Wordt de OV-chipkaart betaalmiddel voor bijvoorbeeld een fietskaartje?

Er staat saldo op de ov-chipkaart, dan moet het technisch toch niet moeilijk zijn om daar het fietskaartje meer te betalen ipv dat met een ander betaalmiddel te moeten doen. Zeker als je automatisch opladen hebt! Het allergemakkelijkst zou zijn een fiets-incheckpaaltje of een knop of tweede incheckschermpje op de gewone incheckpaaltjes: FIETS MEE, waarna de transactie van je saldo wordt afgehaald.
Maar bij de kaartautomaat als je "het produkt" op je kaart zet, kan het saldo toch gemakkelijk als betaling gebruikt worden! (Er zijn toch ook plannen om de OV-chipkaart voor andere betalingen op stations te kunnen gebruiken?)

Ik ben benieuwd of er plannen zijn om dat mogelijk te maken!

6 reacties

Leuk idee, Schoenmaker. Iets vergelijkbaars bestaat op dit moment wel voor de Intercity Direct Toeslag. De OV-chipkaart is natuurlijk een relatief nieuw systeem, waarbij nog veel mogelijkheden zijn. Ik weet niet of er zoveel fietskaarten gebruikt worden dat een apart paaltje daarvoor een optie is. Bovendien is het mooie van een aanschaf bij de kaartautomaat, dat daar de voorwaarden nogmaals getoond worden, zodat eenieder daarvan op de hoogte is. Ik geef deze suggestie in ieder geval door.
Nee de OV chipkaart is niet relatief nieuw, al bijna 10 jaar oud.

En TS vindt dat je als je het product laadt bij een automaat, je dit makkelijk met het saldo van de OV chipkaart kan verrekenen. Dan worden de voorwaarden net zo goed getoond alleen je hebt geen bankpasje meer nodig,.

Geef dan tenminste wel de laatste suggestie ook door.
Inmiddels zijn we drie jaar verder. Is het nou echt zo moeilijk om die suggestie op te pakken?
Reputatie 6
Het is meermaals langsgekomen als verbetervoorstel, maar op een gegeven moment moet er realistisch gekeken worden naar de verschillende facetten:
1. Hoeveel 'Fiets Dagkaarten' worden er daadwerkelijk verkocht?
2. Wegen de kosten van de veranderingen in de Kaartautomaat en het OV-chipkaartsysteem op tegen de meerwaarde van deze functionaliteit?
3. Bewerkstelligt dit het doel van NS om reizigers meer ruimte in de trein te geven en de OV-fiets te nemen in plaats van het meenemen van de fiets in de trein?
We blijven toetsen of het nuttig is om deze verandering door te voeren, maar persoonlijk verwacht ik niet dat dit hoog op de prioriteitenlijst staat.
Wat zou het handig zijn als je de OV fiets ook zou kunnen betalen met je OV-Chipkaart.
Zou dit in de nabije toekomst mogelijk zijn?
En wat zou het mooi zijn als NS besefte dat de OV-fiets echt niet altijd een alternatief is voor het meenemen van de eigen fiets. Als ik (bijvoorbeeld) van Rotterdam naar Den Bosch fiets, en ik wil terug met de trein, dan heb ik echt niets aan de OV-fiets.
Voor wat betreft het geven van ruimte aan reizigers: dat doen jullie al door fietsen alleen buiten de spits mee te nemen. Daarvoor is echt geen omslachtige betaalmethode voor nodig.
Hierboven is (door Bart NS) aangegeven dat zoiets voor de IC-direct toeslag al bestaat. Als dar op een moderne manier gedaan is, met zgn. "herbruikbare" code, dan hoeft het toch geen jaren te duren?

Reageer