beantwoord

Zakelijk reizende slechtziende: help?

• 25 februari 2015
  • 8 reacties
  • 782 Bekeken

Reputatie 6
  • Reisleider**
  • 747 reacties
Beste NS,

Deze vraag heb ik vorig jaar enkele keren gesteld, maar heb nooit een antwoord mogen ontvangen van jullie.

Vanaf maart krijg ik van mijn werkgever een zakelijke OV-chipkaart. Dit klinkt mooi en aardig, maar dat betekent dat ik in- en uit moet checken. Aangezien ik zelf bijna blind ben, en de twee stations voor mijn woon-werkverkeer (Zaandam en Den Haag Centraal) geen poortjes hebben, wordt dit een feest.

Daarnaast:
- Om de een of andere reden wil mijn werkgever geen uitzondering voor mij maken door een Traject Vrij te vergoeden. Dat zou makkelijker zijn geweest: stop er daarnaast OV Chip Plus op en het hele geneuzel is verholpen.
- Er is een groots project bezig om de CiC's wel vindbaar te maken op stations, maar voorlopig is men nog bezig in het oosten des lands.
- OV Chip Plus is niet te combineren met een zakelijke OV-chipkaart. Dit product is gericht op consumentengebruik, maar de 'zakelijk' reizende slechtziende/blinde is niet aan gedacht.

Mijn vraag aan jullie: totdat de CiCo's op de bovengenoemde stations vindbaar zijn gemaakt, wat moet ik doen? Of is het de bedoeling dat ik maar moet gaan zwartrijden?
icon

Beste antwoord door Bart NS 19 mei 2015, 10:11

Na een flinke tijd, waarvoor excuses, een teleurstellende reactie van mijn kant: er is geen oplossing op dit moment voor slechtzienden die reizen met een Business Card. De optie die Loes noemt is inderdaad een bekende, maar kan niet gecombineerd worden met een abonnement van je werkgever. Optie die rest is met ons contact op blijven nemen om vergeten check-uits recht te zetten, maar dat is natuurlijk verre van ideaal. Ik hoop van harte dat je werkgever een particulier Traject Vrij nogmaals zou willen overwegen.
Bekijk origineel

8 reacties

Waarom zo moeilijk? Ik ben in het bezit van een ov begeleiderskaart zodat een begeleider gratis met mij mee kan. Voor een blinde is haast niet te doen om op zo n lange afstand te kunnen reizen. Zakelijk of niet ik denk dat het verstandiger is om een alternatief vervoer te gaan zoeken zoals bijvoorbeeld een taxibusje voor gehandicapten vervoer. Uw werkgever heeft totaal geen rekening mee gehouden voor mensen met een visuele beperking. Daar kan ik best anderzijds er boos om worden. Maar dat is mijn mening. En bovendien wordt u hiermee op grote kosten gejaagd. Ik zou het namelijk niet gaan pikken!
Reputatie 6
Ik heb al heel lang geleden na negatieve ervaringen het taxivervoer afgezowren. Bovendien moet je hopen dat ze op tijd komen en dat je niet achteraan in de file hoeft aan te sluiten. ;)

Lange afstanden reizen als blinde is gewoon prima te doen. Ik doe het vaker (zowel woonwerkverkeer als privé) en zal dat ook blijven doen. Het enige waar ik (en vele anderen met mij) tegenaan loop, is de grote puinzooi als het gaat om in- en uitchecken.
De werkgever hoort hier toch wel rekening mee te houden? Anders de NS wel. Heb je al andere organisaties om input gevraagd, zoals https://www.ovloket.nl?

Ik moet mijn woon-werk vervoer zelf betalen, dus dat is ook nog een optie. Via belasting constructies kan je een deel van de gemaakte kosten terug krijgen. Maar ik begrijp dat als je collegas wel op de zaak reizen, dat je het niet zomaar zelf gaat betalen.
Reputatie 6
@niek: uiteraard heb ik al verder rondgevraagd bij andere organisaties. Maar voor zover ik hoor ik er tot op heden geen goede oplossing.

@NS: het is al bijna een week, en het blijft angstvallig stil. Is het antwoord op mijn vraag 'wij hebben niet aan je doelgroep gedacht, en je moet zelf maar naar oplossingen zoeken'?
Ik heb de vraag nogmaals uitgezet om te zien of er een oplossing is, Virm. Zodra ik reactie heb laat ik het uiteraard hier weten.
Ik herinnerde me laatst een bericht gehad te hebben op mijn railpocket over het reizen voor blinden of slechtzienden en daar wordt de Business Card vermeld. Als men dan vergeet in te checken of uit te checken en bij controle zou er registratie plaatsvinden, zou via de back-office dit weer kwijtgescholden worden. Tot zover mijn theorie, ik heb er zelf nog geen ervaringen van reizigers over gehoord die ik ben tegengekomen. Deze Business Card loopt dan wel via het speciale Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden.

Ik ga ervan uit dat je deze site al kende VIRM, maar ik geef toch een link.
Na een flinke tijd, waarvoor excuses, een teleurstellende reactie van mijn kant: er is geen oplossing op dit moment voor slechtzienden die reizen met een Business Card. De optie die Loes noemt is inderdaad een bekende, maar kan niet gecombineerd worden met een abonnement van je werkgever. Optie die rest is met ons contact op blijven nemen om vergeten check-uits recht te zetten, maar dat is natuurlijk verre van ideaal. Ik hoop van harte dat je werkgever een particulier Traject Vrij nogmaals zou willen overwegen.
Wat raar dat het antwoord van Bart NS hier als beste gemarkeerd staat, terwijl een van zijn superieuren in een ander topic over hetzelfde onderwerp niet lang daarvoor heeft aangegeven dat er wél een NS-Business Card voor visueel beperkten bestaat:

Dag Virm!

Alle info over reizen voor blinden en slechtzienden vind je op deze pagina.

We bieden voor reizigers die visueel beperkt zijn 2 producten aan:

OV-Chip PLUS: met dit product is in- en uitchecken niet noodzakelijk. Je boekt namelijk vooraf uw reis en ontvangt 1 keer per maand een factuur. OV-Chip PLUS is alleen geldig in de trein. Hier lees je meer.

Daarnaast hebben we een NS-Business Card voor visueel beperkten. Met deze NS-Business Card kan zowel met bus, tram en metro als met de trein in heel Nederland worden gereisd. Vergeten in of uitchecken worden achteraf automatisch hersteld.

Je vraagt de NS-Business Card aan bij het Serviceloket OV Blinden & Slechtzienden. Bereikbaar via 0800-484 84 00 (gratis) of via serviceloket@ov-chipkaart.nl. Het Serviceloket is bereikbaar op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur.

Ik weet niet met wat voor kaart je nu reist, mogelijk met een NS-Business Card of een XXIMO Card of Mobility Mixx Card. Het beste voor jou is vermoedelijk om een van bovenste twee producten te bestellen en de kosten ervan te declareren bij je werkgever.

Heb ik je vraag daarmee voldoende beantwoord? Mijn excuses als dat eerdere keren niet goed is gebeurd.

Reageer