
Reputatie 4
Onderaan het artikel staat dit: "Voorlopig moet er nog wel 1 euro aan de balie worden betaald om geld terug te krijgen, maar dat zal per 1 januari 2018 ook komen te vervallen."

Het is dus en-en: het saldo van verlopen ov-chipkaarten terugvragen wordt makkelijker én de euro aan baliekosten bij saldorestitutie van kaarten die nog niet verlopen zijn wordt afgeschaft.

Ik neem aan dat bij u de vlag uit gaat.
Reputatie 5
Ik ben blij
Reputatie 7
Badge
Ik ben blij

Fijn dat je blij ben Philned. Dat maakt mij ook blij.
Reputatie 5
Reden voor een feestje, het is informatief voor iedereen die denkt dat er nog saldo op een ongebruikte chipkaart staat.

Reageer